Υπάρχουν τα αυτοκίνητα πόλης και υπάρχουν και τα smart.
Τα fortwo είναι μια εντελώς μοναδική περίπτωση στην αυτοκίνηση. Με τη νέα γενιά όμως προέκυψαν και τα forfour, τα οποία οπτικά μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό. Απλώς, η μία είναι πιο επιμηκυμένη.
Τα smart γενικώς δεν είναι φτηνά. Για τα fortwo εκτός από το γεγονός ότι είναι παιδιά της Mercedes-Benz μετράει και η πρακτικότητα που παρέχουν στην πόλη. Για τα forfour μετράει μόνο το πρώτο. Όχι ότι το νέο forfour δεν είναι ένα καλό αυτοκίνητο πόλης. Κάθε άλλο. Η αρχιτεκτονική με τον κινητήρα και την κίνηση πίσω έχει αφήσει ικανοποιητικό χώρο για τέσσερις επιβάτες, έχει επιτρέψει μια θεαματική γωνία ανοίγματος των θυρών και το κυριότερο έχει αφήσει ελεύθερους τους εμπρός τροχούς να στρίβουν σε εντυπωσιακή γωνία. Αποτέλεσμα, το forfour να έχει κάτω από 3,5 μέτρα μήκος και κύκλο στροφής μόλις 8,65 μέτρα. Αυτό δεν σου λέει και πολλά πράγματα, μέχρι να κάνεις αναστροφή με δύο το πολύ κινήσεις, εκεί που με άλλα πρέπει να κάνεις τουλάχιστον δύο επιπλέον μανούβρες.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το smart forfour 0.9 turbo 90 PS
Αλλά αυτά λίγο πολύ τα ξέρετε. Όπως και την καλή απτή ποιότητα εντός του forfour, όπως και την ξεχωριστή σχεδίαση και τις πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης με διαφορετικά χρώματα και υλικά. Αυτό που δεν είχαμε μέχρι τώρα οδηγήσει ήταν η κορυφαία έκδοση με τη φροντίδα της BRABUS. Του γνωστού βελτιωτικού οίκου, ο οποίος έχει σχεδόν ταυτιστεί με τη Mercedes-Benz και ο οποίος είχε κάνει αίσθηση, όταν πριν από 15 χρόνια παρουσίασε το πρώτο smart fortwo BRABUS με τους 75 PS και τα 11,2 kgm ροπής.
Παραδόξως από εκείνη την εποχή κάποια πράγματα έμειναν αναλογικά ίδια. Ο κινητήρας ας πούμε εξακολουθεί να είναι κάτω από 1.000 κυβικά εκατοστά και η BRABUS εξακολουθεί να μην κάνει υπερβολικά ακραίες επεμβάσεις, αφού η ιπποδύναμη, σε σχέση με το forfour turbo ανέβηκε κατά 19 ίππους, στους 109 δηλαδή από τους 90. Πιο ουσιαστική είναι η αύξηση της ροπής κατά 3,5 kgm, στα 17,3 kgm πλέον, η οποία αποδίδεται και 500 στροφές χαμηλότερα, στις 2.000 rpm.
Το κιβώτιο είναι αποκλειστικά το 6άρι διπλού συμπλέκτη twinamic με πιο πυκνή κλιμάκωση και 40% πιο γρήγορες αλλαγές στη sport ή τη χειροκίνητη λειτουργία του. Η BRABUS έχει επίσης επέμβει στην ανάρτηση, με 20% πιο σκληρή ρύθμιση, ενώ και οι Monoblock γκρι στιλβωμένες ζάντες είναι 17 ιντσών. Υπάρχει επίσης νέος πιο επιθετικός εμπρός προφυλακτήρας, ενώ πίσω ο διαχύτης φιλοξενεί δύο χρωμέ απολήξεις της εξάτμισης, η οποία είναι πιο ελεύθερη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε στο Miami το smart fortwo Electric Drive
Στην πράξη το BRABUS forfour αποδεικνύεται αρκετά σβέλτο, αλλά μέχρις εκεί. Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να το πεις εκρηκτικό. Για το 0-100 km/h και το χιλιόμετρο από στάση, το forfour BRABUS χρειάζεται 10,9” και 32,8", ενώ το «απλό» 900άρι τούρμπο, με το 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο 12,2” και 33,7". Σαφώς πιο γρήγορο δηλαδή. Και ακόμα πιο γρήγορο από το FIAT 500 TwinAir με τους 105 PS, το οποίο στις πιο πάνω μετρήσεις καταφέρνει τα πολύ μέτρια 12,8” και 35”.
Από την άλλη όμως είναι σαφώς πιο αργό και από το Opel Adam με τον 1.000άρη 3κύλινδρο κινητήρα των 115 PS. Στο 0-100 km/h, το Adam βγαίνει σχεδόν ένα δευτερόλεπτο πιο γρήγορα, ενώ στο χιλιόμετρο έχει ξεφύγει με διαφορά 1,1”. Όμως στις ρεπρίζ, η πυκνή διάταξη του twinamic κιβωτίου βοηθάει το smart να τα πάει πολύ καλύτερα. Και δεν εννοούμε με kickdown, δεδομένου ότι στη χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου διατηρεί τη σχέση. Για τα εικονικά προσπεράσματα των 80-110 km/h με 4η και 5η χρειάζεται 5,9”/7,8”, ενώ οι αντίστοιχες επιδόσεις του Adam είναι 6,3” και 8,3”.
Οδηγώντας το BRABUS forfour δεν νιώθεις ποτέ ότι σου λείπει δύναμη. Από την άλλη, αν περίμενες να είναι εκρηκτικό, θα απογοητευτείς. Επίσης και ο ήχος είναι μάλλον αναντίστοιχος των προσδοκιών σου. Παρόλα αυτά επιταχύνεις και προσπερνάς χωρίς να το σκέφτεσαι. Το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία έχει μια υστέρηση στο ανέβασμα, ακόμα και στη Sport λειτουργία. Ευχάριστη έκπληξη είναι η ανάρτηση, η οποία είναι μεν εμφανώς πιο σκληρή, αλλά δεν κοπανάει και το σημαντικότερο δεν αναπηδά, ακόμα και όταν συναντήσεις κατσαρό οδόστρωμα μέσα σε στροφή. Πράγμα που σου δίνει την απαραίτητη αυτοπεποίθηση για να κυνηγήσεις ένα στροφιλίκι. Το τιμόνι έχει 3,5 στροφές απ' άκρη σε άκρη. Που σημαίνει ότι πρέπει να διαγράψεις μεγαλύτερο τόξο για να στρίψεις. Αλλά αυτό συνηθίζεται.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Ειδική έκδοση smart BRABUS Ultimate
Αυτό που δεν μπορείς να συνηθίσεις είναι οι συνεχείς μικρομετατοπίσεις που κάνει στον αυτοκινητόδρομο, όταν έχει αέρα. Επίσης μην ακούτε πίσω κίνηση, το συνδυάζετε με το όνομα BRABUS και περιμένετε υπερστροφή. Ούτε υποψία. Την πνίγει το ίδιο το στήσιμο της ανάρτησης και όση πάει να ξεφύγει τη μαγκώνει το ESP και τη εξαερώνει. Ωστόσο, η πισωμήχανη διάταξη δίνει στο smart εξαιρετική ελκτική πρόσφυση, ακόμα και στο βρεγμένο, με αποτέλεσμα να εκτοξεύεται από φανάρι σε φανάρι μέσα στην πόλη. Εκεί άλλωστε παραμένει και το προνομιακό του πεδίο, αφού το αυτόματο κιβώτιο, οι σβέλτες επιδόσεις και η ευελιξία του το κάνουν πραγματικά απολαυστικό. Αναλογικά μάλιστα μπορεί να είναι και αρκετά οικονομικό. Μην κοιτάτε εμείς που του ήπιαμε το αίμα και είδαμε μέση κατανάλωση στα 7,9 lt/100 km. Μπορεί να πέσει αρκετά παρακάτω, αν και χρειάζεται αυτοσυγκράτηση.
Σκέφτομαι όμως πως η κατανάλωση θα είναι το τελευταίο πράγμα που θα σκεφτεί κάποιος που θα εκταμιεύσει €22.000 για ένα αυτοκίνητο πόλης. Διαφορετικό μεν, αρκετά γρήγορο, σίγουρα στιλάτο και πολύ καλά εξοπλισμένο, αλλά πολύ ακριβό για τα δεδομένα των κοινών θνητών. Υποθέτω ωστόσο ότι το κοινό του smart BRABUS θα το θέλει ως δεύτερο ή τρίτο αυτοκίνητο, πίσω από ένα μεγάλο SUV και ένα κάμπριο. Υπό αυτή την έννοια είναι ιδανικό. Υπό οποιαδήποτε άλλη, είναι απλώς μια εξτραβαγκάνζα.
Τα fortwo είναι μια εντελώς μοναδική περίπτωση στην αυτοκίνηση. Με τη νέα γενιά όμως προέκυψαν και τα forfour, τα οποία οπτικά μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό. Απλώς, η μία είναι πιο επιμηκυμένη.
Τα smart γενικώς δεν είναι φτηνά. Για τα fortwo εκτός από το γεγονός ότι είναι παιδιά της Mercedes-Benz μετράει και η πρακτικότητα που παρέχουν στην πόλη. Για τα forfour μετράει μόνο το πρώτο. Όχι ότι το νέο forfour δεν είναι ένα καλό αυτοκίνητο πόλης. Κάθε άλλο. Η αρχιτεκτονική με τον κινητήρα και την κίνηση πίσω έχει αφήσει ικανοποιητικό χώρο για τέσσερις επιβάτες, έχει επιτρέψει μια θεαματική γωνία ανοίγματος των θυρών και το κυριότερο έχει αφήσει ελεύθερους τους εμπρός τροχούς να στρίβουν σε εντυπωσιακή γωνία. Αποτέλεσμα, το forfour να έχει κάτω από 3,5 μέτρα μήκος και κύκλο στροφής μόλις 8,65 μέτρα. Αυτό δεν σου λέει και πολλά πράγματα, μέχρι να κάνεις αναστροφή με δύο το πολύ κινήσεις, εκεί που με άλλα πρέπει να κάνεις τουλάχιστον δύο επιπλέον μανούβρες.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το smart forfour 0.9 turbo 90 PS
Αλλά αυτά λίγο πολύ τα ξέρετε. Όπως και την καλή απτή ποιότητα εντός του forfour, όπως και την ξεχωριστή σχεδίαση και τις πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης με διαφορετικά χρώματα και υλικά. Αυτό που δεν είχαμε μέχρι τώρα οδηγήσει ήταν η κορυφαία έκδοση με τη φροντίδα της BRABUS. Του γνωστού βελτιωτικού οίκου, ο οποίος έχει σχεδόν ταυτιστεί με τη Mercedes-Benz και ο οποίος είχε κάνει αίσθηση, όταν πριν από 15 χρόνια παρουσίασε το πρώτο smart fortwo BRABUS με τους 75 PS και τα 11,2 kgm ροπής.
Παραδόξως από εκείνη την εποχή κάποια πράγματα έμειναν αναλογικά ίδια. Ο κινητήρας ας πούμε εξακολουθεί να είναι κάτω από 1.000 κυβικά εκατοστά και η BRABUS εξακολουθεί να μην κάνει υπερβολικά ακραίες επεμβάσεις, αφού η ιπποδύναμη, σε σχέση με το forfour turbo ανέβηκε κατά 19 ίππους, στους 109 δηλαδή από τους 90. Πιο ουσιαστική είναι η αύξηση της ροπής κατά 3,5 kgm, στα 17,3 kgm πλέον, η οποία αποδίδεται και 500 στροφές χαμηλότερα, στις 2.000 rpm.
Το κιβώτιο είναι αποκλειστικά το 6άρι διπλού συμπλέκτη twinamic με πιο πυκνή κλιμάκωση και 40% πιο γρήγορες αλλαγές στη sport ή τη χειροκίνητη λειτουργία του. Η BRABUS έχει επίσης επέμβει στην ανάρτηση, με 20% πιο σκληρή ρύθμιση, ενώ και οι Monoblock γκρι στιλβωμένες ζάντες είναι 17 ιντσών. Υπάρχει επίσης νέος πιο επιθετικός εμπρός προφυλακτήρας, ενώ πίσω ο διαχύτης φιλοξενεί δύο χρωμέ απολήξεις της εξάτμισης, η οποία είναι πιο ελεύθερη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε στο Miami το smart fortwo Electric Drive
Στην πράξη το BRABUS forfour αποδεικνύεται αρκετά σβέλτο, αλλά μέχρις εκεί. Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να το πεις εκρηκτικό. Για το 0-100 km/h και το χιλιόμετρο από στάση, το forfour BRABUS χρειάζεται 10,9” και 32,8", ενώ το «απλό» 900άρι τούρμπο, με το 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο 12,2” και 33,7". Σαφώς πιο γρήγορο δηλαδή. Και ακόμα πιο γρήγορο από το FIAT 500 TwinAir με τους 105 PS, το οποίο στις πιο πάνω μετρήσεις καταφέρνει τα πολύ μέτρια 12,8” και 35”.
Από την άλλη όμως είναι σαφώς πιο αργό και από το Opel Adam με τον 1.000άρη 3κύλινδρο κινητήρα των 115 PS. Στο 0-100 km/h, το Adam βγαίνει σχεδόν ένα δευτερόλεπτο πιο γρήγορα, ενώ στο χιλιόμετρο έχει ξεφύγει με διαφορά 1,1”. Όμως στις ρεπρίζ, η πυκνή διάταξη του twinamic κιβωτίου βοηθάει το smart να τα πάει πολύ καλύτερα. Και δεν εννοούμε με kickdown, δεδομένου ότι στη χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου διατηρεί τη σχέση. Για τα εικονικά προσπεράσματα των 80-110 km/h με 4η και 5η χρειάζεται 5,9”/7,8”, ενώ οι αντίστοιχες επιδόσεις του Adam είναι 6,3” και 8,3”.
Οδηγώντας το BRABUS forfour δεν νιώθεις ποτέ ότι σου λείπει δύναμη. Από την άλλη, αν περίμενες να είναι εκρηκτικό, θα απογοητευτείς. Επίσης και ο ήχος είναι μάλλον αναντίστοιχος των προσδοκιών σου. Παρόλα αυτά επιταχύνεις και προσπερνάς χωρίς να το σκέφτεσαι. Το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία έχει μια υστέρηση στο ανέβασμα, ακόμα και στη Sport λειτουργία. Ευχάριστη έκπληξη είναι η ανάρτηση, η οποία είναι μεν εμφανώς πιο σκληρή, αλλά δεν κοπανάει και το σημαντικότερο δεν αναπηδά, ακόμα και όταν συναντήσεις κατσαρό οδόστρωμα μέσα σε στροφή. Πράγμα που σου δίνει την απαραίτητη αυτοπεποίθηση για να κυνηγήσεις ένα στροφιλίκι. Το τιμόνι έχει 3,5 στροφές απ' άκρη σε άκρη. Που σημαίνει ότι πρέπει να διαγράψεις μεγαλύτερο τόξο για να στρίψεις. Αλλά αυτό συνηθίζεται.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Ειδική έκδοση smart BRABUS Ultimate
Αυτό που δεν μπορείς να συνηθίσεις είναι οι συνεχείς μικρομετατοπίσεις που κάνει στον αυτοκινητόδρομο, όταν έχει αέρα. Επίσης μην ακούτε πίσω κίνηση, το συνδυάζετε με το όνομα BRABUS και περιμένετε υπερστροφή. Ούτε υποψία. Την πνίγει το ίδιο το στήσιμο της ανάρτησης και όση πάει να ξεφύγει τη μαγκώνει το ESP και τη εξαερώνει. Ωστόσο, η πισωμήχανη διάταξη δίνει στο smart εξαιρετική ελκτική πρόσφυση, ακόμα και στο βρεγμένο, με αποτέλεσμα να εκτοξεύεται από φανάρι σε φανάρι μέσα στην πόλη. Εκεί άλλωστε παραμένει και το προνομιακό του πεδίο, αφού το αυτόματο κιβώτιο, οι σβέλτες επιδόσεις και η ευελιξία του το κάνουν πραγματικά απολαυστικό. Αναλογικά μάλιστα μπορεί να είναι και αρκετά οικονομικό. Μην κοιτάτε εμείς που του ήπιαμε το αίμα και είδαμε μέση κατανάλωση στα 7,9 lt/100 km. Μπορεί να πέσει αρκετά παρακάτω, αν και χρειάζεται αυτοσυγκράτηση.
Σκέφτομαι όμως πως η κατανάλωση θα είναι το τελευταίο πράγμα που θα σκεφτεί κάποιος που θα εκταμιεύσει €22.000 για ένα αυτοκίνητο πόλης. Διαφορετικό μεν, αρκετά γρήγορο, σίγουρα στιλάτο και πολύ καλά εξοπλισμένο, αλλά πολύ ακριβό για τα δεδομένα των κοινών θνητών. Υποθέτω ωστόσο ότι το κοινό του smart BRABUS θα το θέλει ως δεύτερο ή τρίτο αυτοκίνητο, πίσω από ένα μεγάλο SUV και ένα κάμπριο. Υπό αυτή την έννοια είναι ιδανικό. Υπό οποιαδήποτε άλλη, είναι απλώς μια εξτραβαγκάνζα.
Τι λέει το DRIVE
To smart forfour BRABUS, όσο κρίνεται ανεξάρτητα από την τιμή του, είναι ένα αρκετά σβέλτο και πολύ ευέλικτο αυτοκίνητο πόλης με μοντέρνο σχεδιασμό. Όταν βάλεις στην εξίσωση και την τιμή το λες ένα υπερτιμημένο προϊόν που ωστόσο έχει ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό.
Τιμή Από €22.000
Τεχνολογία 898 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 109 PS/5.750 rpm, 17,3 kgm/2.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 10,9”
0-160 km/h 35,7”
0-400 m 17,7” @ 125,5 km/h
0-1.000 m 32,8” @ 155,7 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,7”
50-80 km/h 3,7”
80-110 km/h 5,8”
110-140 km/h 10”
Φρένα 100-0 km/h 40,3 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση* 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 104 g/km
Διαστάσεις 3.495 x 1.665 x 1.554 mm mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Βάρος 1.060 kg
Μετρήσεις DRIVE *Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία