Ασφάλεια: Τα SUV, επιβλαβή για τους πεζούς
Πιο ψηλά, βαρύτερα, πιο φαρδιά, τα SUV είναι τα αστέρια της σημερινής παγκόσμιας αγοράς. Αλλά είναι και οι χειρότεροι εχθροί των πεζών.
Σε περίπτωση ατυχήματος όπου εμπλέκεται SUV και πεζός, σύμφωνα με μια αμερικανική μελέτη, το SUV έχει δύο έως τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να σκοτώσει έναν πεζό σε σχέση με ένα κλασικό αυτοκίνητο.
Δεν είναι ασυνήθιστο να ακούει κάποιος ότι οι οδηγοί αναφέρουν την ασφάλεια ως το πρώτο ποιοτικό χαρακτηριστικό των SUV. Ψηλότερα, επομένως, ασφαλέστερα, σύμφωνα με την κοινή γνώμη. Αλλά αυτό που έχουμε την τάση να ξεχνάμε είναι ότι όσο πιο ψηλό είναι ένα αυτοκίνητο (ακόμα κι αν ληφθούν υπόψη άλλες παράμετροι, όπως η κλίση του καπό), τόσο περισσότερο ενδέχεται να προκαλέσει σωματικό τραυματισμό σε πεζούς σε περίπτωση σύγκρουσης.
Μια αμερικανική μελέτη δείχνει ότι τα SUV είναι πραγματικά επικίνδυνα εργαλεία. Σύμφωνα με την Detroit Free Press και την USA Today, τα SUV είναι «δύο έως τρεις φορές πιο πιθανό να σκοτώσουν έναν πεζό» σε σύγκριση με ένα κλασικό αυτοκίνητο.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι θάνατοι των πεζών έχουν αυξηθεί κατά 46% (!) από το 2009. Μια κρίσιμη ημερομηνία, δεδομένου ότι τότε ήταν που ξεκίνησε η σταδιακή έξοδος από την οικονομική κρίση και ξεκίνησε η έλευση των… SUV.
Εάν άλλες μεταβλητές μπορούν να εξηγήσουν αυτή την τεράστια αύξηση των θανάτων, όπως τα πανταχού παρόντα smartphone, αυτές δεν εμποδίζουν το μέγεθος των αυτοκινήτων να διεκδικεί σημαντικό μερίδιο στους αντίστοιχους τροχαίους θανάτους. Ευτυχώς, η άφιξη του αυτόνομου φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης με ανίχνευση πεζών μπορεί, στο μέλλον, να μειώσει αυτούς τους κινδύνους. Αλλά σε περίπτωση σύγκρουσης, οι νόμοι της Φυσικής θα κάνουν πάντα ένα SUV πολύ πιο επικίνδυνο για έναν πεζό από ένα παραδοσιακό ΙΧ.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η NHTSA, η εθνική υπηρεσία οδικής ασφάλειας, δεν έχει ακόμη ενσωματώσει την ασφάλεια των πεζών για τα νέα οχήματα στις δοκιμές συγκρούσεων, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν αργήσει. Στην Ευρώπη, ο Euro NCAP δοκιμάζει ήδη αυτό το είδος ασφάλειας εδώ και χρόνια. Ανακοίνωσε δε ακόμη μια νέα διαδικασία αξιολόγησης της επικινδυνότητας ενός οχήματος σε περίπτωση ατυχήματος με ποδηλάτες.