Κακά τα ψέματα: ο ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας 1.33 VVT-i μπορεί να είναι ΟΚ για το Yaris, όμως στο μεγαλύτερο και βαρύτερο Auris είναι οριακός, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο, αν και καλό, να μην μπορεί να σταθεί απέναντι στα τούρμπο από το Group VW, τη Renault και τη Nissan.
Αυτό το λέγαμε καιρό και επιτέλους η Toyota το έλαβε σοβαρά υπόψη. Με την ευκαιρία της ανανέωσης του Auris, το εφοδίασε και με έναν κινητήρα 1.2 τούρμπο κατά τα σύγχρονα πρότυπα.
Ο ολοκαίνουργιος αυτός κινητήρας έχει σχέση συμπίεσης 10:1, άμεσο ψεκασμό, ιντερκούλερ αέρος-νερού και ξεχωριστά κυκλώματα ψύξης για το μπλοκ και την κεφαλή. Στα χαμηλά φορτία, η τεχνολογία VVT-iW τού επιτρέπει να λειτουργεί σε κύκλο Atkinson για μεγαλύτερη οικονομία. Αποδίδει 116 PS μεταξύ 5.200 και 5.600 rpm και 18,8 kgm ροπής στο φάσμα 1.500-4.000 rpm, που μεταδίδονται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου 6 σχέσεων στην περίπτωση του μοντέλου της δοκιμής μας (προσφέρεται και αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης Multidrive S αντί €1.585 επιπλέον).
Ο νέος κινητήρας τούρμπο προσφέρει στο Auris αυτό ακριβώς που του έλειπε: ροπή στις μεσαίες στροφές για πιο άνετη, ήσυχη και οικονομική οδήγηση. Πρόκειται για έναν ιδιαίτερα ραφιναρισμένο κινητήρα, που λειτουργεί ομαλά κι αθόρυβα ακόμη και στις ψηλές στροφές. Κάτω από τις 1.700-1.800 rpm δεν έχει δύναμη, πράγμα που τονίζεται από τις μακριές σχέσεις – κι ακόμα περισσότερο αν λειτουργεί ο κλιματισμός. Το ξέσπασμα ροπής από εκεί και πάνω δεν είναι εντυπωσιακό, αλλά η δύναμη αυξάνεται σχεδόν γραμμικά χωρίς να πέφτει στις ψηλές στροφές όπως στα περισσότερα ανταγωνιστικά μοντέλα τούρμπο.
Σύμφωνα με την πλάστιγγά μας, το βάρος του αυτοκινήτου παραμένει στα 1.300 kg οπότε οι διαφορές σε επιδόσεις σε σχέση με το Auris 1.33 είναι μεγάλες. Στο 0-100 km/h ο χρόνος έχει πέσει από τα 12,9” στα 11,2” και στο χιλιόμετρο από στάση, από τα 34,2” στα 32,6”. Με δυο λόγια, το Auris έχει γίνει ανταγωνιστικό στην κατηγορία του, αν και παραμένει λίγο πιο αργό από το VW Golf 1.2 TSI 105PS (10,1”/31,9”), το Ford Focus 1.0 EcoBoost 125PS (10,4”/31,9”), το Nissan Pulsar 1.2 DIG-T (10,6”/32,2”), το Renault Megane 1.2 TCe 115 (10,9”/32,4”) και το SEAT Leon 1.2 TSI 110PS (10,1”/31,6”).
Στις ρεπρίζ εν κινήσει πάντως το Auris στέκεται ακόμα καλύτερα, με 6,8” στα 80-110 km/h με 4η, έναντι 7,1” του Golf, 7,0” του Focus, 7,4” του Pulsar, 7,4” του Megane και 6,6” του Leon.
Το Auris 1.2 D-4T είναι και πιο οικονομικό από το 1.33 VVT-i σε πραγματικές συνθήκες. Όμως η μέση κατανάλωση των 7,5 lt/100km που μετρήσαμε, παρότι αντικειμενικά χαμηλή, είναι κατά 0,8-1,0 lt/100km υψηλότερη από εκείνη των ανταγωνιστικών μοντέλων του Group VW.
Οδηγική αναβάθμιση
Οι αλλαγές στην εμφάνιση και το εσωτερικό του Auris είναι επιτυχημένες αλλά περιορισμένες. Πιο εμφανείς είναι οι αλλαγές στην ανάρτηση, με νέα ελατήρια, αμορτισέρ και τέρματα, αλλά κυρίως διπλά ψαλίδια πίσω στην περίπτωση του 1.2 D-4T, αντί για τον ημιάκαμπτο άξονα του 1.33 (και του ντίζελ 1.4 D-4D).
Στην πράξη, οι ανωμαλίες του δρόμου απορροφώνται αθόρυβα και αποτελεσματικά, χωρίς η ανάρτηση να δείχνει χαλαρή (στο ντίζελ μας φάνηκε σαφώς πιο μαλακή). Και στις στροφές, το ανανεωμένο Auris είναι αισθητά καλύτερο. Το τιμόνι εξακολουθεί να είναι ελαφρύ, αλλά το πλαίσιο ανταποκρίνεται πιο άμεσα και θετικά, και μέσα στη στροφή είναι πιο ζυγισμένο, με λιγότερη υποστροφή. Ακόμη και το σύστημα ελέγχου ευστάθειας VSC μας φάνηκε λιγότερο παρεμβατικό.
Με δυο λόγια, το Auris έχει βελτιωθεί ακριβώς στους τομείς που έπρεπε ώστε να γίνει ένα πραγματικά ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Βέβαια, η τιμή του (από 17.840 ευρώ με απόσυρση) είναι από ελαφρά έως πολύ υψηλότερη από του ανταγωνισμού. Όμως, ακόμη και η βασική έκδοση είναι καλά εξοπλισμένη, με στάνταρ μεταξύ άλλων το πακέτο ενεργητικής ασφάλειας TSS (Pre-Collision System για την αποφυγή σύγκρουσης με προπορευόμενο όχημα, ειδοποίηση για ακούσια αλλαγή λωρίδας Lane Departure Alert, αυτόματοι προβολείς Automatic High Beam και αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας Road Sign Assist).
Τι λέει το DRIVE
Με τον κινητήρα τούρμπο και τις αλλαγές στην ανάρτηση, το Auris βελτιώθηκε εκεί ακριβώς που έπρεπε ώστε να γίνει ένα απόλυτα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο.
Τιμή από €17.840 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.197 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, Dual VVT-iW, 116 PS/5.200-5.600 rpm, 18,8 kgm/1.500-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
0-160 km/h 32,4”
0-400 m 17,7” @ 127,0 km/h
0-1.000 m 32,6” @ 160,2 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,7”
50-80 km/h (3η) 5,2”
80-110 km/h (3η) 5,7”
80-110 km/h (4η) 6,8”
110-140 km/h (4η) 10,1”
110-140 km/h (5η) 12,2”
110-140 km/h (6η) 19,2”
Φρένα 100-0 km/h 38,9 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 g/km
Διαστάσεις 4.330 x 1.760 x 1.475 mm
Βάρος 1.300 kg
Μετρήσεις DRIVE