Στην περίπτωση που θα ήθελες αυτόματο σασμάν στο νέο Nissan Qashqai, η επιλογή είναι μονόδρομος στα ντίζελ: Το 1.600άρι με τη μετάδοση Xtronic και κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς.
Το νέο κιβώτιο είναι ένα τύπου CVT, δηλαδή με διαρκώς μεταβαλλόμενη σχέση, μια έξυπνη όσο και ασυνήθιστη λύση για μοντέλο αυτής της κατηγορίας και αυτής της ισχύος και ελαφρώς περίεργο στην αίσθηση. Και λέμε ελαφρώς, καθώς οι μηχανικοί της Nissan έχουν δουλέψει σκληρά για να το κάνουν να το αισθάνεσαι ως ένα τυπικό αυτόματο σασμάν, και όχι ως τυπικό CVT που βουίζει εκνευριστικά στη φάση της επιτάχυνσης.
Έτσι το Xtronic, ενώ είναι CVT, στην επιτάχυνση προσομοιώνει τη λειτουργία ενός συμβατικού αυτόματου έξι σχέσεων. Νιώθεις δηλαδή τις στροφές του κινητήρα να ανεβοκατεβαίνουν κανονικά με κάθε αλλαγή σχέσης. Στη χαλαρή οδήγηση όμως η παροχή της δύναμης έχει την ομαλότητα ενός κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, με εξαίρεση τις εκκινήσεις. Εκεί, και με την πληθωρική ροπή του μοτέρ ντίζελ, το ξεκίνημα, αν είσαι κομμάτι άγαρμπος με το πόδι, γίνεται απότομο.
Παλιός γνώριμος
Το ολοκαίνουργιο κιβώτιο Xtronic συνδυάζεται με ένα παλιό μας γνώριμο που προέρχεται από το προηγούμενο Qashqai: To 1.600άρι dCi, καταγωγής Renault, που αποδίδει 130 PS.
Στο παλιό αυτοκίνητο, το μοτέρ ακουγόταν αρκετά, κάτι που οφειλόταν στη μέτρια ηχομόνωση. Στο καινούργιο τα πράγματα έχουν βελτιωθεί άρδην, ακόμα και σε ταχύτητες εθνικής και στην πραγματικότητα ακούς περισσότερο το συριγμό από τους μεγάλους καθρέφτες παρά το μοτέρ.
Εκείνο που χαλάει τη μανέστρα στο Nissan Qashqai 1.6 dCi CVT είναι η κατανάλωση. Χρειάζεται να καταβάλλεις μεγάλο κόπο και να είσαι ιδιαίτερα αβρός με το δεξί, έτσι ώστε να δεις το trip να κατεβαίνει κάτω από τα 8 lt/100 km σε αστικές και περιαστικές διαδρομές. Κατά τα λοιπά τα 119 g/km των εκπομπών CO2 επιβάλλουν ετήσια τέλη κυκλοφορίας €107 που δεν απέχουν από τα €105 του ίδιου αυτοκινήτου με το χειροκίνητο σασμάν και τα 116 g/km των εκπομπών CO2. Αντίθετα, σε ένα συγκριτικό κόστος χρήσης, το CVT δεν θα άντεχε καθώς η μέση κατανάλωσή του χειροκίνητου είναι 6,8 lt/100 km ή αν θέλετε επιβάρυνση περίπου €2/100 km σε βάρος του CVT. Κάτι που σε βάθος τριετίας, αν επικαλεστούμε τον τυπικό υπολογισμό κόστους χρήσης του DRIVE με 15.000 διανυόμενα km/έτος δίνει διαφορά €900.
Αυτό βέβαια στην περίπτωση που δεν θέλετε την αρωγή της τετρακίνησης. Βλέπετε, το ίδιο 1.600άρι μοτέρ, στην περίπτωση που το θέλετε σε τετρακίνητο Qashqai, υποχρεωτικά θα το πάρετε με χειροκίνητο σασμάν.
Τέλος, όσον αφορά τις επιδόσεις, το αυτοκίνητο είναι μόλις πιο γρήγορο από το μικρό της γκάμας, το βενζινοκίνητο Qashqai 1.2 DIG-T.
Αξία Golf+
To Xtronic Qashqai που δοκιμάσαμε ήταν στην πιο πολυτελή και πλούσια εκδοχή του, την έκδοση Tekna. Η Nissan περιγράφει μαρκετινίστικα το Qashqai πως είναι «2-5% φθηνότερο από ένα Golf, αλλά με 6% περισσότερη αξία». Δεν ξέρουμε αν είχε στο μυαλό την έκδοση Tekna σε αυτή την περιγραφή, αλλά εκείνο που μπορούμε να πούμε ότι είναι μια όντως «φορτωμένη» έκδοση. Τα highlights του εξοπλισμού περιλαμβάνουν από σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής και συνδεσιμότητα smartphone, θερμαινόμενα καθίσματα και σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί μέχρι αυτοκαθαριζόμενη κάμερα οπισθοπορείας και σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος.
Προφανώς και η έκδοση Tekna φοράει όλα τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού που μπορεί να εξοπλιστεί το Qashqai. Κάποια από αυτά είναι αδιαμφισβήτητα χρήσιμα, ενώ άλλα παρότι χρήσιμα κάνουν τα νεύρα σου «κορδέλες». Όπως το σύστημα Lane Departure Warning που σε προειδοποιεί εάν αλλάζεις ακούσια λωρίδα. Είναι λοιπόν τόσο ευαίσθητο και παράγει ένα διαπεραστικό «μπιπ» κάθε φορά που ακουμπάς τη διαγράμμιση, χωρίς να έχει ανάψει φλας. Οπότε ύστερα από λίγο το σβήνεις και ησυχάζει η κεφάλα σου.
Άλλα, σαφώς χρήσιμα υποβοηθήματα, θα τα θέλαμε αντιθέτως πιο «ηχηρά» Όπως για παράδειγμα το σύστημα Blind Spot Warning που σου ανάβει ένα λαμπάκι στην αντίστοιχη εμπρός κολόνα, προειδοποιώντας σε ότι έρχεται αυτοκίνητο από την ίδια τυφλή γωνία. Ε, λοιπόν αυτό το λαμπάκι με ντάλα ήλιο είναι σχεδόν αδιάκριτο, κατά συνέπεια όχι και τόσο αποτελεσματικό. Σε αντίθεση με άλλα παρόμοια συστήματα που έχουν προειδοποιητική λυχνία και πάνω στον εξωτερικό καθρέφτη.
Το αυτόματο 1.600άρι ντίζελ Qashqai δεν μας έπεισε το ίδιο με τα άλλα μοντέλα της γκάμας. Ο κύριος λόγος της ένστασής μας αφορά την κατανάλωση που τη βρίσκουμε ψηλή για αυτοκίνητο ντίζελ. Οπότε εάν δεν σας πειράζει να ανακατεύετε ένα λεβιέ στην κίνηση της πόλης, προτιμήστε το χειροκίνητο.
Τι λέει το DRIVE
Το νέο κιβώτιο CVT δίνει στο Qashqai την αίσθηση ενός συνηθισμένου αυτόματου αυτοκινήτου στην επιτάχυνση, αναδεικνύοντας τον πολιτισμένο χαρακτήρα του πιο δυνατού ντίζελ της γκάμας, αλλά όχι τα οικονομικά πλεονεκτήματά του.
Τιμή από €23.170 (με απόσυρση και την προσφορά της αντιπροσωπείας)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, τουρμποντίζελ άμεσου ψεκασμού common-rail, 130 PS/4.000 rpm, 32,6 kgm/1.750 rpm, αυτόματο κιβώτιο CVT με προσομοίωση 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 7,2”
0-100 km/h 10,7”
0-120 km/h 15,5”
0-140 km/h 22,2”
0-160 km/h 33,3”
0-400 m 17,5” @ 127,2 km/h
0-1.000 m 32,4” @ 158,9 km/h
30-50 km/h (kickdown) 2,0”
50-80 km/h (kickdown) 3,9”
80-110 km/h (kickdown) 5,8”
110-140 km/h (kickdown) 9,6”
100-0 km/h σε 36,7 m
Τελική ταχύτητα 183 km/h
Μέση κατανάλωση 8,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 119 gr/km
Διαστάσεις 4.377 x 1.806 x 1.590 mm
Βάρος 1.450 kg
Μετρήσεις DRIVE