Το μαύρο κουτί έρχεται τώρα και στα αυτοκίνητα
Σύμφωνα με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το λεγόμενο μαύρο κουτί θα εξοπλίζει όλα τα νέα αυτοκίνητα από το προσεχές καλοκαίρι.
Από τον Ιούλιο του 2024, όλα τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί πρόσφατα στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να είναι εξοπλισμένα με Event Data Recorder (EDR), το κατά κόσμο μαύρο κουτί που έχει γίνει γνωστό από την χρήση του στις αερομεταφορές.
H συγκεκριμένη απόφαση ισχύει για τα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς επίσης και για pick-up και ελαφρά φορτηγά βάρους έως και 3.5 τόνων. Το EDR καταγράφει και αποθηκεύει μία σειρά από χρήσιμα δεδομένα, όπως η ταχύτητα, το φρενάρισμα, η θέση και η κλίση του αυτοκινήτου, μαζί με τα στοιχεία λειτουργίας των συστημάτων ασφαλείας.
Συν τοις άλλοις, θα είναι σε θέση να ενεργοποιήσει το eCall (σύστημα κλίσης έκτακτης ανάγκης), που από το 2018 αποτελεί κομμάτι του στάνταρ εξοπλισμού των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Γηραιάς Ηπείρου.
Το μαύρο κουτί θα τοποθετείται κυρίως στη μονάδα ελέγχου του αερόσακου και δεν θα μπορεί να βγει εκτός λειτουργίας
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τροχαία δυστυχήματα, πόσους νεκρούς θα θρηνήσουμε ακόμα;
Με αυτό το τρόπο, οι αρμόδιες αρχές και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα έχουν στα χέρια τους δεδομένα, τα οποία θα αποσαφηνίζουν την υπαιτιότητα αλλά και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έλαβε χώρα ένα περιστατικό. Παράλληλα, θα αποτελέσει ένα έξτρα μέσο στα χέρια των ερευνητικών κέντρων και οργανισμών που μελετούν ζητήματα που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια. Επί της ουσίας θα μπορούν να μελετήσουν και να αξιολογήσουν τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων σε πραγματικές συνθήκες.
Με αυτόν το τρόπο, οι ερευνητές θα έχουν μία πιο ολοκληρωμένη άποψη γύρω από το τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια ενός τροχαίου ατυχήματος και πώς επηρεάζονται οι επιβάτες του αυτοκινήτου σε δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά, πραγματικά σενάρια που σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να προσομοιωθούν σε περιβάλλοντα δοκιμών.
Το EDR θα τοποθετείται κυρίως στη μονάδα ελέγχου του αερόσακου και δεν θα μπορεί να βγει εκτός λειτουργίας, ξεκινώντας την καταγραφή μόλις ανιχνεύσει ανύψωση του καπό, ενεργοποίηση των αερόσακων ή των εντατήρων ζωνών, ή αλλαγή ταχύτητας κατά το διαμήκη/εγκάρσιο άξονα μεγαλύτερη των 8 km/h σε διάστημα 0,15”.
Οι πληροφορίες που καταγράφονται 5” πριν και 3” μετά το ατύχημα, υπόκεινται στους ευρωπαϊκούς κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων. Αυτό σημαίνει πως ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, όπως η ταυτότητα του οδηγού δεν θα καταγράφεται από το σύστημα.
Η συσκευή λειτουργεί σε σύστημα κλειστού βρόχου και τα δεδομένα συλλέγονται ανώνυμα για να διασφαλιστεί ότι δεν υπόκειται σε χειραγώγηση εάν πέσει σε λάθος χέρια. Για τον ίδιο λόγο, τα τέσσερα τελευταία ψηφία του αριθμού αναγνώρισης του οχήματος (VIN) δεν αποθηκεύονται. Γενικότερα δεν καταγράφεται καμία πληροφορία που θα μπορούσε να αποκαλύψει την ταυτότητα του οδηγού.
Η λήψη των πληροφοριών μπορεί να γίνει μέσω της διεπαφής OBD, αλλά εάν η θύρα καταστραφεί κατά την σύγκρουση υπάρχει η δυνατότητα απευθείας ανάσυρσης από τον καταγραφέα.