Duesenberg Model X: H πιο σπάνια απ’ όλες
Η εμφάνιση μιας Duesenberg Model X προς δημόσια πώληση, ήγουν δημοπρασία, συμβαίνει κάθε 20 χρόνια. Καθόλου περίεργο, καθώς λέγεται ότι έχουν επιζήσει μόλις πέντε από τις 13 που φτιάχτηκαν.
Η Duesenberg Model X είναι η πιο σπάνια από τις Duesenberg παραγωγής και η τελευταία που τέθηκε προς δημόσια πώληση ήταν το 1996. Σήμερα πιστεύεται ότι μόλις πέντε αυτοκίνητα έχουν επιβιώσει από τα αρχικά 13 που κατασκευάστηκαν. Για πολλούς συλλέκτες Duesenberg, η Model X έχει αποδειχθεί δυσεύρετο κομμάτι, ως εκ τούτου ελάχιστες συλλογές διαθέτουν κάποια.
Η Duesenberg ήταν μια αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις και η οποία δημιούργησε μερικά από τα καλύτερα κατασκευασμένα και πιο προηγμένα τεχνολογικά αυτοκίνητα στον κόσμο στις δεκαετίες του ’20 και του ’30. Εκτενέστερα δε την ιστορία της μπορείτε να τη διαβάσετε στο παρακάτω αφιέρωμά μας…
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Μάρκες που έσβησαν: Duesenberg 1904-1937 [video]
Αρχικά η εταιρεία δημιούργησε μεγάλο ντόρο γύρω από το όνομά της στα μότορσπορτς: Το 1914 ο Eddie Rickenbacker έφερε μια Duesenberg στη δέκατη θέση στο Indianapolis 500. Η εταιρεία θα επέστρεφε και πάλι στη διάσημη αμερικανική πίστα στη δεκαετία του ’20 και θα κέρδιζε τον αγώνα το 1924, το 1925 και το 1927. Αίσθηση όμως θα προκαλούσε η Duesenberg και στην Ευρώπη, βάζοντάς τα με τα καλύτερα αγωνιστικά αυτοκίνητα στον κόσμο και τελικά κερδίζοντας το γαλλικό Grand Prix του 1921, με τον Αμερικανό οδηγό Jimmy Murphy στο τιμόνι.
Στη δεκαετία του ’20 και του ’30, η εταιρεία έστρεψε το επίκεντρο του ενδιαφέροντός της στα αυτοκίνητα πολυτελείας, κατασκευάζοντας το μοντέλο Α (1921-1926), το Model Χ (1926-1927) και το Model J (1928-1937). Από τα παραπάνω μοντέλα, κατασκευάστηκαν 650 αυτοκίνητα από το Model Α, 481 από το Model J και μόλις 13 από το Model Χ.
Οι Duesenberg έγιναν σχεδόν η de facto επιλογή για τους πλούσιους Αμερικανούς ηθοποιούς, τους βιομηχάνους, αλλά και τους νονούς του εγκλήματος: Howard Hughes, Al Capone, Greta Garbo, Clark Gable, Mae West, Tyrone Power, και οι οικογένειες Mars, Whitney και Wrigley. Αλλά και πέρα από τον Ατλαντικό, βασιλιάδες της Γηραιάς Ηπείρου επέλεξαν Duesenberg αντί για Rolls-Royce, όπως ο Δούκας του Windsor, η βασίλισσα Μαρία της Γιουγκοσλαβίας, ο πρίγκιπας Νικόλαος της Ρουμανίας και οι βασιλιάδες της Ιταλίας, Vittorio Emanuele III di Savoia, και της Ισπανίας, Alfonso ΧΙΙΙ.
Τα Μεγάλο Κραχ κατέβαλε τελικά την Duesenberg το 1937 μαζί με πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Οι επιζούσες Duesenberg είναι τώρα ξεχωριστά κομμάτια για τους συλλέκτες και τους λάτρεις του αυτοκινήτου. Κάθε φορά που ανακαλύπτεται μια νέα «barn find» Duesenberg στέλνει ένα τσουνάμι ενθουσιασμού στον κόσμο του κλασικού αυτοκινήτου.
Η περί ης ο λόγος…
Η Model X λανσαρίστηκε το 1926 ως ένα ολοκληρωτικά ανασχεδιασμένο και βελτιωμένο μοντέλο βασισμένο στη Model A. Πατούσε πάνω σε νέο σασί, φορούσε ανασχεδιασμένο κινητήρα και μια νέα διάταξη στην εμπρός ανάρτηση για χαμηλότερο κέντρου βάρους.
Όπως συνέβαινε με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες με high-end μοντέλα στη δεκαετία του ’20 και του ’30, η Duesenberg κατασκεύαζε ως επί το πλείστον rolling chassis -το αυτοκίνητο που βλέπετε φορά καροσερί του Justus Vinton Locke. Στη συνέχεια ο αγοραστής πήγαινε στον καροσερίστα της αρεσκείας του για να του φτιάξει το «καβούκι» βάσει των εξατομικευμένων προδιαγραφών του. Μερικοί μάλιστα πάμπλουτοι πελάτες είχαν εποχική αντίληψη του αυτοκινήτου, με αντίστοιχα καλοκαιρινή και χειμωνιάτικη καροσερί.
Η Duesenberg Model X έκανε ένα σημαντικό βήμα προς τα πάνω στην απόδοση σε σχέση με την απερχόμενη Model Α. Ο συνολικά ανανεωμένος 8κύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 4.261 cc με τον εκκεντροφόρο επικεφαλής, εφοδιάστηκε με νέο στροφαλοφόρο άξονα, νέο καπάκι βαλβίδων, διαφορετικά έμβολα και αναθεωρημένη εισαγωγή. Με αυτά και με αυτά, η ισχύς ανέβηκε από τα 88 στα 100 άλογα και το αυτοκίνητο ήταν ικανό να φτάνει τα 160 km/h.
Το μήκος του πλαισίου αυξήθηκε κατά πέντε πόντους, στα 3,45 m, και επωφελήθηκε από πρόσθετες ενισχύσεις, ενώ τα φύλλα σούστας τοποθετήθηκαν πάνω από τις διαδοκίδες του πλαισίου για χαμηλότερο κέντρο βάρους -βελτιώνοντας ως εκ τούτου και το κράτημα.
Δεδομένου ότι είναι η πιο σπάνια Duesenberg παραγωγής, η Model Χ είναι φυσικά σφόδρα επιθυμητή αλλά και σπάνια για να αποκτηθεί από τους συλλέκτες, και η δημόσια πώληση ενός από τα εναπομείναντα κομμάτια είναι κάτι που συμβαίνει κάθε 20 χρόνια.
Για το λόγο αυτό και η επικείμενη δημοπρασία μιας Model Χ έχει θέση στο drive.gr. O οίκος RM Sotheby’s λοιπόν θα δημοπρατήσει τη Model X που βλέπετε την επόμενη εβδομάδα, ως μέρος της διοργάνωσης Guyton Collection Auction. Το εκτιμώμενο ποσό που θα κινηθεί το αυτοκίνητο είναι μεταξύ $300.000 και $400.000. Στην περίπτωση που θέλετε να μάθετε περισσότερα για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ή να εγγραφείτε για να… κάνετε την προσφορά σας πατήστε εδώ.