Η πρώτη προσπάθεια της VW να φτιάξει ένα πολυμορφικό Golf, το Golf Plus, δυσκολεύτηκε από τη χρήση της πλατφόρμας του Golf V, που περιόριζε το μεταξόνιο και το ίχνος στο δρόμο – άρα τους χώρους.
Έτσι η μόνο διέξοδος ήταν προς τα επάνω, με αποτέλεσμα μια ψηλή, κάπως άγαρμπη σιλουέτα που σίγουρα δεν ευνόησε τις πωλήσεις.
Εκμεταλλευόμενο την ευέλικτη πλατφόρμα MQB του Golf VII, το νέο Golf Sportsvan έχει πιο σωστές αναλογίες: ίδιο ύψος, αλλά μεγαλύτερο πλάτος, μακρύτερο μεταξόνιο και αυξημένο μήκος, αν και ο εμπρός πρόβολος είναι πιο κοντός. Οι διαστάσεις είναι γενικά κοντά σε αυτές του Ford C-Max.
To μεταξόνιο του Sportsvan είναι κάπου 50 mm μακρύτερο από του απλού Golf, αλλά το συνολικό μήκος των 4.338 mm είναι 224 mm μικρότερο από του στέισον Golf Variant. Οι διαστάσεις του Sportsvan ευνοούν το χώρο για τους επιβάτες, αλλά το πορτμπαγκάζ των 500-590 λίτρων (ανάλογα με τη θέση του συρόμενου πίσω καθίσματος) δεν είναι πολύ μικρότερο από του Variant (605 lt). Αν ρίξεις τα πίσω καθίσματα, ο χώρος μπορεί να φτάσει τα 1.520 λίτρα.
Παρά την αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων, η VW κατάφερε να διατηρήσει την αισθητική αρμονία του Golf, με τεχνάσματα όπως τα πέντε πλαϊνά παράθυρα και τα νεύρα που «μακραίνουν» το καπό. Βλέποντας το Sportsvan στο δρόμο, εύκολα το μπερδεύεις με το 5θυρο Golf χάτσμπακ – πράγμα που δεν ίσχυε για το Golf Plus.
Γνώριμη δείχνει και η καμπίνα του Sportsvan. Σε στιλ, σε ποιότητα και σε εργονομία μοιάζει με αυτή του απλού Golf, όμως τα χειριστήρια δεν είναι τόσο έντονα προσανατολισμένα προς τον οδηγό. Ο οδηγός κάθεται τουλάχιστον 59 mm ψηλότερα, έχοντας πολύ καλή ορατότητα από τα μεγάλα παράθυρα, αλλά δεν νιώθει σαν να κάθεται κουρνιασμένος «πάνω» στο αυτοκίνητο.
Οι χώροι για τους επιβάτες είναι εξαιρετικοί, ακόμα και με το πίσω κάθισμα στο μέσο της διαδρομής του (των 180 mm). Πολλές είναι και οι θέσεις για μικροπράγματα, ενώ οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους και αναδιπλούμενα τραπεζάκια. Δεν υπάρχουν όμως οι δυνατότητες διαμόρφωσης του εσωτερικού που έχει το C-Max, όπου τα πίσω καθίσματα μπορεί να διπλώσουν εντελώς ή να αφαιρεθούν ή να αναδιπλωθεί το μεσαίο προς όφελος του χώρου για τους δύο ακριανούς επιβάτες.
Το πορτμπαγκάζ έχει πάντως ένα ευέλικτο δάπεδο που μπορεί να τοποθετηθεί σε διαφορετικά ύψη, με μία κίνηση μέσω ενός έξυπνου μηχανισμού. Με επιπλέον χρέωση μπορεί και το κάθισμα του συνοδηγού να έχει αναδιπλούμενη πλάτη, ώστε το ωφέλιμο μήκος φόρτωσης να φτάνει τα 2,484 m.
Στην οδήγηση, το Sportsvan αναμενόμενα θυμίζει το αντίστοιχο Golf, χωρίς το επιπλέον ύψος του να αυξάνει αισθητά την κλίση στις στροφές. Είναι εύκολο στο χειρισμό, άνετο και πολιτισμένο, διατηρώντας αρκετή ευελιξία και ικανοποιητικό έλεγχο του αμαξώματος σε δρόμους με στροφές. Το στάνταρ «ηλεκτρονικό μπλοκέ» XDS μειώνει την υποστροφή στην είσοδο και βελτιώνει την ελκτική πρόσφυση στην έξοδο της στροφής, τα φρένα λειτουργούν καλά και η σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες είναι υποδειγματική.
Παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα (στις εκδόσεις κάτω των 125 PS), τις ανωμαλίες του δρόμου περισσότερο τις ακούς παρά τις νιώθεις, και το επίπεδο θορύβου στο ταξίδι είναι χαμηλό.
Ο βενζινοκινητήρας 1.2 TSI έχει τώρα στάνταρ σύστημα stop/start, «ανάκτηση ενέργειας» από τον εναλλάκτη και αποδίδει πλέον 110 PS και 17,8 kgm ροπής σε ένα ευρύ φάσμα στροφών. Δεν δείχνει να δυσκολεύεται από το μεγάλο αμάξωμα, σε βαθμό που να ξεχνάς ότι έχει μόνο 1.200 κυβικά. Οι επιδόσεις είναι αξιοπρεπέστατες, πολύ κοντά σε αυτές του C-Max 1.0 EcoBoost, που έχει μεν 15 PS περισσότερους αλλά ζυγίζει 80 kg παραπάνω.
Με μέση κατανάλωση 8,0 lt/100km στη δοκιμή μας, το Sportsvan 1.2 TSI είναι και οικονομικό – πιο οικονομικό από το C-Max 1.0 (8,3 lt/100km). Το κιβώτιο DSG του ταιριάζει, αλλά το σύστημα Auto Hold μπερδευόταν με το stop/start και φρέναρε μερικές φορές το αυτοκίνητο της δοκιμής μας στα ξεκινήματα.
Το Sportsvan διατίθεται σε μία έκδοση με πλήρη εξοπλισμό ασφάλειας (7 αερόσακοι, ESP με XDS, συστήματα Multi-Collision Brake και Pre Crash), αλλά και άνεσης, που περιλαμβάνει μέχρι και κιτ για την παρασκευή και κατανάλωση… καφέ εσπρέσο! Οι τιμές του 1.2 TSI ξεκινούν από τα 19.990 ευρώ (με απόσυρση) για το μοντέλο με το χειροκίνητο κιβώτιο και από τα 21.940 γι’ αυτό με το DSG (το Ford C-Max 1.0 EcoBoost ξεκινά από τα €18.930 με απόσυρση).
Τι λέει το DRIVE
Σημαντικά πιο ευρύχωρο και πρακτικό από ένα Golf χάτσμπακ, χωρίς να χάνει πολύ σε ευελιξία, επιδόσεις και οικονομία βενζίνης. Ο κινητήρας των 1.200 κυβικών το κινεί αξιοπρεπώς χωρίς να κοπιάζει και η τιμή αγοράς είναι λογική, αν λάβουμε υπόψη τον πλήρη εξοπλισμό ασφάλειας και άνεσης.
Τιμή Από €19.990 με απόσυρση (με χειροκίνητο κιβώτιο)
Τεχνολογία 1.197 cc, i4, 2 ΕΕΚ 16v, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 110 PS/4.600-5.600 rpm, 17,8 kgm/1.400-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων ή αυτόματο/σειριακό DSG 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
0-400 m 18,1”
0-1.000 m 32,9”
30-50 km/h (kickdown) 1,9”
50-80 km/h (kickdown) 3,7”
80-110 km/h (kickdown) 5,8”
110-140 km/h (kickdown) 9,4”
Φρένα 100-0 km/h 39,7 m
Τελική ταχύτητα 192 km/h
Κατανάλωση 8.0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 116 g/km
Διαστάσεις 4.338 x 1.807 x 1.578 mm
Μεταξόνιο 2.685 mm
Χώρος αποσκευών 500-590 lt
Βάρος 1.330 kg
Μετρήσεις DRIVE για το μοντέλο με κιβώτιο DSG.