Αλβανία, η ιδανική χώρα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα!
Και η Ελλάδα πολύ πίσω. Δείτε τα συμπεράσματα μεγάλης έρευνας του έγκυρου Ινστιτούτου Ερευνών για τις Μεταφορές, του Michigan.
Το βασικό συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε το Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) μας ήταν ήδη γνωστό και το είχαμε γράψει αρκετές φορές:
Ότι οι έμμεσες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αν λάβουμε υπόψη τον τρόπο παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας, διαφέρουν πολύ ανάλογα με τη χώρα στην οποία χρησιμοποιούνται τα BEV (Βattery Electric Vehicles).
Γενικά, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία είναι πιο καθαρά, ως προς τα αέρα θερμοκηπίου (GHG) που εκπέμπουν, σε 122 από τις 141 χώρες για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία. Σε 19 χώρες, τα BEV είναι συνολικά πιο ρυπογόνα από τα συμβατικά αυτοκίνητα, λόγω του ότι το ηλεκτρικό ρεύμα παράγεται από εργοστάσια που καίνε άνθρακα ή λιγνίτη.
Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα χωρών και την κατανάλωση που θα έπρεπε να έχει εκεί ένα βενζινοκίνητο όχημα για να είναι πιο «καθαρό» από ένα ηλεκτρικό:
Στην Αλβανία, όπου το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από υδροηλεκτρικούς σταθμούς, το βενζινοκίνητο θα έπρεπε να έχει κατανάλωση κάτω από 0,05 lt/100km για να εκπέμπει λιγότερα GHG από το ηλεκτρικό.
Αντίθετα, στην Μποτσουάνα και το Γιβραλτάρ, όπου το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από άνθρακα και πετρέλαιο, η ισοδύναμη κατανάλωση του βενζινοκίνητου θα έπρεπε να είναι 8,25 lt/100km, δηλαδή τα περισσότερα μικρά αυτοκίνητα θα ήταν πιο καθαρά από τα ηλεκτρικά.
Η ισοδύναμη κατανάλωση βενζίνης για τις ΗΠΑ προέκυψε στα 4,2 lt/100km – πολύ κοντά στο στόχο των 4,4 lt/100km που έχει θέσει η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (ΕΡΑ) για το 2025.
Για την Κίνα, η ισοδύναμη κατανάλωση του βενζινοκίνητου είναι 5,9 lt/100km.
Τέλος, ο μέσος όρος για όλο τον κόσμο (ή πιο σωστά για τις 141 χώρες που δίνουν στοιχεία) βρίσκεται στα 4,6 lt/100km ισοδύναμης κατανάλωσης βενζίνης.
Τα στοιχεία για τις ισοδύναμες τιμές βασίζονται στις εκπομπές well-to-wheel (από την παραγωγή στην κατανάλωση) για διάφορους τρόπους παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος κι έχουν συλλεγεί από την Union of Concerned Scientists και την International Energy Agency.
Όπως αναφέρεται στην έρευνα, «για κάθε χώρα, οι υπολογισμοί έδωσαν μια ισοδύναμη τιμή κατανάλωσης στην οποία τα BEV και τα βενζινοκίνητα εκπέμπουν την ίδια ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου. Με άλλα λόγια, υπολογίστηκε για κάθε χώρα μια μέγιστη τιμή κατανάλωσης που το βενζινοκίνητο δεν πρέπει να υπερβαίνει για να είναι πιο καθαρό από ένα ηλεκτρικό μπαταρίας – και το αντίστροφο».
Θα πρέπει να επισημάνουμε εμείς ότι, επειδή η έρευνα είναι αμερικανική, χρησιμοποιεί ως μέτρο σύγκρισης τα βενζινοκίνητα. Αν χρησιμοποιούσε τα ντίζελ, τότε τα ηλεκτρικά θα ήταν πιο καθαρά σε λιγότερες χώρες, αφού τα ντίζελ εκπέμπουν σαφώς λιγότερο CO2.
Υπόμνημα για τον χάρτη:
Ισοδύναμη κατανάλωση (lt/100km ghg)
Πράσινο: 0,05-0,24
Κίτρινο: 0,24-2,4
Μπλε: 2,4-4,6
Ροζ: 4,6-8,25 (εδώ βρίσκεται η Ελλάδα)
Γκρι: Δεν υπάρχουν στοιχεία
[Πηγή: Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) μέσω Inside EVs]