Ξεκινώντας το 2000 ως η πρόταση της Nissan στα μεσαία SUV, το X-Trail έχει διαγράψει ιδιαίτερα πετυχημένη τροχιά που πλέον μετράει πάνω από 3,7 εκ. πωλήσεις.
Σήμερα, η τρίτη γενιά είναι ουσιαστικά ένα Qashqai με σαφώς μεγαλύτερες διαστάσεις, πιο συντηρητικό προφίλ και την όχι ιδιαίτερα συνηθισμένη για την κατηγορία επιλογή για 7θέσια καμπίνα.
Βίοι παράλληλοι
Η παράλληλη πορεία των δύο μοντέλων σημαίνει ότι η ανανέωση που πρόσφατα δέχτηκε το Qashqai επηρέασε και το X-Trail.
Τη φανερώνει κυρίως η μάσκα με το εντονότερο «V» καθώς και μερικές ακόμα λεπτομέρειες όπως τα καθαρά φωτιστικά σώματα και οι προβολείς ομίχλης που είναι ενσωματωμένοι στον προφυλακτήρα. Πίσω, τη βασική διαφορά κάνει ο προφυλακτήρας που ανασχεδιάστηκε για να ικανοποιεί αυτό που η γλώσσα των σχεδιαστών αναφέρει ως «στιβαρότητα».
Οι διαστάσεις δεν έχουν αλλάξει, οπότε το συνολικό μήκος είναι 4,69 m, το πλάτος 1,83 και το ύψος 1,71 m. Ούτε και η εντυπωσιακή ευρυχωρία της καμπίνας έχει αλλάξει κι έτσι πέντε ενήλικοι θα χωρέσουν με μεγάλη άνεση, μαζί και 550 lt αποσκευών στην περίπτωση που μιλάμε για την 5θέσια έκδοση. Μάλιστα, εάν τα συρόμενα πίσω καθίσματα τραβηχτούν τέρμα εμπρός, ο χώρος αγγίζει τα 565 lt. Για την 7θέσια έκδοση η βασική χωρητικότητα είναι 445 lt, ενώ με όλα τα καθίσματα σε ανάπτυξη μειώνεται στα 135.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Nissan Qashqai 1.2 DiG-T CVT
Η επιβίβαση-αποβίβαση είναι πανεύκολη όπως και η φόρτωση του πορτμπαγκάζ το οποίο πλέον έχει και ηλεκτρική πόρτα. Επιπλέον οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι άφθονοι και ο διάκοσμος αναβαθμισμένος, με περισσότερο χρώμιο. Στις αυτόματες εκδόσεις ο λεβιές είναι νέος, όπως νέο είναι το τιμόνι που έχει πιο μικρό αφαλό για καλύτερη θέαση του πίνακα οργάνων. Η θέση οδήγησης είναι πολύ άνετη και με επαρκές εύρος ρυθμίσεων, αν και θα θέλαμε λίγο καλύτερη πλευρική στήριξη – ειδικά στην περίπτωση που το κάθισμα έχει δερμάτινη επένδυση.
Επίσης η εργονομία δεν είναι κορυφαία εάν θέλεις να ρυθμίσεις κάτι πέρα από τα βασικά, καθώς πολλοί διακόπτες βρίσκονται εμπρός από το αριστερό σου γόνατο. Ωστόσο η ορατότητα αποδεκτή με δεδομένο το τεράστιο αμάξωμα, ενώ τα υλικά είναι καλής ποιότητας και με αξιοπρεπή συναρμολόγηση. Με δύο λόγια, είναι βέβαιο ότι θα βρεις στην καμπίνα όλα όσα χρειάζεται ένας αξιόλογος παίχτης της κατηγορίας.
Ιδανική επιλογή
Στο πεδίο των μηχανικών μερών η ανανέωση δεν έφερε κάτι νέο, και στην περίπτωσή μας κάτω από το καπό υπάρχει ο κορυφαίος διαθέσιμος κινητήρας που εμφανίστηκε το 2016.
Είναι 2λιτρος, έχει μπλοκ από χυτοσίδηρο, αλουμινένια κεφαλή και με τη βοήθεια ενός τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας αποδίδει 177 PS στις 3.750 rpm και 38,7 kgm στις 2.000 rpm. Δεν είναι υπόδειγμα αθόρυβης λειτουργίας, όμως συνεργάζεται πολύ σωστά με το κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης X tronic, δίνοντας βελούδινη μηχανική αίσθηση μαζί με αξιοσημείωτη επιτάχυνση.
Το κιβώτιο φανερώνει τον καλύτερο εαυτό του στη χαλαρή οδήγηση, ακόμα κι όταν πατάς βαθιά το γκάζι, χωρίς να εμφανίζει ενοχλητικό πατινάρισμα. Η προσομοίωση των 7 εικονικών σχέσεων βοηθάει σε αυτό και η αλλαγή του βήματος είναι αρκετά έξυπνη ώστε να προσαρμόζεται στις περισσότερες συνθήκες. Για τις υπόλοιπες, υπάρχει η χειροκίνητη λειτουργία από το λεβιέ.
Η ευκολία που συνεπάγεται το κιβώτιο φαίνεται να ανεβάζει λίγο τη μέση κατανάλωση. Τα 9,7 lt/100 km είναι μια αντιπροσωπευτική τιμή εάν δεν είσαι πάντα πολύ ευγενικός με το γκάζι, η οποία χωρίς να είναι υπερβολική δεν είναι κορυφαία. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να υπολογίζεις λίγο πάνω από 8άρι με οικονομική προσέγγιση και κοντά στα 10,5 lt/ 100 km εάν ζορίζεις τους 177 ίππους.
Οι επιδόσεις πάντως είναι περισσότερο από αποδεκτές για τα 1.775 kg του αυτοκινήτου. Μόνο σε πολύ γρήγορη εκκίνηση παρατηρείται μια ελαφρά χρονοτριβή, από εκεί κι έπειτα όμως η επιτάχυνση είναι σταθερή δίνοντας 0-100 km/h σε 9,6”, 80-110 km/h σε 5,4” και 110-140 km/h σε 8,1”. Πρόκειται για νούμερα που μένουν ελάχιστα πίσω από ένα Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD Auto και ισοφαρίζουν ένα Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 PS 4x4 DSG.
Αυτό που σίγουρα ικανοποιεί και με το παραπάνω είναι η άνεση, ακόμα και με τους τροχούς 19” της έκδοσης Techna. Παρά το σχετικά χαμηλό 55άρι προφίλ η απόσβεση είναι σωστή και οι ανωμαλίες αντιμετωπίζονται όπως πρέπει από τα εμπρός γόνατα και τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους. Ακόμα και στο χωματόδρομο μάλιστα, όπου η αίσθηση είναι πολύ στιβαρή.
Ο θόρυβος από τη λειτουργία της ανάρτησης δεν είναι αμελητέος, μα η κύλιση συνολικά είναι πολύ ποιοτική και το X-Trail θα σε ταξιδέψει χωρίς να σε κουράσει. Η ρύθμιση είναι μαλακή οπότε η κλίση στις στροφές αισθητή, μόλις όμως συμβιβαστείς με αυτήν την παράμετρο αντιλαμβάνεσαι ότι το κράτημα είναι πολύ καλό και ο χειρισμός εύκολος.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Nissan Micra 0.9 IG-T
Σε αυτό βοηθάει και η τετρακίνηση All Mode 4x4-i με τον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη που λειτουργεί αποτελεσματικά σε κάθε τερέν. Από την άλλη, τα 210 mm απόστασης από το έδαφος είναι μια πολύ αξιόλογη τιμή και για τα δύσκολα υπάρχει κλείδωμα που μοιράζει τη ροπή 50:50 εμπρός-πίσω. Όταν χρειάζεται δε, το σπινάρισμα των τροχών ελέγχεται με τα φρένα.
Ωστόσο το X-Trail δεν παρουσιάζεται ως αγριοκάτσικο, αφού είναι σχεδιασμένο για να περάσει τη ζωή του στην άσφαλτο. Γι’ αυτό και διαθέτει πολύ εξελιγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, τα οποία κάνουν τη ζωή όλων πιο ασφαλή.
Αιχμή του δόρατος αποτελεί το ήδη γνωστό Safety Shield που όμως είναι ενισχυμένο με επιπρόσθετες λειτουργίες μετά την ανανέωση. Με τη βοήθεια αισθητήρων και ραντάρ, αναγνωρίζει επικίνδυνες καταστάσεις και επεμβαίνει στο τιμόνι και τα φρένα για να τις αποτρέψει ή τουλάχιστον να μετριάσει τις συνέπειές τους.
Τα φρένα από την πλευρά τους είναι αποδοτικά, με σωστή αίσθηση στο πεντάλ και δεν κουράζονται εύκολα, κάτι που σημαίνει ότι μπορούν να επαναλαμβάνονται χωρίς πρόβλημα τα 39,4 m για τα 100-0 km/h.
Το διευρυμένο Safety Shield αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού της κορυφαίας έκδοσης Techna, η οποία περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα: Από δερμάτινα, θερμαινόμενα καθίσματα, μέχρι προβολείς bi-LED, σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος και infotainment με σύστημα πλοήγησης. Για όλα αυτά βέβαια θα πρέπει να ανέβεις στα €42.990.
Η ενδεδειγμένη έκδοση πάντως είναι η N-Connecta, αφού δεν έχει ουσιαστικές ελλείψεις εξοπλισμού και είναι €5.000 φτηνότερη χωρίς να αλλοιώνει την εντυπωσιακή εικόνα της καμπίνας.
Τι λέει το DRIVE
Δεν είναι φτηνό, αλλά το κορυφαίο X-Trail έχει τη συνολική άνεση, την ευρυχωρία και τις επιδόσεις που χρειάζεται για να αντιμετωπίσει με βάσιμα επιχειρήματα τον πολύ δύσκολο ανταγωνισμό.
Τιμή από €37.990
Τεχνολογία 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 177 PS/3.750 rpm, 38,7 kgm/2.000 rpm, κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, κίνηση 4x4
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,6”
0-160 km/h 28,1”
0-400 m 16,8” @ 131,4 km/h
0-1.000 m 31,2” @ 164,8 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 24,0”
50-80 km/h 3,5”
80-110 km/h 5,4”
110-140 km/h 8,1”
Φρένα 100-0 km/h 39,4 m
Τελική ταχύτητα 196 km/h
Μέση κατανάλωση 9,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2162 g/km
Διαστάσεις 4.690 x 1.830 x 1.710 mm
Χώρος αποσκευών 550 lt
Βάρος 1.775 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία