Carlos Ghosn: Εγκαταλείπει τη Renault; Τι θα γίνει με τη Συμμαχία;
Τα ερωτήματα είναι πολλά και οι καταστάσεις που θα προκύψουν από την αποπομπή του ισχυρού άνδρα της Συμμαχίας απρόβλεπτες.
Ύστερα από τις πρωινές αποκαλύψεις και τα γεγονότα που ακολούθησαν, η τύχη του PGD της Nissan φαίνεται προδιαγεγραμμένη, καθώς το ΔΣ ζήτησε την αποπομπή του. Ως πρόεδρος της Renault θα μπορέσει άραγε να κρατήσει την καρέκλα του; Τίποτα δεν είναι σίγουρο. Και μετά από αυτόν, το χάος;
Γολγοθάς. Ύστερα από τη σύλληψη του Carlos Ghosn ως υπόπτου για φορολογική απάτη και υπεξαίρεση εταιρικών αγαθών για προσωπική χρήση, το διοικητικό συμβούλιο της Nissan ζήτησε την αποπομπή του προέδρου του και διευθύνοντος συμβούλου Carlos Ghosn ύστερα από τις αποκαλύψεις του ιαπωνικού Τύπου. Μια εξαιρετικά γρήγορη αντίδραση που έρχεται σε αντίθεση με τη σιωπή που παρατηρείται στη Γαλλία, στην έδρα της Renault, της οποίας ο Ghosn είναι επίσης πρόεδρος. Μπορεί ο Γαλλο-Λιβανέζος να παραμείνει στο τιμόνι της Renault; Μάλλον απίθανο. Και μάλιστα για πολλούς λόγους.
Αδύνατο να παραμείνει στο τιμόνι της Renault
Ο τίτλος δόθηκε το πρωί στο Χρηματιστήριο. Πτώση στη μετοχή του Ρόμβου που ξεπέρασε προς στιγμήν το 13% για να σταθεροποιηθεί στο -10%. Δύσκολο να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στις αγορές χωρίς να προσφέρεις την κεφαλή του Ghosn επί πίνακι. Το μήνυμα του Emmanuel Macron είναι προς αυτήν την κατεύθυνση, με το Γάλλο πρόεδρο να εξηγεί ότι το κράτος (μέτοχος της Renault) θα βρίσκεται «σε διαρκή επαγρύπνηση για τη σταθερότητα του κατασκευαστή».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Carlos Ghosn: Από την προεδρία της Συμμαχίας στη σύλληψη και απόλυση
Το μήνυμά του μπορεί να διαβαστεί ανάμεσα στις γραμμές: Δεν υπάρχει δυνατότητα για οικονομική σταθερότητα χωρίς δράση. Και τελικά, ο τελευταίος λόγος που μας επιτρέπεται να σκεφτούμε σχετικά με την αποχώρηση του Carlos Ghosn είναι εσωτερικής τάξης: Πώς, στο πλαίσιο της Συμμαχίας Renault Nissan, αυτός που μόλις απολύθηκε (διότι περί αυτού στην ουσία πρόκειται) από τους μετόχους μιας από τις συνιστώσες εταιρείες, μπορεί να συνεχίσει ανενόχλητος να διευθύνει την άλλη, σε στενή σχέση με την πρώτη. Δεν τολμούμε καν να φανταστούμε τις σουρεαλιστικές συναντήσεις μέσα στη Συμμαχία, αν αυτό συνέβαινε.
Μετά από τον Ghosn, η αβεβαιότητα
Αυτός λοιπόν, που ας αποκαλέσουμε πρώην πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, θα πρέπει να αφήσει την κεφαλή της επίσης πρώην-Régie το συντομότερο δυνατόν. Ωστόσο, η αποχώρησή του Ghosn θα αφήσει βαθιά τα ίχνη της στους τρεις σχετιζόμενους κατασκευαστές. Διότι, η Συμμαχία δεν είναι ένας συγκροτημένος όμιλος, δεδομένου ότι βασίζεται μόνο σε διασταυρούμενες ενέργειες των τριών εμπορικών σημάτων. Και μάλιστα αυτή την περίοδο, σχεδόν δύο δεκαετίες από τη δημιουργία της Συμμαχίας, που τους βρίσκει πιο σύμμαχους από ποτέ, με κοινές πλατφόρμες και κοινά εργοστάσια για τα σουπερμίνι (Nissan Micra και Renault Clio) και τα επαγγελματικά/επιβατικά βαν.
Και είναι πιθανό, η δημιουργία ενός πραγματικού ομίλου, που ήταν και ο διακαής πόθος του Ghosn, να χαθεί μέσα σε μια στιγμή. Ο ίδιος που είχε προβλέψει την άφιξη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου πριν από τον καθένα, ρίχνοντας πέντε δισεκατομμύρια ευρώ σε αυτή τη νέα τεχνολογία, τώρα θα πρέπει να αποσυρθεί από το προσκήνιο. Σε μια εποχή που όλες οι άλλες φίρμες ακολουθούν το παράδειγμά του, αφήνοντας πίσω τους το θερμικό μοτέρ, αλλά με δέκα χρόνια καθυστέρηση. Η αναχώρηση του καπετάνιου της Renault προφανώς θα φέρει το γαλλικό καράβι εν μέσω θαλασσοταραχής. Και μένει να δούμε αν πρόκειται μια συνηθισμένη φουρτούνα ή για μεγάλη καταιγίδα.
Οι δρόμοι του Thierry Bolloré
Ο Thierry Bolloré, ο δελφίνος που ο ίδιος ο Carlos Ghosn είχε υποδείξει πριν από λίγους μήνες, δεν θα μπορέσει να αποφύγει να γίνει Χαλίφης στη θέση του Χαλίφη. Αλλά τα μέτωπα που τον περιμένουν είναι πολλά, καθώς οι βλάβες που προκάλεσε ο προκάτοχός του είναι σημαντικές. Στην Ιαπωνία, δεν αστειεύονται με την τιμή και το κατηγορητήριο στο οποίο οφείλει να απαντήσει ο Ghosn σήμερα, μπορεί να θεωρηθεί προδοσία σε μια χώρα που κάποτε τον λάτρευε.
Και έπειτα, το επεισόδιο αυτό ίσως σημάνει και το τέλος του ενός και μοναδικού ηγέτη για τις τρεις φίρμες, που δεν θα μπορεί πλέον να αποφασίζει μόνος του για όλες. Και πώς θα μπορέσουν να πετύχουν τον κοινό στόχο σε μια συμμαχία όπου θα πρέπει να διαπραγματευτούν κάθε κοινή πράξη;
Ο Thierry Bolloré θα κληθεί να αντιμετωπίσει τους ομολόγους του στη Nissan και στη Mitsubishi. Ακόμα κι αν δεν καταφέρει τελικά να ολοκληρώσει αυτό που προσπάθησε ο προκάτοχός του: Να μετατρέψει τη Συμμαχία σε πραγματικό όμιλο. Για να το πετύχαινε, θα έπρεπε να πείσει το ιαπωνικό κράτος να πουλήσει τις μετοχές του στη Nissan, αφού το γαλλικό φαίνεται πεπεισμένο εδώ και αρκετούς μήνες να κάνει το ίδιο με το γκρουπ Renault. Αλλά δεν είμαστε σίγουροι ότι τα γεγονότα που έλαβαν χώρα τις τελευταίες ώρες στο Tokyo βάζουν τα πράγματα σε καλό δρόμο.