Από την BMW 2002ti στην M2
Πριν από μισό αιώνα ακριβώς, η BMW άρχισε να χτίζει τον σπορ χαρακτήρα που ξεχωρίζει σήμερα τα μοντέλα της. Ο ηθικός αυτουργός ήταν η 2002 και παράλληλα η άκρη του νήματος.
Πέρασαν 50 χρόνια από τότε που η BMW παρουσίασε τη 2002 και έδωσε τις επιδόσεις που έλειπαν από τις προϋπάρχουσες εκδόσεις της Σειράς 02.
Με το μοτέρ M10 των 1.990 cc (89 x 80 mm) να τροφοδοτείται από ένα καρμπιρατέρ, η μέγιστη ισχύς ήταν 100 PS, έκανε 0-100 km/h σε 10,9” και είχε τελική 170 km/h. Η πιο πετυχημένη έκδοση ωστόσο ήταν μάλλον η 2002ti που παρουσιάστηκε στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 1968 και έγραψε τη δική της ιστορία στα σιρκουί.
Με δύο διπλά καρμπιρατέρ ανέβηκε στους 120 PS, οπότε ο χρόνος του 0-100 km/h έσπασε τα 9,5” και η τελική άγγιξε τα 185 km/h. Με αφορμή λοιπόν τα 50 κεράκια γι’ αυτή την έκδοση, η BMW Σπανός μας προσκάλεσε στην πίστα των Μεγάρων, όπου το αριστερό μπάκετ μιας πλήρως αποκατεστημένης αγωνιστικής 2002ti μας περίμενε. Προφανώς σε τέτοια πρόσκληση απαντάς μόνο καταφατικά.
Κι εάν τυχαίνει να υπάρχει μαζί και μια Μ2, τόσο το καλύτερο. Κατά μια έννοια εξάλλου, αποτελεί την προβολή της 2002ti στο σήμερα.
Φόρτιση
Όχι σε μπαταρίες, στην ψυχή. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο στην πρώτη αγωνιστική νιότη του δεχόταν την περιποίηση του Δημήτρη Σπανού, και η ανακατασκευή του έγινε in-house με αγάπη και μεράκι που προκαλούν ρίγος.
Τα φουσκωμένα φτερά της Alpina και οι πολυάκτινες 15άρες αλουμινένιες ζάντες ήταν κοσμήματα δυσεύρετα εκείνη την εποχή, με ακαταμάχητη γοητεία μέχρι σήμερα. Ίσως να μην εντυπωσιάζουν όσο οι τεράστιες εισαγωγές αέρα στον εμπρός προφυλακτήρα, οι τεράστιες ζάντες της ή τα πρησμένα μετατρόχια της Μ2, σαφώς όμως μιλάνε σε όσους καταλαβαίνουν τη γλώσσα των κλασικών αυτοκινήτων.
Όπως είναι λογικό, η 2002ti φαίνεται μικροκαμωμένη με τα σημερινά δεδομένα. Έχει μήκος 4,23 m, ύψος 1,41 και πλάτος μόλις 1,59 m. Η μικρότερη σύγχρονη Μ, είναι 26,4 cm φαρδύτερη…
Χωρίς να έχω προλάβει να χορτάσω την εικόνα της, γλιστράω πάνω από τα πλευρικά στελέχη του rollcage στο βαθύ μπάκετ, διαπιστώνοντας με ανακούφιση πως η θέση είναι ρυθμισμένη σε μέτρα κοντινά με τα δικά μου.
Τα πεντάλ είναι τοποθετημένα ώστε να κάνεις μύτη-τακούνι πανεύκολα και ο πίνακας οργάνων είναι απέριττος μα περιεκτικός, με το ταχύμετρο στο κέντρο και το στροφόμετρο δεξιά. Με το γύρισμα ενός λεπτεπίλεπτου κλειδιού το δίλιτρο μοτέρ έρχεται στη ζωή πρόθυμα. Το δεξί πόδι παραμένει σε επιφυλακή για να το κρατήσει ξύπνιο, αλλά δε χρειάζεται.
Με δύο διπλά 46άρια Weber, συμπίεση 11:1 και εκκεντροφόρο 314ο ώστε να είναι γεμάτο από χαμηλά, το συγκεκριμένο μοτέρ αγγίζει τους 175-180 PS λίγο πάνω από τις 6.500 rpm, όμως αυτό που δε χορταίνεις είναι η απόκριση που μόνο μια ντίζα γκαζιού εξασφαλίζει.
Προφανώς, οι 370 PS με τα 47,4 kgm της Μ2 είναι σαρωτικά νούμερα από άλλο πλανήτη, ωστόσο η απόλυτη ακρίβεια στη δοσομέτρηση του γκαζιού είναι ανεκτίμητη. Αισθάνεσαι πως μπορείς να ρυθμίζεις τις στροφές μία μία και το αυτί αναγνωρίζει αυτή τη μεταβολή στη χροιά του ήχου.
Υπερένταση
Περιμένοντας στην είσοδο της πίστας λουσμένος στον ιδρώτα από το άγχος και τη ζέστη, βλέπω τη σημαία του αλυτάρχη να πέφτει και κουμπώνω την 1η κάτω αριστερά στο 5άρι κιβώτιο.
Η 2002ti ξεκινά πρόθυμα χωρίς ιδιοτροπίες και μόνο λίγες φορές το ανέβασμα από 2η σε 3η θέλει τρόπο. Στην ουσία, αυτό που χρειάζεται είναι αποφασιστικό χέρι και σωστά συντονισμένα πόδια.
Ακόμα και πατώντας το γκάζι με συστολή, τα 4,6 kg/PS δίνουν πολύ ζωντανή επιτάχυνση, η οποία συνοδεύεται από κεφάτο στροφάρισμα και άγριο, νοσταλγικό αγωνιστικό ήχο που σε αναστατώνει. Καθώς σταδιακά γνωριζόμαστε καλύτερα, τα μαλακά semi-slick TB5 F της Michelin ζεσταίνονται και ο ρυθμός ανεβαίνει οπότε αρχίζω να καταγράφω πληροφορίες.
Το τιμόνι έχει σωστό βάρος και παρότι δεν είναι χειρουργικά ακριβές γύρω από την ευθεία, υπό γωνία αποκτά τη σαφήνεια που ψάχνεις ώστε να αγγίζεις απαλά τα κερμπ. Χωρίς υπερβολική σκληρότητα στα εμπρός MacPherson ή τους πίσω ημί-υστερούντες βραχίονες, το ελαφρύ αμάξωμα διατηρεί την αυτοκυριαρχία του και σου δίνει το ΟΚ για να το εμπιστευτείς, όπως και τα φρένα.
Τουλάχιστον στο λελογισμένο ρυθμό αυτής της σύντομης γνωριμίας, η δύστροπη συμπεριφορά που συνοδεύει το θρύλο των 2002 λάμπει δια της απουσίας της. Η μουσούδα δεν ελαφρώνει ιδιαίτερα στην είσοδο και η ουρά από την κορυφή κι έπειτα είναι συνεπής στην τροχιά που της δείχνεις. Το μπλοκέ διαφορικό βάζει τη δύναμη κάτω χωρίς να παιδεύεται, οπότε δε νοιώθεις ότι έχεις να αντιμετωπίσεις μια ντίβα.
Με την Μ2 των 1.495 kg αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι μπορείς να κινηθείς σε άλλο ρυθμό και με περισσότερη άνεση, αφού και σημαντικά ισχυρότερη είναι και πολλαπλάσια πρόσφυση έχει ακόμα και με τα αμιγώς πολιτικά λάστιχα. Κατά κάποιο τρόπο όμως αφήνει λιγότερα πράγματα για τον οδηγό και η καμπίνα έχει περισσότερα φίλτρα σε όλα τα επίπεδα.
Με άλλα λόγια αισθάνεσαι ότι η απόλαυση είναι λίγο διαφορετική ως προς τον ορισμό της τον ίδιο. Είναι περισσότερο συντονισμένη με την εποχή της αφθονίας και λιγότερο με το «τόσο όσο» που πρεσβεύει η 2002ti, υπογραμμίζοντας την εμπειρία της οδήγησης αυτή καθαυτή και τονίζοντας τη στιγμή πιο έντονα.
Τουλάχιστον έτσι τη βλέπουμε σήμερα, 50 χρόνια αργότερα. Πιο απλοϊκά και νοσταλγικά, όπως ακριβώς ήταν και η εποχή που μεσουράνησε…
Τεχνολογία-Επιδόσεις
2002ti (1971)
Κυβισμός 1.990 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες i4/8
Τροφοδοσία Δύο διπλά καρμπιρατέρ
Ιπποδύναμη 120 PS
Ροπή 17,0 kgm
Βάρος 940 kg
Διαστάσεις 4.230 x 1.590 x 1.410 mm
Μεταξόνιο 2.500 mm
Μετατρόχια εμπρός/πίσω 1.371/1.371 mm
Ανάρτηση εμπρός Γόνατα MacPherson
Ανάρτηση πίσω Ημί-υστερούντες βραχίονες
Φρένα εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι/ταμπούρα
0-100 km/h 9,4”
Τελική 185 km/h
Μετρήσεις κατασκευαστή
M2
Κυβισμός 2.979 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες i6/24
Τροφοδοσία Άμεσος ψεκασμός, τούρμπο twin scroll
Ιπποδύναμη 370 PS
Ροπή 47,4 kgm
Βάρος 1.495 kg
Διαστάσεις 4.468 x 1.854 x 1.410 mm
Μεταξόνιο 2.693 mm
Μετατρόχια εμπρός/πίσω 1.579/1.601 mm
Ανάρτηση εμπρός Γόνατα MacPherson
Ανάρτηση πίσω Πολλαπλών συνδέσμων
Φρένα εμπρός/πίσω Αερ.δίσκοι/ αερ. Δίσκοι
0-100 km/h 4,3”
Τελική 250 km/h
Μετρήσεις κατασκευαστή