Νέα μπαταρία νατρίου, «πολύ καλύτερη από τη λιθίου»

Νέα μπαταρία νατρίου, «πολύ καλύτερη από τη λιθίου»

Το πανεπιστήμιο Stanford λέει ότι κερδίζει τη λιθίου στους περισσότερους τομείς και μπορεί να μειώσει κατά 80% το κόστος.

Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η μπαταρία ιόντων λιθίου είναι σήμερα μονόδρομος. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν ερευνώνται άλλα χημικά στοιχεία παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.

Οι μπαταρίες λιθίου-αέρα και λιθίου-θείου (Li-S), καθώς και η μπαταρία «ασφάλτου» είναι παραδείγματα άλλων προσεγγίσεων στο θέμα της αποθήκευσης ενέργειας.

Τώρα θα γνωρίσουμε άλλη μια εναλλακτική: την μπαταρία ιόντων νατρίου.

Αν και έχει εφευρεθεί από άλλους, οι ερευνητές του Stanford –συμπεριλαμβανομένου του «γκουρού» των μπαταριών, Yi Cui– λένε ότι η νέα αυτή λύση έχει αντίστοιχες δυνατότητες αποθήκευσης ενέργειας με την μπαταρία ιόντων λιθίου, αλλά με 80% μικρότερο κόστος. Κι αυτό προφανώς είναι πολύ σημαντικό.

Όμως, σχετικά με άλλους δείκτες μέτρησης της απόδοσης, οι πληροφορίες που μας δίνουν είναι πολύ περιορισμένες. Παρότι η ερευνητική ομάδα λέει ότι έχει βελτιστοποιήσει τον κύκλο φόρτισης, εντούτοις δεν μπορεί να δώσει νούμερα για την κατ’ όγκο ενεργειακή πυκνότητα, τα οποία θα μας έδειχναν αν αυτή η τεχνολογία μπορεί να εφαρμοστεί στα αυτοκίνητα ή όχι. Αν ο χώρος που χρειάζεται για την αποθήκευση ενέργειας είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που χρειάζονται σήμερα οι μπαταρίες ιόντων λιθίου του εμπορίου, τότε η χημική αυτή τεχνολογία θα περιοριστεί στην αποθήκευση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές– και δεν θα εφαρμοστεί στις μεταφορές.

Το ηλεκτρικό στοιχείο χρησιμοποιεί κάθοδο με βάση το νάτριο (disodium rhodizonate, Na2C6O6). Σε αυτό το ηλεκτρόδιο συγκεντρώνονται τα ιόντα πριν πάρουν το δρόμο για την άνοδο, δημιουργώντας έτσι ηλεκτρικό ρεύμα. Η άνοδος είναι από φώσφορο.

Προφανώς, η ομάδα ξεπέρασε πρόσφατα κάποια προβλήματα στον κύκλο φόρτισης/εκφόρτισης, γεγονός που δίνει ελπίδες για την εφαρμογή αυτού του χημικού στοιχείου. Οι προσπάθειές τους καταγράφονται σε ένα πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature (δείτε την περίληψη εδώ).

Δεν έγινε καμία αναφορά σχετικά με τη διάθεση στο εμπόριο, οπότε κρατάμε προς το παρόν μικρό καλάθι. Όμως, αν βρει τελικά εφαρμογή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και είναι όσο λένε φθηνή, τότε η μπαταρία ιόντων νατρίου θα αποτελέσει ένα αποφασιστικό βήμα για τη διάδοση των EV.

Eιδική ενεργειακή χωρητικότητα (βασισμένη στην εκφόρτιση 1) υλικών με ιόντα νατρίου σε στοιχεία ιόντων νατρίου

[Πηγή: Stanford News μέσω Inside EVs]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube