Σιγά σιγά, μ’ έναν τρόπο σχεδόν συνωμοτικό, έχει δημιουργηθεί μια υποκατηγορία στα σουπερμίνι. Μια μικρή συμμορία των 130 plus ίππων. Με αλφαβητική σειρά παραθέτω: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir, Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Black/Red, Seat Ibiza FR, Suzuki Swift Sport και το πιο δυνατό της παρέας από πλευράς ιπποδύναμης, last but not least, που λεν και στο χωριό μου, το VW Polo BlueGT.
Τη δεδομένη στιγμή –και εν αναμονή του νέου Polo GTi– αυτή είναι η πιο γρήγορη έκδοση της γκάμας Polo και ενδεχομένως και η πιο ισορροπημένη τιμολογιακά, αφού με κάτω από 18 χιλιάρικα αγοράζεις και «πολύ» αυτοκίνητο από διάφορες απόψεις. Κατ’ αρχήν, λόγω τεχνολογίας. Το BlueGT φοράει έναν από τους πιο ψαγμένους βενζινοκινητήρες, με άμεσο ψεκασμό, τούρμπο και τεχνολογία απενεργοποίησης των δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους όταν το φορτίο είναι μικρό.
Ο 1.4 TSI ACT, όπως είναι το πλήρες όνομά του, είναι ραφιναρισμένος, γεμάτος από χαμηλά –εκτός της περιοχής κάτω από τις 1.500 rpm, όπου φυσιολογικά κρεμάει– και το κυριότερο, με αγόγγυστο τράβηγμα μέχρι σχεδόν τον κόφτη. Κι αυτό το τελευταίο δεν είναι και τόσο φυσιολογικό για ένα μικρό κινητήρα τούρμπο. Εξ ου και οι πολύ καλές επιδόσεις. Σαφώς καλύτερες από αυτές του Polo GTi του 2006, το οποίο είχε την ίδια ιπποδύναμη και μικρότερο βάρος. Καλύτερες και από όλων των προαναφερθέντων ανταγωνιστών, πλην του Seat Ibiza FR. Αυτό το τελευταίο έχει τον ίδιο κινητήρα, με δέκα ίππους λιγότερους. Παρόλα αυτά βγαίνει μπροστά σε σχέση με το Polo εξαιτίας του κατά 60 κιλά μικρότερου βάρους. Στο 0-100 για παράδειγμα είναι 4 δέκατα πιο γρήγορο (7,5” έναντι 7,9”). Όμως, όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, το Polo καλύπτει τη διαφορά και μέχρι τα 160 km/h βγαίνει μπροστά με 19,8” έναντι 20,6” του FR.
Ωστόσο, περισσότερο εντυπωσιάζει ο τρόπος λειτουργίας στην καθημερινότητα: Άμεση απόκριση στο γκάζι (και στο άσε-πάτα), ελαστικότητα, ευχάριστο ηχόχρωμα και διαθέσιμη ροπή σε ευρύ φάσμα στροφών. Προσθέστε κι ένα εύχρηστο και αρκούντως γρήγορο κιβώτιο, στο οποίο σπάνια «χάνεις» κούμπωμα.
Και η πίτα ολόκληρη...
Μισό λεπτό, όμως! Για να είναι όντως επιτυχημένη η συνταγή ενός γρήγορου σουπερμίνι, θα πρέπει και να δείχνει οπτικά θελκτική και να σε ανταμείβει στο δρόμο. Σχεδιαστικά, το Polo BlueGT δείχνει αρκούντως «κακό». Όχι τόσο όσο το Fiesta, αλλά πάντως μάλλον πιο στιβαρό, με μεγαλύτερο ίχνος στο δρόμο. Τα πίσω φιμέ φωτιστικά με τεχνολογία LED, τα μεγαλύτερα πλαϊνά μαρσπιέ, η πτέρυγα οροφής, οι ειδικοί προφυλακτήρες εμπρός και πίσω, και οι 17άρες ζάντες, το αγριεύουν όσο πρέπει. Ακόμα περισσότερο το γεγονός ότι κάθεται 1,5 πόντο χαμηλότερα. Στο εσωτερικό οι διαφοροποιήσεις είναι πιο συγκρατημένες, με εξαίρεση τα σπορ εμπρός καθίσματα με την μπλε φάσα. Παραμένει βέβαια ο αδιαφιλονίκητος νικητής όσον αφορά στα υλικά, τη συναρμογή, την πρακτικότητα και την ξεκάθαρη εργονομία. Παραμένει επίσης ένα από τα πιο ευρύχωρα αυτοκίνητα στην κατηγορία του και –κατά τη γνώμη μου– αυτό με την καλύτερη θέση οδήγησης.
Στο δρόμο, το BlueGT διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο του all rounder. Ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται την καθημερινότητα στην πόλη είναι εξαιρετικός. Σε απομονώνει καλύτερα από οποιονδήποτε ανταγωνιστή του, έχει καλή ποιότητα κύλισης και όσο σφιχτή ανάρτηση θα ήθελες. Και ακόμα παραπάνω, αν θέλεις. Διότι διαθέτει και ενεργά αμορτισέρ, που η VW ονομάζει Sport Select suspension. Από ένα κουμπί στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας με τη σήμανση Sport, ενεργοποιείς μια ηλεκτρομηχανική βαλβίδα που σκληραίνει την απόσβεση και, συνεπακόλουθα, μειώνει την κλίση και δίνει πιο άμεση απόκριση στις εντολές. Κατά τη γνώμη μου, θα τη χρειαστείς μόνο σε έντονο στροφιλίκι και μόνο αν πραγματικά θέλεις να εκμεταλλευτείς στο έπακρο την ανάρτηση. Προσοχή, αυτό το κουμπί επενεργεί μόνο στα αμορτισέρ, ούτε στη χαρτογράφηση του κινητήρα ούτε στο τιμόνι, Το οποίο ηλεκτρομηχανικό τιμόνι είναι μεν αρκετά γρήγορο, αλλά όχι τόσο σαφές όσο θα το ήθελα.
Με λίγα λόγια, το BlueGT είναι περισσότερο ένας μικρός δρομέας μεγάλων αποστάσεων, παρά ένα στοχοπροσηλωμένο σπορ αυτοκίνητο. Δεν ενθουσιάζει, αλλά στρίβει με σιγουριά, έχει ελεγχόμενη υποστροφή, χάρη και στο σύστημα XDS που υποκαθιστά ηλεκτρονικά το μπλοκέ διαφορικό εμπρός. Kαι το κυριότερο, δεν σε τρομάζει με άτσαλες αντιδράσεις. Δεν το λες και φθηνό επίσης, αλλά έχει έναν ικανοποιητικό εξοπλισμό και βέβαια διατηρεί μια μεταπωλητική αξία σαφώς ανώτερη των αντιπάλων του. Τυπικό VW, με άλλα λόγια.
Τι λέει το DRIVE
Το Polo BlueGT έχει εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα σε κάνουν να το επιλέξεις συνειδητά, χωρίς περιττούς συναισθηματισμούς. Είναι τόσο ικανό και τόσο γρήγορο, που θα καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών ενός ανήσυχου οδηγού.
Τιμή από €17.870 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.395 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων και τούρμπο, 150 PS/5.000-6.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-3.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,9”
0-160 km/h 19,8”
0-400 m 15,8” @ 145 km/h
0-1.000 m 28,8” @ 182 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 6,1”
50-80 km/h (3η) 3,2”
80-110 km/h (3η) 4,8”
80-110 km/h (4η) 4,8”
110-140 km/h (4η) 5,8”
110-140 km/h (5η) 6,8”
110-140 km/h (6η) 8,8”
Φρένα 100-0 km/h 38,8 m
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 110 gr/km
Διαστάσεις 3.972 x 1.682 x 1.453mm
Βάρος 1.180 kg
Μετρήσεις DRIVE