Η αλήθεια είναι πως ακόμα τα παλιά smart κυριαρχούν στους αθηναϊκούς δρόμους. Ωστόσο, όσο περνούν οι μήνες βλέπουμε όλο και περισσότερα καινούργια να εμφανίζονται.
Και φαντάζομαι πως όσοι οδηγοί περνούν από το προηγούμενο στο νέο παθαίνουν και ένα πολιτισμικό σοκ για το πόσο καλύτερο αυτοκίνητο πρόκειται. Και μακράν το καλύτερο της γκάμας είναι αυτό που δοκιμάζουμε, με τον 3κύλινδρο 900άρη τούρμπο κινητήρα των 90 ίππων, ο οποίος συνδυάζεται από ένα 6άρι διπλού συμπλέκτη.
Το νέο smart fortwo βέβαια βγαίνει και με μηχανικό 5άρι κιβώτιο. Το οποίο ναι μεν είναι αρκούντως εύχρηστο, αλλά όχι τόσο βολικό για την αποκλειστική χρήση πόλης που έχει το smart. Πολύ καλύτερο βέβαια από το προηγούμενο αυτοματοποιημένο 5άρι, αλλά αυτό δεν ήταν και τόσο δύσκολο. Εκείνο ήταν πιθανόν ένα από τα χειρότερα που έχουμε οδηγήσει. Η πόλη όμως σχεδόν απαιτεί ένα αυτόματο και το νέο twinamic είναι επιτέλους μια τεράστια βελτίωση. Έχει εξελιχθεί από την Gertrag και βασίζεται στο 6άρι διπλού συμπλέκτη που τοποθετεί η Renault στο προσθιοκίνητο Clio. Προφανώς έχει υποστεί σημαντικές μετατροπές ώστε να ταιριάξει στη πισωμήχανη, πισωκίνητη διάταξης των smart και Twingo.
Mε συνολικό βάρος 67 kg, το νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη διαπιστώσαμε πως προσθέτει 20 kg σε σχέση με το χειροκίνητο. Αλλά με τον τούρμπο κινητήρα που συνδυάζεται, κάτι τέτοιο ελάχιστα το απασχολεί. Οι διαφορές στις επιδόσεις, σε σχέση με την αντίστοιχη έκδοση με τον 1000άρη ατμοσφαιρικό κινητήρα των 71 PS είναι συντριπτικές. Το τούρμπο πετυχαίνει 0-100 km/h σε 11,3” ενώ το ατμοσφαιρικό χρειάζεται 15,7”. Επίσης στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις με kick down το τούρμπο χρειάζεται 5,9” για τα 80-110 km/h και 10,7” για τα 110-140 km/h. Οι αντίστοιχες επιδόσεις για το ατμοσφαιρικό είναι 8,4” και 18,1”.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε στο Miami το smart fortwo Electric Drive
Όλο αυτό φυσικά το αντιλαμβάνεσαι και ως αίσθηση, η οποία μέσα στην πόλη είναι σχεδόν απολαυστική. Το smart επιταχύνει με κέφι και σου δημιουργεί την ανάγκη σχεδόν να οδηγείς σβέλτα. Από τη μια είναι η υπεραρκετή για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου ροπή και από την άλλη η αποτελεσματική της εκμετάλλευση από το κιβώτιο. Και κάπως έτσι δε νιώθεις πουθενά ξεκρέμαστος, κάνοντας υπομονή μέχρι να βρεθεί η κατάλληλη σχέση και το momentum της κεκτημένης φόρας.
Είναι επίσης και η αίσθηση σιγουριάς που σου δίνει η νέα αρχιτεκτονική του αυτοκινήτου. Σκεφτείτε πως τα μετατρόχια έχουν φαρδύνει κατά 4,5 cm το πίσω και κατά 18,6 cm το εμπρός. Και μπορεί η αύξηση του πλάτους του αυτοκινήτου να έχει αμβλύνει κάπως την ευκολία κίνησης μέσα σε στενά, αλλά η ποιότητα κύλισης και η άνεση βρίσκονται σε άλλο κόσμο σε σχέση με το προηγούμενο. Με απόλυτο κριτήριο η άνεση είναι σε καλό επίπεδο και οι αναπόφευκτες αναπηδήσεις που δημιουργεί ένα μεταξόνιο αρκετά κάτω από 2 μέτρα, αρκετά περιορισμένες.
Ο θόρυβος από το δρόμο επίσης βρίσκεται σε ανεκτό επίπεδο και μόνο το τρεμούλιασμα του 3κύλινδρου κινητήρα στο ραλαντί μπορεί να ενοχλήσει κάποιες φορές. Το κιβώτιο πετυχαίνει αρκετά ομαλές αλλαγές και μόνο στα κατεβάσματα δείχνει να βρίσκεται σε μια στιγμιαία αμηχανία. Και βέβαια, όπως όλα τα διπλού συμπλέκτη κιβώτια, χρειάζεται σωστή δοσολογία γκαζιού στις εκκινήσεις, διαφορετικά θα σου κάνει ένα μάλλον ενοχλητικό τίναγμα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Smart Forfour 0.9 turbo 90PS
Υπάρχουν δύο προγράμματα λειτουργίας, Eco και Sport, με το δεύτερο να είναι σαφώς πιο επιθετικό και γρήγορο, αλλά και πιο ενεργοβόρο τελικά, σε μια συνολική κατανάλωση που μας έδειξε πως το τούρμπο «σμαρτάκι» χρειάζεται μια στρατηγική στην οδήγησή του. Όπως είπαμε και πιο πριν σε παρασύρει σε πολύ πιο σβέλτους ρυθμούς απ’ ότι υπολόγιζες αρχικά και έτσι μπορεί να φτάσεις να βλέπεις μέχρι και 8,5 με 9 lt/100 km, τιμή υπερβολικά μεγάλη. Σε πιο λογικό ρυθμό μπορείς να βλέπεις άνετα γύρω στα 7 lt/100 km. Τιμή αρκετά μεγάλη και αυτή, αλλά το τούρμπο έχει ένα τίμημα.
Ανάλογο τίμημα έχει και στην τελική του τιμή, η οποία ξεκινά από τα €13.130. Προφανώς είναι πολλά χρήματα με οποιοδήποτε κριτήριο, αλλά από την άλλη ποτέ τα smart δεν ήταν φθηνά, κάτι που δεν τα εμπόδισε να πουλάνε πολύ καλά. Πόσω μάλλον η νέα γενιά fortwo που είναι αντικειμενικά πολύ καλύτερο αυτοκίνητο και από τις πιο ενδεδειγμένες λύσεις για αποκλειστικά αστική χρήση.
Τι λέει το DRIVE
Ο τούρμπο κινητήρα, σε συνδυασμό με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη δίνει στο νέο fortwo τέτοια ζωντάνια, που γίνεται απολαυστικό στην οδήγηση. Τόσο ώστε να ισχυριστεί κάποιος πως είναι το απόλυτο αυτοκίνητο πόλης
Τιμή από € 13.130
Τεχνολογία 898 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός πολλαπλών σημείων και τούρμπο, 90 PS/5.500 rpm, 13,8 kgm/2.850 rpm, ημιαυτόματο διπλoύ συμπλέκτη (twinamic) 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-60 km/h 5,0”
0-80 km/h 7,7”
0-100 km/h 11,3”
0-120 km/h 16,6”
0-400 m 18,0” @ 124,5 km/h
0-1.000 m 33,2” @ 152,4 km/h
30-50 km/h (με kickdown) 2,2”
50-80 km/h (με kickdown) 3,8”
80-110 km/h (με kickdown) 5,9”
110-140 km/h (με kickdown) 10,7”
100-0 km/h 37,4 m
Τελική ταχύτητα 155 km/h
Μέση κατανάλωση 7,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 96 g/km
Διαστάσεις 2.695 x 1.663 x 1.555
Χώρος αποσκευών 260-350 lt
Βάρος 950 kg
Μετρήσεις DRIVE