Το επικίνδυνο στοίχημα της Jaguar

Το επικίνδυνο στοίχημα της Jaguar

H Jaguar ετοιμάζεται για τo επόμενο κεφάλαιο μιας υπεραιωνόβιας πορείας, επαναπροσδιορίζοντας εν πολλοίς την ταυτότητά της. Και το κάνει με έναν τρόπο που αν όχι δίχασε, σαφώς προκάλεσε ερωτηματικά στην κοινή γνώμη.

Jaguar type 00

Στον διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο της αυτοκίνησης, όπου οι τεχνολογικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις καθορίζουν νέες τάσεις και πρότυπα, η Jaguar κάνει μια τολμηρή δήλωση, θέτοντας σε πρώτο πλάνο την ηλεκτροκίνηση, αλλάζοντας ριζικά ταυτότητα και προσανατολισμό.

Η μεγαλύτερη αλλαγή στην ιστορία της βρετανικής φίρμας -όπως άλλωστε συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις- συνοδεύτηκε από το ανάλογο rebranding. Το όνομα της νέας στρατηγικής: «Exuberant Modernism» (πληθωρικός μοντερνισμός). Μια δημιουργική φιλοσοφία που διαπνέει όλες τις πτυχές του νέου κόσμου της Γάτας.

Αν μη τι άλλο όμως, αποτυπώνει και την επιθυμία της φίρμας να αλλάξει ριζικά την εικόνα της και να προσελκύσει ένα νεότερο, μα πάντα (αρκετά) ευκατάστατο κοινό. Πατώντας στις αρχές που την καθιέρωσαν: Μοναδικότητα, καινοτομία και υψηλή αισθητική. Όπως άλλωστε έλεγε και ο ιδρυτής της, Sir William Lyons «μια Jaguar δεν μοιάζει και δεν πρέπει να μοιάζει με κανένα άλλο αυτοκίνητο».

Στην Jaguar φαίνεται πως έλαβαν σοβαρά υπόψιν τους την ρήση του Henry Kissinger: «Στις κρίσεις, η πιο τολμηρή πορεία είναι συχνά η ασφαλέστερη»Jaguar

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Volvo επαναπροσδιορίζει την έννοια του μάρκετινγκ στην αυτοκινητοβιομηχανία

Η ολοκαίνουργια ταυτότητα της Jaguar καθιερώνει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της, μέσω μιας δυναμικής οπτικής έκφρασης. Τα σύμβολα αυτής της αλλαγής είναι τέσσερα. Και κάθε ένα από αυτά ενσωματώνει την ουσία και τις αξίες της μάρκας, αποτελώντας στην ουσία προάγγελο του τι θα ακολουθήσει.

Η αρχή γίνεται με τον νέο λογότυπο, την υπογραφή της φίρμας. Με γεωμετρική μορφή, συμμετρία και απλότητα που αναδεικνύει το απρόβλεπτο, συνδυάζει απρόσκοπτα κεφαλαία και πεζά γράμματα σε μια οπτική αρμονία. Αυτός ο τολμηρός γραμμικός γραφισμός διαμορφώνει μια αδιαμφισβήτητη παρουσία και μια άμεσα αναγνωρίσιμη οπτική απεικόνιση για την Jaguar, απορρίπτοντας κάθε τι που αποτελεί μίμηση ή αντιγραφή.

Jaguar

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Mercedes-Benz, η επιτυχημένη στρατηγική μάρκετινγκ ενός αυτοκινητικού κολοσσού

Η νέα ταυτότητα, καθορίζεται εκτός των άλλων από την πληθωρική χρήση χρωμάτων. Τα βασικά που προέρχονται από μία χρωματική παλέτα - κίτρινο, κόκκινο και μπλε - λειτουργούν ως τα θεμελιώδη στοιχεία, τα οποία πάντα παρουσιάζονται με υφή ή κίνηση.

Το τελευταίο από τα τέσσερα στοιχεία της αλλαγής αφορά τον Ιαγουάρο της Jaguar, το ξεχωριστό και αδάμαστο σύμβολο καταγωγής της. Κάνοντας συνεχώς άλματα προς τα εμπρός, αντιπροσωπεύει την αριστεία και αποτελεί σήμα-κατατεθέν της μάρκας.

Μέχρι εδώ δεν υπάρχει τίποτα το περίεργο. Ανάλυση περισπούδαστων αισθητικών κωδίκων που έχουμε συνηθίσει -εδώ που τα λέμε- να βλέπουμε στην αυτοκινητοβιομηχανία. Κοινώς, καμία έκπληξη! Ή τουλάχιστον έτσι νομίζαμε. Αρκούσαν όμως 30 δευτερόλεπτα, όσο ακριβώς και το teaser video της Jaguar, με τίτλο «Copy Nothing».

 

To video πυροδότησε αντιδράσεις και ποικίλα σχόλια, στα social media και τον διεθνή Τύπο. Γιατί όμως όλος αυτός ο ντόρος; Στο σύντομο video βλέπουμε μοντέλα με εντυπωσιακά έως εκκεντρικά ρούχα, τον νέο λογότυπο της φίρμας αλλά δεν βλέπουμε το πιο σημαντικό. Αυτοκίνητα!

Δεν χρειάστηκε να περάσουν παρά ελάχιστα λεπτά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έκαναν την εμφάνισή τους λογής λογής σχόλια. Άλλοι παραξενεύτηκαν, μπερδεύτηκαν, αποθέωσαν, χλεύασαν, απόρησαν, ειρωνεύτηκαν… «Πουλάτε ακόμα αυτοκίνητα;» αναρωτήθηκε ο Elon Musk. Για να λάβει επίσημη πρόσκληση από την Jaguar ώστε να δει τα πρωτότυπα της από κοντά.

 

 

«Η μεγαλύτερη βλακεία που κυκλοφορεί στο ίντερνετ ανήκει στην Jaguar», έγραψαν χρήστες του X. Ενώ δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υποστήριξαν πως η μάρκα απομακρύνεται όλο και περισσότερο από τις παραδοσιακές αξίες της, απογοητεύοντας πλήρως το διαχρονικό κοινό του Coventry.

Επιχειρήματα υπάρχουν και για τους επικριτές και για τους υποστηρικτές. Αυτό που χαρακτηρίζει ένα brand και την ταυτότητά του, ανεξαρτήτως τομέα δραστηριοποίησης είναι ο λογότυπος, το σήμα. διότι στην ουσία αποτελεί την πρώτη εντύπωση, τη γνωριμία και τη συναισθηματική σύνδεση με την επωνυμία.

Jaguar

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ «Τhink Small», η καμπάνια της VW που άλλαξε την ιστορία της διαφήμισης [video]

Ήδη λοιπόν η Jaguar έκανε μια μεγάλη αλλαγή. Εν προκειμένω όμως, η απουσία του βασικού προϊόντος και όλων όσων σχετίζονται με αυτό (σχεδίαση, επιδόσεις) είναι πολύ πιθανό να μπερδέψει τους καταναλωτές.

Στο χώρο του μάρκετινγκ όμως, το να τραβήξεις την προσοχή, να δημιουργήσεις θόρυβο είναι επιτυχία από μόνο του. Εν προκειμένω λοιπόν, με πάνω από 160 εκατομμύρια προβολές στο Χ και με σωρεία σχολίων, δημοσιεύσεων και αναδημοσιεύσεων, η Jaguar έκανε το όνομά της να ακουστεί και πάλι δυνατά σε όλο τον κόσμο. Δημιουργώντας ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα rebranding στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας εδώ και πολλά χρόνια.

Jaguar Copy Nothing

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πώς η Tesla κατακτά την αγορά χωρίς παραδοσιακές διαφημίσεις

Που εκτός των άλλων, φαίνεται πως είναι συμβατό με τη νέα φιλοσοφία της μάρκας. Όπως προείπαμε άλλωστε, η Jaguar θέλει να προσελκύσει νεότερους σε ηλικία πελάτες, αποβάλλοντας από πάνω της τη στάμπα της «μεγαλίστικης» φίρμας. Αυτό που επίσης έχει μεγάλο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι με το να μην προβάλλει τα προϊόντα της, δημιουργεί περιέργεια, ανυπομονησία. Κοινώς, δημιουργεί συναισθήματα!

Το ρίσκο είναι χωρίς δεύτερη σκέψη μεγάλο. Διότι εκτός των άλλων η εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει και την μειωμένη ζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εύλογα λοιπόν καταλαβαίνει κάποιος πως η επιτυχία ή όχι του rebranding θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της Jaguar.

Jaguar

Όπως πολύ σωστά παρατήρησε ο εμπορικός διευθυντής της Jaguar, Lennard Hoornik «όταν αποφασίζεις να κάνεις ένα rebranding με ριζικές αλλαγές πρέπει να έχεις το θάρρος να το υποστηρίξεις».

Το πρώτο δείγμα γραφής της «νέας» Jaguar αποκαλύφθηκε στις 3 Δεκεμβρίου, στο Miami Art of Week. Όχι τυχαία, μιας και η Jaguar θέλει να κάνει το παραπάνω βήμα κι από premium να εξελιχθεί σε luxury brand.

Και το πρωτότυπο «Type 00» αποτυπώνει επί του πεδίου τη νέα εταιρική ταυτότητα, αλλά και τη σχεδιαστική φιλοσοφία που θα ακολουθήσουν τα μοντέλα της βρετανικής φίρμας τα επόμενα χρόνια. Το βάπτισμα του πυρός θα λάβει το 2025 μια 4θυρη ηλεκτρική μπερλίνα, που θα πλαισιωθεί στη συνέχεια από άλλα δύο ολοκαίνουργια αυτοκίνητα, το ένα εκ των οποίων θα είναι πιθανότατα SUV.

Jaguar type 00

Όσον αφορά την Type 00, η επιλογή του ονόματος δεν είναι τυχαία. Η λέξη «Type» αποτελεί τη γέφυρα που ενώνει το παρελθόν (E-type και F-type) με το μέλλον του Coventry. Ενώ τα δύο μηδενικά αντικατοπτρίζουν τις μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Εξωτερικά, βλέπουμε ένα πληθωρικό διθέσιο κουπέ που φτάνει σε μήκος τα πέντε μέτρα. Mε τις επίσης τεράστιες ζάντες στις 23” να τραβούν την προσοχή. Από όποια πλευρά κι αν το παρατηρήσεις, θα διαπιστώσεις πως αυτό που ξεδιπλώνεται εμπρός σου είναι μια μεγάλη κάθετη επιφάνεια με ορθογώνιο σχήμα.

Η περίκλειστη γρίλια της μάσκας φιλοξενεί τη νέα ονομασία της Jaguar, με τις πολύ λεπτές φωτιστικές μονάδες LED, ακροβολισμένες στον προφυλακτήρα να δίνουν την απαραίτητη high-tech πινελιά. Τα τονισμένα φτερά προσυπογράφουν τη δυναμική εικόνα του πρωτοτύπου, τη στιγμή που η καμπύλη γραμμή οροφής καταλήγει αρμονικά στο πίσω μέρος. Που όπως είχε γίνει γνωστό, δεν έχει πίσω παρμπρίζ.

Jaguar type 00

Αυτό που επίσης παρατηρούμε, είναι πως στον προφυλαχτήρα, υπάρχει αυτό που η Jaguar ονομάζει «Makers Mark» (σήμα κατασκευαστή). Μπορεί η εταιρεία να μην το δηλώνει ρητά αλλά οι αναλογίες της φουτουριστικής Type 00 (μακρύ καπό, κομψή γραμμή οροφής) θυμίζουν κάτι από τη θρυλική E-type.

Και δεν είναι το μόνο τους κοινό. Πέρα από το πρωτότυπο που είναι βαμμένο με την απόχρωση Miami Pink, υπάρχει κι ένα δεύτερο αυτοκίνητο, βαμμένο στο Μπλε του Λονδίνου. Όπως ακριβώς και η E-type που λανσαρίστηκε στο Σαλόνι της Γενεύης το 1961.

Η συγκεκριμένη χρωματική επιλογή υπογράμμιζε την εθνική ταυτότητα της Jaguar και τη σύνδεση με το Λονδίνο, που θεωρούνταν το κατεξοχήν κέντρο δημιουργικότητας και μόδας της δεκαετίας του ΄60, τοποθετώντας το αυτοκίνητο στον πυρήνα της πολιτιστικής κουλτούρας.

Jaguar type 00

To εσωτερικό, με μια λέξη, μπορεί να χαρακτηριστεί «μίνιμαλ». Η φάσα από ορείχαλκο στο κάτω μέρος του τιμονιού εντυπωσιάζει. Ανάμεσα στον οδηγό και στον συνοδηγό υπάρχει μια μπρούτζινη μπάρα 3,2 m που εκτείνεται σε όλο το μήκος του χώρου των επιβατών.

Εμπρός από τον οδηγό και τον συνοδηγό υπάρχουν δύο ευμεγέθεις οθόνες, που όμως μπορούν να κρυφτούν στο ταμπλό όταν δεν χρειάζονται για αισθητικούς λόγους. Σε αντίθεση με το παρελθόν δεν υπάρχει πουθενά στην καμπίνα δέρμα ή ξύλο. Αντ’ αυτού, έχει χρησιμοποιηθεί πέτρα, τραβερτίνη και υφάσματα.

Jaguar type 00

Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, η Jaguar δεν έδωσε παρά ελάχιστες πληροφορίες. Επιβεβαίωσε όμως πως το νέο της μοντέλο θα βασίζεται στη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα JEA. Η συνολική της αυτονομία θα φτάνει τα 770 km (κατά WLTP). Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι σε μόλις 15 λεπτά, θα μπορεί να προσθέσει αυτονομία 322 km.

Περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις επιδόσεις την ιπποδύναμη, τους ηλεκτροκινητήρες και τη χωρητικότητα των μπαταριών θα γίνουν γνωστές το προσεχές διάστημα. Αυτό που ξέρουμε όμως είναι πως η τιμή της θα είναι εξαψήφια.
Θα μεταφερθούν όλα αυτά τα στοιχεία στο μοντέλο παραγωγής που θα ξεκινήσει να πωλείται το πρώτο 6μηνο του 2026; Δύσκολο μεν, αλλά όχι ακατόρθωτο. Το σίγουρο όμως είναι πως η νέα αυτή σχεδιαστική φιλοσοφία θα ακολουθήσει πλέον όλα τα μοντέλα της Jaguar.

Jaguar type 00

Θα καταφέρει η εμβληματική βρετανική φίρμα, μέσω του τολμηρού rebranding και της αλλαγής φιλοσοφίας να επιστρέψει στις ένδοξες μέρες του παρελθόντος ή θα πέσει στα Τάρταρα, κουβαλώντας τη στάμπα του πιο αποτυχημένου rebranding στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας; Εμείς θα κλείσουμε αυτή την καταγραφή των γεγονότων εν μέσω της σοβούσης κρίσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με τα λόγια του Henry Kissinger: «In crises the most daring course is often safest» που πάει να πει, «Στις κρίσεις, η πιο τολμηρή πορεία είναι συχνά η ασφαλέστερη».
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube