Με τους σύγχρονους 3κύλινδρους κινητήρες 1.000 cc να βρίσκουν θέση ακόμα και σε μεσαία μοντέλα, αφού η Ford τοποθετεί τον 1.0 EcoBoost στο Mondeo, η τοποθέτηση του 1.0 TSI και στο Škoda Octavia δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει καθόλου.
Άλλωστε το Octavia, το οποίο ακροβατεί μεταξύ των μικρών και των μεσαίων οικογενειακών, βασίζεται στην πλατφόρμα MQB. Έτσι το βάρος του, στη νέα έκδοση με τον 1.0 TSI, περιορίζεται στα 1.210 kg, νούμερο κατά 20 kg χαμηλότερο σε σχέση με το απερχόμενο Octavia 1.2 TSI. Νούμερο που δεν ακούγεται ως κάτι που ο κινητήρας του, με 116 PS και 20,4 kgm, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει. Και πράγματι, στις καθημερινές μετακινήσεις, δύσκολα θα σου λείψει το γκάζι. Ήδη από τις 2.000 rpm, η δύναμη επαρκεί για να κινηθείς σβέλτα, με την ευχάριστη χροιά του 3κύλινδρου TSI να δίνει και εδώ το «παρών». Πού φανερώνεται ο χαμηλός κυβισμός; Μόνο όταν χρειαστείς δύναμη σε πολύ χαμηλές στροφές, δηλαδή κάτω από τις 1.500 rpm. Ειδικά όταν προσπαθείς να ξεκινήσεις σε ανηφόρα, όπου θα χρειαστεί να πατινάρεις περισσότερο το συμπλέκτη.
Στη διαδικασία των μετρήσεων από στάση, η πρόσφυση υπερνικά την αδράνεια του 1.0 TSI στην εκκίνηση κι έτσι μέχρι κάποια ταχύτητα τα νούμερα είναι χειρότερα από τα αντίστοιχα του απερχόμενου Octavia 1.2 TSI. Για παράδειγμα το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 10,7” αντί για 10,2” και το 0-400 m σε 17,6”αντί για 17,3”. Επιπλέον δύναμη όμως υπάρχει κι αυτό φανερώνεται π.χ. στη μέτρηση 60-160 km/h σε 24,3” αντί για 24,7”. Από την άλλη, ο νέος έχει προβάδισμα εκεί που μετρά περισσότερο, στις ρεπρίζ. Το 80-110 km/h με 3η ολοκληρώνεται σε 5,2” για το 1.0 και σε 5,3” για το 1.2 TSI, ενώ στα 110-140 km/h με 4η τα αντίστοιχα νούμερα γίνονται 8,2” και 8,8”. Με μεγαλύτερες σχέσεις μεγαλώνει και η διαφορά, φτάνοντας μέχρι και τα 3,0” με 6η.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Škoda Octavia G-TEC, με φυσικό αέριο [video]
Εκεί όπου σίγουρα διακρίνεται ο 1.0 TSI, όπως έχουμε ήδη διαπιστώσει από την τοποθέτηση σε άλλα μοντέλα του ομίλου, είναι στην κατανάλωση. Από τα 7,5 lt/100 km του προκατόχου του, του Octavia 1.2 TSI, το αυτοκίνητο της δοκιμής πέφτει στα 6,9 lt/100 km. Και αν τα αστικά μποτιλιαρίσματα δεν περιλαμβάνονται στο καθημερινό ρεπερτόριο του οδηγού, η ακόμα χαμηλότερη κατανάλωση που προκύπτει ακούγεται απίστευτη για αυτοκίνητο τέτοιου μεγέθους.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του Octavia, τίποτα δεν έχει αλλάξει. Το εσωτερικό δεν είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον στο μάτι, αλλά είναι σχεδιασμένο σωστά, αφού τα πάντα βρίσκονται εκεί που περιμένεις. Και σε ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης δεν υστερεί αισθητά σε σχέση με ένα Volkswagen Golf. Ο οδηγός απολαμβάνει μια αίσθηση ευρυχωρίας, αν και η ορατότητα προς τα πίσω περιορίζεται από τις έντονα κεκλιμένες κολόνες και το στενό παρμπρίζ. Τα εμπρός καθίσματα είναι φαρδιά και άνετα, όμως τα πιο δυνατά ατού της καμπίνας του Octavia βρίσκονται πιο πίσω.
Ο χώρος για τα πόδια των επιβατών είναι τεράστιος, χάρη στο χώρο που δημιουργεί το μεταξόνιο των 2,69 m. Ακόμα και ψηλοί ενήλικοι δεν θα στριμωχτούν καθόλου, αν και για το κεφάλι τους δεν υπάρχει αντίστοιχος χώρος, λόγω της κλίσης της οροφής. Το πορτμπαγκάζ είναι σπηλαιώδες, με 568 lt χωρητικότητα και τεράστιο άνοιγμα της πέμπτης πόρτας, ενώ από κάτω του κρύβεται και μια κανονική ρεζέρβα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: SEAT Leon 1.0 ECO TSI 115 PS Ecomotive
Η ανάρτηση του Octavia έχει σεταριστεί με στόχο την άνεση των επιβατών και στις περισσότερες περιπτώσεις το επιτυγχάνει. Μόνο οι πιο απότομες λακκούβες της πόλης θα ήθελες να αποσβένονται καλύτερα και σαφώς η ύπαρξη ζαντών 17" επιδεινώνει τις συνέπειές τους. Στην εθνική απολαμβάνεις σταθερότητα και, ακόμα και με πλήρες φορτίο, είναι πολύ περιορισμένες οι τάσεις πλεύσεις. Σε συνδυασμό με το χαμηλό επίπεδο θορύβου και τη χαμηλή κατανάλωση, το Octavia σε κάνει να σχεδιάζεις για ακόμα μακρύτερα το επόμενο ταξίδι σου.
Σπορ στοιχεία δεν έχει, άλλωστε ούτε η Škoda δεν ισχυρίζεται κάτι τέτοιο. Υπό πίεση η κλίση παραμένει περιορισμένη, αλλά το τιμόνι δεν παρέχει ιδιαίτερη πληροφόρηση και το μπροστινό δεν είναι όσο άμεσο θα ήθελες. Οπότε καταλαβαίνεις ότι το Octavia προορίζεται για πιο συγκρατημένη -και απόλυτα ασφαλή- μετακίνηση. Ούτε το φρένο δεν εμπνέει για ζορισμένη χρήση, με τη χαλαρή αντίδραση στα πρώτα εκατοστά της κίνησης του πεντάλ, αν και σε απόδοση σχεδόν αριστεύει (100-0 km/h σε 38,5 m).
Από τη βασική έκδοση Active, το Octavia διαθέτει επτά αερόσακους, όμως ακόμα και η αντικειμενικά πολύ καλά εξοπλισμένη έκδοση Style έχει κάποιες ελλείψεις, όπως το cruise control. Αυτές όμως δεν είναι ικανές να διαταράξουν την πολύ καλή σχέση τιμής-αξίας κι αυτού του Octavia. Με τον 1.0 TSI να εξασφαλίζει χαμηλά πάγια έξοδα και κατανάλωση σε συνδυασμό με καλές επιδόσεις, πολλοί είναι αυτοί που θα το προτιμήσουν αντί για το ακριβότερο Octavia 1.6 TDI [video]. Είναι λογικό.
Τι λέει το DRIVE
Το ευρύχωρο και πρακτικό Octavia γίνεται πιο γρήγορο και πιο οικονομικό με την αντικατάσταση του 1.2 TSI από τον 1.0 TSI.
Τιμή από €16.900
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 116 PS/5.500 rpm, 20,4 kgm/2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,7”
0-160 km/h 29,3”
0-400 m 17,6” @ 130,6 km/h
0-1.000 m 32,0” @ 164,6 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,7”
50-80 km/h (3η) 4,4”
80-110 km/h (3η) 5,2”
80-110 km/h (4η) 6,5”
110-140 km/h (4η) 8,2”
110-140 km/h (5η) 9,8”
110-140 km/h (6η) 13,2”
Φρένα 100-0 km/h 38,5 m
Τελική ταχύτητα 202 km/h
Μέση κατανάλωση 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 104 g/km
Διαστάσεις 4.659 x 1.814 x 1.461 mm
Βάρος 1.210 kg
Μετρήσεις DRIVE