Αν κάποιος μηχανικός της Ford μου έλεγε πως στην αλλαγή γενιάς του Kuga ασχολήθηκαν με την ουσία και δεν υπήρχε και πολύς χρόνος για την εξωτερική εμφάνιση, θα τον πίστευα.
Στα μάτια μου, είναι η λογική μετάλλαξη της πρώτης σχεδίασης, χωρίς ωστόσο να αλλάξει τόσο που να χάσει την ιδιαιτερότητα και το χαρακτήρα του. Σαν να προσπαθεί να χτίσει μια εικόνα γύρω από το Kuga, όπως πέτυχε με το Focus και όπως επανειλημμένα έχουμε δει να πετυχαίνει σε άλλες εταιρίες. Κι όμως, ενώ η εικόνα είναι γνώριμη, οι διαστάσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά, με προφανή οφέλη για τους εσωτερικούς χώρους. Ταυτόχρονα, ενσωματώνει έξυπνες λύσεις, όπως την κινούμενη γρίλια στον εμπρός προφυλακτήρα που κλείνει όταν δεν υπάρχει μεγάλη ανάγκη ψύξης, βελτιώνοντας τον αεροδυναμικό συντελεστή.
Στο χέρι σου
Οι μετρήσεις επιδόσεων με το χειροκίνητο κιβώτιο κινούνται πολύ κοντά στο αυτόματο Kuge με το PowerShift. Η κλιμάκωση των δύο είναι αρκετά κοντινή, οπότε οι διαφορές στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις μετρώνται μόλις σε δέκατα του δευτερολέπτου, εν γένει υπέρ του χειροκίνητου. Το αυτόματο είναι μπροστά κατά 0,1” μέχρι τα 100 km/h, ενώ το χειροκίνητο κερδίζει με άνεση τα 60-160 km/h.
Με τη συζήτηση για τα φορολογικά βάρη των δίλιτρων αυτοκινήτων να έχει ανοίξει ξανά, μια θετική εξέλιξη μπορεί να φέρει αυτοκίνητα όπως το Ford Kuga 2.0 TDCi στο κέντρο των γεγονότων. Εξάλλου, τα πραγματικά έξοδα χρήσης του Kuga δεν είναι κάτι το υπερβολικό, μάλλον το αντίθετο. Στην έκδοση που είχαμε στα χέρια μας, η κατανάλωση καυσίμου μένει χαμηλά, κοντά στα 9 lt/100 km. Με δεδομένο ότι το βάρος του είναι 1.710 kg, πιστεύω πως είναι πολύ οικονομικό και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό στην κατηγορία του.
Μια αισθητή διαφορά, που εντοπίζουμε σε σχέση με τη δοκιμή την προηγούμενη χρονιά, είναι η αυξημένη απόσταση ακινητοποίησης. Τα 44 m (τρία μέτρα διαφορά) από τα 100 km/h δεν δικαιολογούνται από τη διάμετρο των δισκοφρένων ή την κατάσταση των ελαστικών, μόνο από κάποιο μικρο-πρόβλημα στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Intelligent, δηλαδή ευφυής
Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενη δοκιμή του τετρακίνητου Kuga, μετάδοση προς τους τροχούς γίνεται μέσω αυτόματης τετρακίνησης, κατασκευής Haldex. Στη Ford, το σύστημα ονομάζεται Intelligent All Wheel Drive, ενώ πλέον υπάρχει και δυνατότητα παρακολούθησης του ποσοστού μετάδοσης από τον πίνακα οργάνων.
Στην πραγματικότητα, ο ηλεκτρονικός έλεγχος του Kuga προσπαθεί να είναι ένα βήμα εμπρός από τις ανάγκες, έστω και εις βάρος της απόλυτης οικονομίας. Αυτό σημαίνει ότι κατανέμει έτσι τη διαθέσιμη ροπή, έτσι ώστε να μηδενίζεται η πιθανότητα απώλειας πρόσφυσης, ακόμα και χωρίς πλήρες φορτίο στο γκάζι, ακόμα και χωρίς στριμμένο τιμόνι. Η επέμβαση του οδηγού μπορεί να φτάσει μόνο μέχρι την απενεργοποίηση του κυκλώματος ελέγχου της πρόσφυσης, όμως αυτό δεν αλλάζει κάτι στο πρόγραμμα κατανομής.
Ένα δεύτερο επίπεδο ηλεκτρονικών συστημάτων παραμένει πάντα σε επιφυλακή, με στόχο να βελτιώσει την ευκινησία του Kuga, όπου αυτό είναι εφικτό. Πρόκειται για βοηθήματα όπως το Torque Vectoring Control, που όταν χρειαστεί μπορεί να φρενάρει τους εσωτερικούς τροχούς, έτσι ώστε να δημιουργήσει τάση προς το εσωτερικό της στροφής. Ή όπως το Curve Control που ελέγχει την κατανομή ισχύος και προσπαθεί να αναστείλει την υποστροφή, πριν καν το αισθανθεί ο οδηγός και σηκώσει το πόδι από το γκάζι.
Βέβαια όλα τα παραπάνω είναι απλώς στο πίσω μέρος του μυαλού σου, αν βρεθείς με όρεξη στο κατάλληλο στροφιλίκι. Το κύριο πλεονέκτημα του Kuga δεν είναι ούτε τα ηλεκτρονικά ούτε η μόνιμη τετρακίνηση. Αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει είναι ο σπορ χαρακτήρας, δηλαδή το σύνολο των ρυθμίσεων της ανάρτησης, του μεγέθους υποβοήθησης του τιμονιού, των στροφών της κρεμαγέρας και της ακαμψίας του πλαισίου. Δίνει την αίσθηση πως μπορεί να κρατήσει μεγαλύτερη φόρα μέχρι την κορυφή της στροφής από τα υπόλοιπα SUV της κατηγορίας, ενώ αν ξεπεράσεις το όριο της πρόσφυσης, το ESP δεν σε κόβει ενοχλητικά και απότομα.
Μοναδικός αστερίσκος, είναι η άνεση της ανάρτησης σε ταλαιπωρημένη άσφαλτο ή σε δύσκολο χωματόδρομο. Εκεί, θα χρειάζονταν πιο μαλακά αμορτισέρ και βελτίωση της ήδη πολύ καλής ηχομόνωσης.
Family Guy
Η θέση οδήγησης είναι αρκετά κάθετη, λες και είναι ένας ακόμη λόγος για να βρίσκεσαι σε εγρήγορση. Στις εμπρός θέσεις η ορατότητα είναι άριστη, αν και δε θα έλεγα το ίδιο και για τους πίσω. Η σχεδίαση του ταμπλό βασίζεται στη συνηθισμένη γραμμή της Ford, με αρκετά πλήκτρα στο άνω μέρος της κονσόλας και σχετικά μικρή οθόνη πληροφοριών, σε σύγκριση με ό,τι βλέπουμε τον τελευταίο καιρό στον ανταγωνισμό. Θα ήθελα λίγο περισσότερο διαθέσιμο χώρο πίσω από το λεβιέ του κιβωτίου, όμως οι θήκες στις πόρτες και ο χώρος κάτω από το υποβραχιόνιο καλύπτουν το κενό.
Ο βασικός εξοπλισμός ασφάλειας έχει όλα όσα θεωρούνται απαραίτητα όπως επίσης και η εύχρηστη επικοινωνία μέσω του Ford SYNC, όμως τα πακέτα υποβοήθησης του οδηγού βρίσκονται στα πρόσθετα. Για παράδειγμα το σύστημα αυτόματης ακινητοποίησης κοστίζει €500, η ενημέρωση για τις τυφλές γωνίες €900 και το προσαρμοζόμενο cruise control €750.
Ο χώρος αποσκευών είναι ικανοποιητικός, χωρίς να είναι ο κορυφαίος της κατηγορίας. Αξίζει να αναφέρω πως στον πρόσθετο εξοπλισμό με κόστος €500 υπάρχει σύστημα αυτόματου ανοίγματος της πέμπτης πόρτας χωρίς πάτημα κάποιου πλήκτρου, απλώς με μια κίνηση του ποδιού κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα.
Με τα περισσότερα αυτοκίνητα που δοκιμάζουμε, η σχέση παραμένει καθαρά επαγγελματική. Σπάνια, μια ή δυο φορές το χρόνο, υπάρχει κάτι που σου ταρακουνάει τον εγκέφαλο, κάτι που σου θυμίζεις γιατί ζεις για το αυτοκίνητο. Το Kuga δεν μπαίνει στην κατηγορία των κρυφών πόθων, ενός αποστεωμένου πισωκίνητου κουπέ ή μιας πρόστυχα ακριβής, πολυτελούς limo. Και αν δεν είναι στη λίστα των εραστών, δεν το σταματά τίποτα από το να είναι στη λίστα των συνειδητοποιημένων επιλογών. Όπως η σωστή σύντροφος που μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες, ακόμα και αυτές που δεν ήξερες ότι έχεις.
Με την ίδια ευκολία που θα παίζει το ρόλο του καθημερινού συμβατικού μεταφορικού μέσου, είναι ταυτόχρονα το οικογενειακό αυτοκίνητο διακοπών, ο τρόπος διαφυγής σε βουνά και λαγκάδια, το βασικό εργαλείο για δραστηριότητες και χόμπι. Με αρχική τιμή οριακά πάνω από τα €30.000 είναι μια ελκυστική πρόταση για μια μεγάλη οικογένεια, ακόμα και μέσα στον έντονο ανταγωνισμό της συγκεκριμένης κατηγορίας.
Διαβάστε το Supertest του Ford Kuga 2.0 TDCi AWD 163 PS MT με την αξιολόγησή του στην πίστα μας 4x4, στην Terradura, στο DRIVE που κυκλοφορεί στις 17 Οκτωβρίου.
Τι λέει το DRIVE
Η ισχυρή έκδοση του δίλιτρου ντίζελ με το χειροκίνητο κιβώτιο είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες, για όσους κάνουν πολλά χιλιόμετρα κάθε χρόνο. ένα πολυδιάσταστο αυτοκίνητο, με φρέσκια σχεδιαστική γραμμή, με την ικανότητα να καλύψει τις ανάγκες μιας οικογένειας, με ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά, αλλά και με αξιοπρεπείς επιδόσεις.
Τιμή από €30.257
Τεχνολογία 1.997 cc, i4, 4v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, common rail, τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, 163 PS/3.750 rpm, 34,6 kgm/2.000-3.250 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,3”
0-120 km/h 14,3”
0-140 km/h 20,6”
0-160 km/h 28,9”
0-400 m 17,1" @130,7 km/h
0-1.000 m 31,5" @164,8 km/h
50-80 km/h (3η) 2,9”
80-110 km/h (4η) 5,3”
110-140 km/h (5η) 8,5”
110-140 km/h (6η) 10,8”
100-0 km/h 44,0 m
Τελική ταχύτητα 198 km/h
Μέση κατανάλωση 9,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 154 g/km
Διαστάσεις 4.524 x 1.838 x 1.745
Βάρος 1.730 kg
Μετρήσεις DRIVE