DRIVE Legend: Ettore Bugatti 1881-1947. Και το αυτοκίνητο έγινε τέχνη…
Ελεύθερο πνεύμα, ο Ettore Bugatti ασφυκτιούσε στην ιδέα να είναι ένας απλός υπάλληλος. Τον Ιανουάριο του 1910, πριν από 110 χρόνια ακριβώς, έφτιαξε τη δική του επιχείρηση στο Molsheim. O θρύλος μόλις ξεκινούσε…
Γεννημένος στη δύση του 19ου αιώνα, ο Ettore Bugatti κατέγραψε μια εποποιία που δεν μοιάζει με κανενός άλλου.
Γιος διάσημου δημιουργού επίπλων τέχνης στο Milano, o Ettore πήρε «δωρεάν» μαθήματα σχεδιασμού. Στο οικογενειακό ατελιέ στίλβωσε την έμφυτη ικανότητά του να ξεχωρίζει το «ωραίο και το καλοφτιαγμένο», καλλιεργώντας παράλληλα μια απίστευτη ελευθερία πνεύματος.
Περίεργος για το κάθε τι, σαγηνεύτηκε γρήγορα από τη μηχανολογία, τις μοτοσικλέτες και τις «άμαξες» χωρίς άλογα. Ύστερα από τις κλασικές σπουδές του, εγκατέλειψε το οικογενειακό περιβάλλον για να πιάσει δουλειά ως μαθητευόμενος σε ένα συνεργείο. Εκεί απέκτησε ασύγκριτη επιδεξιότητα στα χέρια, ενώ η έντονη παρατηρητικότητα του επέτρεψε να ξεπεράσει τη σχεδόν παντελή του άγνοια σε τεχνικές γνώσεις.
Έκτοτε, καλλιτέχνης και μηχανικός στο πρόσωπο του Bugatti έγιναν ένα. Ως εκ τούτου, όλη ζωή του Ettore θα ταλανιζόταν από δύο εμμονές: Την αυθεντικότητα και την αισθητική. Η πρώτη θα τον οδηγούσε σε τρομακτικά τεχνικά αδιέξοδα, ενώ η δεύτερη θα τον έκανε να αγνοεί την έννοια της αποδοτικότητας και της κερδοφορίας. Η πρώιμη αναγνώριση για τις πρώτες δημιουργίες του επιβεβαίωνε απλώς την αποφασιστικότητα και τη φυσική αυτοπεποίθηση του Ettore.
Σε λίγο καιρό άρχισε να ασφυκτιά εργαζόμενος για κατασκευαστές χωρίς φαντασία και όραμα, και με τη υποστήριξης ενός χρηματοδότη ίδρυσε το 1910 τη δική του εταιρεία στην Αλσατία, στο Molsheim. Το ατελιέ του δεν ήταν απλώς μια βιοτεχνία/βιομηχανία αυτοκινήτου, αλλά ένα περιβάλλον λειτουργίας από άλλη εποχή. Ένα φέουδο όπου βασίλευε ο ίδιος ως φεουδάρχης. Ελιτιστής, υπερήφανος, με μια δόση διανοούμενης υπεροψίας, ήταν το «αφεντικό».
Γρήγορα, οι νίκες των αυτοκινήτων του στους μεγαλύτερους αγώνες του κόσμου του έφεραν μαζί τους το χρήμα και τη δόξα. Και τη συναναστροφή με τους μεγάλους αυτού του κόσμου. Στη συνέχεια όμως ο άνεμος έπαψε να είναι ούριος. Η Bugatti 35 με τις δύο χιλιάδες και βάλε νίκες της είχε εξαντληθεί και το Μεγάλο Κραχ του 1929 τσάκισε τη σχεδόν παραληρηματική Type 41, επονομαζόμενη και Royale.
Και σαν να μην έφταναν αυτά, ο Jean Bugatti, το ίδιο δημιουργικός με τον πατέρα του, που προσπαθούσε να βγάλει την εταιρεία από μια μονοδιάστατα αβανγκαρτίστικη πορεία που πλήρωνε ακριβά, σκοτώθηκε σε τροχαίο τον Αύγουστο του 1939. Λίγες μέρες αργότερα ξέσπασε ο πόλεμος. Ο Bugatti, εξαναγκασμένος σε εξορία, δεν θα γύριζε ποτέ ξανά στο Molsheim, καθώς η Αλσατία προσαρτήθηκε στη Γερμανία από τους κατακτητές.
Το 1947, με δικαστική απόφαση του αποδόθηκε και πάλι η περιουσία του. Εξαντλημένος και άρρωστος από τη μακρά δικαστική διαδικασία, νικήθηκε από εγκεφαλική συμφόρηση και άφησε την τελευταία πνοή του λίγες εβδομάδες αργότερα.
Οι ημερομηνίες σταθμοί
1881 Στις 15 Σεπτεμβρίου γεννιέται ο Ettore Bugatti στο Milano
1899 Το πρώτο αυτοκίνητο, η Type 1
1910 Ιδρύεται η Automobiles Ettore Bugatti
1935 H Bugatti 35 κυριαρχεί στα Grand Prix
1937 και 1939 Νίκη στις 24 Ώρες του Le Mans
1945 Τελευταία νίκη μιας Bugatti σε αγώνα
1947 Στις 21 Αυγούστου πεθαίνει στο Παρίσι ο Ettore Bugatti