Ευρωπαϊκή αγορά: Για πρώτη φορά τα EV ξεπέρασαν τα ντίζελ
Πρόκειται για ιστορική καμπή που καταδεικνύει την πλήρη αλλαγή στο χάρτη της αυτοκίνησης.
Για πρώτη φορά οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις πωλήσεις καινούργιων ντίζελ στην Ευρώπη, ανακοίνωσε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Πρόκειται για μια κομβική στιγμή για την αυτοκίνηση της Γηραιάς Ηπείρου.
Ακόμα και αν τα βενζινοκίνητα κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη με ποσοστό 37,2% από την αρχή του έτους, το ότι δεύτερα σε μερίδιο αγοράς (με ποσοστό 15,1%) ήλθαν τον Ιούνιο τα οχήματα με ηλεκτροκινητήρα σηματοδοτεί, αν μη τι άλλο, την «στροφή» του ευρωπαϊκού κλάδου αυτοκινήτου σε μια πιο «καθαρή» ενέργεια. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο ηλεκτρισμός με τον οποίο φορτίζει κανείς την μπαταρία του αυτοκινήτου του δεν παράγεται με καύση άνθρακα.
Σε κάθε περίπτωση, η υποχώρηση των καινούργιων αυτοκινήτων με πετρελαιοκινητήρα στο 13,4% του συνόλου σηματοδοτεί την εγκατάλειψη του ντίζελ που «πλασαρίστηκε» ως καθαρότερο της βενζίνης αλλά η πραγματική του «ταυτότητα» αποκαλύφθηκε το Σεπτέμβριο του 2015 μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου dieselgate.
Τον Ιούνιο οι πωλήσεις των ηλεκτρικών ήταν περισσότερες, αλλά και τους έξι πρώτους μήνες του 2023 το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων ήταν 14,5%, ενώ των ηλεκτροκίνητων ήταν 12,99% στην Ευρώπη. Να σημειώσουμε ότι το έτος 2010, προτού ξεσπάσει το dieselgate, το 70% των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνταν ήταν εφοδιασμένα με πετρελαιοκινητήρα και το υπόλοιπο περίπου 30% με βενζινοκινητήρα.
Κίνητρο τα... κίνητρα
Για να κερδίσουν, φυσικά, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα την προτίμηση των Ευρωπαίων καταναλωτών οι κυβερνήσεις υιοθέτησαν γενναιόδωρα μέτρα. Κίνητρα όμως έχουν υιοθετηθεί και για την προώθηση των υβριδικών αυτοκινήτων. Έτσι και το μερίδιο των υβριδικών στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου εκτινάχθηκε στο 24,3% το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών κατεγράφη πάντως σε μια εντυπωσιακά δυναμική ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, στην οποία οι πωλήσεις σημείωσαν αύξηση κατά 17,8% τον Ιούνιο συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2022, ενώ το πρώτο εξάμηνο σημείωσαν αύξηση κατά 17,9% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο της περυσινής χρονιάς.
Παρά ταύτα, όπως επισημαίνει η ACEA, η αγορά είναι ακόμα πολύ χαμηλότερη αν συγκριθεί με τα χρόνια προτού ξεσπάσει η πανδημία της Covid.
Οι πωλήσεις ανά χώρα
Αν εξαιρέσει κανείς την αγορά της Νορβηγίας στην οποία οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιστοιχούν στο 83% του συνόλου, τα μερίδια αγοράς των ηλεκτρικών είναι ανάλογα στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές χώρες: 15,5 % στη Γαλλία, 15,8 % στη Γερμανία, 16,1 % στη Βρετανία.
Σε επίπεδο κατασκευαστών η Tesla κατέχει την πρώτη θέση στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, με υπερδιπλάσια αύξηση των πωλήσεών της το πρώτο εξάμηνο του έτους συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι.
Η VW αύξησε κατά 25,4% τις πωλήσεις της το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ η Renault αύξησε κατά 24,1%. Τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων ωστόσο (30,1%) το πρώτο εξάμηνο του έτους πέτυχε η Dacia.