Το Ateca είναι ένα πολύ σημαντικό μοντέλο για τη SEAT. Ο ίδιος ο πρόεδρος της εταιρείας, Luca de Meo, το παραδέχεται.
Η πρώτη εμπειρία μας με το αυτοκίνητο στο εξωτερικό ήταν παραπάνω από θετική. Σε βαθμό που αναπόφευκτα σκεφτόμασταν πόσο κρίμα είναι που το ισπανικό παρακλάδι του VW Group άργησε τόσο πολύ να μπει στην αγορά των SUV. Είναι βέβαιο ότι θα είχαν δημιουργήσει κάτι αντίστοιχο και πάνω στην περασμένη γενιά Tiguan, αν τους το είχαν επιτρέψει. Ναι, σωστά καταλάβατε, το Ateca βασίζεται στην πλατφόρμα του ανανεωμένου Tiguan. Αλλά έχουν εξελίξει το αυτοκίνητο στο Martorell έτσι ώστε να γίνει πραγματικά ισπανικό.
Είναι SUV και όχι crossover. Ο στόχος των σχεδιαστών ήταν διπλός. Να δημιουργήσουν ένα σχήμα που θα δείχνει με την πρώτη ματιά ότι πρόκειται για SEAT και ταυτόχρονα θα είναι ένα αρχετυπικό SUV. Κοιτάζοντας το αυτοκίνητο μπορούμε να πούμε ότι πέτυχαν και τους δύο. Η τραπεζοειδής μάσκα και τα χαρακτηριστικά εμπρός φώτα με τη γραμμή των LED ημέρας είναι η σχεδιαστική υπογραφή της μάρκας. Το ίδιο και η τονισμένη ακμή που διατρέχει τα πλευρά. Από την άλλη, τα ορθογώνια μοτίβα από τη μέση του αυτοκινήτου και πάνω δίνουν τη στιβαρότητα που πρέπει να πρεσβεύει ένα SUV, υποστηρίζοντας το δυναμικό lifestyle του οδηγού του.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε το νέο SEAT Ateca 1.4 TSI
Στην καμπίνα, το ταμπλό ακολουθεί πιστά τις γραμμές του Leon. Ο πίνακας οργάνων είναι όμορφος και ευανάγνωστος. Η οθόνη μεταξύ ταχυμέτρου και στροφομέτρου και μια δεύτερη στο κέντρο του ταμπλό που είναι μέρος του βασικού εξοπλισμού, υπογραμμίζουν την υψηλή τεχνολογία που ενσωματώνει το Ateca. Ο υπολογιστής ταξιδιού δίνει πολλές και λεπτομερείς πληροφορίες. Το προηγμένο infotainment προσφέρει δυνατότητες σύνδεσης με smart συσκευές. Στις ακριβότερες εκδόσεις μπορείς να κάνεις mirror το κινητό ή το τάμπλετ, αλλά διαθέτει και τις εφαρμογές της SEAT.
Εκτός αυτών όμως, το SUV της SEAT εξοπλίζεται και με μια σειρά ηλεκτρονικών οδηγικών βοηθημάτων που στόχο έχουν την πρόληψη και την αποφυγή ατυχημάτων. Χρησιμοποιώντας συνδυαστικά το Lane Keeping Assist με το ενεργό cruise control, που κρατά σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και - στα αυτοκίνητα με DSG - μπορεί να ακολουθεί τη ροή ενός μποτιλιαρίσματος, καταλαβαίνεις ότι η εποχή της αυτόνομης οδήγησης δεν είναι πολύ μακριά. Παρότι αυτά είναι στοιχεία του προαιρετικού εξοπλισμού, το σύστημα Front Assist που «βλέπει» το δρόμο και ειδοποιεί τον οδηγό όταν πλησιάζει εμπόδιο (ή αργά κινούμενο προπορευόμενο όχημα) είναι μέρος του βασικού ακόμη και στην πιο οικονομική έκδοση με τον 1.0 TSI.
Τα υλικά είναι αναβαθμισμένα σε σχέση με το Leon, κυρίως τα πάνελ στις πόρτες, με τμήμα μαλακού πλαστικού και μια ευχάριστη στην αφή υφασμάτινη φάσα. Το βασικό κομμάτι του ταμπλό είναι από μαλακό πλαστικό, αλλά στις θήκες της κεντρικής κονσόλας το φινίρισμα χρειάζεται βελτίωση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Ετοιμάζεται SEAT Ateca Cupra με 300 ίππους
Αντίθετα με το παλιό Tiguan και το Yeti, στα οποία η κολόνα έβγαινε με γωνία και η θέση οδήγησης ήταν σχετικά «όρθια», εδώ είναι βολική, χαμηλή για SUV, με τα πόδια να απλώνονται και το τιμόνι να έρχεται εκεί ακριβώς που το θέλεις σε ύψος και απόσταση. Ακόμη και με έναν ψηλό οδηγό στα 1,90 m, ένας αντίστοιχου αναστήματος επιβάτης μπορεί να καθήσει από πίσω του με τρεις-τέσσερις πόντους «αέρα» για τα γόνατα. Παρότι το πίσω έδρανο δεν είναι συρόμενο, όπως στο Tiguan. Ούτε ο χώρος για το κεφάλι θα προβληματίσει ποτέ. Τo πορτμπαγκάζ είναι μεγάλο, με σημαντικό ωφέλιμο ύψος και κανονικό σχήμα. Η χωρητικότητα φτάνει τα 510 λίτρα στις προσθιοκίνητες εκδόσεις (ή 485 στις 4κίνητες).
Αναζητώντας διαφορές σε σχέση με το Tiguan, το Ateca δεν ξεφεύγει από τον κανόνα. Αντιλαμβάνεσαι την κοινή βάση, αλλά ο καθένας έχει ρυθμίσει διαφορετικά την ανάρτηση, που αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω.
Η κύλιση είναι αθόρυβη και η άνεση ικανοποιητική. Μόνο στις απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες αντιδρά κάπως ξερά και με λίγο θόρυβο, ειδικά στο πίσω μέρος. Κατά τα άλλα, η οδική συμπεριφορά δεν έχει ψεγάδια. Ο έλεγχος του βάρους είναι σωστός. Και η κλίση περιορισμένη.
Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση είναι σχετικά ελαφρύ, αλλά γρήγορο. Και η πληροφόρηση ικανοποιητική για το είδος του αυτοκινήτου. Αλλάζει κατεύθυνση με σπιρτάδα, τυπική για SEAT, που συνηθίζει να προσφέρει την πιο σπορ εκδοχή σε σχέση με την VW. Το όριο είναι υψηλό και όταν το ξεπερνά, απλώς υποστρέφει ελαφρά. Οι αντιδράσεις είναι προοδευτικές κι ο έλεγχος εύκολος. Τα φρένα εμπνέουν αυτοπεποίθηση, με καθησυχαστική δύναμη και πειστική επιβράδυνση ακόμη και σε ελαφρύ πάτημα του πεντάλ. Αντίστοιχη αίσθηση ευκολίας βγάζει και ο λεβιές. Οι διαδρομές είναι σαφείς και το κούμπωμα θετικό.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Μικρό crossover SEAT Arona στα σκαριά
Ο αλουμινένιος 1.0 TSI με υπερσυμπιεστή καυσαερίων αποδίδει 116PS/5.000-5.500 rpm και ροπή 20,4kgm/2.000-3.500 rpm. Η απόκριση στο γκάζι είναι καλή και είναι ελαστικός από τις 1.200 rpm, ακόμη και με τις μεγάλες σχέσεις. Θα ανεβάσει στροφές χωρίς κομπιάσματα και θα μπει γρήγορα στο φάσμα των στροφών που αποδίδει καλύτερα. Από τις 2.000 ως τις 5.000 rpm. Πάνω από αυτό το όριο δεν έχει νόημα να τον πιέζεις, καθώς οι στροφές ανεβαίνουν πλέον αργά και κάνει αρκετό θόρυβο.
Γενικότερα έχει πολύ ζωηρή διάθεση, σε βαθμό που σε κάνει να αμφιβάλεις αν είναι πράγματι χίλια κυβικά. Το τράβηγμα είναι πολύ θετικό, ξεκινά εύκολα μέσα στην πόλη και επιταχύνει από την μία διασταύρωση στην άλλη με μεγάλη άνεση.
Στο ταξίδι κρατά εύκολα υψηλή μέση ωριαία και η τελική ξεπερνά οριακά τα 180 km/h. Στην περιφέρεια το οδηγήσαμε άδειο και μας εντυπωσίασε η σβελτάδα του. Εντάξει, δεν μπορεί να στρίψει με μία πάνω και να βγει ψυχωμένα, αλλά παρόλα αυτά ο ρυθμός που πιάνει είναι εντυπωσιακός, αν έχεις στο μυαλό σου την εικόνα του μικροσκοπικού κινητήρα που σχεδόν χάνεται κάτω από το καπό. Το προσπέρασμα ωστόσο σε δρόμο της περιφέρειας αν είναι φορτωμένο, είναι διαδικασία που θα απαιτεί σωστό υπολογισμό.
Στις μετρήσεις αποδεικνύεται σκληρό καρύδι. Κάνει 0-100 km/h σε 10,5” και βγαίνει από το χιλιόμετρο σε 32,3” με 158,5 km/h. Το Kadjar 1.2 ΤCe 130 χρειάζεται 11,2” και 32,8”, ενώ το Qashqai με το ίδιο μοτέρ σε έκδοση 115 ίππων θέλει 11,1” και 32,7”. Σε πιο χαρακτηριστικές της χρήσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου μετρήσεις, όπως η επιτάχυνση 50-110 km/h με αλλαγές, το Ateca αρκείται σε 8,8” όταν Renault και Nissan θέλουν 9,4”. Στη ρεπρίζ 80-110 km/h με 3η το SEAT επιταχύνει σε 5,4”, το Kadjar σε 5,2” και το Qashqai σε 5,7”. Για τα 110-140 km/h με 4η, το ισπανικό SUV είναι ταχύτερο από το Nissan: 9,3” αντί 9,9” αλλά πιο αργό από το γαλλικό που αρκείται σε 8,4”.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Nissan Qashqai 1.2 DiG-T
Καίει λίγο πάνω από 7 lt/100 km, κατά μέσο όρο. Τιμή λογική αν βάλεις στο μυαλό σου ότι το μικρό μοτέρ έχει να κινήσει ένα μεγάλο αυτοκίνητο. Το «σκορ» αυτό έρχεται χωρίς ιδιαίτερη μεταχείριση ούτε προς το ένα ούτε προς το άλλο άκρο, με τη συνδρομή του συστήματος stop/start.
Στο άκουσμα και μόνο ότι ένα αυτοκίνητο με το εκτόπισμα του Ateca κινείται από έναν 3κύλινδρο χιλίων κυβικών, η δυσπιστία προκύπτει αυθόρμητα. Η οδηγική εμπειρία ωστόσο, δίνει τις απαντήσεις και διαλύει τις αμφιβολίες από τα πρώτα χιλιόμετρα. Κρίνοντας πάντα με γνώμονα και την πολύ καλή τιμή, το συγκεκριμένο σύνολο κρίνεται ολοκληρωμένο, με χώρους, πλούσιο εξοπλισμό, καλή ποιότητα, σπορ διάθεση στην οδική του συμπεριφορά και έναν κινητήρα αόρατο για το όποιο φορολογικό σύστημα.
Τι λέει το DRIVE
Είναι πρακτικό, ευρύχωρο, προσεγμένο σε ποιότητα, γενναιόδωρα εξοπλισμένο, με ευχάριστη σπορτίβ οδική συμπεριφορά. Ο μικρός κινητήρας ξεπερνά τις προσδοκίες και στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, με δεδομένη και την τιμή του αυτοκινήτου.
Τιμή Από €19.950
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 x ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 116PS/5.000-5.500rpm, 20,4kgm/2.000-3.000rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h10,5”
0-160 km/h33,5”
0-400 m 17,4” @ 129,0km/h
0-1.000 m32,3” @ 158,5km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,8”
50-80 km/h(3η)4,3”
80-110 km/h (3η)5,4”
80-110 km/h (4η) 6,5”
110-140 km/h (4η)9,3”
Φρένα 100-0 km/h 36,1m
Τελική ταχύτητα183km/h
Μέση κατανάλωση7,8lt/100 km
Εκπομπές CO2119g/km
Διαστάσεις 4.363x 1.841x 1.601mm
Βάρος1.1300kg
Μετρήσεις DRIVE