«Οι επιδόσεις είναι αργές και η κατανάλωση όχι ιδιαίτερα χαμηλή», γράφαμε για το Smart Forfour με τον ατμοσφαιρικό χιλιάρη κινητήρα των 71 PS. Αυτά ακριβώς τα μειονεκτήματα έρχεται να απαλείψει, ή έστω να αμβλύνει, ο –επίσης 3κύλινδρος– κινητήρας τούρμπο των 900 cc.
Μπορεί να έχει 100 λιγότερα κυβικά από τον ατμοσφαιρικό, όμως αποδίδει 19 PS και 4,5 kgm ροπής παραπάνω, χωρίς να προσθέτει βάρος στο αυτοκίνητο. Κι αυτό μεταμορφώνει τις επιδόσεις από νωχελικές σε αρκετά ζωηρές.
Για το 0-100 km/h και το χιλιόμετρο από στάση, το Forfour turbo χρειάζεται 12,2” και 33,7”, ενώ οι αντίστοιχοι χρόνοι για το ατμοσφαιρικό είναι 15,7” και 37,0”. Σε εντελώς άλλη κλάση δηλαδή. Όμως, το ότι είναι ασύγκριτα πιο γρήγορο από το ατμοσφαιρικό αδελφάκι του δεν σημαίνει ότι το Forfour turbo κατατροπώνει και τον ανταγωνισμό. Αφήνει μεν πίσω το VW up! 75PS (13,9”/35,8”) και το Hyundai i10 1.2 (12,6”/37,0”), αλλά χάνει από το Peugeot 108 1.2 (11,5”/33,3”) και το FIAT Panda 0.9 TwinAir (11,4”/33,5”).
Στις ρεπρίζ εν κινήσει πάντως, η ροπή του κινητήρα τούρμπο βοηθάει το Smart να τα πάει ακόμα καλύτερα. Για τα εικονικά προσπεράσματα των 80-110 km/h με 3η και 4η χρειάζεται 6,2”/8,3”, ενώ οι αντίστοιχες επιδόσεις του ατμοσφαιρικού Forfour είναι έτη φωτός πίσω (10,1”/14,3”). Σαφώς υποδεέστερες είναι και αυτές του up! (9,3”/11,7”) και του i10 (8,1”/12,6”), το 108 1.2 πλησιάζει περισσότερο (6,6”/8,6”) ενώ το Panda είναι ταχύτερο (6,1”/7,7”).
Οδηγώντας το Forfour turbo δεν νιώθεις ποτέ ότι σου λείπει δύναμη. Επιταχύνεις και προσπερνάς χωρίς να το σκέφτεσαι και να το υπολογίζεις όπως με το ατμοσφαιρικό μοντέλο. Και δεν χρειάζεται να δουλεύεις συνεχώς το κιβώτιο (με τον αρκετά εύχρηστο λεβιέ). Όμως ο κινητήρας δεν έχει γραμμική παροχή ισχύος και παρουσιάζει και κάποιους δισταγμούς στο πάτημα του γκαζιού, ιδίως όταν λειτουργεί το air condition. Είναι πάντως πιο οικονομικός σε πραγματικές συνθήκες από τον ατμοσφαιρικό – αν και η μέση κατανάλωση των 6,9 lt/100km που μετρήσαμε για το Forfour turbo δεν είναι χαμηλή και για την κατηγορία.
Γενικά, το Forfour turbo είναι ένα Smart με το οποίο δεν θα σκεφτείς διπλά πριν κάνεις ταξίδι, αφού είναι επίσης σχετικά αθόρυβο και η ανάρτησή του δεν είναι κουραστική. Ο φυσικός του χώρος όμως δεν παύει να είναι η πόλη, καθώς είναι εύκολο στην οδήγηση, με ελαφρύ τιμόνι κι έναν εντυπωσιακά μικρό κύκλο στροφής που σου επιτρέπει να ελίσσεσαι και να παρκάρεις σχεδόν παντού. Στην πόλη αποδίδει και το στάνταρ σύστημα stop/start, κρατώντας την κατανάλωση χαμηλά.
Ακούγοντας για πισωμήχανο τούρμπο, είναι φυσικό ο νους σου να πάει σε μια μίνι Porsche 911. Όμως το Smart δεν έχει σπορ χαρακτήρα στην οδήγηση, αφού έχει φτιαχτεί με γνώμονα την ασφάλεια του μέσου οδηγού. Έχει πολύστροφο τιμόνι και είναι ρυθμισμένο έτσι ώστε πάντα να υποστρέφει και κάθε υποψία υπερστροφής να εξουδετερώνεται εν τη γενέσει της από το ESP. Το σύστημα ελέγχου ευστάθειας μάλιστα είναι τόσο παρεμβατικό, που σε κόβει σε ανηφορικές στροφές με ανώμαλο οδόστρωμα, όταν οι πίσω τροχοί αναπηδήσουν και κάνουν πως σπινάρουν.
Η πισωμήχανη διάταξη δίνει εξαιρετική ελκτική πρόσφυση σε ολισθηρό δρόμο, όχι όμως και το αναμενόμενο πλεονέκτημα στην εκμετάλλευση του χώρου. Οι πίσω επιβάτες έχουν περιορισμένο χώρο για το κεφάλι και τα γόνατά τους, και το πορτμπαγκάζ των 185 λίτρων είναι σαφώς μικρότερο από του προσθιοκίνητου ανταγωνισμού. Μπροστά όμως ο χώρος για τον οδηγό είναι άνετος, η εργονομία σωστή και η ορατότητα εξαιρετική. Επιπλέον, η καμπίνα είναι πολύ πρακτική, όντας παράλληλα και ξεχωριστή σε σχεδίαση και επιλογή υλικών, δικαιολογώντας τον premium χαρακτήρα του Smart.
Αυτός ο ξεχωριστός, premium χαρακτήρας μπορεί να δικαιολογήσει εν μέρει και την υψηλή τιμή του Forfour 0.9 turbo, που ξεκινά από τα €13.400 με πλήρη εξοπλισμό ασφάλειας μεν, αλλά με πολύ λιτό εξοπλισμό άνεσης. Πάντως η διαφορά των μόλις 550 ευρώ από το ατμοσφαιρικό Forfour 71PS κάνει για μας το turbo 90PS μια σαφώς πιο συμφέρουσα επιλογή.
Τι λέει το DRIVE
Ο κινητήρας τούρμπο εξαλείφει το κύριο μειονέκτημα του ατμοσφαιρικού Forfour 1.0 71PS, κάνοντας τις επιδόσεις από νωχελικές, αρκετά ζωηρές, και μειώνοντας παράλληλα ελαφρά την κατανάλωση χωρίς να αυξάνει σημαντικά την τιμή αγοράς.
Τιμή από €13.040 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 898 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 90 PS/5.500 rpm, 13,8 kgm/2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,2”
0-140 km/h 25,7”
0-400 m 18,2” @ 123,5 km/h
0-1.000 m 33,7” @ 152,5 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 10,7”
50-80 km/h (3η) 5,1”
80-110 km/h (3η) 6,2”
80-110 km/h (4η) 6,8”
110-140 km/h (4η) 11,8”
110-140 km/h (5η) 16,1”
Φρένα 100-0 km/h 38,9 m
Τελική ταχύτητα 165 km/h
Μέση κατανάλωση 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 g/km
Διαστάσεις 3.495 x 1.665 x 1.554 mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Bάρος 990 kg
Μετρήσεις DRIVE