Test drive: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 PS 4x2 DSG7

Test drive: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 PS 4x2 DSG7

Το βασικό δίλιτρο μοτέρ με τα 150 άλογα και την κίνηση μόνο εμπρός αποτελεί και την πρώτη επιλογή του εκδρομικού ιδιοκτήτη με τις μεγάλες μεταφορικές απαιτήσεις.

Η τάση είναι απολύτως σαφής. Τα MPV είναι αυτοκίνητα που μυρίζουν ναφθαλίνη. Του παρελθόντος. Σήμερα, τα SUV παίρνουν σαφώς κεφάλι και το Škoda Kodiaq είναι μια από τις νέες εικόνες τους.

Ζήσαμε παραπάνω από ένα μήνα και 3.500 km με το βασικό δικίνητο δίλιτρο μοντέλο των 150 ίππων, αξιοποιώντας το σε κάθε δυνατή διαμόρφωση και προκαταλαμβάνοντάς σας, μπορούμε να πούμε πως ο ανταγωνισμός θα τα βρει παλούκια.

Με όνομα από την καφέ αρκούδα της Alaska, το Kodiaq βάζει στην πρώτη γραμμή την επιβλητική φυσική παρουσία. Με 4,7 m μήκος για σχεδόν 1,9 m πλάτος, υπολείπεται μόνο μερικούς πόντους από ένα VW Touareg. Φυσική παρουσία που μετουσιώνεται με τη σύγχρονη σχεδιαστική γλώσσα της Škoda: Απλότητα, σαφείς φόρμες, φαρδιά, σχεδόν εκφοβιστική μάσκα, λεπτά οπισθοκλινή φανάρια, τετραγωνισμένα τόξα τροχών και τονισμένοι ώμοι και τετραγωνισμένο πίσω μέρος με επίσης λεπτά φανάρια που εισχωρούν στην πίσω πόρτα. Αλλά ενώ αυθεντικότητα του Kodiaq στο εμπρός μέρος είναι δεδομένη, το πίσω μέρος είναι αρκετά κοντά στο σχεδιαστικό μοτίβο του SEAT Ateca και γενικότερα χάνει σε πρωτοτυπία.

Μια κριτική που ισχύει επίσης για το εσωτερικό όπου τα όλα τα στοιχεία του είναι μεν καινούργια, αλλά δεν προκαλούν και καμία έκπληξη. Όλα είναι τέλεια στη θέση τους (ένα καλό σημείο για την εργονομία), αλλά και το χέρι της Volkswagen είναι πανταχού παρών, όπως αποδεικνύεται από το σύστημα πολυμέσων που ελέγχεται από μια μεγάλη οθόνη αφής 8 ιντσών.

Ύστερα από αυτή τη μικρή δόση απογοήτευσης στην αισθητική τάξη, δεν μπορούμε παρά να καλωσορίσουμε την υποδοχή που επιφυλάσσει το Kodiaq στους επιβάτες του. Πρώτα απ’ όλα οι πόρτες που ανοίγουν διάπλατα, σε μεγάλη γωνία για το έμπα έβγα, και που είναι προστατευμένες με εκείνο το αυτόματα αναπτυσσόμενο φιλέτο από μαλακό πλαστικό που καλύπτει το ευαίσθητο κομμάτι της ακμής τους όταν ανοίγουν.

Θέλοντας να είναι το ισοδύναμο της μεγάλης μπερλίνας Superb, το εσωτερικό του Kodiaq είναι άψογα φινιρισμένο και όλα τα υλικά αποπνέουν την ποιότητα. Μαλακά και πλούσια σε γέμιση από τη μεσαία κολόνα και εμπρός, σκληραίνουν στην υφή τους πίσω, προφανώς διότι βρίσκονται προς χρήση των «σιδεροφάγων» επιβατών μικρής ηλικίας με τα «ανήσυχα» πόδια.

Στη συνέχεια, το άλλο δυνατό σημείο είναι η χωροταξία της καμπίνας, ειδικά πίσω με μπόλικο αέρα προς όλες τις κατευθύνσεις. Πρόκειται για κοινό τόπο στη Škoda, αλλά ο χώρος για τα πόδια είναι εντυπωσιακός. Το κάθισμα χωρά με βασιλική άνεση δύο επιβάτες, ενώ ο τρίτος θα βολευτεί λίγο πιο δύσκολα από τους ακριανούς. Στη χρήση από δύο επιβάτες, εξαιρετικά βολικό είναι και το υποβραχιόνιο με τις ποτηροθήκες. Στηρίξεις Isofix για παιδικό κάθισμα υπάρχουν και στις τρεις θέσεις, αλλά αν το κάθισμά σας δεν είναι τέτοιο, η έδραση στο μεσαίο δεν είναι καλή και το κάθισμα παίρνει κλίση αναπαύσεως στις στροφές. Το πίσω κάθισμα είναι συρόμενο κατά 18 cm, η πλάτη του διαιρείται 60:40 και η κλίση της έχει πέντε θέσεις από 17º έως 27º. Αυτή η τελευταία γωνία δεν είναι δα και σημαντική για ένα παιδί που κοιμάται, αλλά λόγοι ασφαλείας δεν επιτρέπουν μεγαλύτερη ανάκλιση.

Οι αποθηκευτικοί χώροι για μικροπράγματα υπάρχουν άφθονοι στην καμπίνα, πτυσσόμενο τραπεζάκι την πλάτη των εμπρός καθισμάτων, καθώς και δύο ντουλαπάκια συνοδηγού, με το κάτω ψυχώμενο που χωρά μέχρι και τρία μπουκάλια του 0,5 lt. Αλλά δεν λείπουν και οι έξυπνες ιδέες, όπως οι θήκες για ομπρέλα στις εμπρός πόρτες, ενώ το πλήρες φαρμακείο διαθέτει μέχρι και ειδικά επιθέματα για εγκαύματα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 PS 4x4 DSG7

Το Kodiaq που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν εξοπλισμένο με τρίτη σειρά καθισμάτων που αναδύονται από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ (€800+φόροι). Τα καθίσματα Νο 6 και Νο 7 μπορούν να φιλοξενήσουν ακόμα και ενηλίκους, αν η μεσαία σειρά έχει συρθεί προς τα εμπρός. Το πλάτος είναι σχετικά περιορισμένο και τα καθίσματα σχετικά σκληρά, αλλά ευτυχώς τα πόδια πατούν στο κανονικό πάτωμα και δεν είσαι αναγκασμένος να κάθεσαι με τα γόνατα στο πηγούνι, όπως σε άλλα 7θέσια. Πάντως, μια ωριαία διαδρομή είναι ανεκτή για έναν ενήλικο.

Τα 7θέσιο Kodiaq χάνει 90 lt από το πορτμπαγκάζ με την τρίτη σειρά καθισμάτων (560 από 650 lt με τη μεσαία σειρά τραβηγμένη πίσω), ενώ του απομένει χωρητικότητα 270 lt με τα καθίσματα αναπτυγμένα. Με τα καθίσματα κάτω και τη μεσαία σειρά τραβηγμένη εμπρός, η χωρητικότητα φτάνει τα 765 lt, ενώ με όλα τα πίσω καθίσματα κάτω, τα 1.950 lt. Η τεράστια πόρτα του πορτμπαγκάζ με το αντίστοιχο άνοιγμα που διευκολύνουν τα μέγιστα τη φόρτωση στην περίπτωσή μας ήταν ηλεκτρική, και έτσι δεν είχες να κάνεις με την κλασική λαστιχένια λαβή που βιάζεσαι να τραβήξεις το χέρι σου μην στο πιάσει η πόρτα. Σημαντική δε λεπτομέρεια για όσους ρυμουλκούν, είναι ο πτυσσόμενος κοτσαδόρος (έξτρα) που ο χειρισμός του γίνεται από κουμπί στο πορτμπαγκάζ.

Δοκιμασμένα και επιτυχημένα
Περνώντας στο τεχνικό κομμάτι, ακόμα μια φορά βρισκόμαστε εμπρός στην ορθολογική πολιτική του VW Group με την εγνωσμένης αξίας και πολυσχιδούς υποστήριξης πλατφόρμα MQB. Αντίστοιχα εγνωσμένο είναι και το δίλιτρο μοτέρ 2.0 TDI 150 συνδυασμένο με αυτόματο σασμάν διπλού συμπλέκτη DSG7. Όσον αφορά την ανάρτηση, εμπρός έχουν αναλάβει τα κλασικά γόνατα στηριγμένα πάνω σε υποπλαίσιο, ενώ πίσω διάταξη τεσσάρων συνδέσμων.

Με το αυτοκίνητό μας μετρημένο στα 1.740 kg κενό προφανώς και δεν μπορείς να περιμένεις επιδόσεις-φωτιά. Στην τυπική μέτρηση του σπριντ των 0-100 km/h, το δίλιτρο Škoda χρειάζεται 10,5”, ενώ για τις ρεπρίζ 80-110 και 110-140 km/h χρειάζεται αντίστοιχα 5,3” και 8,1”. Βέβαια, με 400+ κιλά επιπλέον βάρος, όπως διαπιστώσαμε, αυτές επιβαρύνθηκαν σημαντικά, καθώς η αναλογία kg/PS αυξάνεται από τα 12 των μετρήσεων στα 14,3+ που κινηθήκαμε σε πραγματικές συνθήκες. Αναλογία που ενώ δεν προβληματίζει ουδόλως στην εθνική, χρειάζεται προσοχή στους δρόμους της περιφέρειας.

Από την άλλη, η σωστή κλιμάκωση του σασμάν με τις ταχύτητες να μακραίνουν ανεβαίνοντας από την 1η στην 7η, με τις δύο πρώτες αρκετά κοντές, δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ούτε στις μεγάλες ανωφέρειες. Το DSG αλλάζει ταχύτατα, αέρινα, μην αφήνοντας οδηγό και επιβάτες να καταλαβαίνουν τις αλλαγές. Το μόνο που μπορείς να προσάψεις σε αυτό το σχεδόν τέλειο κιβώτιο είναι ο δισταγμός του στη χαμηλή ταχύτητα, όταν αντίστοιχα διστάζεις κι εσύ με το γκάζι.

Η ανάρτηση είναι προφανώς προσανατολισμένη στην άνεση, αλλά όχι και στη χαλαρότητα. Εξάλλου δεν θα περίμενες το Kodiaq να είναι ένα αυτοκίνητο ούλτρα ακριβές, αλλά και πάλι έχει παραπάνω δυναμισμό απ’ ό,τι σε προϊδεάζει το μέγεθος και η μάζα του. Ο έλεγχος του βάρους είναι σωστός, η κλίση στις στροφές λογική και το περιθώριο πρόσφυσης υψηλό. Υπό πίεση, όπως κάθε προσθιοκίνητο θέλει να ανοίξει την τροχιά του, πράγμα που το έκανε πιο συχνά στην περίπτωσή μας μιας και τα λάστιχα ήταν μπαλόνια λόγω βάρους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το XDS+ αναλαμβάνει να επαναφέρει τη μούρη σε τροχιά ή στα πιο δύσκολα το ESC να επαναφέρει εσένα στην τροχιά της τάξης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το πρωτότυπο του νέου Škoda Karoq [video]

Εκεί όμως που το Kodiaq είναι άπαιχτο είναι στην κύλιση. Παρά τους 18άρηδες τροχούς της έκδοσης Style και τα 38/40 psi εμπρός/πίσω των ελαστικών, το αυτοκίνητο κατάπινε κάθε ανωμαλία και κάθε ανισομέρεια του δρόμου. Αρωγός η εντυπωσιακή ηχομόνωση, αλλά και το μεταξόνιο των σχεδόν 2,8 m που εξασφαλίζει καθησυχαστική και ξεκούραστη ευθυβολία στην εθνική με ελάχιστες διορθώσεις στο τιμόνι. Σε ταξίδι και στην πόλη, η θέση οδήγησης είναι ανάλογη του αυτοκινήτου. Δεν νιώθεις ότι κάθεσαι πάνω ούτε και «δένεις» με το αυτοκίνητο, αλλά κάθεσαι σαφώς άνετα και με άπλετη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις, είτε από τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες είτε από τους καθρέφτες.

Στο ίδιο μήκος κύματος και τα φρένα τόσο σε λειτουργία όσο και σε αίσθηση. Δυνατό δάγκωμα, ανεπαίσθητο βούτηγμα και σταθερότητα. Παράδοξα όμως για την εντύπωση, τα νούμερα δεν ήταν τα πρέποντα. Το προσθιοκίνητο Kodiaq χρειάστηκε 40,2 m για την ακινητοποίηση από τα 100 km/h, δυσανάλογα πολλά από τα 36,2 m που μετρήσαμε στην ίδια διαδικασία το 2.0 TDI 4x4. Και στις δύο περιπτώσεις τα λάστιχα ήταν Michelin Latitude Sport 3 και η μικρή διαφορά στη φθορά τους δεν δικαιολογεί αυτά τα τέσσερα μέτρα. Το μόνο που μπορούμε να σκεφτούμε είναι πιο σκονισμένος δρόμος, μιας και η διαφορά στο βάρος των δύο αυτοκινήτων ήταν μόλις δέκα κιλά.

Για το τέλος, αφήσαμε την κατανάλωση που έχει σημαντική διακύμανση ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Ιδιαίτερα συμμετοχικά καιπροσεχτικά στον ανοιχτό δρόμο, το αυτοκίνητο ακόμη και φορτωμένο φουλ, γράφει χαμηλά 5άρια. Αλλά μια πιο ρεαλιστική κατανάλωση με ταχύτητα κίνησης 90-130 km, διατηρώντας την και στα στηθώματα, κάτω από τα 7 lt είναι του χεριού του. Σημειώστε βέβαια ότι οι τιμές αυτές έχουν γίνει με αρκετά φουσκωμένα τα λάστιχα. Μέσα στην πόλη, τα 9-9,5 lt/100 km είναι η συνηθισμένη τιμή, ενώ η μέση που πετύχαμε, συμπεριλαμβανομένων και των μετρήσεων επιδόσεων, είναι τα 7,5 lt/100 km.  

Το βασικό δίλιτρο προσθιοκίνητο Kodiaq ξεκινά από τις 27.700 ευρώ της έκδοσης Ambition και φτάνει στις €33.900 για την έκδοση Style, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής. Τιμή που ακούγεται τσιμπημένη, αν και το πακέτο εξοπλισμού καθιστά το αυτοκίνητο ουσιαστικά χωρίς την ανάγκη για τοποθέτηση έξτρα.

Στο σημείο αυτό να πούμε ότι το προσθιοκίνητο Kodiaq διατίθεται στην Ελλάδα αποκλειστικά με το αυτόματο διπλοσύμπλεκτο σασμάν DSG7.

Ξεκινώντας από τον εξοπλισμό άνεσης, στη λίστα των στάνταρ περιλαμβάνονται όλες οι ηλεκτρικές ευκολίες αλλά και ηλεκτρική ρύθμιση ύψους και στήριξης μέσης καθίσματος οδηγού και συνοδηγού με λειτουργία μνήμης, Driving Mode Select με τρεις οδηγικές ρυθμίσεις, full LED φώτα, αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, cruise control, αισθητήρες βροχής και φώτων, ασύρματο κλειδί, εμπρός και πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι καθρέφτες, αναδιπλούμενο τραπεζάκι στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων, LED φωτισμός καμπίνας, σύστημα e-call για κλήση σε κέντρο λήψης σημάτων στην περίπτωση που το αυτοκίνητο εμπλακεί σε σοβαρό ατύχημα και 18άρες ζάντες αντί των 17” της Ambition.

Στο κομμάτι της ασφάλειας και της υποβοήθησης του οδηγού υπάρχουν εννιά αερόσακοι με πλευρικούς και για τους πίσω, ΕSC με ABS, MSR, ASR, EDL, HBA, DSR και RBS, σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων (Μulti-Collision Brake, εμπρός σύστημα προειδοποίησης κινδύνου (Front Assist), σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού (driver alert), σύστημα ελέγχου απώλειας πίεσης ελαστικών, Hill Start Assist, σύστημα διατήρησης λωρίδας και επιτήρησης τυφλού σημείου (Lane Assist + Blind Spot Detect, έξτρα στο αυτοκίνητό μας) και προειδοποίηση διέλευσης πίσω κυκλοφορίας (cross traffic alert) με αυτόματο φρενάρισμα που δουλεύει μια χαρά όπως διαπιστώσαμε και είναι επίσης έξτρα –περιλαμβάνεται στο πακέτο Lane Assist + Blind Spot Detect.

Τι απομένει στα MPV;
Το 7θέσιο Škoda Kodiaq διαθέτει ουκ ολίγα στοιχεία για να δελεάσει πολυμελείς οικογένειες και δύσκολα μπορεί να του αντιπαρατεθεί κάποιο μοντέλο με αντίστοιχα κορυφαίο συνδυασμό χώρων, πρακτικότητας, άνεσης, ασφάλειας, εξοπλισμού και κατασκευής. Την ένδεια ίππων σε ένα βαρυφορτωμένο αυτοκίνητο αμβλύνει εν μέρει το κορυφαίο σε λειτουργία και κλιμάκωση DSG, με αυτήν να γίνεται πιο φανερή στους δρόμους της περιφέρειας. Αλλά για σχεδόν 28.000 στην ήδη πλήρη εξοπλισμού έκδοση Ambition, αλλά και στα σχεδόν 34 χιλιάρικα του πληθωρικού Style δεν μπορούμε να σκεφτούμε καλύτερο ανθρωπομεταφορέα μέσων και μεγάλων αποστάσεων που τα βάζει και με χωματόδρομους.

Τι λέει το DRIVE
Τοπ επιλογή. Όσο και να ψάχνεις δεν πρόκειται να βρεις περισσότερο, καλύτερο και ασφαλέστερο crossover σε αυτά τα χρήματα.
Τιμή Από € 27.700
Τεχνολογία Πετρέλαιο, 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 150 PS/3.500-4.000 rpm, 34,7 kgm/1.750-3.000 rpm, κίνηση στους εμπρός τροχούς, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,5”
0-160 km/h 29,1”
0-400 m 17,5” @ 129,7 km/h
0-1.000 m 31,9” @ 164,4 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,8”
30-50 km/h (kickdown) 1,6”
50-80 km/h (kickdown) 3,5”
80-110 km/h (kickdown) 5,3”
110-140 km/h (kickdown) 8,1”
Φρένα 100-0 km/h 40,2 m
Τελική ταχύτητα 198 km/h
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 131 g/km (τέλη κυκλοφορίας €157,2)
Διαστάσεις 4.697 x 1.882 x 1.655 mm
Χώρος αποσκευών 560-765 lt
Βάρος 1.740 kg
Μετρήσεις DRIVE, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία και στη ρύθμιση Sport 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube