Η άλλη άποψη (αλλά και ερωτηματικά) για την επένδυση της Next e.GO Mobile στην Ελλάδα
Ένα αποκαλυπτικό άρθρο του Γιώργου Χαρβαλιά που δημοσιεύτηκε στο hellasjournal.com και αξίζει να διαβαστεί.
Ερωτηματικά θέτει για την επένδυση με το εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ένα άρθρο του έγκριτου δημοσιογράφου Γιώργου Χαρβαλιά που δημοσιεύτηκε στο σαββατοκύριακο στο hellasjournal.com του εξίσου έγκριτου Μιχάλη Ιγνατίου.
Στο άρθρο του που τιτλοφορείται «Ο Γερμανός επενδυτής και ο θείος από το Τέτοβο: Τι συμβαίνει με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του Αλβανού;», ο Γιώργος Χαρβαλιάς προσεγγίζει την επένδυση της Next e.GO Mobile, αποκαλύπτοντας ότι πίσω από την πτωχευμένη γερμανική εταιρεία και τον «ολλανδικό κολοσσό» που την εξαγόρασε για να τη σώσει, βρίσκονται Αλβανοί επενδυτές.
Ο αρθρογράφος εκφράζει πλείστα όσα ερωτηματικά, τόσο σε ό,τι έχει να κάνει τη σοβαρότητα και τη βιωσιμότητα της συγκεκριμένης επένδυσης όσο και με τις γεωπολιτικές της προεκτάσεις. Και καθώς ο Γιώργος Χαρβαλιάς είναι από τους πλέον βαθείς γνώστες των ισορροπιών στα Βαλκάνια, καλό θα ήταν να υπάρξει μια απάντηση από επίσημα χείλη στα γραφόμενά του.
Εμείς (δίχως να υιοθετούμε, αλλά δίχως και να απορρίπτουμε τις απόψεις του υπογράφοντος) παραθέτουμε το άρθρο του όπως αυτό δημοσιεύτηκε στο hellasjournal.com, καθώς ήδη στα social media γίνεται αρκετά μεγάλη συζήτηση. Τα σχόλια δικά σας.
Ολόκληρο το άρθρο έχει ως εξής:
«Όσο κι αν θέλω να την πάρω σοβαρά, φοβούμαι ότι μόνο ως ανέκδοτο μπορώ να δω την επένδυση των «100 εκατομμυρίων» με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του Αλβανού… θείου Λαζίμ από το Τέτοβο.
Δεν ξέρω ποιος παρέσυρε τον Μητσοτάκη, δεν ξέρω και ποιος πρωτοανακάλυψε τους ταλαντούχους… Αλβανούς επενδυτές προσβλέποντας σε τίποτα «αντισταθμιστικά»… από την πίσω πόρτα, αλλά-έλεος! Κάποιος έπρεπε να προστατέψει τον πρωθυπουργό της χώρας.
Κατά τη γνώμη μου, βέβαια, όφειλε να έχει προστατευθεί και ο ίδιος από αυτό το κελεπούρι που είχε την ατυχέστατη έμπνευση να συγκρίνει με την Pfizer, τη Microsoft ή ακόμη τη Volkswagen. Μια απλή αναζήτηση στη… Wikipedia να έκανε για τον «γερμανικό κολοσσό» που του πάσαρε ασμένως ο Άδωνις, o Φραγκογιάννης, το (παρασιτικό) Enterprise Greece ή κάποιος από τους μπόλικους συμβούλους που διαθέτει, θα έβλεπε ότι πρόκειται για μία start-up, όχι και τόσο επιτυχημένη, που ιδρύθηκε μόλις το 2015 από έναν Γερμανό επιστήμονα και υπέβαλε αίτηση πτώχευσης πέντε χρόνια αργότερα.
Τα θαλάσσωσε, όχι λόγω κορωνοϊού, αλλά επειδή οι πωλήσεις πήγαιναν κατά διαβόλου. Παρότι λάνσαρε ένα σούπερ προϊόν στο όνομα του οποίου ορκίζεται η ελληνική κυβέρνηση: ηλεκτρικά αυτοκίνητα!
Μόλις λοιπόν έβλεπε λοιπόν τις λέξεις «αίτηση πτώχευσης» στο Wikipedia, ο πρωθυπουργός θα έπρεπε να έχει βγάλει τον πρώτο αναστεναγμό απογοήτευσης. Να βάλει λίγο νερό στο κρασί του και να αφήσει τα «κολοσσός» και τα «κολοσσιαία».
«Μα η εταιρεία διασώθηκε, πρόεδρε! Θα πάει τούρμπο τώρα», φαντάζομαι τον Άδωνι να κραυγάζει, εισβάλλοντας ασθμαίνων στο γραφείο του πρωθυπουργού. Διασώθηκε, ναι, από άλλο «κολοσσό». Ολλανδικό αυτή τη φορά, Πω, πω χαρά ο Αδωνις. Εκρηκτικός συνδυασμός. Αυτό που θέλουμε. Οσο πιο σκληροί, ανάλγητοι και ανθέλληνες τόσο πιο περιζήτητοι οι επενδυτές, ε; Μόνο που οι Ολλανδο-Γερμανοί με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι βέροι Αλβανοί που αυτοπροσδιορίζονται ως «Μακεδόνες»! Αλλά αυτό δεν είχε την πρόνοια να το υποδείξει κάποιος στον πρωθυπουργό που ακόμη καμαρώνει.
Έδιωξε λοιπόν τον παλιό Γερμανό «δόκτορα» η αλβανική φαμίλια, φύτεψε έναν άλλο στη θέση του (αυτόν με τον οποίο έβαλαν τον Μητσοτάκη και τη μισή ελληνική κυβέρνηση να κάνουν τηλεδιάσκεψη) και… βουρ τώρα για την «επένδυση του αιώνα.
Το τι ακριβώς γυρεύουν οι Αλβανο-Σκοπιανοί «επενδυτές» με τις γερμανικές πλάτες στην Ελλάδα είναι ασαφές. Από μία γερή αρπαχτή ευρωπαϊκών επιδοτήσεων έως άλλου τύπου «διείσδυση», θα μπορούσα εύκολα να σκεφτώ. Έτσι κι αλλιώς η είδηση θάφτηκε για τα καλά. Δεν έπαιξε πουθενά, πλην «Δημοκρατίας».
Και από τα πολιτικά κόμματα, μόνον ο Βελόπουλος την ανέδειξε θέτοντας και μερικά ενδιαφέροντα ερωτήματα που δεν τα βρίσκω καθόλου… λαϊκίστικα, όπως θα έσπευδαν να τα χαρακτηρίσουν κάποια παλικάρια που «συμβουλεύουν» τον πρωθυπουργό.
Aναρωτιέται λοιπόν ο Βελόπουλος, πώς θα απασχοληθούν στην ελληνική μονάδα 1.000 εργαζόμενοι και 5.000 «συνεργαζόμενοι» όταν η εταιρεία αυτή στη Γερμανία, πριν πτωχεύσει απασχολούσε 300 άτομα; Και πώς είναι δυνατόν να στηθεί με 100 εκατομμύρια ευρώ αυτοκινητοβιομηχανία όταν η Volkswagen επρόκειτο να επενδύσει, μόνο για ένα εργοστάσιο στη Σμύρνη 2,4 δισ. ευρώ; Κι εγώ προσθέτω μια ακόμη ερώτηση: Τι είναι αυτό που κάνει τους «επενδυτές» να πιστεύουν ότι τα αυτοκίνητα αυτά των 25 χιλ. ευρώ, με την κοψιά «Τσινκουετσέντο» σε παραλλαγή… Bοlywood, που δεν τσούλησαν στη Γερμανία, θα ξεπουλήσουν στην Ελλάδα;
Ε λοιπόν, απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα έδωσε, με ξεκαρδιστικό ομολογουμένως τρόπο σε φιλοκυβερνητικό site, ο νέος Γερμανός μάνατζερ που… τηλεδιασκέφθηκε με τον Μητσοτάκη. «Έχουμε το ίδιο μοντέλο παραγωγής με τα McDonalds”, είπε!
Για να προσθέσει το αμίμητο: «Εκεί έχει δημιουργηθεί μια ακριβέστατη διαδικασία ενός προϊόντος, π.χ. ενός χάμπουργκερ και εφαρμόζεται παντού η ίδια. Με την ίδια λογική κι εμείς κάθε φορά που θέτουμε μια μονάδα παραγωγής, θα αξιοποιούμε την ίδια ψηφιακή πλατφόρμα που βρίσκεται στο υπολογιστικό νέφος»!!!
Καταλάβατε κάτι; Όχι; Ούτε κι εγώ, αλλά προφανώς κάτι έχουν καταλάβει οι Αλβανοί που πληρώνουν αυτόν τον Γερμανό κλόουν για να επικαλείται το…«υπολογιστικό νέφος» μέσα από τα χάμπουργκερ των McDonalds.
Επιτρέψτε μου να προσθέσω ότι οι Αλβανοί «λευκοί ιππότες» που διέσωσαν την πειραματική αυτοκινητοβιομηχανία, δεν είναι ακριβώς και τα καλύτερα παιδιά. Ούτε αυτό μάλλον το έψαξε ο πρωθυπουργός.
Η φαμίλια Ντεστάνι, έχει καταρχήν βεβαρημένο… γεωγραφικό μητρώο, καθώς το Τέτοβο από το οποίο προέρχεται και με το οποίο διατηρεί άρρηκτους δεσμούς, αποτελεί ισχυρό πυρήνα του αλβανικού εθνικισμού και μιας μαφίας πιο σκληρής ακόμη και από εκείνη του Κοσόβου.
Οι Ντεστάνι, πατήρ και τέκνα, έχουν πολύ μεγάλη προσωπική περιουσία, αλλά ως επιχειρηματίες, δεν πείθουν. Πολύ δε περισσότερο δεν πείθουν ως «επενδυτές» κάποιοι που ξεκίνησαν πριν δύο δεκαετίες πλένοντας τις στολές των Γερμανών φαντάρων της Bundeswehr και ξαφνικά βρέθηκαν να παίρνουν συμβόλαια ανεφοδιασμού από τους στρατούς όλου του κόσμου ως πρωτοπόροι της τεχνολογίας!
Θα μπορούσε να γραφτεί μέχρι βιβλίο γι' αυτούς τους τύπους που φαίνεται να έχουν χοντρό δόντι στις τάξεις της γερμανικής κυβέρνησης, εσχάτως δε και της ελληνικής, αλλά αν κρίνουμε από δημοσιεύματα (που κατάφεραν να εξαφανίσουν) κάνουν και άλλες δουλειές. Πιο κοντά στην επιχειρηματική παράδοση της πατρίδας τους…
Δεν είναι το θέμα μου όμως πώς πλούτισε ο θείος από το Τέτοβο. Αυτός τη δουλειά του κάνει. Προχθές φωτογραφιζόταν με τον Μπερίσα, σήμερα με τον Ζάεφ, μεθαύριο θα βγάλει σέλφι με τον Μητσοτάκη «ως περήφανος Μακεδόνας».
Περισσότερο με προβληματίζει η λογική «επενδυτής να 'ναι και ότι να 'ναι» όταν οδηγεί σε ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας, ακόμη και ευαίσθητων υποδομών με άκρως αδιαφανείς διαδικασίες και προεπιλεγμένους «ενδιαφερόμενους».
Οι περιπτώσεις της Εθνικής Ασφαλιστικής και των Ναυπηγείων Ελευσίνας-Σκαραμαγκά ενισχύουν αυτές τις υποψίες. Αν χρειαστεί θα επανέλθω…».