Test drive: Τesla Model Y Performance

Test drive: Τesla Model Y Performance

Για εκείνους που η απόλυτη επιτάχυνση δεν είναι απαραίτητο να συνοδεύεται από καθημερινούς συμβιβασμούς, το Tesla Model Y Performance έχει και δεύτερη ανάγνωση.

Θα έλεγε κανείς πως ο Elon Musk έχει το κοκαλάκι της νυχτερίδας. Ο άνθρωπος αυτός όχι μόνο άδραξε την ευκαιρία, αλλά καταφέρνει να ισορροπεί αυτό το hype επί μακρόν. Με κύρια συνταγή την απλότητα, την τεχνολογία και τον εντυπωσιασμό, ρυθμίζει ανά περίπτωση τις δόσεις τόσο όσο, για να διατηρεί τους πάντες ευχαριστημένους. Κάτι που, εκ πρώτης όψεως, ισχύει και στην περίπτωση του Τesla Model Y Performance.

Τα προηγούμενα χρόνια ακούγονταν μεταξύ των αυτοκινητικών κύκλων ουκ ολίγες φωνές που περιέγραφαν την Tesla ως «φούσκα». Μία εταιρεία με μοντέλα που θα έσβηναν γρήγορα, μόλις οι παραδοσιακοί κατασκευαστές καταπιάνονταν σοβαρά με την ηλεκτροκίνηση.

Εκ του αποτελέσματος βέβαια -και κρατώντας μία πισινή για τη χρηματιστηριακή της αξία- κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ. Η ίδια η εταιρεία ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία και παράλληλα φροντίζει να βελτιώνεται συνεχώς σε λεπτομέρειες. Όσο για το αγοραστικό κοινό, παρουσιάζει συχνά  συμπτώματα εξάρτησης μπροστά στις δημιουργίες της.

Test drive: Τesla Model Y Performance, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Τι έχουμε εδώ λοιπόν; Το Τesla Model Y, την crossover εκδοχή του Model 3, η οποία έχει πάρει στεροειδή. Για όσους θεωρούν λίγο το στρογγυλό 5άρι του Model Y Long Range για τα 0-100 km/h, στο Τesla Model Y Performance ο αντίστοιχος χρόνος πέφτει στα 3,7” -με τον αστερίσκο πως το νούμερο υπολογίζεται από τη στιγμή που θα αρχίσει η κύλιση. Αντίστοιχα, οι ίδιοι άνθρωποι έχουν να περιμένουν και σημαντικά υψηλότερη τελική, στα 250 έναντι 217 km/h.

Οπτικά το όλο σύνολο διατηρεί το παρουσιαστικό του αμνού, με τον μίνιμαλ σχεδιασμό του να εστιάζει αποκλειστικά στη μείωση της αεροδυναμικής οπισθέλκουσας (Cd=0,23). Μην ξεγελιέστε όμως από την εξωτερική εμφάνιση. Αντιθέτως, να πονηρευτείτε αν εντοπίσετε τη διακριτική αεροτομή από ανθρακονήματα πίσω ή τις ζάντες Uberturbine των 21”. Για τις τελευταίες να πούμε πως είναι πανέμορφες για όσο διατηρούνται άθικτες αλλά εύκολα μπορούν να τραυματιστούν στο πεζοδρόμιο, καθώς εξέχουν πολύ από τα λάστιχα.

Test drive: Τesla Model Y Performance, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Οι καλά διαβασμένοι θα βρουν και μια ακόμα διαφορά στο μάτι. Ένεκα της πιο δυναμικής προσέγγισης, οι άνθρωποι της εταιρίας αποφάσισαν να μειώσουν την απόσταση από το έδαφος από τα 17,2 στα 15,7 cm. Και αυτό έρχεται πακέτο με πιο σφιχτή ανάρτηση που κυνηγάει να στραγγίξει όσο μπορεί την πρόσφυση των Pirelli P Zero Elect, αλλά και που αλλάζει σε ένα βαθμό τα όσα γνωρίζαμε μέχρι στιγμής.

Η φιλοσοφία παραμένει η ίδια, με διπλά ψαλίδια μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Η συμπεριφορά της όμως καταλήγει να χαρακτηριστεί αρκετά πιο ξερή από του Tesla Model Y Long Range. Αυτό είναι κάτι που δεν θα ενοχλήσει όταν κινείσαι σβέλτα, σε καλής ποιότητας δρόμο. Στα στενά όμως της πόλης, με χαμηλή ταχύτητα και τις γνωστές ανωμαλίες του οδοστρώματος, σε κάνει να αναρωτιέσαι για την ορθότητα της επιλογής σου.

Το τιμόνι είναι πολύ γρήγορο, με δύο στροφές από άκρη σε άκρη. Διαθέτει ισορροπημένο για την περίσταση βάρος που αλλάζει τεχνητά στο Sport. Γενικά θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη στον μέσο οδηγό, βοηθώντας τον να ελέγξει εύκολα τις αντιδράσεις του Tesla Model Y υπό πίεση. Υπολογίστε όμως πως για τις όποιες μανούβρες, το αυτοκίνητο θα χρειαστεί το χώρο του. Ο κύκλος στροφής των 12,13 m κρίνεται συγκαταβατικά λογικός για ένα μοντέλο αυτού του μεγέθους.

Test drive: Τesla Model Y Performance, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Η θέση οδήγησης στο Tesla Model Y ρυθμίζεται σχετικά εύκολα στα μέτρα κάθε σωματότυπου, μέσα από το infotainment των 15”. Από εκεί περνάνε πρακτικά τα πάντα -θα καταπιαστούμε με αυτό αργότερα. Προς στιγμή θα παραμείνουμε στα της κίνησης. Και μιας που η Tesla ανακατεύει συχνά πράγματα και προτιμά να υπάρχει ασάφεια ως προς την τελική τιμή της ισχύος (δεν ανακοινώνει ίππους), αυτό που μπορούμε τουλάχιστον να περιγράψουμε είναι το αποτέλεσμα αυτής όταν βυθίζεις το δεξί πεντάλ στο πάτωμα. Spoiler alert! Δεν αποτελεί ορθή κίνηση αν δεν υπάρχει καθαρό πεδίο μπροστά, καθώς τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν για πλάκα στα τριψήφια νούμερα.

Εδώ ανοίγουμε μία παρένθεση, λέγοντας πως το συγκεκριμένο Τesla Model Y Performance που δοκιμάσαμε, παραδόθηκε από την αντιπροσωπία «κλειδωμένο» (είναι η δεύτερη φορά που συμβαίνει αυτό με Tesla δοκιμής) ώστε να μην ξεπερνά τα 140 km/h. Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους, οπότε μην περιμένετε να διαβάσετε σε αυτή τη δοκιμή τι συμβαίνει από εκεί κι επάνω.

Κλείνοντας την παρένθεση, επιστρέφουμε στα της οδικής συμπεριφοράς. Για όποιον θελήσει να κινηθεί φυσιολογικά ο ροοστάτης του γκαζιού λειτουργεί υποδειγματικά, ανεβάζοντας πολύ στρωτά την ισχύ. Χρειάζεται όμως προσοχή εδώ, καθώς το αυτοκίνητο δεν προδίδει εύκολα την ταχύτητα με την οποία κινείται. Εύκολα μπορείς να ξεφύγεις κατά πολύ χωρίς να το πάρεις χαμπάρι.

Test drive: Τesla Model Y Performance, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Στον ανοικτό δρόμο η κίνηση γίνεται με «μία ταχύτητα επάνω», παντού. Εάν αρχίσεις να το παρακάνεις, ένα ελαφρύ γλίστρημα στις στροφές θα χτυπήσει το πρώτο καμπανάκι. Σε ακόμα πιο επιθετική οδήγηση μια καλή συμβουλή είναι να πουλάς την είσοδο σε σφιχτές και μέτριες στροφές, καθώς το Tesla Model Y Performance θα ανοίξει την τροχιά του εμπρός μέρους. Οπότε μετρημένη είσοδος και επιτάχυνση από την κορυφή κι έπειτα. Έτσι δεν τα βάζεις με τη Φυσική και συνάμα αφήνεις το σύστημα τετρακίνησης να κάνει τα δικά του. Αυτό που ξέρει καλύτερα.

Ως πρώτη γεύση το Τesla Model Y Performance εύκολα θα σε μαγέψει. Εάν όμως αναζητάς μόνιμη συμβίωση και όχι one night stand, υπάρχουν και καλύτερες εναλλακτικές στην γκάμα.

Γενικά η ακρίβεια με την οποία περνά η ροπή στον κάθε τροχό ξεχωριστά, δεν αφήνει περιθώριο για κριτική. Μην περιμένετε να εισπράξετε κάποια αληθινή σπορ αίσθηση, όπως αυτή που δίνει για παράδειγμα μία Porsche Taycan. Να περιμένετε όμως την ίδια ακριβώς πίεση στην πλάτη του καθίσματος από την επιτάχυνση, καθώς το Tesla Model Y Performance εύκολα ταπεινώνει σχεδόν κάθε τι που θα βρεθεί στο διάβα του.

Μία καλή κουβέντα αξίζει και στα φρένα. Εμπρός συναντάμε αεριζόμενους δίσκους 355 mm με 4πίστονες δαγκάνες και πίσω οι δίσκοι είναι εξίσου χορταστικοί, στα 335 mm. Η απόδοση τους είναι καλή ενώ η συμπεριφορά τους κρίνεται πολύ ομαλή και προοδευτική, σαφώς καλύτερη από τον μέσο όρο των BEV.

Test drive: Τesla Model Y Performance, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Και κάπου εδώ περνάμε στην ψηφιακή διάσταση του αυτοκινήτου, η οποία μάλλον αποτελεί προτεραιότητα για τον μέσο αγοραστή της φίρμας. Όπως και στις υπόλοιπες εκδόσεις, τα πάντα ελέγχονται από μία μεγάλη, κεντρικά τοποθετημένη οθόνη. Φυσικούς διακόπτες θα βρείτε μόνο για τα τέσσερα παράθυρα και τα αλάρμ. Να προσθέσουμε και δύο ακόμα χειριστήρια πολλαπλών λειτουργιών στο τιμόνι. Αυτό από μόνο του κάνει την όλη εμπειρία εντυπωσιακή, από την άλλη όμως θα έρθουν και στιγμές όπου θα σου δυσκολέψει τη ζωή.

Η οθόνη αναμφίβολα προσφέρει κορυφαία απόκριση και υψηλή φωτεινότητα. Το UI είναι εύκολα κατανοητό, αλλά αρκετά βασικά στοιχεία κρύβονται σε υπό-μενού, με αποτέλεσμα ο οδηγός να πρέπει να αφιερώνει περισσότερο χρόνο από όσο θα έπρεπε. Μικροβελτιώσεις η αλήθεια είναι πως εμφανίζονται με την πάροδο του χρόνου, μέσω αναβαθμίσεων over-the-air. Ενώ αν θελήσετε να εντυπωσιάσετε τους φίλους σας, δείξτε τους την άμεση πρόσβαση στο Netflix και τα παιχνίδια που μπορείτε να παίζετε όση ώρα φορτίζετε.

Test drive: Τesla Model Y Performance, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Αναφέροντας το θέμα της φόρτισης, το αυτοκίνητο μπορεί να γεμίζει ενέργεια με ισχύ έως 11 kW σε φορτιστές AC και 250 kW σε DC. Ενημερωτικά, εάν το κουμπώσετε σε φορτιστές της Tesla, το ρεύμα παραμένει ακόμα κερασμένο από την εταιρεία. Δοκιμάζοντάς το στους φορτιστές 150 kW στο Golden Hall, το αυτοκίνητο ανέβηκε από το 24% στο 92% σε λιγότερο από ώρα. Δεν κατάφερε πάντως να δεχτεί ποτέ πάνω από 126 kW, ρυθμός που φυσιολογικά μειώθηκε έως τα 41 kW όσο ανέβαινε το ποσοστό φόρτισης. 

Τι άλλο έχουμε να πούμε για το αυτοκίνητο; Ό,τι ισχύει και για τις απλούστερες εκδόσεις του Tesla Model Y. Παραμένει ιδιαίτερα ευρύχωρο αυτοκίνητο, με χώρους για πέντε εύσωμους ενηλίκους και τη δυνατότητα μεταφοράς ενός σημαντικού όγκου αποσκευών. Η γυάλινη οροφή σε συνδυασμό με τον μίνιμαλ σχεδιασμό και τα υλικά της καμπίνας που είναι αναμφίβολα αξιοπρεπή αλλά όχι premium, αφήνουν καλή αίσθηση. Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα μάλιστα, έρχονται στη χώρα μας από το Gigafactory του Βερολίνου και δείχνουν να έχουν κατασκευαστεί με περισσότερη προσοχή στην ποιότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα Tesla που έχουμε δοκιμάσει.

Τώρα για το αν μας κέρδισε σε σχέση με την έκδοση Long Range ή με το Model 3 Performance, η απάντηση είναι αρνητική. Για όσους αποζητούν crossover από την Tesla, το «απλό» Model 3 Long Range παραμένει πολύ γρήγορο, είναι αισθητά πιο ισορροπημένο και δεν κουράζει στην καθημερινότητα, όπως το Performance. Εάν πάλι έχετε καημό με τις επιταχύνσεις, τότε η καλύτερη επιλογή είναι το Model 3 Performance: Καλύτερο σε αίσθηση, πιο ακριβές και ακόμα γρηγορότερο, αποτελεί αντικειμενικά μία πιο ορθή επιλογή.

Test drive: Τesla Model Y Performance, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis


Τι λέει το DRIVE
Το Tesla Model Y Performance είναι πύραυλος πραγματικός. Θυσιάζει όμως περισσότερη άνεση από όσο θα έπρεπε στον βωμό των επιδόσεων. Ως εκ τούτου, αν κοιτάγαμε για crossover στην γκάμα της Tesla θα συνεχίζαμε να δίνουμε ψήφο εμπιστοσύνης στο οικονομικότερο και πιο ισορροπημένο Long Range.
Τιμή Από €66.990 
Τεχνολογία ΒEV, δυο σύγχρονοι κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 75 kWh, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης 
Απόδοση Δεν ανακοινώνεται
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 
0-100 km/h
3,7” (αφαιρουμένου του χρόνου αρχικής κύλισης)
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση* 19,8 kWh/100 km
Αυτονομία* 378 km 
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.751 x 1.921 x 1.624 mm
Χώρος αποσκευών 854+117 lt
Βάρος 1.995 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μετρήσεις DRIVE.

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube