Παρά το γεγονός ότι το βασικό «φορμά» του Scirocco είναι απαράλλαχτο εδώ και οχτώ σχεδόν χρόνια, το αυτοκίνητο που έχω μπροστά μου θα μπορούσε κάλλιστα να έχει παρουσιαστεί πριν από λίγους μήνες.
Θα μου πείτε πως πρόκειται για facelift. Σωστά, αλλά ακόμα και αυτή η αισθητική παρέμβαση δεν άλλαξε τον πυρήνα της σχεδίασης. Χώρια που έγινε πριν από δύο χρόνια. Εύκολα θα αντέξει μέχρι το επόμενο έτος, οπότε και αναμένεται να αντικατασταθεί.
Προς το παρόν δοκιμάζουμε την κορυφαία έκδοση της γκάμας, το Scirocco R, το οποίο είναι οπτικά τουλάχιστον εντυπωσιακό. Προφανώς δεν έχουν αλλάξει τις αναλογίες. Τα μετατρόχια παραμένουν το σήμα κατατεθέν του αυτοκινήτου και είναι θηριώδη: 1.569 mm εμπρός και 1.575 mm πίσω. Εξακολουθούν να φιλοξενούν, όπως και στο προηγούμενο, τροχούς 18” με λάστιχα 235/40 R18, αλλά οι ζάντες έχουν νέα σχέδια.
Εξωτερικά, οι αλλαγές δεν είναι ιδιαίτερα προφανείς, με τη Volkswagen να τοποθετεί ελαφρά ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες, νέα εμπρός φανάρια bi-xenon με φώτα ημέρας LED και ελαφρά τροποποιημένη μάσκα. Στην κορυφαία έκδοση R υπάρχουν επιπλέον τρεις μεγάλες εισαγωγές αέρα, ευμεγέθεις ποδιές γύρω γύρω, μεγαλύτερη αεροτομή οροφής πίσω, καθώς και δύο τεράστιες αλουμινένιες απολήξεις της εξάτμισης.
Στην καμπίνα, η Volkswagen προχώρησε σε αναβάθμιση των υλικών, ενώ προστέθηκαν στο καντράν και όργανα με τη θερμοκρασία λαδιού, την πίεση του τούρμπο, καθώς και χρονόμετρο. Επίσης ανασχεδιάστηκε το φαλτσοκομμένο στη βάση του δερμάτινο τιμόνι και οι αεραγωγοί άλλαξαν και χρησιμοποιούνται πλέον αυτοί του Golf GTI. Τέλος, αναβαθμίστηκε το ηχοσύστημα με την τοποθέτηση ενός «Dynaudio Excite», τοποθετήθηκε σύστημα ParkAssist και δημιουργήθηκε ένας χώρος για μικροπράγματα, με καπάκι, στη θέση πίσω από το χειρόφρενο.
Από πλευράς χρηστικότητας παραμένει κορυφαίο, δεδομένου ότι πρόκειται για (σχεδόν) κουπέ. Δύο ενήλικοι μπορούν να καθίσουν σχετικά άνετα (με ένα αναμενόμενο αίσθημα κλειστοφοβίας πάντως) πίσω, ενώ και ο χώρος αποσκευών, με 312 λίτρα χωρητικότητα κρίνεται επαρκέστατος για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Η βασικότερη διαφοροποίηση ωστόσο προέρχεται από την αναβάθμιση του δίλιτρου κινητήρα TSI από τους 265 PS στους 280, με ταυτόχρονες επεμβάσεις στη χαρτογράφηση, τόσο του μοτέρ όσο και του κιβωτίου DSG, προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση και οι εκπομπές CO2.
Οι 15 παραπάνω ίπποι ωστόσο δεν ανιχνεύτηκαν επαρκώς από τα v-box. Για να είμαστε ακριβείς το νέο Scirocco R έχει σχεδόν ταυτόσημες επιδόσεις με αυτό των 265 ίππων. Ίδιο 0-100 km/h (6” ξερό), ίδιο 0-160 km/h (13” επίσης ξερό), ίδιο χρόνο και στο χιλιόμετρο από στάση (25,5”). Στο 400άρι το νέο Scirocco R μόλις που καταφέρνει να βγει με ένα δέκατο καλύτερο χρόνο (14,1”). Ίδιο σκηνικό και στις ρεπρίζ με kickdown, μιας που ούτε το στο νέο R υπάρχει η δυνατότητα διατήρησης της σχέσης.
Αμφότερα χρειάζονται 2” για το 50-80 km/h, 2,5” για το 80-110, ενώ το παλιό R είναι γρηγορότερο κατά 0,1” στο 110-140 km/h, με 3,3”. Αν θέλουμε να δώσουμε μια εξήγηση θα τη βρούμε στο γεγονός ότι οι μετρήσεις του προηγούμενου Scirocco R έγιναν με 8 ºC λιγότερους, αλλά το κυριότερο με 70 κιλά βάρους λιγότερα από το τωρινό. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός πως και το νέο Scirocco R είναι εξοντωτικά γρήγορο. Στην πραγματικότητα είναι το πιο γρήγορο της κατηγορίας, οριακά εμπρός (μέχρι τα 160 km/h) και από το SEAT León Cupra 280, αρκετά εμπρός από το Ford Focus ST και από το MΙΝΙ Cooper JCW.
Πατάς τέρμα το γκάζι και παλεύεις να σηκώσεις το κεφάλι σου από το προσκέφαλο του καθίσματος. Η επιτάχυνση είναι διαρκής, ηλεκτρική, με το DSG να μην αφήνει χιλιοστό χαμένου εδάφους. Αλλάζει υποδειγματικά κοντά στον κόφτη με αστραπιαία ταχύτητα, αλλά συνάμα γλυκά, «χωνεύοντας» τη μια σχέση μέσα στην επόμενη. Η τελική των 250 km/h επιτυγχάνεται για πλάκα και η μέση ωριαία που μπορείς να διατηρήσεις είναι σίγουρος δρόμος προς το αυτόφωρο. Κι όλα αυτά με έναν πλήρη έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος. Η ανάρτηση με τα γόνατα McPherson εμπρός και τους τέσσσερις συνδέσμους πίσω είναι ειδικά εξελιγμένη, με πιο σκληρό σετ ελατηρίων/αμορτισέρ, αλλά δεν είναι ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη στην έκδοση που δοκιμάζουμε.
Αναπόφευκτα σκληρή σε πιο χαμηλές ταχύτητες, αλλά εντυπωσιακά ενδοτική όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα. Χωρίς αναπηδήσεις που τρομάζουν, κυρίως μέσα στις στροφές, αλλά και με ένα πλαίσιο που σου θυμίζει πως αισθανόσουν στην αγκαλιά του πατέρα σου, όταν ήσουν μικρός. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο εμπρός διαφορικό XDS είναι στάνταρ και καλά κάνει. Μοιάζει να έχει εξελιχθεί με μεγάλη προσοχή, κάτι που το καταλαβαίνεις κυρίως στις πιο κλειστές στροφές. Εκεί που θα περίμενες τα 35,7 kgm ροπής να ταλαιπωρούν τα λάστιχα και τα χέρια σου στο τιμόνι, διαπιστώνεις πως βάζει σωστά το εμπρός μέρος μέσα, ενώ το πίσω μετατοπίζεται σχεδόν από μόνο του, έτσι ώστε να ευθυγραμμιστείς στην κορυφή.
Από την άλλη το τιμόνι θα το ήθελα πιο επικοινωνιακό και το κυριότερο χωρίς αυτή την αχρείαστα βαριά αίσθηση. Θα ήθελα επίσης και λίγο πιο γρήγορο turn-in το οποίο μοιάζει να έχει θυσιαστεί στο βωμό της στιβαρής αίσθησης. Τα φρένα ωστόσο δεν μου άφησαν κανένα παράπονο. Με δίσκους 345 mm εμπρός και 310 mm πίσω και πολύ δυνατά είναι και σωστή αίσθηση έχουν και το κυριότερο, μοιάζουν ακούραστα. Η κατανάλωση είναι αναπόφευκτα «τόσο, όσο». Αν έχει όμως μια ελάχιστη αυτοσυγκράτηση μπορείς να την κρατήσεις στην περιοχή των 10 lt/100 km. Αυτό που δεν μπορώ να αντιληφθώ είναι η επιλογή να μην έχει stop/start.
Σε τελική ανάλυση και το νέο Scirocco R σε ελκύει με τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του μάλλον, παρά για τις συναισθηματικές του εξάρσεις –που δεν έχει. Έχει πολλή δύναμη, πολλούς χώρους, ξεχωριστή αειθαλή εμφάνιση και εμπνέει ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες. Και έχει –αναλογικά- λογική τιμή.
Τι λέει το DRIVE
Το Scirocco R είναι ίσως το πιο ολοκληρωμένο GTi, που ενσωματώνει τα καλύτερα από τον κόσμο των κουπέ και των χάτσμπακ. Δεν θα σε εξιτάρει με τον οδηγικό του χαρακτήρα αλλά θα σε κάνει να το εμπιστευτείς. Αυτό είναι πολύτιμο όταν έχεις ένα αυτοκίνητο με 280 PS.
Τιμή από €33.590 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 280 PS/6.000 rpm, 35,7 kgm/2.500-5.00 rpm, κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,0”
0-160 km/h 13,0”
0-400 m 14,1” @ 165,9 km/h
0-1.000 m 25,5” @ 209,3 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 4,3”
50-80 km/h 2,0”
80-110 km/h 2,5”
110-140 km/h 3,4”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 10,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 185 g/km
Διαστάσεις 4.248 x 1.810 x 1.392 mm
Βάρος 1.380 kg
Μετρήσεις DRIVE. Oι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία