Audi 100 C1 1968-1976: Αποστολή «premium»

Audi 100 C1 1968-1976: Αποστολή «premium»

Το 100 ήταν το εναρκτήριο λάκτισμα μιας μακράς, υπέρ-20ετούς πορείας προκειμένου η Audi να φτάσει να καταχωριστεί ως «premium» φίρμα στο αυτοκινητικό στερέωμα.

Για τις νεότερες γενιές, η παρουσία της Audi ανάμεσα στις λεγόμενες «premium φίρμες» φαίνεται προφανής. Ωστόσο, όταν η Volkswagen, ύστερα από την εξαγορά της Auto Union το 1964, αναβίωσε το όνομα της Audi που είχε εξαφανιστεί με τον πόλεμο, η σπορ και πολυτελής εικόνα της Audi της δεκαετίας του ’30 είχε από καιρό διαγραφεί στο μυαλό του κόσμου. 

Αν θέλαμε να βάλουμε τον χρονικό κόμβο, στον οποίο η Audi πολιτογραφήθηκε με κάθε επισημότητα ως «premium», αυτός είναι μόλις το 1994 με το πρώτο Α8. Η πορεία όμως προς αυτή την πολιτογράφηση ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, το 1968, με το λανσάρισμα του Audi 100 C1. Ούτε λίγο ούτε πολύ, 28 χρόνια νωρίτερα. Χρόνος που χρειάζεται να το έχουν κατά νου κάμποσοι νεόκοποι, wannabe «premium» κατασκευαστές, μιας και τα γαλόνια του είδους δεν αποκτώνται ούτε από τη μια στιγμή στην άλλη ούτε κατά δήλωση.

Audi 100 C1 1968-1972

Το Audi 100 είναι αναμφίβολα μια απόδειξη ότι η παραγωγικότητα δεν είναι το άπαν και ότι από μόνη της δεν οδηγεί απαραίτητα στη διεύρυνση των επιλογών ενός κατασκευαστή. Στην πραγματικότητα, στις αρχές της δεκαετίας του ’60, η Volkswagen έβαλε στο μάτι έναν ανταγωνιστή της που βρισκόταν σε δύσκολη κατάσταση, την Auto-Union, που ανήκε όμως στη Mercedes-Benz.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Auto Union Coupé 1000 S 1957-1963 

Αυτή καθαυτή η Auto-Union, που είχε προκύψει από τη συγχώνευση τεσσάρων κατασκευαστών (Audi, Horch, DKW και Wanderer), δεν ενδιέφερε τη Volkswagen. Ο στόχος του Wolfsburg ήταν να βάλει στο χέρι τα εργοστάσια του Ingolstadt για την αύξηση της παραγωγικής ικανότητας του Σκαραβαίου. Η εξαγορά πραγματοποιήθηκε το 1964 και οι πωλήσεις του Audi 60 που διαδέχθηκε το φτωχικό, δίχρονο DKW F102 δεν ήταν πειστικές.

Audi 100 C1 1968-1972

Αλλά όλα αυτά εξελίσσονταν χωρίς τον ξενοδόχο. Τώρα πόσο ξενοδόχος μπορεί να χαρακτηριστεί ο Ludwig Kraus, ένας αποστάτης από το γκρουπ Daimler-Benz, αυτό είναι μια άλλη υπόθεση. Ο Kraus λοιπόν είχε την ισχυρά πεποίθηση ότι ο Σκαραβαίος δεν είχε πολύ ζωή εμπρός του και ότι το γκρουπ της Volkswagen έπρεπε να προετοιμαστεί για το μέλλον. 

Ωστόσο, χρειάστηκε να κάνει ό,τι έκανε χωρίς να προσελκύσει την προσοχή και να προκαλέσει την οργή του διευθύνοντος συμβούλου της VW, Heinrich Nordhoff. Ο επικεφαλής της VW, βλέπετε, είχε αποφασίσει ότι κανένα νέο μοντέλο δεν θα κατασκευαστεί στο Ingolstadt πλην του Σκαραβαίου.

Audi 100 C1 1968-1972

Έτσι ο Kraus εργαζόταν διακριτικά πάνω σε ένα μοντέλο υψηλών προδιαγραφών, με κινητήρα περίπου 100 άλογα και όλα ανάποδα σε σχέση με τον Σκαραβαίο: Κινητήρας και κίνηση εμπρός. Και μόνο όταν είχε σχεδόν ολοκληρώσει το πρότζεκτ το παρουσίασε στη διεύθυνση της Volkswagen. Όταν μάλιστα υποσχέθηκε πωλήσεις 100.000 αυτοκινήτων για τον πρώτο κύκλο ζωής του μοντέλου, το διευθυντήριο της Volkswagen πείστηκε και ενέδωσε.

Ενώ η παραγωγή ξεκίνησε τον Μάρτιο, το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στις 26 Νοεμβρίου 1968 υπό το σήμα των τεσσάρων κύκλων μεν, αλλά με την ονομασία «Audi». Ένα τρικάκι που κατά την άποψή του Kraus θα έκανε τον κόσμο να ξεχάσει την Auto-Union, αλλά και θα ανέπτυσσε μια συγγένεια με την υφιστάμενη γκάμα.

Audi 100 C1 1968-1972

Το Audi 100 ήταν μια μακριά, κλασική μπερλίνα, χωρίς φαντασία αλλά και εμπνέοντας εμπιστοσύνη, παρά την κάπως «θλιμμένη» γρίλια στη μάσκα λόγω του αμφισβητούμενης αισθητικής σχήματος των φαναριών. Ωστόσο, οι πιο ακριβές εκδόσεις έρχονταν να διορθώσουν αυτή την ανακολουθία, προτείνοντας τέσσερα στρογγυλά φανάρια. 

Κάτω από το καπό, ο υποψήφιος αγοραστής είχε σε κάθε περίπτωση ένα 1.800άρι μοτέρ σε τρεις εκδόσεις ισχύος: 80, 90 και 100 άλογα στα αντίστοιχα Audi 100 L, 100 S και 100 LS. Μοτέρ που προερχόταν από εκείνα που ετοίμαζε η Mercedes-Benz για το F103. Ο κινητήρας αυτός, με πλαϊνό εκκεντροφόρο, δεν διακρινόταν ούτε για την τεχνολογία ούτε για το τσαγανό του, αλλά ήταν αξιόπιστος και αποτελεσματικός. 

Εξάλλου, το Audi 100 πλασαριζόταν στην αγορά ως ένα σοβαρό αυτοκίνητο, η επιλογή του καλού και συνετού οικογενειάρχη. Και μάλιστα όχι για τον οποιονδήποτε πάτερ-φαμίλια, αλλά για κάποιον που τον είχε τον τρόπο του, μιας και το 100 ήθελε να αναμετράται στην αγορά με τις Mercedes-Benz και BMW.

Audi 100 C1 2d

Ένα χρόνο μόλις αργότερα, το 1969, ήρθε να προστεθεί στην γκάμα μια δίπορτη εκδοχή του 100, ακριβή μάλιστα για τη γερμανική πελατεία, καθώς κόστιζε όσο και η 4θυρη μπερλίνα. Πριν περάσει όμως καλά καλά ένας χρόνος, τον Ιούλιο του 1970, λανσαρίστηκε ένα κουπέ που προήλθε από την πρώτη, το Audi 100 Coupé S. Τα λιγοστά καμπριολέ που φτιάχτηκαν επίσης επιμελήθηκε ο Karmann.

Audi 100 C1 Cabriolet by Karmann

Τον Ιούλιο του 1971, η παραγωγή του Audi 100 μεταφέρθηκε στο Neckarsulm, στο εργοστάσιο της NSU που αγοράστηκε το 1969. Η νέα, κορυφαία έκδοση του αυτοκινήτου, το 100 GL, φόρεσε τον 1.900άρη κινητήρα του Audi 100 Coupé S τον Αύγουστο του 1971, σε μια έκδοση με μονό καρμπυρατέρ και 112 άλογα έναντι 115 του κουπέ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Audi 50, το πρώτο «premium» σουπερμίνι

Τον Μάρτιο του 1972, το Audi 100 υπέστη το πρώτο του φρεσκάρισμα, με ανασχεδιασμό του καπό και την άκρη του προς τη μεριά της γρίλιας να γέρνει λιγότερο προς τον δρόμο. Το αποτέλεσμα ήταν ιδιαίτερα αναζωογονητικό για την εικόνα του αυτοκινήτου που έμοιαζε να θέλει να καταπιεί την άσφαλτο. Το 1974, οι εκδόσεις 80 ίππων και 90 ίππων αντικαταστάθηκαν από μία των 85, ενώ το 1976, το 100 L φόρεσε έναν νέο μοτέρ 1.6 από το Audi 80, αλλά πάντα με 85 άλογα.

Audi 100 C1 1968-1976

Η παραγωγή του Audi 100 C1 διήρκεσε μέχρι το 1976. Και συνολικά κατασκευάστηκαν 827.474 αυτοκίνητα, οκτώ φορές περισσότερα απ’ ό,τι είχε προβλεφθεί. Το C1 θα παρέδιδε τη σκυτάλη στο 5κύλινδρο C2, με αποστολή τη συνέχιση της πορείας για να πολιτογραφηθεί η Audi στο στάτους της εταιρείας όπως αυτό το γνωρίζουμε σήμερα. Μια μακριά πορεία που θα είχε ακόμα έναν δρομέα σε αυτή την κούρσα, το 100 C3 που θα παραλάμβανε και θα κρατούσε τη σκυτάλη για δέκα σχεδόν χρόνια, από το 1982 έως το 1991.

Audi 100 C1 1968-1972

Σήμερα στην αγορά του κλασικού αυτοκινήτου ένα Audi 100 σε άριστη κατάσταση στοιχίζει από 20 έως 25 χιλιάδες ευρώ ανάλογα με την έκδοση, ενώ ένα 100 Coupé S μπορεί να φτάσει και τα διπλά.

Το Audi 100 GL με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Χωρητικότητα 1.871 cc
Iσχύς 112 PS/5.600 rpm
Ροπή 160 Nm/3.500 rpm
Διαστάσεις 4,64 x 1,73 x 1,42 m
Βάρος 1.100 kg
Ρεζερβουάρ 58 lt
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,8”
0-400 m 17,6” @ 126 km/h 
0-1.000 m 32,5” @ 152 km/h
Τελική ταχύτητα 179 km/h
Παραγωγή 827.474 αυτοκίνητα (1968-1976)
Τιμή σήμερα €25.000 (άριστη κατάσταση)

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube