Το Tivoli είναι αυτή τη στιγμή το πιο αντιπροσωπευτικό μοντέλο της νέας εικόνας που θέλει να περάσει η SsangYong για τον εαυτό της.
Και καλά κάνει, διότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό από κάθε άποψη μικρομεσαίο crossover. Ειδικά σε αυτή την έκδοση με την κίνηση μόνο εμπρός, τον 1.6 ντίζελ κινητήρα και ένα 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Ο συνδυασμός δηλαδή που και πιο οικονομικός είναι και καλύπτει τις ανάγκες της μεγάλης πλειονότητας των αγοραστών. Ειδικά τώρα που αυτοί οι αγοραστές στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κατηγορία των crossover και ελάχιστοι από αυτούς έχουν την απαίτηση της τετρακίνησης.
Αντιθέτως οι περισσότεροι από αυτούς έχουν την απαίτηση της ξεχωριστής εμφάνισης. Μια προϋπόθεση που αν μη τι άλλο το Tivoli την καλύπτει. Δεν πρόκειται να το μπερδέψεις με κάτι άλλο, έχει αρμονικές διαστάσεις, μια αμφιλεγόμενη μάσκα, αλλά συνολικά είναι ιδιαίτερο. Για όσους δεν το έχουν εμπεδώσει ακόμα, το Tivoli είναι χτισμένο σε μια ολοκαίνουργια πλατφόρμα, που σημαίνει ότι ο χαρακτήρας του είναι κυρίως ασφάλτινος.
Ο πετρελαιοκινητήρας e-XDi160 είναι καινούργιος, σχεδιασμένος από την ίδια τη SsangYong, και ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες. Μην στέκεστε στην μάλλον μέτρια ιπποδύναμη των 115 PS. Το νούμερο που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η ροπή των 30,6 kgm που αποδίδεται μεταξύ των 1.500 και 2.500 rpm.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: SsangYong Tivoli ECO LPG
Για πρώτη φορά δοκιμάζουμε την έκδοση με το στάνταρ χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων, που στέλνει τη ροπή του κινητήρα αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς. Σε σχέση με την αντίστοιχη τετρακίνητη έκδοση με το αυτόματο 6άριο κιβώτιο, το Tivoli που δοκιμάζουμε είναι 110 κιλά ελαφρύτερο, που σημαίνει ότι έχει σαφώς καλύτερες επιδόσεις και χαμηλότερη κατανάλωση. Από την άλλη, η πίσω ανάρτηση του προσθιοκίνητου είναι με ημιάκαμπτο άξονα. Αλλά αυτό μικρή σημασία έχει, όπως θα δούμε και πιο κάτω.
Στο εσωτερικό η καμπίνα είναι ευρύχωρη, αρκετά πρακτική και σχεδιαστικά είναι ξεκάθαρο πως στόχο έχει τον εντυπωσιασμό. Τα πολλά κουμπιά φορτώνουν την εικόνα και κάποιες φορές επιβαρύνουν και την εργονομία. Τα κουμπιά γι τον έλεγχο του κλιματισμού για παράδειγμα θα μπορούσαν να είναι πιο μεγάλα. Επίσης ένα σημαντικό μειονέκτημα είναι ότι το τιμόνι ρυθμίζεται μόνο καθ’ υψος. Τα καθίσματα έχουν καλή στήριξη και η θέση οδήγησης είναι αυτή που περιμένεις από ένα crossover. Κάθεσαι ψηλά και έχεις καλή ορατότητα, αν εξαιρέσεις τις γωνίες προς τα πίσω, που περιορίζουν πολύ οι φαρδιές κολόνες.
Το βασικό προτέρημα του Tivoli ωστόσο είναι οι χώροι για τους επιβάτες. Ακόμα και τρεις ενήλικοι μπορούν να βολευτούν εύκολα στο πίσω κάθισμα και το σημαντικότερο είναι πως ένας ψηλός επιβάτης μπορεί να καθίσει με άνεση πίσω από έναν ψηλό οδηγό. Επίσης ο χώρος αποσκευών στο προσθιοκίνητο είναι 423 λίτρα, τιμή πολύ καλή για την κατηγορία και σχεδόν 100 λίτρα μεγαλύτερη από τα 327 του τετρακίνητου μοντέλου, το οποίο αναγκαστικά φιλοξενεί και ρεζέρβα ανάγκης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: SsangYong XLV D16T FWD
Το προσθιοκίνητο ντίζελ Tivoli επίσης έχει πολύ καλύτερες επιδόσεις από το αυτόματο τετρακίνητο που είχαμε μετρήσει. Και από τις καλύτερες στην κατηγορία. Πιο συγκεκριμένα για τα 100 km/h από στάση το συγκεκριμένο Tivoli χρειάζεται 11,2”, ενώ για το πρώτο χιλιόμετρο 33,3”. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι το αυτοκίνητο δοκιμής φοράει λάστιχα με υπερβολικά μεγάλες διαστάσεις για το χαρακτήρα του 215/45 ZR 18. Σε σχέση με τον άμεσο προσθιοκίνητο ανταγωνισμό το Tivoli είναι πιο γρήγορο στο 0-100 από το FIAT 500X (11,6”) και έρχεται ισοπαλία με το Peugeot 2008. Ωστόσο η πιο πυκνή κλιμάκωση και το μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας του 1.6 Multijet2 του FIAT τού χαρίζει καλύτερες ρεπρπίζ με όλες τις σχέσεις. Στον αντίποδα το Tivoli είναι πιο γρήγορο εν κινήσει από το 2008, πάλι με όλες τις σχέσεις.
Η λειτουργία του κινητήρα είναι θετική, με καλό τράβηγμα από χαμηλά. Το εύρος του όμως είναι ευδιάκριτα «στενό». Υπάρχει μια υστέρηση κάτω από τις 1.500 rpm, μετά έρχεται ένα ευπρόσδεκτο ξέσπασμα, αλλά είναι επίσης ξεκάθαρο πως πάνω από τις 3.000, το πολύ 3.300 rpm η ροπή ξεθυμαίνει και σε προτρέπει να ανεβάσεις σχέση. Ωστόσο η συνολική εικόνα είναι αυτή ενός σβέλτου αυτοκινήτου. Η αίσθηση του λεβιέ είναι σε γενικές γραμμές καλή. Δεν ενθουσιάζεσαι με το κούμπωμα, αλλά δεν χάνεις και ποτέ σχέση, ενώ και η διαδρομές είναι λογικές. Η μέση κατανάλωση επίσης δεν έχει καμία σχέση με τα 8 lt/100 km του τετρακίνητου. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής είδαμε 6,9 lt/100 km κατά μέσο όρο. Αρκετά καλή δε είναι και η λειτουργία του στάνταρ στα χειροκίνητα Tivoli συστήματος stop/start.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Επίσημο: Νέο SsangYong Rextom [video]
Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι ένα τσικ πριν την πεις υπερβολικά σφιχτή. Μάλιστα ο πίσω ημιάκαμπτος έχει και μια μικρή προδιάθεση αναπηδήσεων, ειδικά σε εγκάρσιες ανωμαλίες με χαμηλή ταχύτητα. Είναι ωστόσο αυτό που είπαμε: μικρή και χωρίς να συνοδεύεται από ενοχλητικό θόρυβο. Η απόσβεση όμως συνολικά είναι αρκετά στρογγυλεμένη και η ανάρτηση ελέγχει με αποτελεσματικότητα τις κινήσεις του αμαξώματος. Κάτι στο οποίο βοηθά και η εξαιρετική ακαμψία της δομής του Tivoli. Στον αυτοκινητόδρομο είναι σταθερό στις υψηλές ταχύτητες και στους δρόμους της περιφέρειας έχει υψηλό περιθώριο πρόσφυσης και συμπεριφέρεται με προβλέψιμο τρόπο κοντά στο όριο, υποστρέφοντας σταδιακά.
Το τιμόνι του δεν σου δίνει πολλή πληροφορία, αλλά είναι σχετικά ακριβές και το βάρος του μπορεί να ρυθμιστεί σε τρία στάδια: Comfort (ελαφρύ για την πόλη), Normal και Sport. Η γνώμη μας είναι να το αφήσεις στο Normal, διότι η Comfort σπάνια θα σου κάνει διαφορά και η Sport βαραίνει την υποβοήθηση χωρίς να προσφέρει ούτε δράμι παραπάνω πληροφόρησης.
Το προσθιοκίνητο ντίζελ Tivoli έχει αρκετά ανταγωνιστική τιμή εκκίνησης, που ξεκινά από τα €19.140 στην έκδοση BASE, με καλό εξοπλισμό. Αυτό σημαίνει ότι είναι φθηνότερο από τις βασικές εκδόσεις αντίστοιχων ανταγωνιστικών μοντέλων, όπως του 500Χ του 2008, αλλά και του νέου (και μεγαλύτερου) SEAT Ateca.
Ακόμα και η κορυφαία έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας, DLX με διχρωμία, μεγάλη κεντρική οθόνη αφής με καλές δυνατότητες συνδεσιμότητας, συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως σύστημα προειδοποίησης για επικείμενη εμπρόσθια σύγκρουση, σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος μέχρι 60 km/h, σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας κ.ά κοστίζει €25.340. Πρέπει επίσης να λάβετε σοβαρά υπόψη την 5ετή εργοστασιακή εγγύηση και το πρόγραμμα επαναγοράς σε εγγυημένη τιμή μετά από 55 μήνες. Που σημαίνει ότι το Tivoli έχει αρκετά όπλα στη φαρέτρα και κυρίως δεν χρειάζεται μόνο το όπλο της τιμής, αφού πρόκειται για ένα ανταγωνιστικό προϊόν από κάθε άποψη.
Και καλά κάνει, διότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό από κάθε άποψη μικρομεσαίο crossover. Ειδικά σε αυτή την έκδοση με την κίνηση μόνο εμπρός, τον 1.6 ντίζελ κινητήρα και ένα 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Ο συνδυασμός δηλαδή που και πιο οικονομικός είναι και καλύπτει τις ανάγκες της μεγάλης πλειονότητας των αγοραστών. Ειδικά τώρα που αυτοί οι αγοραστές στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κατηγορία των crossover και ελάχιστοι από αυτούς έχουν την απαίτηση της τετρακίνησης.
Αντιθέτως οι περισσότεροι από αυτούς έχουν την απαίτηση της ξεχωριστής εμφάνισης. Μια προϋπόθεση που αν μη τι άλλο το Tivoli την καλύπτει. Δεν πρόκειται να το μπερδέψεις με κάτι άλλο, έχει αρμονικές διαστάσεις, μια αμφιλεγόμενη μάσκα, αλλά συνολικά είναι ιδιαίτερο. Για όσους δεν το έχουν εμπεδώσει ακόμα, το Tivoli είναι χτισμένο σε μια ολοκαίνουργια πλατφόρμα, που σημαίνει ότι ο χαρακτήρας του είναι κυρίως ασφάλτινος.
Ο πετρελαιοκινητήρας e-XDi160 είναι καινούργιος, σχεδιασμένος από την ίδια τη SsangYong, και ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες. Μην στέκεστε στην μάλλον μέτρια ιπποδύναμη των 115 PS. Το νούμερο που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η ροπή των 30,6 kgm που αποδίδεται μεταξύ των 1.500 και 2.500 rpm.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: SsangYong Tivoli ECO LPG
Για πρώτη φορά δοκιμάζουμε την έκδοση με το στάνταρ χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων, που στέλνει τη ροπή του κινητήρα αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς. Σε σχέση με την αντίστοιχη τετρακίνητη έκδοση με το αυτόματο 6άριο κιβώτιο, το Tivoli που δοκιμάζουμε είναι 110 κιλά ελαφρύτερο, που σημαίνει ότι έχει σαφώς καλύτερες επιδόσεις και χαμηλότερη κατανάλωση. Από την άλλη, η πίσω ανάρτηση του προσθιοκίνητου είναι με ημιάκαμπτο άξονα. Αλλά αυτό μικρή σημασία έχει, όπως θα δούμε και πιο κάτω.
Στο εσωτερικό η καμπίνα είναι ευρύχωρη, αρκετά πρακτική και σχεδιαστικά είναι ξεκάθαρο πως στόχο έχει τον εντυπωσιασμό. Τα πολλά κουμπιά φορτώνουν την εικόνα και κάποιες φορές επιβαρύνουν και την εργονομία. Τα κουμπιά γι τον έλεγχο του κλιματισμού για παράδειγμα θα μπορούσαν να είναι πιο μεγάλα. Επίσης ένα σημαντικό μειονέκτημα είναι ότι το τιμόνι ρυθμίζεται μόνο καθ’ υψος. Τα καθίσματα έχουν καλή στήριξη και η θέση οδήγησης είναι αυτή που περιμένεις από ένα crossover. Κάθεσαι ψηλά και έχεις καλή ορατότητα, αν εξαιρέσεις τις γωνίες προς τα πίσω, που περιορίζουν πολύ οι φαρδιές κολόνες.
Το βασικό προτέρημα του Tivoli ωστόσο είναι οι χώροι για τους επιβάτες. Ακόμα και τρεις ενήλικοι μπορούν να βολευτούν εύκολα στο πίσω κάθισμα και το σημαντικότερο είναι πως ένας ψηλός επιβάτης μπορεί να καθίσει με άνεση πίσω από έναν ψηλό οδηγό. Επίσης ο χώρος αποσκευών στο προσθιοκίνητο είναι 423 λίτρα, τιμή πολύ καλή για την κατηγορία και σχεδόν 100 λίτρα μεγαλύτερη από τα 327 του τετρακίνητου μοντέλου, το οποίο αναγκαστικά φιλοξενεί και ρεζέρβα ανάγκης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: SsangYong XLV D16T FWD
Το προσθιοκίνητο ντίζελ Tivoli επίσης έχει πολύ καλύτερες επιδόσεις από το αυτόματο τετρακίνητο που είχαμε μετρήσει. Και από τις καλύτερες στην κατηγορία. Πιο συγκεκριμένα για τα 100 km/h από στάση το συγκεκριμένο Tivoli χρειάζεται 11,2”, ενώ για το πρώτο χιλιόμετρο 33,3”. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι το αυτοκίνητο δοκιμής φοράει λάστιχα με υπερβολικά μεγάλες διαστάσεις για το χαρακτήρα του 215/45 ZR 18. Σε σχέση με τον άμεσο προσθιοκίνητο ανταγωνισμό το Tivoli είναι πιο γρήγορο στο 0-100 από το FIAT 500X (11,6”) και έρχεται ισοπαλία με το Peugeot 2008. Ωστόσο η πιο πυκνή κλιμάκωση και το μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας του 1.6 Multijet2 του FIAT τού χαρίζει καλύτερες ρεπρπίζ με όλες τις σχέσεις. Στον αντίποδα το Tivoli είναι πιο γρήγορο εν κινήσει από το 2008, πάλι με όλες τις σχέσεις.
Η λειτουργία του κινητήρα είναι θετική, με καλό τράβηγμα από χαμηλά. Το εύρος του όμως είναι ευδιάκριτα «στενό». Υπάρχει μια υστέρηση κάτω από τις 1.500 rpm, μετά έρχεται ένα ευπρόσδεκτο ξέσπασμα, αλλά είναι επίσης ξεκάθαρο πως πάνω από τις 3.000, το πολύ 3.300 rpm η ροπή ξεθυμαίνει και σε προτρέπει να ανεβάσεις σχέση. Ωστόσο η συνολική εικόνα είναι αυτή ενός σβέλτου αυτοκινήτου. Η αίσθηση του λεβιέ είναι σε γενικές γραμμές καλή. Δεν ενθουσιάζεσαι με το κούμπωμα, αλλά δεν χάνεις και ποτέ σχέση, ενώ και η διαδρομές είναι λογικές. Η μέση κατανάλωση επίσης δεν έχει καμία σχέση με τα 8 lt/100 km του τετρακίνητου. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής είδαμε 6,9 lt/100 km κατά μέσο όρο. Αρκετά καλή δε είναι και η λειτουργία του στάνταρ στα χειροκίνητα Tivoli συστήματος stop/start.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Επίσημο: Νέο SsangYong Rextom [video]
Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι ένα τσικ πριν την πεις υπερβολικά σφιχτή. Μάλιστα ο πίσω ημιάκαμπτος έχει και μια μικρή προδιάθεση αναπηδήσεων, ειδικά σε εγκάρσιες ανωμαλίες με χαμηλή ταχύτητα. Είναι ωστόσο αυτό που είπαμε: μικρή και χωρίς να συνοδεύεται από ενοχλητικό θόρυβο. Η απόσβεση όμως συνολικά είναι αρκετά στρογγυλεμένη και η ανάρτηση ελέγχει με αποτελεσματικότητα τις κινήσεις του αμαξώματος. Κάτι στο οποίο βοηθά και η εξαιρετική ακαμψία της δομής του Tivoli. Στον αυτοκινητόδρομο είναι σταθερό στις υψηλές ταχύτητες και στους δρόμους της περιφέρειας έχει υψηλό περιθώριο πρόσφυσης και συμπεριφέρεται με προβλέψιμο τρόπο κοντά στο όριο, υποστρέφοντας σταδιακά.
Το τιμόνι του δεν σου δίνει πολλή πληροφορία, αλλά είναι σχετικά ακριβές και το βάρος του μπορεί να ρυθμιστεί σε τρία στάδια: Comfort (ελαφρύ για την πόλη), Normal και Sport. Η γνώμη μας είναι να το αφήσεις στο Normal, διότι η Comfort σπάνια θα σου κάνει διαφορά και η Sport βαραίνει την υποβοήθηση χωρίς να προσφέρει ούτε δράμι παραπάνω πληροφόρησης.
Το προσθιοκίνητο ντίζελ Tivoli έχει αρκετά ανταγωνιστική τιμή εκκίνησης, που ξεκινά από τα €19.140 στην έκδοση BASE, με καλό εξοπλισμό. Αυτό σημαίνει ότι είναι φθηνότερο από τις βασικές εκδόσεις αντίστοιχων ανταγωνιστικών μοντέλων, όπως του 500Χ του 2008, αλλά και του νέου (και μεγαλύτερου) SEAT Ateca.
Ακόμα και η κορυφαία έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας, DLX με διχρωμία, μεγάλη κεντρική οθόνη αφής με καλές δυνατότητες συνδεσιμότητας, συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως σύστημα προειδοποίησης για επικείμενη εμπρόσθια σύγκρουση, σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος μέχρι 60 km/h, σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας κ.ά κοστίζει €25.340. Πρέπει επίσης να λάβετε σοβαρά υπόψη την 5ετή εργοστασιακή εγγύηση και το πρόγραμμα επαναγοράς σε εγγυημένη τιμή μετά από 55 μήνες. Που σημαίνει ότι το Tivoli έχει αρκετά όπλα στη φαρέτρα και κυρίως δεν χρειάζεται μόνο το όπλο της τιμής, αφού πρόκειται για ένα ανταγωνιστικό προϊόν από κάθε άποψη.
Τι λέει το DRIVE
Το Tivoli δεν έχει ανάγκη ένα σημαντικό πλεονέκτημα τιμής, αφού είναι ανταγωνιστικό σε εμφάνιση, ποιότητα κατασκευής και οδική συμπεριφορά, ενώ ξεχωρίζει σε χώρους και εξοπλισμό. Στη συγκεκριμένη έκδοση μάλιστα έχει και τις επιδόσεις για να πλαισιώσουν όλα τα παραπάνω.
Τιμή από €19.140 (BASE)
Τεχνολογία 1.597 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 115 PS/3.400-4.000 rpm, 30,6 kgm/1.500-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
0-400 m 17,9” @ 123,1 km/h
0-1.000 m 33,3” @ 151,7 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 10,0”
50-80 km/h (3η) 3,9”
80-110 km/h (3η) 5,7”
80-110 km/h (4η) 6,2”
110-140 km/h (4η) 10,2”
110-140 km/h (5η) 10,7”
110-140 km/h (6η) 11,8”
Φρένα 100-0 km/h 38,5 m
Τελική ταχύτητα 175 km/h
Μέση κατανάλωση 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 g/km
Διαστάσεις 4.202 x 1.798 x 1.590 mm
Χώρος αποσκευών 423 lt
Βάρος 1.370 kg
Μετρήσεις Drive