CO₂, πρωταθλητές ρύπανσης τα SUV
Global Fuel Economy Initiative και Greenpeace σε εκθέσεις τους λένε ότι δεν μπορέσαμε να επιτύχουμε τον στόχο μείωσης του 30% σε CO₂ λόγω των πάρα πολλών θερμικών SUV στους δρόμους.
Τα τελευταία δέκα χρόνια, η άνοδος των ηλεκτρικών θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 30%. Δύο νέες εκθέσεις που δημοσιεύθηκαν από την Global Fuel Economy Initiative και την Greenpeace, δείχνουν ότι δεν μπορέσαμε να επιτύχουμε αυτόν τον στόχο λόγω των πάρα πολλών θερμικών SUV στους δρόμους μας.
Οι εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να είχαν μειωθεί κατά 30% εάν τα θερμικά SUV δεν είχαν χαλάσει το πάρτι. Η παγκόσμια όρεξη για πολύ μεγάλα θερμικά αυτοκίνητα μας εμπόδισε να βελτιώσουμε σημαντικά την ποιότητα του αέρα. Χωρίς την αύξηση του αριθμού των SUV στους δρόμους μεταξύ 2010 και 2022, η άνοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών CO2.
Υψηλό βάρος και κακή αεροδυναμική, κάνουν τα SUV να καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια από τα άλλα αυτοκίνητα, είτε καίνε υγρά καύσιμα είτε λειτουργούν με μπαταρίες
Αντί για τη μείωση κατά 30% που θα μπορούσαμε να ελπίζουμε, θα πρέπει να αρκεστούμε σε μια ελαφρά πτώση 4,2%. Αγορές όπου οι πωλήσεις των ηλεκτρικών είναι υψηλές, όπως η Κίνα και η Ευρώπη, έχουν καλύτερες επιδόσεις. Ο αυξανόμενος αριθμός των SUV όμως χει διαγράψει τις θετικές επιπτώσεις των ηλεκτρικών.
Το 2022, τα SUV αντιπροσώπευαν το 51% των πωλήσεων. Παρεμπιπτόντως, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων κάνουν τεράστια κέρδη χάρη σε αυτά τα μοντέλα: Πωλούνται σε υψηλή τιμή ενώ αναλογικά το κόστος κατασκευής είναι χαμηλότερο απ’ ό,τι στα μικρά μοντέλα. Στοιχεία που δεν βοηθούν στη μείωση του αυξανόμενου αριθμού τους.
Για τη Sheila Watson, αναπληρώτρια διευθύντρια της FIA, «η αύξηση του μεγέθους του αυτοκινήτου είναι ένα σημαντικό πρόβλημα που απειλεί πολλές πτυχές της βιώσιμης κινητικότητας, από το κλίμα μέχρι την οδική ασφάλεια. Σύμφωνα με τη Watson, «αυτή η έκθεση δείχνει ότι πρέπει να απομακρυνθούμε από αυτά τα μεγάλα οχήματα, εάν θέλουμε να πετύχουμε τον στόχο του διπλασιασμού της ενεργειακής απόδοσης των αυτοκινήτων μέχρι το 2030».
Σε μικρότερο βαθμό μεν, τα ηλεκτρικά SUV είναι επίσης πιο ενεργοβόρα. Ιδιαίτερα λόγω του μεγέθους της μπαταρίας τους. Για να αντιστραφεί η τάση, η έκθεση καλεί τις κυβερνήσεις «να θέσουν όρια για τη ρύθμιση του μεγέθους των αυτοκινήτων, υβριδικών, ηλεκτρικών ή θερμικών».
Αυτό περιλαμβάνει αυστηρούς περιορισμούς για βαριά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα όπως, εταιρικά, ταξί, κυβερνητικούς στόλους ή οχήματα κοινής χρήσης. Γίνονται και άλλες συστάσεις για τη μείωση των εκπομπών CO2, όπως η εφαρμογή «οικονομικών ειδήσεων για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε ηλεκτρικά μοντέλα».
Μια άλλη έκθεση της Greenpeace κινείται προς την ίδια κατεύθυνση. Οι ειδικοί για το κλίμα λένε ότι «η έκρηξη των SUV έχει αντιστρέψει την πρόοδο που σημείωσαν οι εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων». Σύμφωνα με τα δεδομένα στα οποία βασίζεται αυτή η μελέτη, το ένα τρίτο της αύξησης της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου το 2022 «μπορεί να αποδοθεί στην κατανάλωση των SUV».
Ενώ το COP28 βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στο Ντουμπάι, η Greenpeace είναι εξοργισμένη βλέποντας την πλειονότητα των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών να «επιδίδονται με όλο τους το “είναι” στην κατασκευή SUV». Σύμφωνα με τη ΜΚΟ, αυτό ωθεί τον πλανήτη προς μια πραγματική κλιματική καταστροφή. Η υψηλή κατανάλωση πετρελαίου και η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν είναι οι μόνες αρνητικές συνέπειες των SUV. Είναι επίσης αυτοκίνητα λαίμαργα για χάλυβα.
Η Erin Choi, επικεφαλής της εκστρατείας για το κλίμα και την ενέργεια για την Greenpeace στην Ανατολική Ασία, σημειώνει ότι, «οι παγκόσμιοι γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας φαίνεται να αγνοούν την ευθύνη τους για το κλίμα. Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ αργή». Στην έκθεση, η ΜΚΟ επικαλείται την περίπτωση της Volkswagen. Η γερμανική φίρμα έχει δει τις πωλήσεις των SUV να αυξάνονται κατά 270,5% από το 2013.
Στην έκθεσή της, η Greenpeace δεν είναι ευγενική ούτε με τα ηλεκτρικά SUV. Μπορούμε να διαβάσουμε ότι «λόγω του υψηλού βάρους και της κακής αεροδυναμικής τους, τα SUV καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια από άλλα οχήματα». Είτε λειτουργούν με υγρά καύσιμα είτε με μπαταρίες: «Αν και τα ηλεκτρικά SUV θέλουν να εμφανίζονται ουδέτερα σε CO2, εξακολουθούν να καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια και απαιτούν περισσότερες πρώτες ύλες τη στιγμή της κατασκευής τους».