Ferrari 250 GTO: Δικαστήριο απαγορεύει τις ρεπλίκες!
Ιταλικό εμπορικό δικαστήριο απεφάνθη ότι η Ferrari 250 GTO είναι έργο τέχνης, απαγορεύοντας τις προσπάθειες αντιγραφής.
Το ότι η τιμή της τελευταίας 250 GTO εκτιμήθηκε σε δημοπρασία ότι αξίζει περισσότερο απ’ ό,τι το βάρος της σε χρυσάφι, ενισχύει την πρόσφατη ετυμηγορία δικαστηρίου πώς πρόκειται για έργο τέχνης. Μια απόφαση που δεν παρέλειψε η Ferrari να κοινοποιήσει προς κάθε ενδιαφερόμενο, μιας και το ιταλικό εμπορικό δικαστήριο συνόδευσε την παραπάνω κρίση με απαγόρευση παντός είδους αντιγραφής.
Η ιστορία ξεκίνησε όταν η Ferrari προσέφυγε στη Δικαιοσύνη κατά μιας μοντενέζικης εταιρείας που ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει 250 αντίγραφα της Ferrari 250 GTO. Του αυτοκινήτου που θεωρείται σήμερα το πιο πολύτιμο μοντέλο ανάμεσα στα συλλεκτικά αυτοκίνητα. Μόλις 36 ορίτζιναλ GTO φτιάχτηκαν στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Και η πιο ακριβή από αυτές πουλήθηκε πέρυσι λίγο πάνω από 41 εκατ. ευρώ (μαζί με τα τέλη) κατά τη δημοπρασία του οίκου RM Sotheby’s που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Monterey Car Week στην California. Να σημειώσουμε ότι φημολογούνται και γίνονται πράξεις μεταξύ ιδιωτών συλλεκτών σε πολύ ψηλότερες τιμές. Για του λόγου το ασφαλές, μια Ferrari 250 GTO του 1963 με αριθμό σασί #4153, πουλήθηκε στον συλλέκτη David MacNeil, CEO της εταιρείας WeatherTech, εκτός δημοπρασίας σε τιμή που λέγεται ότι έφτασε τα $70 εκατομμύρια.
Η 12κύλινδρη 250 GTO δεν ήταν μόνο ένα από τα πιο όμορφα αυτοκίνητα της Ferrari, ήταν επίσης και από τα πιο επιτυχημένα αγωνιστικά του Maranello.
Η δικαστική απόφαση ανέφερε ότι όχι μόνο η 250 GTO είναι ένα κλασικό αυτοκίνητο, αλλά και ότι είναι ένα πρωτότυπο έργο τέχνης που δεν μπορεί να το μιμηθείς ή να το αναπαράγεις. Αναγνωρίζοντας τα «πολυάριθμα βραβεία και τις επίσημες μνείες» που έλαβε η GTO για τα «καλλιτεχνικά της πλεονεκτήματα», το δικαστήριο ανέφερε ότι «η προσαρμογή των γραμμών του αυτοκινήτου και των αισθητικών του στοιχείων έχουν καταστήσει την 250 GTO μοναδική, ένα πραγματικό έμβλημα της αυτοκίνησης. Ως εκ τούτου, το δικαστήριο αποφάσισε ότι όλα τα δικαιώματα παραγωγής, εμπορίας και προώθησης ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στη Ferrari.
«Είναι η πρώτη φορά στην Ιταλία που ένα αυτοκίνητο αναγνωρίστηκε ως έργο τέχνης», δήλωσε εκπρόσωπος της Ferrari στην Daily Telegraph. Η απόφαση είναι πιθανόν να ισχύει μόνο για την Ιταλία, αν και η προσφυγή, αλλά και η ετυμηγορία, αποτελούν προειδοποίηση προς άπαντες κατασκευαστές για ρεπλίκες, εντός ή εκτός Ιταλίας.
Η υπόθεση εγείρει βέβαια και κάμποσες ενδιαφέρουσες ερωτήσεις. Γιατί η Ferrari ανησυχεί για την προστασία ενός 50χρονου σχεδίου; Μήπως η Ferrari έλαβε μέτρα μόνο για να προστατεύσει την πνευματική ιδιοκτησία της; Ή η εταιρεία του Maranello σκοπεύει να διασφαλίσει τα δικά της σχέδια, όπως κάνουν η Jaguar και η Aston Martin, για τη «συνέχιση» της αναπαραγωγής κλασικών αυτοκινήτων; Είτε έτσι είτε αλλιώς, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εάν ένα αυτοκίνητο αξίζει να ονομάζεται «έργο τέχνης», αυτό δεν είναι άλλο από την 250 GTO.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οι 10 ακριβότερες Ferrari που πέρασαν από το σφυρί
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ferrari 250 GTO @ ανάβαση [video]