BMW E34: Alpina B10 Bi-Turbo ή M5;
Ο επίσημος βελτιωτής και το αγωνιστικό τμήμα είχαν μια άτυπη κόντρα για το ποιος έχει φτιάξει την καλύτερη σπορ μπερλίνα βασισμένη στην Ε34 BMW Σειρά 5.
Η Alpina ήταν ο επίσημος βελτιωτής της BMW και το M Division το αγωνιστικό τμήμα που έφτιαχνε και εκδόσεις παραγωγής. Ποιος έφτιαχνε την καλύτερη 5άρα Ε34; Τα προβλήματα ενός εκκολαπτόμενου petrolhead τις ατέλειωτες ώρες της Φιλοσοφίας στο Λύκειο.
Η Alpina χρειάστηκε να ξοδέψει $3,2 εκατομμύρια δολάρια και δύο χρόνια εξελίσσοντας αυτό που για πολλούς, μεταξύ των οποίων το έγκυρο αμερικάνικο Road & Track, ήταν το κορυφαίο σπορ σεντάν του πλανήτη. Εν έτει 1991. Η B10 Bi-Turbo έκανε το ντεμπούτο της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1989, βασισμένη στην BMW 535i Ε34. Με απόδοση 360 ίππους στις 6.000 rpm από τον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα και ροπή 52,5 kgm ροπή, ήταν πολύ ισχυρότερη από την Μ5. Ο ατμοσφαιρικός S38B36, εξακύλινδρος 3,6 λίτρων με ξεχωριστή πεταλούδα εισαγωγής για κάθε κύλινδρο ήταν ένας υπέροχος κινητήρας, ένα μηχανολογικό διαμάντι. Αλλά ενώ τα 315 άλογα δεν ήταν και τόσο λιγότερα, η μεγάλη διαφορά ήταν στη ροπή, αφού δεν ξεπερνούσε τα 36,7 kgm και μάλιστα ψηλά, στις 4.750 rpm.
Δείτε ακόμη Δοκιμή BMW M3 E30 Evo 1
Η Alpina είχε αρκετούς λόγους που ζητούσε τα διπλάσια χρήματα για την B10 Bi-Turbo από όσα έπρεπε να δώσεις τότε στην BMW για μια M5. Ο εξακύλινδρος εν σειρά κινητήρας είχε νέες βαλβίδες και εκκεντροφόρο, και σφυρήλατα πιστόνια της Mahle. Όλα ήταν ενισχυμένα και «ζυγισμένα» από την αρχή, ώστε να ανταπεξέλθει στο φορτίο από τις δύο Garrett T25 με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη wastegate. Την ψύξη φρόντιζε ένα μεγάλο intercooler, ενώ η πίεση ήταν ρυθμιζόμενη από την καμπίνα μέσω ενός boost controller της Bosch, από 0,4 ως 0,8 bar, ανάλογα με τη διαδρομή και το κέφι του οδηγού. Το κιβώτιο ήταν ένα 5άρι Getrag, ενώ τη δύναμη έβαζε στο δρόμο ένα 25% μηχανικό μπλοκέ. Εννοείται ότι ο πίσω άξονας ήταν επίσης ενισχυμένος.
Δείτε ακόμη Δοκιμή E46 BMW M3 CSL
Η ανάρτηση είχε διαφορετικά ελατήρια και αμορτισέρ. Τα εμπρός γόνατα ήταν ειδικά σχεδιασμένα από τη Bilstein. Τα πίσω αμορτισέρ ήταν υδραυλικά της Sachs, ρυθμιζόμενα καθ’ ύψος. H BMW, στο facelift του 1991 επίσης εφοδίασε την M5 με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, ενώ η ισχύς του κινητήρα έφτασε τα 340 PS καθώς ο κυβισμός αυξήθηκε στα 3,8 λίτρα.
Αντίθετα με την M5 η οποία είχε πιο λιτή διακόσμηση και πιο hardcore σπορ προσανατολισμό, η Alpina συνδύαζε το δέρμα και το ακριβό ξύλο στις επενδύσεις για να δώσει ένα πιο πολυτελή τόνο, πιο κοντά στη λογική της AMG.
Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε τη νέα 4κίνητη BMW M5
Σύμφωνα με την Alpina η επιτάχυνση 0-100 km/h ήταν 5,6”. Από εκεί και πάνω, έκανε 0-160 km/h σε 12,3”, 0-200 km/h σε 19,7” και 24,6” για το χιλιόμετρο. Η M5 ήθελε 6,3” για το 0-100 km/h στην πρώτη έκδοση και 6,1” στην ισχυρότερη 3.8 μετά το facelift. Η τελική ήταν περιορισμένη στα 250 km/h με ηλεκτρονικό κόφτη.