Όχι! Το κόστος επισκευής δεν είναι υψηλότερο στα ηλεκτρικά!
Οι φήμες που κυκλοφορούν υποστηρίζουν ότι το κόστος επισκευής στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ υψηλό. Ή σε κάθε περίπτωση υψηλότερο απ' ό,τι στα θερμικά μοντέλα. To Road and Track και το αμερικανικό Highway Loss Data Institute έχουν διαφορετική άποψη.
Πέρα από τις φήμες και τον ισχυρισμό ότι το κόστος επισκευής στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ υψηλό, τίθεται και ζήτημα κατά πόσον τα EV πηγαίνουν για «σκραπ» με την παραμικρή σύγκρουση.
Οι συνάδελφοί μας από το Road and Track έχουν εξετάσει διεξοδικά το θέμα και παρουσιάζουν δεδομένα για να αποδείξουν ότι οι παραπάνω ισχυρισμοί είναι έωλοι και αναληθείς.
Στις αρχές του 2023, πολλοί ασφαλιστές ανησυχούσαν πως θα δουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να διαλύονται, παρά τα λίγα χιλιόμετρα που διήνυαν και τα μικροατυχήματα. Τουλάχιστον λόγω των μη επισκευάσιμων μπαταριών τους. Τα μοντέλα του Καλιφορνέζου κατασκευαστή Tesla στοχοποιήθηκαν ιδιαίτερα από αυτές τις φήμες. Και ήρθε το αμερικανικό Road and Track να αποδομήσει αυτή την παραπληροφόρηση.
Τα αυτοκίνητα με μοτέρ εσωτερικής καύσης έχουν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να καταστραφούν ύστερα από ατύχημα σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τελικά οι ζοφερές φήμες δεν λένε αλήθεια και το λένε οι αριθμοί. Μελέτη από το Highway Loss Data Institute (HLDI) δείχνει ότι «από όλες τις αξιώσεις αποζημίωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα αυτοκίνητα με μοτέρ εσωτερικής καύσης έχουν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να καταστραφούν μετά από ατύχημα σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά οχήματα».
Τα θερμικά μοντέλα καταστράφηκαν μετά από το 18,4% των συγκρούσεων, σε σύγκριση με το 6,1% των ηλεκτρικών. Τα EV επίσης δεν έχουν πολύ υψηλότερo κόστος επισκευής από συγκρίσιμα θερμικά μοντέλα. Στοιχεία από το ίδιο ινστιτούτο δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα κοστίζουν πλέον μόνο 2% περισσότερο στην επισκευή.
Το κόστος μιας επισκευής λοιπόν βρίσκεται πολύ μακριά από το αδικαιολόγητο κόστος για το οποίο μιλούν ορισμένοι ασφαλιστές. Αν συγκρίνουμε το ίδιο μοντέλο σε ηλεκτρική και θερμική έκδοση, η μελέτη του HLDI εστιάζει ιδιαίτερα στο Hyundai Kona και στο Volvo XC40, υποστηρίζοντας ότι είναι η βενζινοκίνητη έκδοση που είναι «πιο πιθανό να διαλυθεί ύστερα από ατύχημα».
Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα δεν προέρχεται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον Matt Moore, ανώτερο αντιπρόεδρο του HLDI, «το κόστος της γενικής επισκευής ενός όψιμου μοντέλου έχει αυξηθεί κατά 30% μέσα σε τρία χρόνια». Στο τέλος του 2023, το μέσο ποσό μιας επανορθώσιμης απαίτησης θα πρέπει να φτάσει το «ποσό ρεκόρ των $5.000 σε αμερικανικό έδαφος». Ως εκ τούτου, ο ένοχος δεν είναι ο κινητήρας ή η μπαταρία των EV.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει μεταμορφωθεί και τα οχήματα που κυκλοφορούν γίνονται όλο και πιο «πολύπλοκα και πολυτελή». Οι νέοι αισθητήρες και άλλες τεχνολογίες που σχετίζονται με την ασφάλεια είναι εξαιρετικά ακριβές όταν πρόκειται για την επισκευή τους.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό το φαινόμενο παίζει η αύξηση των πωλήσεων των SUV. «Η σύγχρονη ψηφιακή αρχιτεκτονική είναι τόσο προηγμένη που τα συστήματα διαταράσσονται ύστερα από μια σύγκρουση», λέει ο Ryan Mandell, διευθυντής δεδομένων στη Mitchell, πάροχος λογισμικού για ασφαλιστές.
Η αποκατάσταση ενός αυτοκινήτου πριν από την καταστροφή είναι πιο δύσκολη σήμερα από οποιαδήποτε άλλη στιγμή στην ιστορία της αυτοκίνησης, και θα χειροτερέψει». Επομένως, δεν κοστίζουν περισσότερο οι επισκευές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά πρόκειται απλώς για μια εξέλιξη στο πάρκο των οχημάτων.
Η αλήθεια είναι ότι η διάσταση μεταξύ των εκτιμήσεων του Highway Loss Data Institute και των ασφαλιστικών εταιρειών έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με τη πραγματογνωμοσύνη. Οι ασφαλιστικές εταιρείες εφαρμόζουν γενικά μια πολιτική «προφύλαξης» και ενδέχεται να αποφασίσουν να αλλάξουν ολόκληρο το πακέτο μπαταριών. Σε αυτή την περίπτωση, το κόστος επισκευής ηλεκτρικών μοντέλων μπορεί να αυξηθεί σημαντικά.
Ωστόσο, πολύ σπάνια είναι απαραίτητο να αντικατασταθεί ολόκληρη την μπαταρία. Εάν ένας επισκευαστής δυσκολεύεται να ελέγξει την κατάσταση της μπαταρίας, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να απαιτήσει πλήρη αντικατάσταση. Με δεδομένο ότι η τιμή μιας μπαταρίας μπορεί να φτάσει τις 10.000, τις 15.000, ακόμη και 20.000 ευρώ, αυτό αποτελεί παρέκκλιση τόσο από οικονομική όσο και από οικολογική άποψη. Υπάρχει λοιπόν πολλή δουλειά να γίνει πάνω στο θέμα της εκτίμησης. Κατά τα λοιπά, όπως δείχνουν τα στοιχεία του HLDI, οι επισκευές σε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν κοστίζουν πολύ περισσότερο από τις επισκευές στα αντίστοιχα θερμικά.