Κινδυνεύουμε να γίνουμε κουραστικοί, αλλά δε μπορούμε να μη σχολιάσουμε τη σημασία των σουπερμίνι για την αγορά μας. Το μερίδιό τους για το 2014 έκλεισε στο 43,4% επί των συνολικών πωλήσεων, οπότε καταλαβαίνει ο καθένας το πόσο «καυτό» ζήτημα είναι το να έχεις ένα ανταγωνιστικό σουπερμίνι στην γκάμα σου.
Το παραδοσιακά best seller Corsa απέκτησε στη νέα γενιά του έναν ολοκαίνουργιο 3κύλινδρο 1.000άρη κινητήρα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Έχει δηλαδή όλα τα φόντα για να συνεχίσει την επιτυχία του. Απέναντί του όμως θα βρει πρώτα απ’ όλα το Ford Fiesta, με τον ακριβώς ίδιας φιλοσοφίας και τεχνολογίας κινητήρα, καθώς και το Volkswagen Polo που είναι ο πρωτοστάτης του downsizing στα μικρά αυτοκίνητα.
Στο δρόμο
Είναι σαφές ότι εξελίσσοντας το νέο μικρό κινητήρα της, η Opel είχε κλειδώσει στο στόχαστρο έναν και μόνο αντίπαλο: Τον 1.000άρη EcoBoost της Ford. Αποδίδει ανάλογα με την έκδοση 90 ή 115 ίππους, με τη ροπή να βρίσκεται στα 17,8 kgm. Στην προκειμένη περίπτωση δοκιμάζουμε τη δυνατότερη έκδοση. Ο μικρός ECOTEC είναι εξαιρετικά ραφιναρισμένος και πρόθυμος από τις πολύ χαμηλές στροφές, τόσο που υπερέχει ελαφρώς του Ford. Η απόκριση στο γκάζι είναι εξαιρετική και στους δύο κινητήρες, οπότε για τον EcoBoost μένει μόνο η υπεροχή στις υψηλές στροφές. Πολύ καλή απόκριση στο γκάζι έχει και ο κινητήρας του Polo πάντως, ο οποίος είναι σαφώς πιο συμβατικός. Με τέσσερις κυλίνδρους και 1,2 λίτρα, αποδίδει 90 ίππους και 17,8 kgm ροπή. Ύστερα από τις 1.700 rpm είναι ζωντανός κι εύστροφος, ενώ η ποιότητα λειτουργίας είναι σε εξαιρετικό επίπεδο.
Οι δύο πιο ισχυροί παίχτες είναι και οι πιο γρήγοροι με βάση τα αποτελέσματα των μετρήσεών μας. Μόνο που υπάρχει μια διαφορά. Το Fiesta που είναι κατά δέκα ίππους πιο δυνατό, αλλά με 5άρι κιβώτιο είναι πιο γρήγορο από στάση. Το Corsa με το 6άρι κιβώτιο που έχει πολύ καλύτερη κλιμάκωση υπερέχει στις ρεπρίζ. Το Polo 1.2 TSI με τους 90 ίππους από την πλευρά του, σαφώς και μένει πίσω από στάση, όμως εν κινήσει και, παρότι επίσης με 5άρι κιβώτιο, κλείνει αισθητά την ψαλίδα. Έτσι σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να πεις ότι θα σου λείψει το γκάζι. Ούτε και η δύναμη πέδησης θα σου λείψει πάντως, αφού και στα τρία μοντέλα το φρενάρισμα είναι παραπάνω από δυνατό. Το καλύτερο όλων είναι το Polo, με το Fiesta και το Corsa να κατατάσσονται σχεδόν ισοδύναμα.
Όταν βρεθείς πίσω από το τιμόνι, θα αντιληφθείς αμέσως ότι το νέο Corsa έχει διαφορετικές ρυθμίσεις από το προηγούμενο. Οι βασικότερες έχουν να κάνουν με το τιμόνι και την ανάρτηση. Το πρώτο, στις χαμηλές ταχύτητες είναι πολύ ελαφρύ και δεν μεταφέρει αρκετή πληροφορία στα χέρια σου. Η ανάρτηση έχει μέτρια απόσβεση σε ταχύτητες πόλης και μερικές φορές στην υψηλή ταχύτητα εμφανίζει φαινόμενο πλεύσης. Δεν είναι ότι θα σε κουράσει στις λακκούβες ή ότι θα σε τρομάξει όταν το πιέσεις. Απλώς δεν αισθάνεσαι τη μέγιστη δυνατή σιγουριά από την αρχή. Θα πρέπει να το εμπιστευθείς για να καταλάβεις ότι τελικά το κράτημα είναι υψηλού επιπέδου και μπορείς να στηριχτείς επάνω του. Η κλίση στις στροφές δεν είναι υπερβολική και το Corsa ακολουθεί με ευκολία την τροχιά που του έχεις καθορίσει. Πολύ αξιόλογες είναι η ηχομόνωση και η ποιότητα κύλισης, απομονώνοντας τους θορύβους από την καμπίνα.
Όπως και να το κάνεις όμως, κανένα σουπερμίνι με εξαίρεση το Renault Clio δεν έχει τύχη όταν συγκρίνεται με το Ford Fiesta. Η ιδιαιτερότητά του δεν έχει να κάνει με το κράτημα που είναι εξαιρετικό, αλλά με τον τρόπο που επικοινωνεί με τον οδηγό του. Το τιμόνι είναι εξαιρετικά ακριβές και μεταφέρει στα χέρια σου μεστή πληροφορία από το δρόμο. Παράλληλα, η ανάρτηση εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο άνεσης και κύλισης που, σε συνδυασμό με το χαμηλό επίπεδο θορύβου, καθιστά το Fiesta ένα πολύ ικανό αυτοκίνητο και για το ταξίδι.
Από θέμα αίσθησης, το Polo είναι κάπου στη μέση από το Corsa και το Fiesta. Δείχνει πιο σφιχτό από το πρώτο και πιο μαλακό από το δεύτερο, αν και πρακτικά το περιθώριο πρόσφυσής του είναι ένα «κλικ» κάτω τόσο από του Corsa όσο και από του κορυφαίου Fiesta. Είναι όμως εξαιρετικά προοδευτικό στις αντιδράσεις του και τελικά σου εμπνέει μεγάλη εμπιστοσύνη, παρότι η αίσθηση από το τιμόνι δεν είναι σπουδαία. Η ανάρτηση έχει πολύ ποιοτική λειτουργία για την κατηγορία και στρογγυλεύει σοβαρά τις λακκούβες του δρόμου με αποτέλεσμα να μη σε κουράζει ποτέ.
Στο κομμάτι της ευκολίας στην οδήγηση από κανένα δεν θα έχετε το παραμικρό πρόβλημα. Όλα τους έχουν ελαφρύ λεβιέ με θετικό κούμπωμα (ακόμα περισσότερο το Fiesta με το Corsa) και προοδευτικό πεντάλ συμπλέκτη που δεν χρειάζεται παρά ελάχιστη δύναμη. Με άλλα λόγια, κανένα από τα τρία δεν θα σε δυσκολέψει μέχρι να το μάθεις και θα αισθανθείς γρήγορα άνετα. Το στοιχείο αυτό είναι κάθε άλλο παρά αμελητέο σε ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο κατά κύριο λόγο για την πόλη.
Στο εσωτερικό
Το νέο Corsa είναι σημαντικά διαφοροποιημένο προς το καλύτερο στην καμπίνα του. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με τη σχεδίαση που είναι πολύ πιο σύγχρονη και τα υλικά που είναι πολύ πιο ποιοτικά. Ειδικά το μαλακό κομμάτι που καλύπτει το πάνω κομμάτι του ταμπλό είναι κορυφαίο, ενώ αντίστοιχο είναι και το δέσιμό του με τα υπόλοιπα τμήματα.
Από εκεί και κάτω, η ποιότητα και η συναρμογή πάντως δεν είναι αντίστοιχου επιπέδου, γι’ αυτό και συνολικά το Polo παραμένει το ποιοτικό ταβάνι στα σουπερμίνι. Ειδικά στην έκδοση Highline που δοκιμάζουμε εδώ έχει τον καλύτερο συνδυασμό πλαστικών, ενώ η συναρμογή του είναι κορυφαία ακόμα και στα κρυφά σημεία. Αυτό ακριβώς είναι που σου δίνει την πεποίθηση ότι η προσοχή που δόθηκε στην κατασκευή και στο φινίρισμά του είναι αισθητά μεγαλύτερη από αυτή που συνηθίζεται στην κατηγορία.
Το Fiesta από την πλευρά του δεν διακρίνεται ιδιαίτερα ούτε για την ποιότητα ούτε για το φινίρισμα των δικών του πλαστικών. Συνολικά πάντως σου δίνει ευχάριστη εικόνα και δεν θα ακούσεις τριγμούς ούτε καν όταν το οδόστρωμα γίνεται κατσαρό. Ένα ακόμα δυνατό του σημείο είναι η πολύ προσεγμένη ηχομόνωση που αφήνει ελάχιστο θόρυβο να φτάνει στ’ αυτιά σου, ακόμα και στην υψηλή ταχύτητα. Όταν πάλι ο κινητήρας καταφέρει να γίνει αισθητός ηχητικά, τόσο το καλύτερο. Η χροιά του είναι τόσο ευχάριστη που κάθε άλλο παρά ενοχλεί.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για την περίπτωση του Corsa, ενώ στο Polo το μοτέρ έχει πιο αδιάφορη χροιά και δεν ακούς το μοτέρ εάν το στροφόμετρο δεν πλησιάζει το κόκκινο. Αυτή ακριβώς η ησυχία, σε συνδυασμό με το έντονο αίσθημα στιβαρότητας που απολαμβάνεις πίσω από το τιμόνι και των τριών αυτοκινήτων, σου καλλιεργεί υποσυνείδητα ένα αίσθημα εμπιστοσύνης, όχι ιδιαίτερα συνηθισμένο σε αυτοκίνητα τέτοιου μεγέθους.
Στους χώρους για τους επιβάτες, η υπεροχή του Corsa είναι καθολική. Είτε μιλάς για χώρο για τα γόνατα είτε για διαθέσιμο ύψος, το πίσω κάθισμά του είναι ένα από τα καλύτερα της κατηγορίας και μακράν το καλύτερο μεταξύ των τριών που συγκρίνουμε εδώ. Στο Opel ανήκει εκτός των άλλων και η πιο εύκολη πρόσβαση στο πίσω κάθισμα κάτι που εκτιμάς καθημερινά. Μεταξύ του Polo και του Fiesta, το πρώτο έχει περισσότερο ύψος ενώ το δεύτερο λίγο παραπάνω χώρο για τα πόδια. Είναι όμως κι εκείνο με το πιο ογκώδες ταμπλό, τόσο που αισθάνεσαι ότι κλέβει χώρο από το εμπρός μέρος της καμπίνας. Γι’ αυτό και στα άλλα δύο αυτοκίνητα ο οδηγός και ο συνοδηγός αισθάνονται λίγο πιο άνετα. Στο πορτμπαγκάζ, οι διαφορές είναι μάλλον ασήμαντες: Το Corsa χωράει 285 λίτρα, το Polo 280 και το Fiesta 276. Το Volkswagen πάντως είναι αυτό που έχει έστω και για λίγο το πιο μεγάλο άνοιγμα φόρτωσης, καθώς και το πιο κανονικό σχήμα του χώρου.
Αυτό που δεν έχει βελτιωθεί στο νέο Corsa είναι η ορατότητα προς τα εμπρός και διαγώνια, λόγω της κλίσης που έχουν οι εμπρός κολόνες. Είναι κάτι που στην κίνηση της πόλης θα χρειαστεί λίγος καιρός μέχρι να εξοικειωθείς μαζί του. Είναι όμως το μόνο που ζητά εξοικείωση στην καμπίνα του νέου Opel, αφού η εργονομία είναι πολύ καλή και η θέση οδήγησης κορυφαία. Ακόμα και το σύστημα πολυμέσων με την ονομασία IntelliLink έχει πολύ απλή λογική στη λειτουργία του κι έτσι δεν θα δυσκολέψει ακόμα και τους ανθρώπους που δεν έχουν μεγάλη οικειότητα με την τεχνολογία και τις οθόνες.
Στο Fiesta, η ορατότητα είναι ένα «κλικ» καλύτερη και η θέση οδήγησης εξαιρετικά άνετη, μόνο που η εργονομία της κεντρικής κονσόλας είναι ένα θέμα λόγω του πλήθους των κουμπιών που έχει. Το Polo από την άλλη είναι εκείνο με την πιο απλή εργονομία και την πλέον απροβλημάτιστη ορατότητα, όμως ο οδηγός αισθάνεται ότι κάθεται λίγο πιο ψηλά απ’ ό,τι στα άλλα δύο αυτοκίνητα. Επιπλέον, το Volkswagen είναι και το πιο πρακτικό, με τις πιο βαθιές και μεγάλες θήκες για μικροπράγματα. Στην έκδοση Highline μάλιστα έχει από ένα πολύ πρακτικό συρτάρι κάτω από τα εμπρός καθίσματά του, κάτι που αποδεικνύεται ιδιαίτερα βολικό στην καθημερινότητα.
Αγορά και χρήση
Το Corsa και το Fiesta είναι τα δύο ισχυρότερα σουπερμίνι κι αυτό έχει αντίκτυπο στην τιμή τους. Η έκδοση Color Edition του πρώτου φτάνει στα 14.571 ευρώ με την απόσυρση, ενώ η Titanium του δεύτερου στα 14.502. Το Polo καθότι μια κλάση κάτω από πλευράς ισχύος είναι ελάχιστα φτηνότερο, με την κορυφαία έκδοση Highline στα 14.370. Και τα τρία αυτοκίνητα έχουν το ίδιο -πάνω κάτω- επίπεδο εξοπλισμού άνεσης, που όπως και η τιμή είναι πάνω από το μέσο όρο. Ως μεγάλες διαφορές αναφέρουμε ότι το Corsa είναι το μόνο με cruise control, ενώ το Fiesta με αυτόματο κλιματισμό.
Στην κατανάλωση υπερέχει συνολικά το Corsa. Όταν προσπαθείς να οδηγείς οικονομικά το Polo μπορεί να κοντράρει σε χαμηλά 6άρια, αλλά όταν πατάς λίγο παραπάνω ξεφεύγει ευκολότερα. Το Fiesta σε κάθε περίπτωση καταναλώνει λίγο παραπάνω. Ως μέσο όρο μετρήσαμε 6,5 lt/100 km για το Opel, 6,7 lt για το Volkswagen και 7,1 για το Fiesta. Στην άτυπη κόντρα των stop/start το Polo είναι ο ξεκάθαρος νικητής, ενώ το Fiesta είναι το μόνο που δεν πληρώνει τέλη. Παραδόξως το Corsa που είναι το μόνο με 6άρι κιβώτιο, έχει τις υψηλότερες εκπομπές.
Στο κόστος service δεν υπάρχει σημαντική οικονομική διαφορά. Ωστόσο για κάποιον που κάνει πάνω από 20.000 km το χρόνο, είναι πιο σημαντική η πληροφορία ότι το Opel και το VW είναι τα μόνα που μπορούν να διανύσουν έως και 30.000 km μεταξύ δύο επισκέψεων στο συνεργείο . Για το Fiesta αυτό το νούμερο είναι 20.000 km. Τέλος, το Corsa έχει και τη μεγαλύτερη εγγύηση για τα μηχανικά μέρη, αφού στα δύο χρόνια της βασικής εργοστασιακής κάλυψης η ελληνική εισαγωγική προσθέτει τέσσερα χρόνια. Αυτό μπορεί να είναι καταλυτικό για κάποιον που φοβάται για «παιδικές» ασθένειες του νέου κινητήρα.
Στο τυποποιημένο κόστος χρήσης του DRIVE για διάρκεια τριών ετών με 15.000 km διανυόμενα κατ’ έτος, το Corsa 1.0T στοιχίζει συνολικά €4.849,5 που αναλύονται σε €3.773 βενζίνη, 386 ευρώ για τα service, €380 για την ασφάλιση και €310,5 για τέλη. Κόστος που αναλογεί σε €0,108 ανά χιλιόμετρο. Πιο ακριβό αποδεικνύεται το Polo, κυρίως από τη χρέωση των €289 για τα τέλη κυκλοφορίας. Έτσι με σύνολο τριετούς κόστους χρήσης €5.112 (βενζίνη €3.889, service 363, ασφάλιστρα €571 και τα τέλη €289) το κόστος ανά km βγαίνει €0,114. Το φθηνότερο Fiesta 1.0T στοιχίζει ανά km €0,107 με συνολικό κόστος τριετίας τις €4.828 (βενζίνη €4.122, service €326 και ασφάλιστρα €380).
Το Corsa στα καλύτερά του
Η μεγαλύτερη είδηση στο νέο Corsa κι αυτό που αναβάθμισε ριζικά την εικόνα του, δεν είναι άλλο από τον νέο 1.000άρη 3κύλινδρο κινητήρα. Ο συνδυασμός απόδοσης, ραφιναρίσματος και οικονομίας είναι εξαιρετικός, δίνοντας παράλληλα στη συγκεκριμένη –ισχυρή- έκδοσή του κορυφαίες επιδόσεις. Η καμπίνα παραμένει πολύ αξιόλογη από πλευράς ευρυχωρίας, ενώ η ποιότητα και η σχεδίαση του ταμπλό είναι επίσης από τα πλέον δυνατά σημεία.
Το Polo από την άλλη παραμένει ήρεμη δύναμη. Είναι ένα επίπεδο κάτω από το Corsa σε επιδόσεις και χώρους, όμως είναι από πλευράς ποιότητας κύλισης και καμπίνας είναι σε κορυφαίο για την κατηγορία επίπεδο. Η τιμή του δεν είναι χαμηλή συγκριτικά, αλλά αυτό πάντα ίσχυε για το Polo χωρίς να μειώνει την επιτυχία του. Το μεγάλο του προσόν είναι ότι σε κάνει να πιστεύεις ότι οδηγείς ένα πιο μεγάλο και ακριβό αυτοκίνητο.
Το Fiesta από την άλλη δε μπορεί παρά να σε κερδίσει με το χαρισματικό οδηγικό ταμπεραμέντο του. Η σπορ αίσθηση που σου δίνει συνδυάζεται με εντυπωσιακή άνεση και ποιοτική κύλιση, ενώ υποστηρίζεται εξαιρετικά από το συγκεκριμένο μοτέρ των 125 ίππων. Με λίγο καλύτερη κατανάλωση και πιο ευρύχωρη καμπίνα, θα ήταν συνολικά κορυφαίο στην κλάση του. Τώρα είναι άκρως ανταγωνιστικό κι εξαιρετικά ευχάριστο για να το οδηγείς.
Opel Corsa 1.0T 115 PS | Ford Fiesta 1.0T 125 PS | VW Polo 1.2 TSI 90 PS BMT | |
Βασική τιμή | € 14.571 (Color Edition) | € 14.502 (Titanium) | € 14.370 (Highline) |
Κυβισμός | 999 cc/3κύλινδρος | 999 cc/3κύλινδρος | 1.197 cc/4κύλινδρος |
Ισχύς | 115 PS/5.000-6.000 rpm | 125 PS/6.000 rpm | 90 PS/4.800 rpm |
Ροπή | 17,8 kgm/1.800-4.500 rpm | 20,4 kgm/1.400-4.500 rpm | 16,3 kgm/1.400-4.000 rpm |
0-100 km/h | 10,3” | 9,6” | 11,3" |
80-110 km/h με 4η | 6,3” | 6,9” | 8,8" |
80-110 km/h με 5η | 8,5" | 9,5" | 12,2" |
Φρένα 100-0 km/h | 38,3 m | 39,3 m | 39,2 m |
Τελική ταχύτητα | 195 km/h | 196 km/h | 182 km/h |
Κατανάλωση | 6,5 lt/100 km | 7,1 lt/100 km | 6,7 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 115 g/km | 99 g/km | 107 g/km |
Διαστάσεις | 4,02x1,75x1,48 m | 3,97x1,72x1,50 m | 3,97x1,68x1,46 m |
Βάρος | 1.200 kg | 1.130 kg | 1.100 kg |