
41 ηλεκτρικά διένυσαν 1.000 km στο ψοφόκρυο. Σε πόσες ώρες;
1.000 km σε συνθήκες παγετού. Φαντάζει Γολγοθάς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά η πραγματικότητα διαφέρει.

Το άγχος της αυτονομίας και το άγχος φόρτισης είναι δύο από τα μεγαλύτερα αρνητικά που έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και μπορεί να προβληματίσουν όσους κάνουν πολύ μεγάλες αποστάσεις. Ή μήπως όχι;
Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά χάνουν εμβέλεια τον χειμώνα, ένα μακρινό ταξίδι μπορεί να γίνει βάσανο, εφόσον κάποιος επιλέξει ένα ακατάλληλο EV. Είναι σαφές ότι δεν ταξιδεύουν όλα με την ίδια χάρη και μια ανεξάρτητη δοκιμή στη Φινλανδία ρίχνει άπλετο φως στο ποια EV είναι τα πιο καλοτάξιδα. Συμμετείχαν 41 μοντέλα, τα οποία οδηγήθηκαν στην ίδια διαδρομή μήκους 1.000 km, με θερμοκρασίες που κυμαίνονται από 1 μέχρι -4 βαθμούς Κελσίου. Συμμετείχαν καινούργια, αλλά και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Μία ώρα φόρτιση για Αθήνα-Θεσσαλονίκη και πίσω, με παγετό. Δεν το λες κι άσχημα
Μπαφιασμένος από την πλαραπληροφόρηση που βρίθει στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, ο μέσος Έλληνας αναγνώστης ίσως θεωρεί ότι κάτι τέτοιο θα απαιτούσε μέρες ολάκερες. Με 1-2 διανυκτερεύσεις στο ενδιάμεσο, για καλό και για κακό. Ή ότι θα γινόταν «της Αράχωβας» κι ότι το ταξίδι δεν θα ολοκληρωνόταν ποτέ. Τα πραγματικά δεδομένα αποκαλύπτουν μια άλλη αλήθεια: 15 ηλεκτρικά κατάφεραν να ολοκληρώσουν τη διαδρομή σε λιγότερο από 13 ώρες. Με τον νικητή, ένα Tesla Model S Long Range του 2021, να κάνει ελάχιστα πάνω από 12 ώρες. Με κατανάλωση 21,3 kWh ανά 100 km, χρειάστηκε συνολικά 12 ώρες και 15 λεπτά, με μία ώρα κι έξι λεπτά να αναλώνονται στη φόρτιση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Model 3 αναμμένο στους -28 °C για 12 ώρες, τι απέγινε; [video]
Πίσω του ένα Polestar 2 Long Range Single Motor του 2025, που ολοκλήρωσε το ταξίδι σε 12 ώρες και 19 λεπτά -με ακριβώς μία ώρα για φόρτιση και κατανάλωση 20,3kWh/100 km. Ένα λεπτό παραπάνω χρειάστηκε το Nio ET7 Long Range του 2022, φόρτισε μία ώρα και 14 λεπτά, με κατανάλωση 25,9 kWh. Στις 12 ώρες και 22 λεπτά ισοβάθμισαν το Hyundai Ioniq 6 AWD και το Kia EV3 με τη μεγάλη μπαταρία. Από τη δοκιμή απουσίαζε το Tesla Model 3 Long Range Highland. Με 678 km WLTP αυτονομίας ως τετρακίνητο και 702 km ως πισωκίνητο, θα ήταν άνετα στην πρώτη 5άδα.
Στην άλλη άκρη της κατάταξης βρίσκεται ένα Mercedes-Benz eSprinter του 2024, χρειάστηκε 15 ώρες και 35 λεπτά για να διανύσει τα 1.000 km. Δικαιολογείται από την επαγγελματική φύση του μοντέλου, το μεγάλο βάρος και τη χειρότερη αεροδυναμική σε σχέση με τα υπόλοιπα αμαξώματα. Το αυτοκίνητο που χρειάστηκε τον περισσότερο χρόνο για φόρτιση ήταν ένα Tesla Model S 85 του 2013, το οποίο ξόδεψε σχεδόν τρεισήμισι ώρες κουμπωμένο στον ταχυφορτιστή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 24 ηλεκτρικά αυτοκίνητα οδηγήθηκαν στο ψύχος μέχρι να «πεθάνουν»
Στον αντίποδα, τον λιγότερο χρόνο σε φόρτιση ξόδεψαν ένα Audi e-tron GT του 2021 και ένα Xpeng G6 AWD του 2025, μόλις 52 λεπτά για τόσο μεγάλη απόσταση. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, οι Χάρτες της Google αναφέρουν ότι η διαδρομή από το Ελσίνκι, την πρωτεύουσα της Φινλανδίας, έως τη Λαπωνία διαρκεί περίπου 12,5 μισή ώρες. Είναι πολύς χρόνος για να είσαι συνεχόμενα πίσω από το τιμόνι, χωρίς να σταματήσεις.
Αν το Αθήνα-Θεσσαλονίκη στοιχειώνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα μάτια όσων δεν έχουν δοκιμάσει κάτι ανάλογο, το να κάνουν αναστροφή και να επιστρέψουν φαντάζει εφτιάλτης. Ειδικά σε συνθήκες ψύχους.
Κι όμως, στην περίπτωση των κορυφαίων EV στην παραπάνω δοκιμή, η απόσταση καλύπτεται με τρεις στάσεις των 20 λεπτών την καθεμία. Ιδανικές για λίγη ξεκούραση, να πιεις έναν καφέ και να τσιμπήσεις ένα σνακ. Καθόλου άσχημα.