Η δεύτερη γενιά του Volkswagen Tiguan ήρθε να δυσκολέψει τη ζωή των μεσαίων SUV. Και όπως ήταν αναμενόμενο, μια έκδοση με κινητήρα ντίζελ, τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο και πλούσιο εξοπλισμό είναι ιδανική για να ξεδιπλώσει τις αρετές του.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του μοντέλου μας είχαν αποκαλυφθεί ήδη από τη δοκιμή του προσθιοκίνητου Tiguan 1.4 TSI ACT. Το τετρακίνητο κανονικά ξεχωρίζει μόνο από το σχετικό λογότυπο πίσω κι αν είσαι πολύ παρατηρητικός, από την αύξηση της απόστασης από το έδαφος από τα 18,9 στα 20 cm. Το Tiguan της δοκιμής όμως είναι εξοπλισμένο επιπλέον με το πακέτο Off road, δηλαδή έναν εμπρός προφυλακτήρα που δεν είναι τόσο διαφορετικός από το συμβατικό όσο στην προηγούμενη γενιά, όμως φτάνει τη γωνία προσέγγισης στις 25,6 μοίρες (από 18,3). Ταυτόχρονα κάνει το εμπρός μέρος λιγότερο ογκώδες, και κατά τη γνώμη μου ομορφότερο.
Στο εσωτερικό, η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης ορίζει το άνω άκρο της κατηγορίας, και εξαίρεση αποτελούν μόνο τα χαμηλότερα τμήματα της κεντρικής κονσόλας. Παρά την πληθώρα συστημάτων και ευκολιών, τα πάντα βρίσκονται εκεί που περιμένεις και τα πλήκτρα είναι μεγάλα, με σαφείς ενδείξεις και ποιοτική λειτουργία. Υπεράνω κριτικής είναι οι διαθέσιμοι χώροι, με πολύ εμφανές το αυξημένο εσωτερικό πλάτος, το οποίο αφήνει πολύ χώρο μεταξύ οδηγού και συνοδηγού και επιτρέπει την πιο άνετη μεταφορά πέμπτου επιβάτη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οδηγούμε το νέο SEAT Ateca 1.4 TSI ACT
Κάτω από τη βάση των εμπρός καθισμάτων υπάρχουν αποθηκευτικά συρτάρια και στις πλάτες τους πτυσσόμενα τραπεζάκια. Οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους και ξεχωριστή ρύθμιση για τον κλιματισμό, ενώ στο πακέτο Off road, το οποίο κοστίζει €475 προ φόρων, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός πίσω. Το πίσω κάθισμα είναι συρόμενο, σε σιδηροδρόμους μήκους 18 cm, οπότε και ο χώρος αποσκευών μεταβάλλεται αναλόγως της θέσης του. Η ελάχιστη χωρητικότητα, λόγω και της ρεζέρβας ανάγκης που κρύβεται από κάτω του, είναι 420 lt. Με την αντικατάστασή της από κιτ επισκευής ελαστικού και το κάθισμα τέρμα μπροστά, φτάνει θεωρητικά ως τα 615 lt. Αλλά όλα αυτά μας είναι λίγο πολύ γνωστά και από το Tiguan 1.4 TSI. Σε αυτό εδώ, οι σημαντικότερες διαφορές κρύβονται μέσα στο καπό και κάτω από το πάτωμα.
Ο κινητήρας είναι ο 2.0 TDI στην πιο ήπια εκδοχή του, με ένα τούρμπο και 150 PS. Αποδίδει όμως και 34,7 kgm από τις 1.750 rpm, οπότε θεωρητικά ακούγεται ιδανικός για να κινήσει τα 1.780 kg του Tiguan. Και ειδικά αφού συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα εξαιρετικό 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, η πράξη επιβεβαιώνει πλήρως τη θεωρία. Ήδη από τις 2.000 rpm, η δύναμη επαρκεί για να κινηθείς σβέλτα. Αν πέσεις χαμηλότερα, το κιβώτιο φροντίζει να κατεβάσει σχέση πριν προλάβεις να σκεφτείς ότι έβγαλες το μοτέρ εκτός του φακέλου λειτουργίας του. Ψάχνοντας για αρνητικά θα σημειώσουμε τον τραχύ ήχο του κινητήρα από τις μεσαίες στροφές και πάνω που περιμέναμε να είναι καλύτερα μονωμένος.
Ένας βασικός ανταγωνιστής του συγκεκριμένου Tiguan είναι το τετρακίνητο Honda CR-V με τον 1.6 i-DTEC και το 9άρι αυτόματο κιβώτιο. Δυστυχώς έχουμε δοκιμάσει/μετρήσει μόνο το χειροκίνητο CR-V, το οποίο παρά το χαμηλότερο κατά 140 kg βάρος και τη μεγαλύτερη ισχύ του δεν μπορεί να ξεφύγει από το Tiguan στις επιδόσεις από στάση. Πιο συγκεκριμένα, για το 0-100 km/h το Volkswagen χρειάζεται 9,7” και το Honda 9,8”, ενώ τα 400 m από στάση φτάνουν και τα δύο σε 16,9”. Από την άλλη, στις ρεπρίζ η διαφορά υπέρ του CR-V είναι ξεκάθαρη, με 4,7” για τα 80-110 km/h (με 3η) και 7,2” για τα 110-140 km/h (με 4η). Το Tiguan χρειάζεται αντίστοιχα 5,7” και 8,9” (με kickdown), επιδόσεις που το φέρνουν πίσω ακόμα και από το –270 kg ελαφρύτερο– προσθιοκίνητο Tiguan 1.4 TSI DSG (5,1” και 8,1”).
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD
Οι επιδόσεις λοιπόν δεν είναι ακριβώς το φόρτε του, σαφώς όμως είναι το ταξίδι. Παρά το ύψος του δεν είναι ευπαθές στον πλάγιο άνεμο και καμία κακοτεχνία της εθνικής δεν είναι ικανή να εκθέσει την ανάρτηση αρκετά έτσι ώστε να επιτρέψει πλεύση. Καθισμένος στην άνετη θέση οδήγησης του Tiguan μπορείς να καλύψεις εκατοντάδες χιλιόμετρα μονομιάς. Και θα το κάνεις οικονομικά, αφού οδηγώντας σε δρόμους της περιφέρειας με το χαλαρό, «εκδρομικό» τρόπο που του ταιριάζει, θα δεις την κατανάλωση να πέφτει ακόμα και στα 6,0 lt/100 km. Αντίθετα στην πόλη, το αυξημένο βάρος του τη στέλνει εύκολα κοντά στα 10 lt αν δεν προσέχεις, με τη μέση τιμή να σταθεροποιείται τελικά κάτω από τα 8,0 lt/100 km. Πάντως, εκπέμποντας 147 g CO2/km, το τετρακίνητο Tiguan δεν εξασφαλίζει την είσοδό του στον Πράσινο Δακτυλίο της Αθήνας.
Στη γρήγορη οδήγηση, το Tiguan δεν καταφέρνει να κρύψει εντελώς το βάρος του. Είναι πιο νωθρό στις αντιδράσεις του σε σχέση με το προσθιοκίνητο και η υπερβολική φόρα στην είσοδο τιμωρείται με πιο έντονη υποστροφική τάση. Κάτι που βέβαια ελέγχεται αποτελεσματικά και έγκαιρα από το σύστημα ευστάθειας. Με σωστή ταχύτητα όμως στρίβει αποτελεσματικά, με λογική κλίση και χωρίς να επηρεάζεται εύκολα από ανωμαλίες μέσα στη στροφή. Η ελκτική πρόσφυση, φυσικά, δεν λείπει ποτέ, χάρη στην τετρακίνηση.
Ο διακόπτης του 4Motion Active Control, πίσω από το λεβιέ ταχυτήτων και στάνταρ σε κάθε τετρακίνητο Tiguan, βελτιστοποιεί τη μετάδοση για άσφαλτο, για χιόνι ή για κίνηση εκτός δρόμου. Επιπλέον υπάρχει η επιλογή Off road individual, με την οποία κάθε παράμετρος καθορίζεται σύμφωνα με τα γούστα του οδηγού. Αυτό που εμείς μπορέσαμε να διαπιστώσουμε στο πλαίσιο της δοκιμής είναι ότι η τετρακίνηση δουλεύει αποτελεσματικά και ποτέ δεν νιώθεις τους εμπρός τροχούς να σπινάρουν πριν εμπλακούν οι πίσω. Πολύ καλή είναι και η εικόνα της ανάρτησης στο χώμα, παρά τις ζάντες 18” που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το νέο Kia Sportage 1.6 T-GDi 4x4 DCT
Η έκδοση Advance, η μοναδική διαθέσιμη για τα τετρακίνητα Tiguan στη χώρα μας, έχει ένα πολύ καλό επίπεδο εξοπλισμού το οποίο περιλαμβάνει αυτόματο κλιματισμό τριών ζωνών, σύστημα infotainment Composition Media με οθόνη αφής 8” και οκτώ ηχεία, υπολογιστή ταξιδιού με έγχρωμη οθόνη TFT, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω κ.ά. Παράλληλα, κάθε Tiguan διαθέτει επτά αερόσακους, σύστημα διατήρησης λωρίδας Lane Assist, σύστημα Front Assist με City Emergency Braking.
Κάπως έτσι προκύπτει ένα αυτοκίνητο πολύ ευχάριστο στη συμβίωση, ικανό να κουβαλά καθημερινά τα οικογενειακά βάρη ή να μεταφέρει μια παρέα στην άλλη άκρη του χάρτη με άνεση, οικονομία και ασφάλεια. Για ακραίες οδηγικές συγκινήσεις ή για κορυφαίες επιδόσεις, καλύτερα κοιτάξτε κάτι άλλο. Αλλά σίγουρα τα υπόλοιπα χαρίσματα του Tiguan 2.0 TDI 4MOTION είναι πολύ πιο σημαντικά για το μέσο αγοραστή αυτοκινήτου αυτής της κατηγορίας.
Τι λέει το DRIVE
Η πιο ολοκληρωμένη έκδοση του μεσαίου SUV της Volkswagen, με ένα συνδυασμό άνεσης, χώρων και οικονομίας που πολλοί θα βρουν ακαταμάχητο
Τιμή €34.750
Τεχνολογία 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, τουρμποντίζελ, 150 PS/3.500-4.000 rpm, 34,7 kgm/1.750-3.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων (DSG)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 9,7”
0-160 km/h 29,9”
0-400 m 16,9” @ 129,7 km/h
0-1.000 m 31,4” @ 162,3 km/h
50-80 km/h 3,7”
80-110 km/h 5,7”
110-140 km/h 8,9”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 147 g/km
Διαστάσεις 4.486 x 2.099 x 1.646 mm
Βάρος 1.780 kg
Μετρήσεις DRIVE
*Οι μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία