Το πρώτο crossover της Suzuki, το SX4 του 2006, δεν είχε την επιτυχία του λίγο μεταγενέστερου Nissan Qashqai. Όμως ούτε το μεγαλύτερο και πιο εξελιγμένο SX4 S-Cross του 2012 επαλήθευσε τις προσδοκίες της Suzuki.
Η εταιρεία έδωσε μόνη της την εξήγηση: έφταιγε η πολύ ήπια εμφάνισή του. Έτσι, το φετινό, ανανεωμένο SX4 S-Cross έχει σαφώς πιο επιβλητική παρουσία. Παράλληλα, έχει εφοδιαστεί και με μια νέα γκάμα βενζινοκινητήρων τούρμπο.
Βγάζει μάτι – και άλογα
Κάποιοι θα πουν ότι η Suzuki το παράκανε, ότι το νέο S-Cross θυμίζει αμερικάνικες κατασκευές, όμως το σίγουρο είναι ότι δεν περνάει απαρατήρητο. Επιπλέον, η Suzuki πέτυχε το αποτέλεσμα που ήθελε με το μικρότερο δυνατό κόστος, αφού τα εμπρός φτερά παραμένουν τα ίδια.
Έχει αλλάξει κυρίως το καπό, που είναι ψηλότερο, με μια όρθια κι εντυπωσιακή μάσκα που θυμίζει Toyota Land Cruiser. Πιο «αρρενωποί» είναι και οι προφυλακτήρες, ενώ τα εμπρός και πίσω φώτα είναι τεχνολογίας LED. Τέλος, η ανάρτηση έχει ψηλώσει κατά 15 mm, για πιο “off-road” εμφάνιση, μεγαλύτερες δυνατότητες κίνησης εκτός ασφάλτου και ψηλότερη θέση οδήγησης – που είναι “must” σε ένα SUV ή και crossover.
Κατά τα άλλα, το αμάξωμα παραμένει το ίδιο, όπως και η ανάρτηση με γόνατα τύπου McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω.
Ο κινητήρας βενζίνης όμως (φωτ. επάνω) έχει αλλάξει εντελώς. Στη θέση του παλιού, ατμοσφαιρικού 1.6 υπάρχει ένας BoosterJet τούρμπο 1,4 λίτρων με άμεσο ψεκασμό, ενώ προσφέρεται κι ένας 3κύλινδρος 1.0 τούρμπο με την ίδια τεχνολογία αιχμής.
Υπάρχουν και προσθιοκίνητα S-Cross, αλλά στην περίπτωσή μας ο 1.4 BoosterJet κινεί και τους 4 τροχούς μέσω του γνωστού συστήματος AllGrip της Suzuki. Πρόκειται για ένα σύστημα αυτόματης τετρακίνησης με κεντρικό ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη, που στο πρόγραμμα Auto στέλνει ροπή στον πίσω άξονα, ουσιαστικά μόνο όταν χρειάζεται.
Στο Sport, η απόκριση του γκαζιού γίνεται πιο άμεση, οπότε μεταφέρεται και 20% περισσότερη ροπή πίσω. Το Snow είναι για χιόνι, χώμα και όλες γενικά τις συνθήκες εκτός ασφάλτου, καθώς το αυτοκίνητο ξεκινά με 4WD κι επαναπρογραμματίζεται το ESP ώστε να αφήνει μεγαλύτερα περιθώρια ολίσθησης. Τέλος, το Lock κλειδώνει τον κεντρικό συμπλέκτη ώστε η ροπή να μοιράζεται ισόποσα εμπρός-πίσω και να μεγιστοποιείται έτσι η ελκτική πρόσφυση για τα δύσκολα περάσματα.
Ευρύχωρο και λειτουργικό
Η καμπίνα του S-Cross παραμένει ουσιαστικά όπως την ξέραμε, αν εξαιρέσουμε το καινούργιο ύφασμα στις ταπετσαρίες, το νέο μαλακό πλαστικό στο ταμπλό, και το πλαίσιο σε “piano black” γύρω από την οθόνη 7” του συστήματος πολυμέσων. Αυτό το τελευταίο είναι σύγχρονο, με εντολές αφής ή και φωνητικές, και συνδεσιμότητα με το διαδίκτυο και το smartphone.
Η θέση οδήγησης είναι τώρα πιο ψηλή και μπορείς να τη φέρεις στα μέτρα σου παρότι η κλίση της πλάτης του καθίσματος είναι σκαλωτή. Το κάθισμα παρέχει αξιοπρεπή πλευρική στήριξη, αλλά έχει ένα άβολο εξόγκωμα ανάμεσα στις ωμοπλάτες σου.
Η ορατότητα προς τα εμπρός είναι καλή, προς τα πίσω όμως όχι τόσο. Η εργονομία στην καμπίνα είναι σωστή, όσο για την ποιότητα, θα πούμε πως κάποια από τα υλικά είναι οικονομικής επιλογής, αλλά όλα είναι καλά φινιρισμένα και γερά βιδωμένα.
Πρόβλημα χώρου για τα γόνατά του δεν θα έχει ούτε ένας ψηλός επιβάτης καθισμένος πίσω από έναν ψηλό οδηγό. Το εσωτερικό ύψος πίσω δεν είναι όμως εξίσου άφθονο. Ούτε και το πλάτος για να χωρέσει άνετα ένας τρίτος επιβάτης, αν και δεν θα έχει πρόβλημα με τα πόδια του αφού το τούνελ του δαπέδου είναι χαμηλό.
Οι θήκες για μικροπράγματα στην καμπίνα δεν είναι ούτε πάρα πολλές ούτε μεγάλες, όμως είναι πρακτικές. Ο χώρος αποσκευών των 430 λίτρων είναι από τους μεγάλους της κατηγορίας, ίδιος με του Nissan Qashqai, και μπορεί να φτάσει τα 1.269 λίτρα αν διπλώσεις τη διαιρούμενη (60/40) πλάτη του πίσω καθίσματος.
Κορυφαίες επιδόσεις με οικονομία
Με βάρος 1.230 kg, το S-Cross είναι ένα από τα ελαφρύτερα crossover της κατηγορίας – και το ελαφρύτερο τετρακίνητο. Οι 140 ίπποι του έχουν λοιπόν εύκολο έργο και οι επιδόσεις που δίνουν είναι πραγματικά κορυφαίες. Κανένα άλλο μικρομεσαίο crossover παραπλήσιου κυβισμού δεν πλησιάζει τα 8,8” που κάνει το Suzuki στο 0-100 km/h, ούτε τα 29,8” στο χιλιόμετρο από στάση. Το ίδιο ισχύει επίσης για τις ρεπρίζ του από χαμηλές στροφές και τα προσπεράσματα.
Τη ζωντάνια αυτή τη νιώθεις και στην οδήγηση, καθώς ο κινητήρας ξυπνά από τις 1.500 rpm, τραβάει δυνατά από τις 2.000 και συνεχίζει μέχρι πάνω από τις 5.500 χωρίς να λαχανιάζει όπως άλλοι τούρμπο. Επιπλέον, είναι ομαλός σε λειτουργία, σχετικά αθόρυβος και συμπληρώνεται από ένα 6άρι κιβώτιο με σωστές σχέσεις κι ένα σκληρούτσικο μεν κάποιες φορές, αλλά ακριβή και γρήγορο λεβιέ.
Το καλύτερο όμως είναι ότι τις επιδόσεις δεν τις πληρώνεις στο πρατήριο. Η μέση κατανάλωση των 7,6 lt/100km που μετρήσαμε είναι από τις χαμηλότερες της κατηγορίας.
Από τα καλύτερα crossover στο δρόμο
Με το ελαφρύ τιμόνι και τα ελαφρά αλλά προοδευτικά σε απόκριση πεντάλ του, το S-Cross είναι ένα εύκολο στην οδήγηση αυτοκίνητο. Όμως και όταν πιεστεί, συνεχίζει να συμπεριφέρεται καλά – πάντα μέσα στα πλαίσια των crossover εννοείται.
Το τιμόνι δεν στερείται εντελώς αίσθησης και το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται αρκετά άμεσα στις αλλαγές κατεύθυνσης. Η ανάρτηση ελέγχει αποτελεσματικά τις κινήσεις του αμαξώματος και η κλίση στις στροφές είναι σχετικά περιορισμένη όπως και η βύθιση στο φρενάρισμα.
Η πλευρική πρόσφυση που αναπτύσσουν τα λάστιχα δεν είναι εντυπωσιακά μεγάλη, αλλά η υποστροφή είναι μετρημένη και η ελκτική πρόσφυση στην έξοδο των στροφών αναμενόμενα εξαιρετική χάρη στην τετρακίνηση. Με δυο λόγια, θα λέγαμε πως το S-Cross είναι ένα από τα πιο ευχάριστα στην οδήγηση crossover.
Από την άλλη όμως, η ανάρτηση, παρότι έχει βελτιωθεί ελαφρά τώρα που ψήλωσε κατά 15 mm, εξακολουθεί να είναι σφιχτή και να επηρεάζει την άνεση στις χαμηλές ταχύτητες, αντιδρώντας κάπως ξερά στις απότομες ανωμαλίες – αν και το στιβαρό αμάξωμα απαλύνει αυτή την εντύπωση. Στο ταξίδι πάντως το Suzuki είναι ξεκούραστο, με μόνο το βούισμα από τα λάστιχα στην τραχιά άσφαλτο να ενοχλεί κάποιες φορές.
Η καλή συμπεριφορά του S-Cross συνοδεύεται και από φρένα αντίστοιχου επιπέδου, που ανταποκρίνονται άμεσα αλλά προοδευτικά, διατηρούν σταθερή την απόδοσή τους και δίνουν πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης.
Τα έχει όλα και συμφέρει
Το τετρακίνητο SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet AllGrip ξεκινά από τα €22.400 στη «βασική» έκδοση GL+. Καθότι ο τετρακίνητος ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά περιορίζεται στο Opel Mokka 1.4T AWD των 140PS και των €24.200, θα πούμε ότι το Suzuki αποτελεί μια πολύ συμφέρουσα αγορά. Στην προσθιοκίνητη έκδοσή του όμως, που έχει πολυπληθέστερο ανταγωνισμό (8 μοντέλα), η τιμή εκκίνησης των €20.250 κατατάσσεται κάπου στο μέσο της κατηγορίας.
Πάντως πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ακόμα και η «βασική» έκδοση GL+ είναι πολύ πλούσια εξοπλισμένη. Έχει τα πάντα, εκτός από παρκοραντάρ (έχει όμως κάμερα οπισθοπορείας), ενεργό cruise control (έχει απλό), σύστημα πλοήγησης και σύστημα Radar Brake Support που φρενάρει μόνο του αν διαγνώσει πιθανότητα σύγκρουσης. Όλα αυτά τα στοιχεία όμως είναι στάνταρ στην –αποκλειστικά τετρακίνητη– έκδοση GLX, που ξεκινά από τα €25.600.
Τι λέει το DRIVE
Η αισθητική ανανέωση μπορεί να διχάζει τις γνώμες, όμως ο νέος βενζινοκινητήρας τούρμπο είναι εξαιρετικός, η συμπεριφορά στο δρόμο πολύ καλή με τα μέτρα των crossover, η καμπίνα αρκετά ευρύχωρη για μια οικογένεια και η σχέση τιμής/εξοπλισμού ιδιαίτερα ανταγωνιστική.
Tιμή από €22.400
Τεχνολογία 1.373 cc, i4, 16v, 2ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 140 PS/5.500 rpm, 22,4 kgm/1.500-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση και στους 4 τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,8”
0-160 km/h 22,6”
0-400 m 16,2” @ 139,0 km/h
0-1.000 m 29,8” @ 175,6 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 7,2”
50-80 km/h (3η) 3,8”
80-110 km/h (3η) 3,5”
80-110 km/h (4η) 5,1”
110-140 km/h (4η) 6,4”
110-140 km/h (5η) 7,3”
110-140 km/h (6η) 9,8”
Φρένα 100-0 km/h 39,3 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 7,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2127 g/km
Διαστάσεις 4.300 x 1.765 x 1.575 mm
Χώρος αποσκευών 430 lt
Βάρος 1.230 kg
Μετρήσεις DRIVE