Οι κινητήρες τούρμπο είναι πλέον τόσο διαδεδομένοι, που τα ατμοσφαιρικά μοντέλα έχουν αρχίσει να μειώνονται σε αριθμό, ακόμη και στην κατηγορία Β των σουπερμίνι.
Ένας ατμοσφαιρικός κινητήρας όμως είναι πάντα πιο φθηνός από έναν τούρμπο, οπότε, αν τον έχεις έτοιμο, είναι λογικό να τον χρησιμοποιήσεις στη βασική έκδοση του σουπερμίνι σου. Καθώς λοιπόν υπήρχε ο τεχνολογικά προηγμένος 3κύλινδρος 12βάλβιδος του μίνι πόλης της, του Citigo, η Skoda αποφάσισε να τον τοποθετήσει και στο Fabia. Άλλωστε, την ίδια μεταμόσχευση είχε κάνει και η VW από το up! στο Polo.
Ο 1.0 MPI αποδίδει 75 ίππους, όσους απέδιδαν 1.600άρια πριν κάποια χρόνια. Και η μέγιστη ροπή του των 9,7 kgm αποδίδεται σε ένα ευρύ φάσμα στροφών, από τις 3.000 έως τις 4.300 rpm. Δεν δυσκολεύεται λοιπόν να κινήσει το Fabia των 1.030 kg, καθώς τον βοηθούν και οι κοντές σχέσεις της μετάδοσης.
Νιώθεις τον κινητήρα «γεμάτο» από χαμηλά και ιδίως στις μεσαίες στροφές, ενώ ανεβάζει χωρίς κόπο μέχρι το κόκκινο στις 6.000 rpm. Eίναι επίσης σχετικά αθόρυβος στην καθημερινή οδήγηση, και όταν τον πιέσεις, το χαρακτηριστικό τρικύλινδρο γουργούρισμα είναι ευχάριστο στο αυτί. Στον αυτοκινητόδρομο όμως αναζητάς συχνά μια 6η ταχύτητα, αφού στα 120 km/h το στροφόμετρο δείχνει πάνω από 4.000 rpm. Οι 5 σχέσεις πάντως είναι σωστά διαλεγμένες και ο λεβιές του κιβωτίου αρκετά εύχρηστος, αν και με κάπως μεγάλες εγκάρσιες διαδρομές.
Στην οδήγηση δεν νιώθεις να σου λείπει δύναμη παρά μόνο στις υψηλές ταχύτητες με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο. Τα νούμερα όμως από τις μετρήσεις των επιδόσεων ήταν κατώτερα των προσδοκιών μας. Το βασικό πρόβλημα βρίσκεται στην εκκίνηση από στάση, όπου το Fabia αρνείται να ανεβάσει στροφές και να σπινάρει ώστε να μην «πνιγεί» ο κινητήρας. Έτσι για τα 0-20 km/h χρειάζεται 2,0” ενώ το Renault Twingo SCe 70, για παράδειγμα, χρειάζεται μόνο 1,2”. Ως αποτέλεσμα, το Fabia κάνει το 0-100 km/h σε 15,9” έναντι 15,4” του Twingo, 13,9” του μικρού Toyota Aygo (χιλιάρι Yaris δεν έχουμε δοκιμάσει) και μόνο 12,7” του Kia Rio 1.2.
Στις ρεπρίζ εν κινήσει πάντως το Fabia τα πάει καλύτερα. Με 8,7” και 11,8” αντίστοιχα στα 80-110 km/h με 3η και 4η, αποδεικνύεται πιο γρήγορο από το Twingo (9,9”/13,5”) κι από το Aygo (9,4”/13,4”), αν και σαφώς πιο αργό από το Rio (6,7”/10,3”).
Αναμενόμενα, οι επιδόσεις του Fabia είναι σχεδόν πανομοιότυπες με εκείνες του VW Polo 1.0 MPI. Περιέργως όμως, το Skoda αποδείχθηκε σημαντικά πιο οικονομικό, με μέση κατανάλωση 6,4 lt/100 για ολόκληρη τη δοκιμή μας. Το Twingo κατανάλωνε αντίστοιχα 6,8 lt/100km, όσο και το Kia Rio.
Κατά τα άλλα, το χιλιάρι Fabia είναι όπως τα άλλα αδέλφια του. Έχει αρκετά ευρύχωρη και πολύ πρακτική καμπίνα, και οδική συμπεριφορά προσανατολισμένη περισσότερο προς την ευκολία χρήσης και την άνεση παρά προς τη σπορ οδήγηση. Πάντως ο ελαφρύτερος κινητήρας κάνει το εμπρός μέρος λίγο πιο ζωντανό σε απόκριση όταν στρίβεις το τιμόνι.
Το Fabia 1.0 TSI διατίθεται σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού: Active, Ambition και Style, που κοστίζουν 10.800, 11.900 και 13.100 ευρώ αντίστοιχα. Η πρώτη είναι πολύ λιτή, η τελευταία πολύ ακριβή, οπότε η προτιμότερη είναι η μεσαία, αυτή της δοκιμής μας, που είναι καλά εξοπλισμένη και συνάμα προσιτή, κοστίζοντας λιγότερο από τα περισσότερα ανταγωνιστικά μοντέλα με αντίστοιχο εξοπλισμό.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το ντίζελ Skoda Fabia 1.4 TDI 90PS
Τι λέει το DRIVE
Ο μικρός ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας δίνει στο Fabia αποδεκτές επιδόσεις και χαμηλή κατανάλωση βενζίνης σε συνδυασμό με μια πολύ ανταγωνιστική τιμή αγοράς.
Τιμή από €10.800
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, πολλαπλός ψεκασμός, 75 PS/6.200 rpm, 9,7 kgm/3.000-4.300 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 15,9”
0-140 km/h 37,7”
0-400 m 20,4” @ 113,0 km/h
0-1.000 m 37,4” @ 139,2 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 13,8”
50-80 km/h (3η) 8,2”
80-110 km/h (3η) 8,7”
80-110 km/h (4η) 11,8”
110-140 km/h (4η) 18,8”
110-140 km/h (5η) 30,5”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 172 km/h
Μέση κατανάλωση 6,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 108 g/km
Διαστάσεις 3.992 x 1.732 x 1.467 mm
Χώρος αποσκευών 330 lt
Βάρος 1.030 kg
Μετρήσεις DRIVE