Ευρωπαϊκές πωλήσεις, ανέλπιστοι νικητές και χαμένοι
H Volkswagen χάνει την πρωτοπορία στις ευρωπαϊκές πωλήσεις για δεύτερη φορά από το 2000, με τον Όμιλο Stellantis να είναι ο πορθητής της.
Αν θα δίναμε σε τίτλους της ειδήσεις για τις ευρωπαϊκές πωλήσεις, θα αναφερόμαστε σε τρία κομβικά γεγονότα. Στον Όμιλο Stellantis που ταξινόμησε περισσότερα αυτοκίνητα από το Volkswagen Group τον Οκτώβριο. Την αγορά που σημείωσε σημαντική πτώση λόγω της έλλειψης μικροτσιπ. Και τα EV που πέτυχαν νέο μηνιαίο ρεκόρ σε μερίδιο.
Ο Οκτώβριος ήταν ένας δύσκολος μήνας για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι συνολικές ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 30%, στις 790.652 μονάδες. Επίδοση που προκλήθηκε από τη συνεχιζόμενη επίδραση από την έλλειψη νέων αυτοκινήτων στις αντιπροσωπείες. Να σημειώσουμε ότι και η ελληνική αγορά υποχώρησε ατά 7,5% τον Οκτώβριο. Ο Felipe Munoz, παγκόσμιος αναλυτής της JATO Dynamics, σχολίασε: «Η έλλειψη μικροτσιπ αποδεικνύεται τόσο σοβαρή όσο τα lockdown του περασμένου έτους λόγω κόβιντ. Έχουμε δει εργοστάσια να κλείνουν σε ολόκληρη την Γηραιά Ήπειρο και επί του παρόντος η βιομηχανία αγωνίζεται να βρει μια λύση στην κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας».
Από την αρχή του 2021 μέχρι σήμερα, ο συνολικός όγκος για τις 26 αγορές της Ευρώπης συνεχίζει να έχει καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με το 2020, αυξημένος κατά 2,6% σε 9,85 εκατ. μονάδες – ωστόσο η διαφορά στις ευρωπαϊκές πωλήσεις μειώθηκε για άλλη μια φορά σε σύγκριση με την άνοδο 7% που παρατηρήθηκε τον Σεπτέμβριο.
Οι ελλείψεις σε μικροτσίπ έχουν επίσης άμεσο αντίκτυπο στις πρώτες θέσεις στις ευρωπαϊκές πωλήσεις για ολόκληρη την αγορά της Γηραιάς Ηπείρου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics, τον περασμένο μήνα ήταν η δεύτερη φορά, σε αυτά τα 21 χρόνια του 21ου αιώνα, που ο Όμιλος Volkswagen έπεσε από την πρώτη θέση στην κατάταξη των μηνιαίων ταξινομήσεων για τις κατασκευάστριες εταιρείες. Ταυτόχρονα, αυτή είναι η πρώτη φορά από την ίδρυσή του στις αρχές του τρέχοντος έτους που ο Όμιλος Stellantis ξεπέρασε σε πωλήσεις τον Γερμανό κατασκευαστή.
Τον περασμένο μήνα, η Volkswagen κατέγραψε πτώση 42% σε όγκο, με διψήφια πτώση σε όλες τις χώρες εκτός από την Ιρλανδία. Η κόμπακτ και μεσαία κατηγορία αυτοκινήτων ήταν και αυτές που επλήγησαν περισσότερο. Ο Munoz της JATO Dynamics σχολίασε: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάζονται να δώσουν προτεραιότητα στις κατηγορίες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, κάτι που σημαίνει ότι τα λιγοστά διαθέσιμα μικροτσιπ χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την παραγωγή SUV και EV».
Το μερίδιο αγοράς για τα SUV εκτινάχθηκε από το 40,7% τον Οκτώβριο του 2020 σε νέο μηνιαίο ρεκόρ 46,8% τον περασμένο μήνα. Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές κατηγορίες, η ζήτηση για SUV συνέχισε να κερδίζει σε δυναμική, καθώς οι κατασκευαστές λανσάρουν τις νέες εναλλακτικές έναντι των EV. Ηγέτης της κατηγορίας ήταν ο Όμιλος Volkswagen, ο Όμιλος Stellantis και ο Όμιλος Hyundai-Kia. Από τους τρεις ομίλους, μόνο ο Hyundai-Kia σημείωσε αξιοσημείωτη ισχυρή ανάπτυξη, στο +23%, λόγω των τελευταίων λανσαρισμάτων του. Η Toyota, στην έκτη θέση της κατάταξης, σημείωσε επίσης αύξηση του όγκου της κατά 3%.
Κατά τη διάρκεια του μήνα, ταξινομήθηκαν συνολικά 181.300 μονάδες BEV και PHEV, αντιπροσωπεύοντας το 22,9% του συνολικού μεριδίου αγοράς, καταγράφοντας νέο μηνιαίο ρεκόρ. Ενώ η κατηγορία των EV συνεχίζει την ανοδική πορεία της, τα ντίζελ αγωνίζονται να διατηρήσουν ένα αξιοπρεπές ποσοστό στην Ευρώπη, με το μερίδιό τους στις ευρωπαϊκές πωλήσεις να πέφτει μόλις στο 19%.
Ο Felipe Munoz Munoz σχολίασε σχετικά: «Όπως είδαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η τρέχουσα κρίση έχει αποδειχθεί περισσότερο μια ευκαιρία παρά μια απειλή για την αναπτυσσόμενη αγορά των EV. Το COP 26 (Climate Change Conference of the Parties), τη γνωστή μας Διάσκεψη Κορυφής για την Κλιματική Αλλαγή, σηματοδότησε μια σημαντική καμπή για τη βιομηχανία καθώς 24 χώρες και 11 κατασκευάστριες εταιρείες δεσμεύτηκαν να μην παράγουν πλέον οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2040. Και έτσι η στροφή προς τα EV θα επιταχυνθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια».
Ως συνέπεια της κρίσης, υπήρξε σημαντική αλλαγή και στην κατάταξη των μοντέλων. Το Peugeot 2008 εξασφάλισε την πρώτη θέση για πρώτη φορά από το λανσάρισμά του το 2013. Ο Όμιλος Stellantis είδε πέντε από τα μοντέλα του να κατατάσσονται μέσα στο «Τop 10», ακολουθούμενος από το Groupe Renault με δύο μοντέλα και τον Όμιλο Volkswagen, τη Ford και τον Όμιλο Hyundai-Kia με ένα μοντέλο ο καθένας.
Το Hyundai Tucson σημείωσε και πάλι καλές επιδόσεις, με τις ευρωπαϊκές πωλήσεις του αυξημένες κατά 59% χάρη στη νέα γενιά του κορεατικού SUV. Ισχυρά αποτελέσματα κατέγραψαν επίσης το VW T-Cross +10%, η BMW X3 +74%, τα Kia Sportage και Ceed με +23% και +26% αντίστοιχα. Στους κερδισμένους βρέθηκαν ακόμη το Mitsubishi Space Star +45%, το Ford Ecosport +36%, το Tesla Model 3 +236%, η Porsche Macan +38%, η BMW 4 Series +31%, το VW Arteon +103%, η Porsche Taycan +41% και το Lexus UX + 28%.
Ανάμεσα στα πιο πρόσφατα λανσαρίσματα, το Opel Mokka εξασφάλισε μια θέση στην πρώτη δεκάδα των SUV και το Citroen C4 έγινε το δεύτερο μοντέλο της γαλλικής εταιρείας με τις περισσότερες πωλήσεις. Επίσης το Arkana της Renault ξεπέρασε τις πωλήσεις το Megane και το Kadjar, ενώ το Dacia Spring ήταν το τρίτο BEV με τις περισσότερες πωλήσεις, πίσω από το Renault Zoe και το Volkswagen ID.3.
[Πηγή Jato Dynamics]