Τεχνολογία Formula 1 της Williams για τα λεωφορεία του Λονδίνου
Ένα νέο υβριδικό σύστημα με περιστρεφόμενο σφόνδυλο, που είχε εξελιχθεί για την F1, θα χρησιμοποιηθεί για να κινεί λονδρέζικα λεωφορεία από το 2016.
Μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς, 500 λεωφορεία του Λονδίνου μπορεί να χρησιμοποιούν ένα ηλεκτρομηχανικό υβριδικό σύστημα κίνησης που είχε αρχικά εξελιχθεί από την ομάδα Williams της Formula 1.
Καθώς χρησιμοποιεί ένα σφόνδυλο από συνθετικό υλικό για να αποθηκεύει ενέργεια από τα φρένα και να την διοχετεύει πίσω στον ηλεκτροκινητήρα, το σύστημα αποτελεί μια απλούστερη, φθηνότερη και πιο ανθεκτική στο χρόνο λύση από την αποθήκευση της ενέργειας σε μπαταρίες.
Το υβριδικό σύστημα με σφόνδυλο είναι το πρώτο βήμα για μια προγραμματισμένη επανάσταση στη σχεδίαση των λεωφορείων, με στόχο τη μείωση της ρύπανσης αλλά και του θορύβου.
Είχε εξελιχθεί από τη Williams με σκοπό να εφαρμοστεί στη Formula 1, όμως τελικά κατέληξε σε σπορ-πρωτότυπα Audi του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Αντοχής (WEC) αφού είχε προηγουμενως δοκιμαστεί σε μια υβριδική Porsche 911 GT3 (κάτω).
Τα πλεονεκτήματα του συστήματος με το σφόνδυλο είναι ότι είναι ελαφρύ, μικρό σε διαστάσεις και αποδοτικό. Το μειονέκτημά του έγκειται στο ότι μπορεί να αποθηκεύει ενέργεια μόνο για σύντομες χρονικές περιόδους. Γι’ αυτό και ταιριάζει στις αγωνιστικές εφαρμογές, όπου τα αυτοκίνητα φρενάρουν και επιταχύνουν συνεχώς. Δεν ταιριάζει όμως σε κοινά αυτοκίνητα για χρήση στο δρόμο, όπου τα διαστήματα κίνησης με σταθερή ταχύτητα είναι μεγάλα.
Αντίθετα, ταιριάζει γάντι σε ένα αστικό λεωφορείο, που κι αυτό φρενάρει και επιταχύνει συνεχώς, από στάση σε στάση, και επιπλέον έχει πολύ μεγάλη μάζα, οπότε παράγει αντίστοιχα μεγάλη κινητική ενέργεια.
Η μηχανολογική φίρμα GKN θέλει τώρα να εξελίξει την τεχνολογία περαιτέρω, συνδυάζοντάς την με έναν μικρό κινητήρα ντίζελ ο οποίος να λειτουργεί συνεχώς ως γεννήτρια και το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας που θα κινεί το λεωφορείο να προέρχεται από τον περιστρεφόμενο σφόνδυλο.
Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τη ρύπανση μέχρι και κατά 50-75%, επειδή οι κινητήρες ντίζελ ρυπαίνουν περισσότερο όταν ανεβάζουν και κατεβάζουν στροφές. Το ότι ο κινητήρας θα λειτουργεί σταθερά με κάπου 1.500 rpm, θα κάνει τα λεωφορεία και πιο αθόρυβα.
Ο σφόνδυλος προσφέρει και περαιτέρω πλεονεκτήματα όσον αφορά στο κόστος, αφού χρειάζεται έναν μικρότερο κινητήρα και δεν χρειάζεται κιβώτιο ταχυτήτων, οπότε το σύστημα υπολογίζεται να έχει χρόνο απόσβεσης μέχρι το πολύ δύο χρόνια.
Θα είναι επιπλέον δυνατόν να προστεθεί στο σύστημα και μια μικρή μπαταρία για μικρές αποστάσεις με μηδενικές εκπομπές ρύπων – π.χ. σε πολύ κεντρικές οδούς όπως η Oxford Street του Λονδίνου.
[Πηγή: Autocar]