Μιχάλης Παπαδόπουλος, «νέος ΚΟΚ, ποινή στον παραβάτη, όχι στο αυτοκίνητο»

Μιχάλης Παπαδόπουλος, «νέος ΚΟΚ, ποινή στον παραβάτη, όχι στο αυτοκίνητο»

Συνέντευξη με τον Μιχάλη Παπαδόπουλο, υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για τις Μεταφορές για τον νέο ΚΟΚ: «Πιστεύω πως ακόμη και τα πατίνια πρέπει να έχουν αριθμό κυκλοφορίας».

Μιχάλης Παπαδόπουλος: «Με τον νέο ΚΟΚ, ποινή στον παραβάτη, όχι στο αυτοκίνητο» 

Νέος ΚΟΚ, ψηφιοποίηση, οδική ασφάλεια, αλλά και κύκλωμα που μοίραζε με το αζημίωτο άδειες οδήγησης σε αλλοδαπούς και μη. Μερικά από τα θέματα που θέλαμε να συζητήσουμε με τον Μιχάλη Παπαδόπουλο, υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών και που ευχαρίστως δέχτηκε να τα πούμε σε μια χαλαρή μεν, αλλά πλήρως εποικοδομητική συζήτηση. 

Η βασική λογική του νέου ΚΟΚ είναι πως αποενοχοποιείται το αυτοκίνητο

Ας αρχίσουμε λοιπόν από τον νέο ΚΟΚ. Μια ιστορία που σε εμάς τους κάπως παλαιότερους θυμίζει τον μύθο του Σίσυφου:  Όλο αλλάζει αλλά και πάλι ουδείς είναι ικανοποιημένος και πάλι αλλάζει και πάει λέγοντας. 

Πότε λοιπόν θα τον δούμε να βγαίνει στον αέρα;
Αρχικά να πούμε πως ο ΚΟΚ έχει να αναθεωρηθεί από το 2007. Η λογική του υπουργείου μας είναι πως ο ΚΟΚ πρέπει να είναι πιο δίκαιος, πιο αυστηρός, αλλά και όπως τόνισε και ο Κώστας Καραμανλής να υλοποιείται από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές. 

Η βασική λογική του νέου ΚΟΚ είναι πως αποενοχοποιείται το αυτοκίνητο. Δεν φταίει το αυτοκίνητο και τα υπόλοιπα μέλη μιας οικογένειας ή μιας εταιρείας για μια παράβαση που θα διαπράξει ο οδηγός. Έτσι σταματάμε να τιμωρούμε το αυτοκίνητο, εκτός της περίπτωσης της παράνομης στάθμευσης. Αλλά και εκεί, μόλις πληρωθεί η κλήση οι πινακίδες θα επιστρέφονται αμέσως. 

Δεύτερος πυλώνας είναι πως θα έχουμε πολύ αυστηρότερες ποινές σε κάποιες παραβάσεις όπως είναι η παραβίαση του κόκκινου, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η στάθμευση σε ράμπες ΑΜΕΑ κ.τ.λ. 
Θέλουμε μέχρι τον Ιανουάριο να έχει γίνει νόμος του κράτους ο νέος ΚΟΚ. 

Μιχάλης Παπαδόπουλος: «Με τον νέο ΚΟΚ, ποινή στον παραβάτη, όχι στο αυτοκίνητο» 

Ναι, αλλά απ' ό,τι καταλαβαίνω υπάρχει πρόβλημα εφαρμογής του.
Αλήθεια είναι. Και ο λόγος είναι πως Αστυνομία και Δημοτική Αστυνομία έχουν έλλειψη προσωπικού. Δεν είναι μόνον η εφαρμογή του ΚΟΚ. Ένα μεγάλο πρόβλημα για παράδειγμα είναι η υποκλοπή του μεταφορικού έργου από ΙΧ.

Επίσης εστιάζουμε στην επί τόπου πληρωμή του προστίμου από τους παραβάτες, ειδικά από τουρίστες ή οδηγούς διεθνών μεταφορών. Αυτοί σήμερα παίρνουν μια κλήση και την πετούν με το δημόσιο να χάνει πολλά χρήματα.

Πριν φτάσουμε εκεί να δούμε λίγο για το αδιάβλητο των εξετάσεων στη χορήγηση αδειών οδήγησης, ειδικά μετά την πρόσφατη αποκάλυψη κυκλώματος που καλωδίωνε υποψήφιους στις εξετάσεις;
Κοιτάξτε! Αρμόδιες για τις εξετάσεις είναι οι διευθύνσεις μεταφορών των περιφερειών. Εμείς περάσαμε ένα νόμο στα τέλη του 2021. Δυστυχώς καμία περιφέρεια δεν έχει εφαρμόσει αυτά που προβλέπει ο νόμος στις γραπτές εξετάσεις. Τους έχουμε δώσει τις προδιαγραφές για να αγοράσουν αυτά τα μηχανήματα που δεν έχουν μεγάλο κόστος, αλλά ακόμη δεν έχουν προχωρήσει σε αυτή τη διαδικασία. Σε ό,τι αφορά στην πρακτική εξέταση τα βρήκαμε πλήρως με τους εκπαιδευτές και για του πού θα είναι τοποθετημένη η κάμερα, το πού θα κάθεται ο εκπαιδευτής κ.τ.λ. 

Στo πλαίσιο των νέων δεδομένων της μικροκινητικότητας, υπάρχουν αυτοκίνητα που οδηγούνται από την ηλικία των 16 ετών (με δίπλωμα μοτοποδηλάτου), ενώ τα ηλεκτρικά πατίνια και ηλεκτρικά ποδήλατα δεν απαιτούν κάποιες γνώσεις του ΚΟΚ. Πιστεύετε πως αυτό είναι ασφαλές ή χρήζει κάποιας επανεξέτασης;
Στον νόμο για τη Μικροκινητικότητα έχουν ενσωματωθεί στον ΚΟΚ συγκεκριμένοι κανόνες που αφορούν στην κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών, όπως η υποχρεωτική χρήση κράνους, ο φωτισμός των οχημάτων, οι δρόμοι όπου επιτρέπεται η κίνησή τους, καθώς και ορισμένες τεχνικές προδιαγραφές γι' αυτά τα οχήματα. Χρειάζεται ωστόσο μια περαιτέρω εξειδίκευση. 

Θεωρούμε πως το επόμενο μεγάλο πρόβλημα μετά από αυτό που δημιουργήθηκε στα νησιά με τις «γουρούνες» θα είναι αυτό που αφορά στην κίνηση με τα πατίνια. Η προσωπική μου άποψη είναι πως και τα πατίνια θα πρέπει να έχουν αριθμό κυκλοφορίας. 

Μιχάλης Παπαδόπουλος: «Με τον νέο ΚΟΚ, ποινή στον παραβάτη, όχι στο αυτοκίνητο» 

Και τα ποδήλατα;
Ναι! 

Και όριο ταχύτητας;
Ναι, αυτό πρέπει να το καθορίζουν οι δήμοι. Θέλουμε η τοπική αυτοδιοίκηση είναι να είναι συμμέτοχος σε αυτήν την αλλαγή. 

Στο πλαίσιο της ευαισθησίας που δείχνετε για την οδική ασφάλεια, εξετάζεται το ενδεχόμενο μεγαλύτερης μείωσης του ΦΠΑ στα κράνη, στα παιδικά καθίσματα κ.τ.λ;
Έχω επανειλημμένως διατυπώσει δημοσίως τη συγκεκριμένη πρόταση για μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη. Έθεσα την πρόταση και στο αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών που εξετάζει με καλή πίστη το αίτημα.

Θυμίζω ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μείωσε τον ΦΠΑ στα κράνη από το 24% στο 13%. Σε αυτή την κατεύθυνση, πιστεύω ότι μπορεί να πετύχουμε το μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη μια περαιτέρω μείωση, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες.    
  
Αναφορικά με την ψηφιοποίηση: Έχουμε ταυτότητα και άδεια οδήγησης στο κινητό. Προγραμματίζετε να περάσουν σε αυτή τη μορφή και άλλα, π.χ. πιστοποιητικό ΚΤΕΟ, ασφάλιστρο κ.τ.λ.;

Το υπουργείο μας, με το νέο πληροφοριακό σύστημα που απέκτησε φέτος ύστερα από 38 χρόνια, με πρωτοβουλία του Κώστα Καραμανλή, διαθέτει πλέον την υποδομή για να συνδεθεί με τα πληροφοριακά συστήματα άλλων υπουργείων και φορέων. 

Το επόμενο σχέδιο που εξετάζουμε να ενσωματώσουμε σε ηλεκτρονική μορφή και τα στοιχεία για το ΚΤΕΟ και την ασφάλιση.  

Μιχάλης Παπαδόπουλος: «Με τον νέο ΚΟΚ, ποινή στον παραβάτη, όχι στο αυτοκίνητο» 

Έχετε κάποιους αριθμούς που να δείχνουν πώς ανταποκρίνονται οι πολίτες στις ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρει το υπουργείο;
Το «wallet» είναι ένα μόνο αποτέλεσμα του ψηφιακού εκσυγχρονισμού. Από το καλοκαίρι έχουν γίνει ήδη περίπου 60.000 αιτήσεις στοιχείων για ενημέρωση του ΑΦΜ στη διαδικασία, προκειμένου να κατεβάσει ο χρήστης το ηλεκτρονικό δίπλωμα αυτοκινήτου.

Όσον αφορά στην ανταπόκριση των πολιτών, στο προσωρινό δίπλωμα οδήγησης προσεγγίζουμε πλέον το μισό εκατομμύριο ηλεκτρονικές εκδόσεις. 

Ταυτόχρονα, έχουν εκδοθεί μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής 38.000 αντικαταστάσεις και αντίγραφα διπλωμάτων, έγιναν 30.000 ανανεώσεις διπλωμάτων, ενώ εκδόθηκαν άλλες 14.610 άδειες οχημάτων ύστερα από κλοπή ή απώλεια. Επιπλέον έχουν καταγραφεί ψηφιακά 8.500 πράξεις μεταβίβασης οχημάτων. 

Με την ηλεκτροκίνηση πλέον να είναι το μέλλον πιστεύετε πως οι υπάρχουσες υποδομές είναι έτοιμες να στηρίξουν έναν ικανό στόλο από EV; Ειδικά στους αυτοκινητόδρομους οι φορτιστές είναι δυνατοί (και άρα γρήγοροι) όσο θα θέλαμε;
To 2019, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση υπήρχαν μόλις 58 φορτιστές σε όλη τη χώρα. Σήμερα προσεγγίσουν τους 2.000 πανελλαδικά και ο προγραμματισμός μας προβλέπει 25.000 φορτιστές έως το 2030.

Αυτή η πρόοδος είναι το αποτέλεσμα συστηματικής προσπάθειας που γίνεται με συγκεκριμένους τρόπους, όπως τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Κάθε δήμος και περιφέρεια οφείλει στο Σχέδιο που υποβάλλει να περιλάβει έργα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης. Επιπλέον και οι ιδιωτικοί φορείς, όσο αυξάνεται η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην αγορά τόσο θα έχουν όφελος να δημιουργούν νέα σημεία φόρτισης.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube