Test drive: Kia Stonic 1.6 CRDi

Test drive: Kia Stonic 1.6 CRDi

Δοκιμάζουμε το νέο μικρό crossover της Kia στη βασική πετρελαιοκίνητη έκδοσή του.

Τι σημαίνει Stonic; Είναι μια σύνθεση των λέξεων speedy και tonic, καθώς η Kia θέλει να τονίσει τη ζωντάνια και τη νεανικότητα του καινούργιου της μικρού crossover.

Κι αν η ετοιμολογία σας φαίνεται τραβηγμένη, αναλογιστείτε ότι το όνομα του VW Tiguan προέρχεται από το tiger και το iguana

Άσχετα από την ονοματολογία, αυτό που έχει σημασία είναι ότι πρόκειται για το νέο μικρό crossover της Kia που έρχεται να συναγωνιστεί μοντέλα σαν το Nissan Juke, το Renault Captur, το Peugeot 2008, το Opel Crossland X, το SEAT Arona και το «αδελφό» μοντέλο της Hyundai, το Kona.

Κάποιοι μπορεί να αμφισβητούν το νόημα αυτών των «ψηλωμένων σουπερμίνι», όμως η κατηγορία των B-SUV είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη της αγοράς. Ήδη οι πωλήσεις της στην Ευρώπη έχουν φτάσει τα 1,1 εκατομμύρια αυτοκίνητα και μέχρι το 2020 θα έχουν ξεπεράσει τα 2 εκατομμύρια.

Εύλογα λοιπόν η Kia δίνει μεγάλη σημασία στο Stonic, αναμένοντας να γίνει ένα από τα μπεστ-σέλερ της. Ήδη όμως η κατηγορία αυτή βρίθει από ανταγωνιστικά μοντέλα, οπότε η αποστολή του Stonic δεν είναι καθόλου εύκολη. Για να διαπιστώσουμε, λοιπόν, αν έχει τα φόντα για να επιτύχει, δοκιμάσαμε το κορεατικό crossover στην κορυφαία έκδοσή του από άποψη κυβισμού και τιμής, αυτή με τον κινητήρα τουρμποντίζελ των 1,6 λίτρων.

Rio grande
Όπως το μπεστ-σέλερ της κατηγορίας, το Renault Captur, βασίζεται στην πλατφόρμα του σουπερμίνι Clio, έτσι και το Stonic είναι βασισμένο στο νέο Kia Rio. Είναι όμως μεγαλύτερο σε όλες του τις διαστάσεις, έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος (18,3 cm) καθώς επίσης τις αναλογίες και τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός SUV, όπως τα μαύρα πλαστικά προστατευτικά στους θόλους των τροχών και στα μαρσπιέ, τις προστατευτικές ποδιές κάτω από τον εμπρός και τον πίσω προφυλακτήρα, και τις τονισμένες ράγες στην οροφή.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Renault Captur 1.5 dCi 110

Σε μήκος και πλάτος, το Stonic είναι περίπου στο μέσο όρο της κατηγορίας, όμως είναι το πιο χαμηλό απ’ όλα, με συνολικό ύψος μόνο 1.520 mm. Για τη εξωτερική του σχεδίαση συνεργάστηκαν τα στούντιο της Kia στη Φρανκφούρτη και στην Κορέα, και το αποτέλεσμα είναι οποσδήποτε επιτυχημένο. Δεν επιχειρεί να εντυπωσιάσει με ασυνήθιστα, προκλητικά στοιχεία όπως το Nissan Juke, αλλά είναι «σχεδιασμένο για να αρέσει σε όλους». Στις αναλογίες του, με τη χαμηλή σκεπή, το μακρύ καπό και την προς τα πίσω τοποθετημένη καμπίνα, θυμίζει μικρή Mercedes-Benz GLA. Όμως έχει τη δική του προσωπικότητα, με τη μάσκα «μύτη τίγρης» –που έχει τώρα τρισδιάστατο χρωμέ πλαίσιο–, το έντονο «σπάσιμο» στα μαρσπιέ, πίσω από τις μπροστινές πόρτες, και την πίσω κολόνα «τύπου Τarga», που ξεχωρίζει σαν ρολ-μπαρ στα μοντέλα με διχρωμία.

Μιλώντας για διχρωμία, προσφέρεται επιλογή ανάμεσα σε εννέα χρώματα για το αμάξωμα και πέντε για τη σκεπή, πράγμα που δίνει πάνω από 20 δυνατούς συνδυασμούς εξατομίκευσης.

Από μηχανική άποψη, το Stonic είναι αντίστοιχο με το Rio, έχοντας παρόμοια ανάρτηση (τύπου MacPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω) και τα ίδια κινητήρια σύνολα. Οι διαθέσιμοι κινητήρες είναι οι 4κύλινδροι ατμοσφαιρικοί βενζλινης 1.2 των 84 PS και 1.4 των 100 PS, ο 3κύλινδρος τούρμπο 1.0 T-GDI των 120 PS και ο ντίζελ 1.6 CRDi 110 PS του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Σε όλες τις περιπτώσεις το κιβώτιο είναι χειροκίνητο και η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Kia Rio 1.2 

Προσεγμένο αλλά όχι τόσο ευρύχωρο εσωτερικό
Το εσωτερικό του Stonic θυμίζει αρκετά έντονα εκείνο του Rio. Με άλλα λόγια είναι μοντέρνο αλλά σοβαρό. Δεν προσπαθεί να το παίξει “funky”, ιδίως στις πιο βασικές εκδόσεις που δεν έχουν highlights με έντονο χρώμα στο ταμπλό και την κονσόλα, όπως η πλούσια έκδοση Premium. Δεν έχουν ούτε το πεπλατυσμένο τιμόνι σχήματος “D” – πράγμα μάλλον προτιμότερο για πολλούς.

Ψηλά στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη πολυμέσων των 7” και γενικά η εργονομία είναι λογική και διαισθητική. Η ποιότητα συναρμολόγησης είναι πολύ προσεγμένη, όμως όλα τα πλαστικά σε ταμπλό και πόρτες είναι σκληρά – κάτι συνηθισμένο στην κατηγορία.

Η θέση οδήγησης αρχικά σε παραξενεύει, αφού κάθεσαι χαμηλά με τα πόδια τεντωμένα – όχι ψηλά να εποπτεύεις, όπως σε ένα τυπικό SUV. Αυτό σε κάποιους θα αρέσει και σε άλλους όχι. Πάντως, το τιμόνι και το κάθισμα δέχονται πολλές ρυθμίσεις ώστε όλοι να βολευτούν σχεδόν τέλεια. Και λέμε σχεδόν, διότι η πλάτη του καθίσματος ρυθμίζεται σκαλωτά, σε ορισμένες μόνο θέσεις.

Η ορατότητα, ακόμη και προς τα πίσω, δεν είναι τόσο περιορισμένη όσο σε άλλα σύγχρονα crossover.Το κάθισμα παρέχει καλή στήριξη και ο οδηγός δεν θα έχει πρόβλημα χώρου ακόμα κι αν είναι πολύ ψηλός. Ο επιβάτης που θα καθίσει πίσω του όμως θα στριμώξει τα γόνατά του – αν και όχι το κεφάλι του. Όπως σε όλα τα μικρά crossover, το πλάτος δεν επαρκεί για να ταξιδέψει ένας πέμπτος ενήλικος επιβάτης και οι θέσεις για μικροπράγματα στο πίσω μέρος είναι λίγες. Μπροστά είναι αρκετές και σωστά σχεδιασμένες. Όσο για το πορτμπαγκάζ των 352 λίτρων, είναι οριακά επαρκές για τις αποσκευές 4 ατόμων και παρότι το άνοιγμα της πόρτας είναι φαρδύ, το κατώφλι φόρτωσης είναι πολύ ψηλό στις εκδόσεις που δεν έχουν δάπεδο δύο θέσεων.

Κορυφαίο σε επιδόσεις
Όπως το μετρήσαμε, το Stonic 1.6 ντίζελ ζύγιζε 1.220 kg, δηλαδή από 50 έως 100 kg λιγότερο από τα μοντέλα του ανταγωνισμού. Και πάλι όμως αυτό δεν αρκεί για να εξηγήσει γιατί ήταν τόσο πιο γρήγορο στις επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει. Το V-Box μας κατέγραψε 0-100 km/h σε μόνο 9,7” (η Kia δίνει 11,3”) και 0-1.000 m σε 31,7”, επιδόσεις που δεν θα αδικούσαν ένα καλό 2λιτρο SUV. Τα ανταγωνιστικά crossover 1.5 και 1.6 ντίζελ είναι από 1” έως 2” πιο αργά στο 0-100.

Εκεί όμως που το Stonic είναι πραγματικός πύραυλος, είναι στις ρεπρίζ εν κινήσει. Χάρη στις κοντές του σχέσεις, κάνει το 30-50 km/h με 3η σε μόλις 2,2” ενώ ο ανταγωνισμός χρειάζεται από 3,1” έως και 4,4”. Στο προσπέρασμα μάλιστα των 80-110 km/h, το Kia είναι πιο γρήγορο με 4η απ’ ό,τι είναι τα ανταγωνιστικά του μοντέλα με 3η! Και ο χρόνος του των 9,2” στα 110-140 με 5η είναι κάτω από το μισό εκείνου που χρειάζεται ένα Opel Crossland X 1.6 CDTi EcoTec (18,7”)!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Opel Crossland X 1.6 CDTI EcoTec

Τη δύναμη του Stonic τη νιώθεις καθαρά και στο δρόμο. Ο κινητήρας «τουρμπίζει» από τις 1.300-1.400 rpm και πάντα έχεις ισχύ στη διάθεσή σου. Ψηλά ο κορεάτικος ντίζελ λαχανιάζει, αλλά δεν χρειάζεται να ανεβάζεις τις στροφές για να πηγαίνεις γρήγορα. Ο λεβιές του κιβωτίου δεν είναι από τους πιο γρήγορους και ακριβείς, όμως δεν δυσκολεύεσαι να κρατάς το μοτέρ στις στροφές όπου αποδίδει καλύτερα. Χώρια που, χάρη στις κοντές σχέσεις, κάνεις πολύ λιγότερες αλλαγές απ’ ό,τι σε άλλα ανταγωνιστικά μοντέλα. Ακόμα και την εδώ τη χρησιμοποιείς συχνά.

Από την άλλη βέβαια, στο ταξίδι ο κινητήρας δεν δουλεύει τόσο ξεκούραστα – αν και πάλι δεν ενοχλεί. Πάντως ο 1.6 CRDi κάνει γενικά αρκετό θόρυβο, νιώθεις ελαφρούς κραδασμούς σε τιμόνι και λεβιέ, κι ένα δυσάρεστο τρέμουλο όταν τον σβήνει το stop/start. Αποδεικνύεται όμως αρκετά οικονομικός αφού, παρά τις κοντές σχέσεις, η μέση κατανάλωση των 6,8 lt/100km που μετρήσαμε ήταν στο πλαίσιο της κατηγορίας. Από την άλλη, υπάρχουν ανταγωνιστικά crossoverπου καίνε έως και 0,9 lt/100km λιγότερο.

Πιο πολύ σπορ παρά SUV
Δύο πράγματα σου κάνουν αμέσως εντύπωση μόλις οδηγήσεις το Stonic: πόσο ελαφρύ είναι το τιμόνι και πόσο σκληρή η ανάρτηση. Μέσα στην πόλη το αυτοκίνητο είναι εύκολο κι ευέλικτο, αλλά νιώθεις και ακούς όλες τις ανωμαλίες του δρόμου. Στον ανοιχτό δρόμο όμως ξεχνάς ότι οδηγείς crossover κι αισθάνεσαι σαν να κουμαντάρεις σουπερμίνι και μάλιστα σπορ. Στρίβεις και η ανάρτηση, σε συνδυασμό με το σχετικά χαμηλό κέντρο βάρους, κρατάνε το αμάξωμα οριζόντιο, εκεί που άλλα crossover θα έγερναν έντονα. Το εμπρός μέρος ακούει και το Stonic αλλάζει άμεσα κατεύθυνση, αν και το τιμόνι δεν έχει αίσθηση. Με τα λάστιχα 205/55-17, η υποστροφή αργεί πολύ να εκδηλωθεί και το αυτοκίνητο είναι τόσο σωστά ζυγισμένο που πολύ σπάνια θα επέμβει το ESP (ή μάλλον το VSM, όπως το λένε οι Κορεάτες) σε στεγνή άσφαλτο. Και παρά τα σκληρά ελατήρια της ανάρτησης, οι ανωμαλίες του δρόμου δεν επηρεάζουν την τροχιά σου στις στροφές.

Στο ταξίδι το αυτοκίνητο είναι ευθύβολο και παρότι το επίπεδο του θορύβου από κινητήρα και δρόμο δεν είναι χαμηλό, δεν θα σε κουράσει. Τέλος, στην καλή γενική εικόνα συμβάλλουν και τα δυνατά φρένα, που έχουν άμεση και προοδευτική απόκριση στο πεντάλ, δεν επηρεάζονται από την εντατική χρήση και δίνουν καλές αποστάσεις ακινητοποίησης. 

                                             

Δεν τα έχει όλα, αλλά συμφέρει
Οι τιμές του Kia Stonic 1.6 CRDi ξεκινούν από τα €19.660 για την έκδοση EX Uptown της δοκιμής μας. Η τιμή αυτή είναι συμφέρουσα, καθώς κάποια ανταγωνιστικά μοντέλα μπορεί να είναι μεν φθηνότερα, αλλά μόνο στις πολύ βασικές τους εκδόσεις.

Από την άλλη όμως, η έκδοση Uptown έχει μεν καλό εξοπλισμό με στάνταρ ζάντες αλουμινιόυ 17” και σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα (HAC), αλλά το air condition είναι χειροκίνητο και δεν υπάρχει cruise control, ενώ βασική κρίνεται η έλλειψη παρκοραντάρ και αυτόματου φρεναρίσματος ανάγκης.

Το πακέτο ασφαλείας ADAS, που περιλαμβάνει το ΑΕΒ, τα συστήματα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας, οπίσθιας σύγκρουσης και κόπωσης οδηγού, και την αυτόματη εναλλαγή σκάλας προβολέων, είναι έξτρα και κοστίζει €1.000 επιπλέον. Είναι πάντως στάνταρ, μαζί με τον αυτόματο κλιματισμό και όλα τα άλλα στοιχεία άνεσης, στην έκδοση EX Premium (€21.460) που έχει και πλουσιότερο διάκοσμο.

Με την κατανάλωση πετρελαίου στα 6,8 lt/100kmκαι τις εκπομπές CO2 στα 109 g/km, το κόστος χρήσης του Stonic ντίζελ είναι χαμηλό. Τα έξοδα συντήρησης είναι επίσης χαμηλά, με σέρβις κάθε 30.000 km ή μια φορά κάθε 24 μήνες, ενώ η εργοστασιακή εγγύηση 7 ετών για τα μηχανικά μέρη είναι μία από τις δύο καλύτερες της αγοράς.

Τι λέει το DRIVE
Το Stonic είναι ο ορισμός του crossover, σε αντιδιαστολή με τα SUV. Είναι αποκλειστικά δικίνητο, δεν έχει ψηλή θέση οδήγησης και ο χαρακτήρας του είναι περισσότερο σπορ παρά περιπετειώδης. Έχει όμως το απαραίτητο στιλ, είναι όμορφο στην εμφάνιση, πολύ καλό στο δρόμο, προσεκτικά φτιαγμένο και αρκετά χρηστικό. Στην έκδοση ντίζελ είναι επίσης κορυφαίο σε επιδόσεις, οικονομικό και με συμφέρουσα τιμή. Θέλει μόνο λίγη βελτίωση στον τομέα της άνεσης και του θορύβου, καθώς και την κάλυψη κάποιων ελλείψεων στον βασικό του εξοπλισμό.
Τιμή από €19.660
Τεχνολογία 1.582 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, 110 PS/4.000 rpm, 26,5 kgm/1.500-2.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,7”
0-160 km/h 32,4”
0-400 m 17,0” @ 129,6 km/h
0-1.000 m 31,7” @ 159,1 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 28,3”
50-80 km/h (3η) 3,4”
80-110 km/h (3η) 6,0”
80-110 km/h (4η) 5,4”
110-140 km/h (4η) 9,6”
110-140 km/h (5η) 9,2”
110-140 km/h (6η) 11,3”
Φρένα 100-0 km/h 37,8 m
Τελική ταχύτητα 175 km/h
Μέση κατανάλωση 6,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2109 g/km
Διαστάσεις 4.140 x 1.760 x 1.520 mm
Χώρος αποσκευών 352 lt
Βάρος 1.220 kg
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube