Aston Martin DB4 GT 1959-1963: Ήρεμη δύναμη

Aston Martin DB4 GT 1959-1963: Ήρεμη δύναμη

Μπορεί να τα βρήκε μπαστούνια στις πίστες και στους αγώνες από τη Ferrari, αλλά η DB4 GT δεν έπαυε να είναι ένα από τα ταχύτερα και τα πιο διακεκριμένα GT της γενιάς της.

Νικήτρια στις 24 Ώρες του Le Mans το 1959 και πρώτη βρετανική κατασκευάστρια εταιρεία που στέφθηκε πρωταθλήτρια στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αντοχής, η Aston Martin βρισκόταν στο απόγειο της θητείας της στους αγώνες εκείνη τη χρονιά. Θρίαμβος που κινδύνευε να μείνει χωρίς συνέχεια εξαιτίας της αλλαγής των κανονισμών που απέκλειε τα αυτοκίνητα «Σπορ» εις όφελος των μοντέλων «Υψηλού Τουρισμού». Με τη διάθεση να διατηρήσει το πλεονέκτημά του, ο David Brown, ιδιοκτήτης της βρετανικής φίρμας, αποφάσισε λοιπόν να μεταμορφώσει την κουπέ DB4 παραγωγής σε ένα «άγριο GT». 

Σπορ δρομέας μεγάλων αποστάσεων με γενναιόδωρες διαστάσεις, η DB4 που είχε ντεμπουτάρει στο λονδρέζικο σαλόνι Αυτοκινήτου του 1958, δεν διέθετε ωστόσο την αύρα ενός καθαρόαιμου αγωνιστικού αυτοκινήτου.

Aston Marin DB4 GT
Ισχυρή και γρήγορη, η DB4 GT μοστράριζε μια κόμπακτ σιλουέτα, όμορφη και άγρια συνάμα, και σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερα πετυχημένη.


Δύναμη χωρίς δόξα
To στοίχημα ήταν φιλόδοξο, αλλά όχι μη ρεαλιστικό. Κάτω από τις καμπύλες της ωραίας κυρίας από το Newport Pagnell (η παραγωγή της DB4 σηματοδότησε τη μεταφορά από τις παλιές εγκαταστάσεις στο Feltham), η DB4 έκρυβε ισχυρό δυναμικό με το νέο 6κύλινδρο μοτέρ της, ήδη δοκιμασμένο στους αγώνες, τα τέσσερα δισκόφρενά της, τη μοντέρνα δομή της και την ελαφριά, αλουμινένια καροσερί της. Αμάξωμα τεχνοτροπίας «Superleggera» από την Carrozzeria Touring - σειρά από διασυνδεδεμένους χαλύβδινους σωλήνες που υποστηρίζαν ελαφριά λαμαρίνα από κράμα αλουμινίου και μαγνησίου. 

Πέρα από την αγωνιστική προετοιμασία του κινητήρα, που είχε σχεδιάσει ο Tadek Marek, που ανέβασε γαλήνια την ισχύ από τα 240 στα 302 άλογα, οι ουσιαστικές προσπάθειες κατευθύνθηκαν φυσικά προς την αγωνιστική ομοιογένεια, το μάζεμα και το ελάφρωμα του αυτοκινήτου.

Aston Marin DB4 GT
Άψογο και ευανάγνωστο καντράν, όμορφα εντεθειμένο στο μαύρο ματ ταμπλό, και ξύλινο τιμόνι, δημιουργούσαν ένα υπέροχο και λειτουργικό περιβάλλον.


Έτσι, σε σχέση με την DB4 παραγωγής, η GT είδε το μεταξόνιό της να κονταίνει κατά 13 πόντους, ενώ ελάφρυνε καμιά 100στή κιλά στο ζύγι, υιοθετώντας πιο φίνες λαμαρίνες στην καροσερί και αλλάζοντας τα τζάμια της με πλεξιγκλάς -εκτός βέβαια του παρμπρίζ. Με σιλουέτα πολύ συγγενή με αυτήν της μάνα της, η DB4 GT φιγουράριζε σαφώς πιο ομοιογενής με την πιο συμπαγή κοψιά της, αλλά και σφόδρα πιο επιθετική χάρη στη φαρδιά αεροεισαγωγή στο καπό και τα κελυφωτά φανάρια της. 

Γεννημένη για τους αγώνες, η όμορφη Αγγλίδα του Newport Pagnell δεν τόλμησε ωστόσο να αψηφήσει την παράδοση και να ξεφορτωθεί τα δερμάτινα καθίσματα, την παχιά μοκέτα, ακόμα και το καλοριφέρ της, παραμένοντας πολύ βαριά για αγωνιστικό αυτοκίνητο.

Aston Marin DB4 GT
Πλαισιωμένο από κομψά κάθετα φανάρια, το πορτμπαγκάζ ήταν ολοκληρωτικά κατειλημμένο από τη ρεζέρβα και το ρεζερβουάρ των 136 lt.


Τα 1.270 κιλά της συνιστούσαν ένα ανυπέρβλητο μειονέκτημα, ακόμα και γι’ αυτήν που ήταν το πιο ισχυρό GT της εποχής, ειδικά απέναντι στις Ferrari 250GT που δεν ξεπερνούσαν τον τόνο. Πάντα πίσω από τις Ιταλίδες, εγκατέλειψε γρήγορα την αγωνιστική σκηνή για να ταξιδεύει στους ανοιχτούς δρόμους, όπου για κάμποσα χρόνια δεν υπήρξε άξιος αντίπαλος για να αναμετρηθεί μαζί της.

H DB4 κλείνοντας να πούμε ότι ήταν αυτοκίνητο που άνοιξε το δρόμο για την εμβληματική DB5 που έγινε διάσημο, ως το αυτοκίνητο που επελέγη για τον James Bond, και για την DB6 που ακολούθησε. Σήμερα, όπως και όταν ήταν καινούργια, οποιοδήποτε DB4 είναι το κατάλληλο κομμάτι για ξεχωριστή οδήγηση, όσο οι παλιές Jaguar και οι παλιές Ferrari.

Aston Marin DB4 GT
Τα δύο διπλά SU αντικαταστάθηκαν από τρία διπλά Weber 45 DCOE4, τα πιστόνια αντικαταστάθηκαν από άλλα υψηλής συμπίεσης, ενώ η συμπίεση του μοτέρ ανέβηκε από το 8,25 στο 9,0:1.


Για όσους λοιπόν θα ενδιαφέρονταν, στην αγορά του κλασικού αυτοκινήτου σήμερα, μια Aston Martin DB4 GT σε κατάσταση «Concours» κοστίζει σχεδόν 3,4 εκατ. ευρώ. Αλλά ακόμη και ένα αυτοκίνητο σε κατάσταση «Fair», που θα χρειαστεί πολύ μάζεμα για να γίνει κομμάτι για εθνικά και διεθνή Concours d’Élégance, δεν πέφτει κάτω από τα δύο εκατομμύρια.

Η τελευταία εκδοχή της DB4, και αναμφισβήτητα ένα από τα ομορφότερα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ, ήρθε με τη μορφή της DB4 GTΖ της Carrozzeria Zagato. Συνολικά 19 αυτοκίνητα μεταφέρθηκαν στο Milano για να ντυθούν με την καροσερί, σήμα-κατατεθέν του Ιταλού καροτσερίστα. Οι DB4 GTZ μάλιστα ανέβηκαν λίγο σε ισχύ, φτάνοντας τα 318 άλογα. Ως πιο αποκλειστικές από όλες τις DB4, ήταν και οι πιο ακριβές, όπως εξάλλου και σήμερα που φτάνουν τα δέκα εκατομμύρια ευρώ. 

Aston Marin DB4 GTZ

Η DB4 GT με μια ματιά
Κινητήρας 6 κύλινδροι σε σειρά
Χωρητικότητα 3.670 cc 
Ισχύς 306 PS (net)/6.000 rpm
Ροπή 366 Nm/5.000 rpm
0-100 km/h 6,4”
0-1.000 m 25,6”
Τελική ταχύτητα 245 km/h
Παραγωγή 75 αυτοκίνητα (1959-1963)
Τιμή σήμερα €3.375.000 (κατάσταση Concours)

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube