80 χρόνια Opel Kapitän
Ένα άκρως σημαντικό αυτοκίνητο για την Opel έκλεισε τα 80 χρόνια του με ένα μάλλον υποτονικό εορτασμό στο Rüsselsheim. Εμ! Τα ξένα χέρια είναι μαχαίρια!
Η δεκαετία του ’30 ήταν χρυσή για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, με τον Χίτλερ, τη ναζιστική νομενκλατούρα και το NSDAP να την υποστηρίζουν με όλα τα μέσα. Ανάμεσά της και η Opel, μία από τις αρχαιότερες κατασκευάστριες εταιρείες στον κόσμο. Με εμπειρία ήδη 30 χρόνια στα ΙΧ, στο τέλος της δεκαετίας, η γερμανική εταιρεία λανσάριζε το ένα μοντέλο πίσω από το άλλο, μεταξύ αυτών δε ένα αυτοκίνητο που γεφύρωνε το χάσμα μεταξύ του «λαϊκού», δημοφιλούς Kadett και της λιμουζίνας Admiral: Το Kapitän.
Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1938 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Η γκάμα του νέου Opel, που στηριζόταν σε ολοκληρωτικά αυτοφερόμενο αμάξωμα, ήταν πλούσια με δίθυρη και 4θυρη μπερλίνα, καθώς και ένα 4θέσιο καμπριολέ.
Η προπολεμική χρήση αυτοφερόμενου αμαξώματος ήταν πρωτοποριακή για την εποχή και ως εκ τούτου περιορισμένη. Οι Σοβιετικοί, στων οποίων την κατοχή περιήλθαν τα σχέδια του Kapitän, πάτησαν πάνω του και εμπνεύστηκαν το GAZ-M20 Pobeda.
Το προπολεμικό Kapitän χρησιμοποιούσε ένα 6κύλινδρο σε σειρά 2,5λιτρο κινητήρα με βαλβίδες επικεφαλής -από το Adrmiral- που απέδιδε 55 άλογα.
H πολιτική παραγωγή της Opel διεκόπη με το β’ 6μηνο του 1940 και επικεντρώθηκε στις στρατιωτικές μεταφορές. Οπότε διεκόπη και η παραγωγή του Kapitän που είχε φτάσει κάτι παραπάνω από τις 25.000 αυτοκίνητα.
Τον Οκτώβριο του 1948, το Kapitän ξαναμπήκε σε παραγωγή και ήταν το πρώτο 6κύλινδρο μεταπολεμικό αυτοκίνητο της Γερμανίας. Η αρχική παραγωγή του απορροφήθηκε εξ ολοκλήρου από τις δυνάμεις κατοχής και οι πωλήσεις προς ιδιώτες ξεκίνησαν το 1949. Το 1951, το προπολεμικό μοντέλο εκμοντερνίστηκε αισθητικά, αλλά μηχανολογικά παρέμεινε περίπου το ίδιο.
Το 1953, η Opel λανσάρισε ένα ολοκαίνουργιο Kapitän, μεγαλύτερο και πιο φαρδύ. Το ίδιο 6κύλινδρο σε σειρά μοτέρ αναβαθμίστηκε αναβαίνοντας στους 68 PS και δύο χρόνια αργότερα στους 71 και το 1956 στους 75 ίππους. Εν τω μεταξύ το αυτοκίνητο είχε αποκτήσει ανασχεδιασμένο πίσω άκαμπτο άξονα, αντιστρεπτική και μεγαλύτερα ταμπούρα.
Η αναβάθμιση του 1958 (P1) έφερε ακόμα μεγαλύτερο μήκος και πλάτος, λόγω του μακρύτερου μεταξονίου και των φαρδύτερων μετατροχίων Ακόμα υιοθετήθηκαν πανοραμικά τζάμια, ενώ το μοτέρ έφτασε στο απόγειο της ισχύος του με 80 άλογα.
Το Kapitän P2, με το πανοραμικό παρμπρίζ, λανσαρίστηκε το 1959, με ανασχεδιασμένο αμάξωμα, με νέα μάσκα, οροφή και πίσω μέρος. Ο νέος υπερτετράγωνος 2,6λιτρος κινητήρας με βαλβίδες επικεφαλής και ωστήρια, ήταν ακόμα πιο δυνατός και συνδυαζόταν με 3τάχυτο και 4τάχυτο χειροκίνητο σασμάν με overdrive. Το τελευταίο αντικαταστάθηκε το 1960 από ένα 3τάχυτο αυτόματο Turbo-Hydramatic της GM.
To 1964, η γκάμα KAD της Opel (Kapitän, Admiral, Diplomat) ανανεώθηκε πλήρως, με το Kapitän να αποτελεί το βασικό μοντέλο της. Κάτω από το καπό έβρισκες τα ίδια μοτέρ με αυτά του σύγχρονου Admiral, 6κύλινδρα σε σειρά 2,6 ή 2,8 lt.
To Kapitän B που λανσαρίστηκε το 1969, ήταν και το τελευταίο με αυτό το όνομα. Το 2,8λιτρο μοτέρ διατίθετο με μονό ή διπλό καρμπιρατέρ και 4τάχτυτο χειροκίνητο ή 3τάχυτο αυτόματο σασμάν. Η παραγωγή του τερματίστηκε στα μέσα του 1970, σε αντίθεση με τα Admiral και Diplomat που έμειναν στην παραγωγή μέχρι το 1978.
Eφέτος, η γερμανική εμπορικό σήμα που ανήκει πλέον στο γαλλικό Groupe PSA γιορτάζει την 80ή επέτειο του Kapitän. Το Σάββατο που μας πέρασε, στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Rüsselsheim, 25 κομμάτια Kapitän, που εξακολουθούν να βρίσκονται σε άριστη κατάσταση, εξέδραμαν για ένα επετειακό τουρ.
Τα αυτοκίνητα ξεκίνησαν από το Rüsselsheim και ταξίδεψαν στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Darmstadt-Kranichstein συνοδευόμενα από Opel Insignia. Δυστυχώς, αυτός ήταν όλος κι όλος ο εορτασμός γι’ αυτό το εμβληματικό μοντέλο της Opel.
«Η Opel με τα επιτυχημένα μοντέλα Kapitän παρουσίασε προηγμένα, άνετα και ισχυρά αυτοκίνητα τα οποία ήταν και προσιτά», ανέφερε η Opel σε δήλωσή της.
«Ο κατασκευαστής με έδρα το Rüsselsheim παραμένει πιστός και σήμερα σε αυτό που έκανε τότε. Στη δεκαετία του ’50 και του ’60, το Kapitän ανέλαβε το ρόλο μιας πραγματικής ναυαρχίδας. Σήμερα το ρόλο του έχει αναλάβει το υφιστάμενο Opel Insignia».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Diplomat 1964-1977
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Commodore GS/E 1973-1977
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 50 χρόνια Opel GT [videos]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 25 χρόνια Opel Calibra: Από πρωταθλητής αεροδυναμικής, σε κλασικό πια cult κουπέ