Test drive: Škoda Fabia 1.4 TDI 90PS

Test drive: Škoda Fabia 1.4 TDI 90PS

Δοκιμάζουμε το νέο Fabia στη –θεωρητικά– πιο οικονομική έκδοσή του, με τον κινητήρα ντίζελ 1,4 λίτρων.

Από όλα τα σημερινά μοντέλα της Škoda, το Fabia είναι αυτό που απεικονίζει καλύτερα την εκπληκτική πορεία της τσέχικης εταιρείας τις τελευταίες δεκαετίες.

Το πρώτο Fabia του 1999 ήταν χτισμένο πάνω σε μια πλατφόρμα τόσο καινούργια, που κανένα άλλο μοντέλο του VW Group δεν την είχε ακόμη χρησιμοποιήσει. Ήταν ένα αυτοκίνητο που δεν έδειχνε μόνο τις δυνατότητες της Skoda τη νέα χιλιετία, αλλά και τη σημασία που έδινε η VW στη νέα της θυγατρική.

Η δεύτερη γενιά του Fabia, με ύψος αυξημένο κατά 50 mm, ήταν σχεδιασμένη για να αναδείξει τις βασικές αρετές των Skoda: πρακτικότητα και σχέση τιμής προς αξία. Τώρα, η τρίτη γενιά έχει μέσα στις προτεραιότητές της και το στιλ, καθώς η Škoda θέλει να στοχεύσει και μια νεότερη γενιά αγοραστών.

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως απαρνιέται τις παλιές της αξίες. Κάθε άλλο, αφού τα Fabia της τελευταίας γενιάς είναι κατά μέσο όρο 17% πιο οικονομικά από τα προηγούμενα. Και η μεγαλύτερη έμφαση που δίνεται στην οικονομία και το περιβάλλον φαίνεται από το γεγονός ότι η γκάμα δεν περιλαμβάνει πλέον σπορ έκδοση RS, αλλά κυριαρχείται από μικρούς 3κύλινδρους κινητήρες.

Τον δυνητικά πιο οικονομικό από όλους, τον 1.4 TDI των 90 ίππων, είχε το Fabia που δοκιμάζουμε εδώ.

Φαρδύτερο, χαμηλότερο, πιο δυναμικό
Ενώ το προηγούμενο μοντέλο έδειχνε ψηλό και στενό, το νέο δείχνει να κάθεται πιο σταθερά και με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στο δρόμο.

Ξέροντας ότι, με τις αναλογίες που είχε, το παλιό Fabia δεν ήταν ελκυστικό παρά σε 50άρηδες και πάνω, η Skoda μείωσε στο νέο μοντέλο το συνολικό ύψος κατά 31 mm και αύξησε εντυπωσιακά το φάρδος κατά 90 mm, αλλάζοντάς του έτσι το χαρακτήρα, παρότι τα βασικά αισθητικά χαρακτηριστικά του αμαξώματος δεν έχουν αλλάξει, απλά έχουν εκσυγχρονιστεί.

Το μεταξόνιο του νέου Fabia είναι 5 mm μακρύτερο, αλλά χάρη στους κοντύτερους προβόλους, το συνολικό μήκος είναι 8 mm μικρότερο από του προηγούμενου μοντέλου. Η δομή του νέου μοντέλου είναι πιο άκαμπτη και μέχρι 65 kg ελαφρύτερη από του παλιού. Έχει επίσης νέο εμπρός υποπλαίσιο και –το σημαντικότερο– μπορεί να δεχτεί όλη τη νέα γενιά κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης.

Τον νέο –για το Fabia– 3κύλινδρο κινητήρα ντίζελ των 1.422 κυβικών τον γνωρίζουμε ήδη από το αντίστοιχο VW Polo. Είναι αλουμινένιος, με τεχνολογία αιχμής, αποδίδει εδώ 90 PS, εκπέμπει μόλις 93 g CO2/km και συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων – αλλά μπορεί να συνδυαστεί και με 7άρι DSG διπλού συμπλέκτη στην πλούσια έκδοση εξοπλισμού Style, αντί €1.300 επιπλέον.

Η ανάρτηση του νέου Fabia παραμένει συμβατική, με σύστημα τύπου McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αλλά τα μετατρόχια έχουν φαρδύνει σημαντικά και η κρεμαγέρα του τιμονιού έχει τώρα ηλεκτρική αντί υδραυλική υποβοήθηση.

Τέλος, κάποιες εκδόσεις μικρού κυβισμού και χαμηλού εξοπλισμού του Fabia έχουν φρένα με ταμπούρα πίσω, όμως οι περισσότερες –όπως και η συγκεκριμένη του Test drive– έχουν 4 δισκόφρενα.   

Καλοφτιαγμένο, ευρύχωρο, λειτουργικό
Η αύξηση του εξωτερικού πλάτους και του μεταξονίου έχει κάνει το εσωτερικό του Fabia λίγο πιο ευρύχωρο, όμως δεν είναι αυτό που θα προσέξεις πρώτα. Αυτό που θα σου κάνει εντύπωση είναι η πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει στη συναρμολόγηση, το φινίρισμα και γενικά την εμφάνιση του ταμπλό.

Αν και δεν έχει τα μαλακά πλαστικά του VW Polo, η καμπίνα δεν είναι απλά λειτουργική όπως ήταν εκείνη του προηγούμενου μοντέλου, αλλά δίνει μια αίσθηση ωριμότητας και ολοκλήρωσης σε συνδυασμό με έναν κλασάτο αέρα. Η σχεδίαση δεν είναι ξεχωριστή, όπως σε ένα ΜΙΝΙ, αλλά η σοβαρή και ορθολογική της προσέγγιση θα εκτιμηθούν από πολλούς.

Πέρα από προσεγμένη ποιότητα, το DNA της VW εγγυάται και αντίστοιχη εργονομία. Στην περίπτωσή μας, αυτή συνδυάζεται με τις πρακτικές λεπτομέρειες “Simply Clever” της Skoda, όπως η ξύστρα πάγου στο πορτάκι του ρεζερβουάρ, η σακούλα απορριμμάτων στην πόρτα, η ομπρέλα κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού, η κινητή φραγή συγκράτησης αντικειμένων στο πορτμπαγκάζ και οι μεγάλες θήκες για μπουκάλια στην καμπίνα.

Η καμπίνα του Fabia είναι αρκετά ευρύχωρη για την κατηγορία. Τέσσερις ενήλικοι θα χωρέσουν με άνεση και ο χώρος για τα κεφάλια των πίσω –η αχίλλειος πτέρνα αρκετών μικρών αυτοκινήτων– είναι εδώ υπεραρκετός.

Εκεί που το Fabia είναι σίγουρα κορυφαίο είναι στο χώρο αποσκευών. Τα 330 λίτρα του πορτμπαγκάζ είναι μια τιμή που δεν θα αδικούσε μοντέλο της πιο πάνω κατηγορίας. Για σύγκριση, το VW Polo έχει 50 λίτρα λιγότερα. Και θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το Fabia έχει ρεζέρβα κανονικών διαστάσεων – κάτι που έχει αρχίσει να σπανίζει τελευταία.

Δυνατό εκεί που μετράει περισσότερο
Με βάρος μόνο 1.120 kg, το Fabia είναι το ελαφρύτερο σουπερμίνι μαζί με το Toyota Yaris. Οι 90 ίπποι του 3κύλινδρου ντίζελ, επομένως, και ακόμα περισσότερο τα 23,5 kgm ροπής του, του δίνουν καλές επιδόσεις για την κατηγορία.

Αν απενεργοποιήσεις το TRC, το Fabia ξεκινάει γρήγορα από στάση – κι εδώ είναι που υπερτερεί έναντι του αντίστοιχου VW Polo που είχαμε δοκιμάσει παλιότερα. Ενώ το VW είχε χρειαστεί 12,9” για το 0-100 km/h, το Skoda χρειάστηκε μόνο 11,6” – μια αρκετά καλή επίδοση για την κατηγορία, όπως και τα 33,6” για το χιλιόμετρο από στάση.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις μας, το Fabia είναι μεν πιο αργό από το Toyota Yaris 1.4 D-4D (10,8”/32,9”), αλλά δεν είναι μακριά από το Ford Fiesta 1.5 TDCi (11,4”/33,1) και το Renault Clio 1.5 dCi (11,4”/33,3), ισοφαρίζει το Opel Corsa 1.3 DTE (11,6”/33,7”) και αφήνει πίσω το Citroën C3 1.6 BlueHDi 75 (12,7”/34,6), το αντίστοιχο Peugeot 208 (12,7”/34,7”) καθώς και το VW Polo 1.4 TDI 90PS (12,9”/35,1”).

H εικόνα είναι περίπου ίδια και στις ρεπρίζ εν κινήσει. Στα εικονικά μας προσπεράσματα των 80-110 km/h με 3η και 4η, το Fabia σημείωσε χρόνο 6,7” και 7,4” αντίστοιχα. Οι επιδόσεις αυτές το τοποθετούν πίσω από τα Yaris (5,9”/6,0”) και Fiesta (5,6”/6,6”), αρκετά κοντά στο Clio (6,2”/7,4”), στο ίδιο περίπου επίπεδο με το Corsa (6,3”/8,0”) και μπροστά από τα Polo (7,5”/7,8), C3 (7,5”/9,2”) και 208 (7,8”/9,2”). Στις χαμηλές στροφές μάλιστα το Skoda είναι πιο μπροστά στην κατάταξη, καθώς χρειάζεται 3,7” για τα 30-50 με 3η, έναντι 3,8” του Ford, 4,1” των Toyota και VW, 4,4” του Citroen, 4,9” του Peugeot και 5,1” του Renault. Μόνο το Opel είναι ταχύτερο με 3,6”.

Οι ρεπρίζ αυτές του Fabia δείχνουν ότι ο κινητήρας έχει ροπή. Και πράγματι,  στις χαμηλές και μεσαίες στροφές εντυπωσιάζει. Πολύ χαμηλά είναι εντελώς αδρανής, στις 1.500 rpm ξαφνικά ζωντανεύει και τραβάει πολύ δυνατά μέχρι τις 3.500 rpm όπου αρχίζει χάνει την όρεξή του, για να λαχανιάσει εντελώς μετά τις 4.000.

Το σχετικά στενό φάσμα απόδοσης του 3κύλινδρου ντίζελ τονίζεται και από τις 5 μακριές και αραιά διατεταγμένες σχέσεις του κιβωτίου. Αν δεν προσέχεις, είναι πιθανό να βρεθείς κρεμασμένος χωρίς δύναμη στη διάθεσή σου. Ευτυχώς ο λεβιές του κιβωτίου είναι αρκετά θετικός και εύχρηστος, αν και όχι πολύ μαλακός.

Πέρα από την έλλειψη ευστροφίας, ο 3κύλινδρος ντίζελ δεν έχει και πολύ ραφιναρισμένη λειτουργία. Στο ραλαντί και στην επιτάχυνση από χαμηλά κροταλίζει έντονα, ενώ στις ψηλές στροφές βουίζει. Η ηχομόνωσή του δεν φαίνεται τόσο αποτελεσματική όσο στο αντίστοιχο Polo. Από την άλλη, δεν έχει καθόλου την τάση να σβήνει όπως στο VW.

Το συγκεκριμένο Fabia το παραλάβαμε για τη δοκιμή εντελώς καινούργιο, με μόλις 12 km στο οδόμετρο. Ο κινητήρας ήταν ακόμα πολύ σφιχτός, πράγμα που είναι πιθανό να επηρέασε την κατανάλωση. Η μέση τιμή που μετρήσαμε για ολόκληρη τη δοκιμή ήταν 6,2 lt/100km, αλλά θα πρέπει να έπεφτε πιο κοντά στα 6 lt/100km αν το αυτοκίνητο είχε κάνει περισσότερα χιλιόμετρα. Η κατανάλωση του Polo 1.4 TDI στο αντίστοιχο Master Test ήταν 5,9 lt/100km.

Στην υπηρεσία του μέσου οδηγού
Το Fabia λόγω διαστάσεων έχει ευελιξία, όμως δεν είναι φτιαγμένο για να τον ενθουσιώδη οδηγό. Η ξεκάθαρη πρόθεση της Škoda ήταν να φτιάξει ένα αυτοκίνητο άνετο, σταθερό, προβλέψιμο στη συμπεριφορά του και εύκολο στην οδήγηση. Ένα αυτοκίνητο που θα το οδηγείς χωρίς να σκέπτεσαι πολύ και να συμμετέχεις, που θα κάνεις τη δουλειά σου χωρίς απαραίτητα να κεντρίζεται το ενδιαφέρον σου.

Έχοντας θέσει αυτές τις προδιαγραφές, οι Τσέχοι πέτυχαν απόλυτα το σκοπό τους. Το Fabia κυλάει ήρεμα, με την ανάρτηση να κάνει αξιοπρεπή δουλειά στην απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου. Το τιμόνι έχει μέτρια απόκριση και λίγη αίσθηση, όμως είναι συνεπές και χωρίς ενοχλητικές αντιδράσεις.

Η απόκριση του πλαισίου στις αλλαγές κατεύθυνσης δεν είναι γρήγορη για μικρό αυτοκίνητο, αλλά η κλίση του αμαξώματος είναι σχετικά περιορισμένη, η πρόσφυση καλή και η συμπεριφορά καθησυχαστικά υποστροφική. Όσο ανεβαίνει όμως ο ρυθμός και όσο χαλάει το οδόστρωμα, καταλαβαίνεις ότι η προτεραιότητα έχει δοθεί περισσότερο στην άνεση και τη σιγουριά παρά στην ακρίβεια και τον έλεγχο. Τα αμορτισέρ δείχνουν κάπως μαλακά σε επαναφορά, αφήνοντας ενίοτε το αμάξωμα να πλέει ελαφρά, χωρίς όμως ποτέ να σε τρομάζει.

Γενικά, η ανάρτηση δεν συνδυάζει τον έλεγχο του αμαξώματος με την άνεση τόσο αποτελεσματικά όσο αυτή του Fiesta, για παράδειγμα, όμως δεν παύει να κάνει καλή δουλειά. Το αυτοκίνητο στρίβει με ασφάλεια, ταξιδεύει ξεκούραστα και τα φρένα του εμπνέουν εμπιστοσύνη με την αίσθηση, τη δύναμη και την αντοχή τους. Όμως οι αποστάσεις ακινητοποίησης που μετρήσαμε δεν ήταν τόσο καλές, πιθανότατα λόγω των ελαστικών χαμηλής τριβής κύλισης (Nexen Nblue) – όπως έχουμε δει και σε άλλες περιπτώσεις.

Συμφέρουσα πρόταση παρά τον όχι σπουδαίο εξοπλισμό              
Οι τιμές του Fabia 1.4 TDI 90 PS ξεκινούν από τα 14.800 ευρώ και είναι οι χαμηλότερες της κατηγορίας με εξαίρεση το Citroen C3. Το βασικό επίπεδο εξοπλισμού είναι το Active, που έχει όλα τα ουσιώδη – εκτός, περιέργως, των πίσω δισκόφρενων. Δεν έχει όμως πολλές από τις λειτουργικές λεπτομέρειες που κάνουν το Fabia να ξεχωρίζει.
Η επόμενη έκδοση, η Ambition (της δοκιμής μας), έχει κάποιες από αυτές και κοστίζει €15.500. Έχει επίσης πίσω δισκόφρενα, στάνταρ περιοριστή ταχύτητας, φώτα ημέρας LED και σύνδεση Bluetooth, αλλά ούτε αυτή έχει ηλεκτρικά πίσω παράθυρα.
Η κορυφαία έκδοση Style κοστίζει €16.200 και έχει σχεδόν τα πάντα, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος εκκίνησης χωρίς κλειδί, των προβολέων ομίχλης και του συστήματος πλεγμάτων στο χώρο αποσκευών.

Ως ντίζελ, το Fabia 1.4 TDI έχει χαμηλή κατανάλωση και χαμηλά έξοδα κίνησης, ενώ και τα πάγια έξοδα των 1.400 κυβικών δεν είναι υψηλά. Ούτε η συντήρηση είναι πολυέξοδη, με σέρβις κάθε 20.000 km ή μια φορά το χρόνο. Η εργοστασιακή εγγύηση όμως είναι μόνο διετής, η ελάχιστη επιτρεπόμενη από την ΕΕ.

Τι λέει το DRIVE
Το Fabia είναι η φωνή της λογικής. Δεν θεσπίζει νέα μέτρα σύγκρισης σε κάποιον τομέα, αλλά οι ρεαλιστές πελάτες θα εκτιμήσουν την πρακτικότητα και την ποιότητά του, την ωριμότητα της συμπεριφοράς του, την ευκολία χρήσης και την αδιαμφισβήτητα καλή σχέση τιμής προς αξία. Μπορεί να μην είναι τόσο ξεχωριστό ώστε να σου προκαλεί την επιθυμία, όμως δεν μπορείς να το αγνοήσεις αν βάλεις τα πράγματα κάτω με μολύβι και χαρτί.   
Τιμή από € 15.500
Τεχνολογία 1.422 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 90 PS/3.000-3.250 rpm, 23,5 kgm/1.750-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,6”
0-400 m 18,1” @ 120,9 km/h
0-1.000 m 33,6” @ 151,0 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 11,0”
50-80 km/h (3η) 4,3”
80-110 km/h (3η) 6,7”
80-110 km/h (4η) 7,4”
110-140 km/h (4η) 10,4”
110-140 km/h (5η) 12,7”
Φρένα 100-0 km/h 40,5 m
Τελική ταχύτητα 182 km/h
Μέση κατανάλωση 6,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 93 g/km
Διαστάσεις 3.992 x 1732 x 1.467 mm
Μεταξόνιο 2.470 mm
Βάρος 1.120 kg
Χώρος αποσκευών 330/1.150 lt
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube