Επαγγελματικά βαν, υποχρεωτικά ηλεκτρικά έως το 2035
Όλα τα επιβατικά οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές από το 2035. Το ίδιο θα ισχύει και για τα ελαφρά επαγγελματικά βαν. Στόχος ακόμα πιο δύσκολο να επιτευχθεί απ' ό,τι στα ΙΧ.
Η ευρωπαϊκή νομοθεσία για το κλίμα απαιτεί από την ΕΕ να είναι ουδέτερη από εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Οπότε η μπάλα πήρε και τα επαγγελματικά βαν.
Για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και επαγγελματικών βαν, αυτό σημαίνει ότι από το 2035 θα μπορούν να προσφέρουν μόνο μοντέλα χωρίς εκπομπές ρύπων. Συνεπώς, θα απαγορευθούν οι πωλήσεις νέων βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων, όπως και τα μικρά, μεσαία και μεγάλα βαν με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
H αυτονομία και η ταχύτητα φόρτισης στα ηλεκτρικά επαγγελματικά βαν είναι πρωταρχικής σημασίας και προσώρας δεν είναι ικανές να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες
Ακόμη και πριν από το 2035, η Ευρώπη απαιτεί από τους κατασκευαστές ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων να μειώσουν στο μισό τις εκπομπές CO2 έως το 2030 σε σύγκριση με το έτος βάσης 2021. Επομένως, δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο για τις εταιρείες, προκειμένου να εξοπλίσουν τα βαν τους με μπαταρίες και ηλεκτρικούς κινητήρες ή κυψέλες καυσίμου.
Ενώ τα ηλεκτρικά βαν ήταν μέχρι πρόσφατα εξειδικευμένα προϊόντα που αγόραζαν μόνο λίγοι ενθουσιώδεις πρωτοπόροι –πρώιμοι χρήστες– η κατάσταση έχει αλλάξει σήμερα. Λόγω της συνεχώς αυξανόμενης προσφοράς ηλεκτρικών βαν, των (αν και ακόμη περιορισμένων) φορολογικών πλεονεκτημάτων και εξοικονόμησης καυσίμων, όλο και περισσότερες εταιρείες και αυτοαπασχολούμενοι στρέφονται στην αγορά ηλεκτρικού «ελαφρού επαγγελματικού».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τα επαγγελματικά βαν στο μικροσκόπιο του Euro NCAP [videos]
Η αντικατάσταση ενός βαν ντίζελ με ένα ηλεκτρικό είναι προφανώς ευκολότερη σε συγκεκριμένους τύπους χρήσης απ’ ό,τι σε άλλους. Για παράδειγμα, η μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα είναι εύκολη για τις λεγόμενες αποστολές παράδοσης «last mile», τις τοπικές υπηρεσίες ταχυμεταφορών και για όσους οδηγούν κυρίως ή αποκλειστικά στην πόλη, με χαμηλότερο κόστος κατανάλωσης.
Για χρήστες που πρέπει να μεταφέρουν βαριά φορτία, να ρυμουλκούν τρέιλερ, να διανύουν μεγάλες αποστάσεις στον αυτοκινητόδρομο ή/και που δεν έχουν δικά τους μέσα φόρτισης, μια τέτοια αλλαγή είναι προφανώς πολύ λιγότερο απλή επί του παρόντος. Επειδή η χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου ενός ηλεκτρικού φορτηγού μειώνεται λόγω της βαριάς μπαταρίας σε σύγκριση με ένα συγκρίσιμο μοντέλο ντίζελ και η αυτονομία ενός ηλεκτρικού βαν μειώνεται σημαντικά όταν πρέπει να ρυμουλκεί ένα ρυμουλκούμενο.
Λόγω του στενού χρονισμού που σχετίζεται με την επαγγελματική χρήση, είναι δυνητικά προβληματικό για τους επαγγελματίες/επιχειρηματίες να πρέπει να προγραμματίζουν στάση για φόρτιση που διαρκεί πολύ περισσότερο από μια απλή τυπική στάση για να βάλεις βενζίνη ή πετρέλαιο. Επιπλέον, υπάρχει ο κίνδυνος να μην υπάρχουν αρκετοί σταθμοί ταχείας φόρτισης όπου θα πρέπει να πραγματοποιούνται αυτές οι στάσεις.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η αυτονομία ενός ηλεκτρικού βαν και η ταχύτητα φόρτισής του είναι πρωταρχικά κριτήρια. Οπότε η ζήτηση για μεγαλύτερες μπαταρίες για επαγγελματικά οχήματα είναι πραγματική και απαραίτητη. Όταν η πραγματική αυτονομία ενός ηλεκτρικού βαν φτάσει τα 300 km, θα κάνει για πιο ευρεία χρήση από την παράδοση «last mile» και τότε όλο και περισσότεροι επιχειρηματίες θα πειστούν.
Το Ford E-Transit πρωτοστάτησε πέρυσι με την μπαταρία των 68 kWh και την επίσημη αυτονομία 317 km. Σύμφωνα με τη μέθοδο μέτρησης WLTP, το VW ID.Buzz Cargo φτάνει τα 420 χλμ. με την μπαταρία 77 kWh και ο Όμιλος Stellantis μόλις πρόσθεσε ένα νέο καρέ μοντέλων στην πιάτσα: Το Citroën Jumper, το Peugeot Boxer, το FIAT Ducato και το Opel Movano. Όλα τους εξοπλισμένα με μπαταρία 110 kWh.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ο Όμιλος Stellantis μετατρέπει παλιά ντίζελ βαν σε EV με €20.000
Άλλοι κατασκευαστές επίσης θα διαθέσουν σύντομα περισσότερες παραλλαγές. Έτσι, η Mercedes-Benz θα εμπορεύεται μόνο ηλεκτρικά επαγγελματικά βαν από το 2025 και η Ford στοχεύει το 75% των ελαφρών επαγγελματικών της να είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2030. Νέοι παίκτες μπαίνουν επίσης στο παιχνίδι. Για παράδειγμα, η κινεζική Maxus επεκτείνει την ηλεκτρική γκάμα της και η Kia θα λανσάρει δύο ηλεκτρικά βαν το επόμενο έτος.
Εκτός από την ευρωπαϊκή υποχρέωση να μετακινηθούν σε έναν στόλο χωρίς εκπομπές έως το 2035, όλο και περισσότερες εταιρείες απαιτούν από τους προμηθευτές τους τα οχήματα που χρησιμοποιούν να μην εκπέμπουν πλέον CO2. Αυτή η απαίτηση ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στους διαγωνισμούς και επιβάλλεται επίσης από τις υποχρεώσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (ΕΚΕ) σε εταιρείες και κρατικούς φορείς.
Επιπλέον, με έναν αυξανόμενο αριθμό σε ζώνες χαμηλών εκπομπών στο εγγύς μέλλον, θα γίνει πολύ πιο δύσκολο (και ακριβό) να προσεγγίσεις πελάτες με επαγγελματικό ντίζελ, βενζίνης ή ορυκτών καυσίμων.
Παρόλο που δεν είναι ακόμη δυνατό για κάθε χρήστη να στραφεί στην ηλεκτρική κινητικότητα για το επαγγελματικό του, θα γίνει ωστόσο... αναπόφευκτο. Αρχικά επιλέξιμα προφίλ για εξηλεκτρισμό θα είναι όσοι λόγω των διανυόμενων αποστάσεων, των μεταφερόμενων φορτίων ή των απαιτήσεων των πελατών τους θα στραφούν στην ηλεκτροκίνηση. Στη συνέχεια, καθώς η προσφορά θα επεκτείνεται, αυτό θα ισχύει και για όσους δεν βλέπουν ακόμη αυτήν τη δυνατότητα σήμερα.
Προβλήματα που σχετίζονται με απώλεια χωρητικότητας φόρτωσης, καθώς και προβλήματα που σχετίζονται με ρυμουλκούμενα και φορτία ρυμούλκησης, σαφώς θα πρέπει να βρουν λύση. Σε επαγγελματικό επίπεδο αυτό είναι πολύ πιο πολύπλοκο από το να αλλάζεις τεχνολογία κινητού τηλεφώνου ή τηλεόρασης.