H Fiat μάλλον δεν θα το παραδεχτεί ποτέ επισήμως αλλά το 500 που παρουσιάστηκε το 2007 ως αναβίωση του θρυλικού Cinquecento των δεκαετιών του 50 και 60, ήταν αυτό που κυριολεκτικά την έσωσε.
Μέσα σε 8 χρόνια πούλησε πάνω από 1,5 εκ. κομμάτια. Πάνω σε αυτό άλλωστε βασίστηκε η «500ροποίηση» όλης της γκάμας και το ίδιο συνεχίζει να πουλάει σαν φρέσκο (μικρό) ψωμάκι. Ο εκσυγχρονισμός του λοιπόν έγινε με γνώμονα «μην τολμήσετε να πειράξετε το σχήμα, μπορείτε να βελτιώσετε όλα τα υπόλοιπα».
Αυτή τη βελτίωση είχαμε την ευκαιρία να τη διαπιστώσουμε και στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα με τις εκδόσεις βενζίνης 1.4 και TwinAir. Δεν είχαμε όμως ακόμα δοκιμάσει αυτή με τον 1.3 ντίζελ κινητήρα των 95 PS, το οποίο στο προηγούμενο μοντέλο μας είχε φανεί μακράν η πιο ισορροπημένη από κάθε άποψη. Να επισημάνουμε δε ότι το 500 είναι το μοναδικό στιλάτο αυτοκίνητο πόλης που διατίθεται αυτή τη στιγμή με ντίζελ κινητήρα, πράγμα που το κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρουσα πρόταση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το FIAT 500 0.9 TwinAir 105 PS MY2016
Δεν γίνεται ωστόσο να προχωρήσουμε στην ουσία πριν σταθούμε ξανά λίγο στην εμφάνιση. Ίσως διότι με το 500 τυχαίνει μεγάλο μέρος της ουσίας να είναι η εμφάνιση. Εξωτερικά υπάρχουν ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες, νέα μάσκα, τα νέα φώτα. Πίσω τα φώτα είναι επίσης ανασχεδιασμένα, μοιάζουν μάλιστα να ξεπηδούν μέσα από το αμάξωμα, ενώ ο προφυλακτήρας φιλοξενεί το φως της ομίχλης και της όπισθεν. Νέα σχέδια υπάρχουν και για τις ζάντες αλουμινίου. Αν όλα αυτά τα καταλάβεις με τη μία μάλλον είσαι φανατικός ιταλόφιλος και μπράβο σου. Αυτό που ίσως να καταλάβουν οι κανονικοί άνθρωποι είναι τα νέα φώτα ημέρας που είναι πολύ χαρακτηριστικά.
Στο εσωτερικό πάντως οι διαφορές είναι λίγο πιο τονισμένες. Η κεντρική κονσόλα για παράδειγμα δείχνει σαφώς πιο σύγχρονη, ενώ υπάρχει πλέον και ντουλαπάκι αντί για ράφι εμπρός από το συνοδηγό. Στο κέντρο ξεχωρίζει το νέο σύστημα πλοήγησης και πολυμέσων UConnect, με την οθόνη αφής 5” που μπορεί να συνδεθεί με όλα τα smartphones, απεικονίζοντας και υποστηρίζοντας τις λειτουργίες τους. Γύρω από την οθόνη διαπιστώνεις πως οι αεραγωγοί του κλιματισμού είναι ανασχεδιασμένοι. Ο λεβιές ταχυτήτων έμεινε ψηλά πάνω στο ταμπλό, ευτυχώς διότι είναι πράγματι πολύ βολική αυτή η θέση. Υπάρχει επίσης και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με την οθόνη 7” (250 ευρώ) που γνωρίσαμε στα τελευταία προ-facelift δοκίμια. Πρόκειται για ένα πλούσιο και ευανάγνωστο πίνακα οργάνων που αλλάζει περιεχόμενο ανάλογα με το πρόγραμμα που έχετε επιλέξει -normal ή sport.
Η FIAT έχει φροντίσει να εμπλουτίσει τις ταπετσαρίες με νέα χρώματα και σχέδια. Κυρίως έχει καταφέρει το εσωτερικό να αποπνέει ένα αέρα ποιότητας που για να συναντήσεις κάτι αντίστοιχο θα πρέπει να καταφύγεις στο σαφώς πιο ακριβό MINI hatchback. Αυτή τη στιγμή πιστεύουμε πως το 500 υπερτερεί σε αυτό τον τομέα και έναντι του Opel Adam αλλά και του smart forfour. Δεν είναι μόνο το φαίνεσθαι, είναι ότι σε αυτό το μοντέλο συναντάς την καλύτερη ποιότητα και συναρμογή από όλα τα μοντέλα FIAT, εξαιρουμένου του 124 Spider.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το νέο FIAT 124 Spider
Βασικά με το Spider έχει άλλο ένα κοινό. Τους χώρους. Το λέμε αυτό καθ' υπερβολή, αλλά η αλήθεια είναι πως πίσω επιβάτες στο Fiat 500 κάθονται εν είδη τιμωρίας. Ο χώρος αποσκευών επίσης, των 185 λίτρων θα χωρέσει λίγες αποσκευές. Αλλά από τη στιγμή που δεν άλλαξε το πλαίσιο, αυτό το περιμέναμε. Αυτό που θα μπορούσε ίσως να βελτιωθεί είναι η θέση οδήγησης. Αλλά δεν βελτιώθηκε. Κάθεσαι υπερβολικά ψηλά και δυσκολεύεσαι να ρυθμίσεις σωστά τη σχέση μεταξύ ποδιών και χεριών εξαιτίας και του τιμονιού που δεν είναι τηλεσκοπικό.
Όπως και στην προηγούμενη γενιά, ο κινητήρας που βρίσκεται κάτω από το καπό της συγκεκριμένης έκδοσης είναι ο 1.300άρης τουρμποντίζελ της Fiat, στην έκδοση των 95 ίππων και 20,4 kgm. Συνδυάζεται με ένα χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, το οποίο όπως διαπιστώνεις πολύ γρήγορα, είναι «μακρύ». Η πρώτη εντύπωση λοιπόν είναι αναπόφευκτα χλιαρή. Ξεπερνιέται όταν συνηθίσεις τη μέτρια απόκριση του γκαζιού και επανεμφανίζεται όταν αλλάξεις σχέση πιο γρήγορα απ’ ότι πρέπει. Με λίγα λόγια διαπιστώνεις πως ο κινητήρας βγαίνει από το τούρμπο εύκολα και πρέπει να διατηρείς σχετικά ψηλά τις στροφές, αν δεν θέλεις να βρίσκεσαι «κρεμασμένος». Θα βοηθούσε σίγουρα αν το κιβώτιο είχε μια επιπλέον σχέση.
Πάντως, όπως επιβεβαιώνουν οι μετρήσεις μας, με αυτό κινείσαι τελικά πιο γρήγορα απ' ότι με το TwinAir. Στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, το ντίζελ χάνει μόνο όταν οι στροφές είναι κάτω από τις 2.000 rpm. Παντού αλλού κάνει σεβαστή διαφορά, που ξεκινά από 1” στο 80-110 km/h με 3η (MJT: 5,6”, TwinAir: 6,8”) και αυξάνεται με κάθε σχέση. Καθαρίζει όμως το παιχνίδι και από στάση, με 11,2”, αντί 12,5” του 500 TwinAir. Το μοτέρ κάνει κάπως τραχύ και έντονο θόρυβο, αλλά η βελτιωμένη ηχομόνωση του νέου μοντέλου μειώνει αισθητά το θόρυβο σε σχέση με το προηγούμενο. Επίσης, παρά την υποχρεωτική σχεδόν διατήρηση των στροφών πάνω από τις 2.000 rpm οι απαιτήσεις σε καύσιμο παραμένουν εξαιρετικά χαμηλές. Η μέση κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής ήταν 5,3 lt/100 km, και με προσεκτική οδήγηση θα δεις και χαμηλότερα νούμερα.
Οδηγώντας το ανανεωμένο 500, αμέσως αντιλαμβάνεσαι ότι οι ισχυρισμοί της FIAT για βελτίωση της ηχομόνωσης ισχύουν, ενώ έχει βελτιωθεί και ελαφρώς η άνεση, χάρη στην πιο σωστή λειτουργία της ανάρτησης. Όλα αυτά ευνοούν την ποιότητα κύλισης που πλέον δεν είναι τόσο τραχιά. Κατά τα άλλα, δεν έχει χάσει τα πολύ καλά οδικά χαρακτηριστικά του, παραμένοντας ουδέτερο σε όλες σχεδόν τις συνθήκες. Δεν εμφανίζει τάση πλεύσης στην εθνική και σε γεμίζει με αυτοπεποίθηση στους δρόμους της περιφέρειας, με τη μικρή κλίση που παίρνει στις στροφές. Μέσα στην πόλη βολεύει με τις μικρές διαστάσεις του αλλά θα έπρεπε να έχει μικρότερο κύκλο στροφής.
Το FIAT 500 1.3 MJT ειδικά στην έκδοση LOUNGE δεν είναι διόλου φτηνό. Ξεκινά από τα €17.480 αλλά με την έκπτωση των €800 που προσφέρει την τρέχουσα περίοδο η FIAT πέφτει στα €16.680. Ούτε αυτό το λες φθηνό. Από την άλλη όμως έχει υπερπλήρη εξοπλισμό, ο οποίος περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλιματισμό, οθόνη UConnect, σταθερή γυάλινη οροφή, αισθητήρες παρκαρίσματος, επτά αερόσακους και όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες. Μπορείς βεβαίως να αποκτήσεις και τη φθηνότερη έκδοση POP με €15.410 (με την ίδια έκπτωση) αλλά το επίπεδο εξοπλισμού είναι σαφώς κατώτερο για τη διαφορά τιμής. Αν είναι να κάνεις δηλαδή την «ατασθαλία» κάντη σωστά. Λάβε επίσης υπόψη την πολύ χαμηλή κατανάλωση και την αποφυγή των τελών κυκλοφορίας, μιας και εκπέμπει μόλις 89 gr/km CO2. Ακριβό σίγουρα στην απόκτηση, αρκετά φθηνό στη χρήση αλλά σίγουρα παραμένει το πιο ολοκληρωμένο 500αράκι που έχουμε δοκιμάσει.
Τι λέει το DRIVE
Το πιο ολοκληρωμένο FIAT 500, μοιραία είναι και το ακριβότερο. Είναι όμως οικονομικό στη χρήση και ευχάριστο οδηγικά, όταν συνηθίσεις την περίεργη κλιμάκωση του κιβωτίου
Τιμή από €16.210 (POP)
Τεχνολογία 1.248 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 95 PS/4.000 rpm, 20,4 kgm/1.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 7,9”
0-100 km/h 11,2”,
0-120 km/h 16,4”
0-140 km/h 23,3”
50- 80 km/h με 3η 4,2”
80-110 km/h με 4η 6,8”
110-140 km/h με 5η 13,4”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 5,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 89 g/km
Διαστάσεις 3.546 x 1.627 x 1.488
Βάρος 1.080 kg
Μετρήσεις DRIVE