Η Kia, για να κατακτήσει την ευρωπαϊκή αγορά, σχεδίασε ένα μοντέλο ειδικά γι’ αυτήν. Κι έστησε κι ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο για να το κατασκευάζει εκεί. Το μοντέλο αυτό ήταν το πρώτο Cee’d του 2006, που ήταν σχεδιασμένο από Ευρωπαίους στη Φρανκφούρτη και παραγόταν στη Zilina της Σλοβακίας.
Το πρώτο εκείνο Cee’d απέσπασε πολύ καλές κριτικές και, μαζί με το μοντέλο της 2ης γενιάς, διπλασίασαν το ποσοστό της Kia στην ευρωπαϊκή αγορά. Μέσα σε 11 χρόνια, είχαν κατασκευαστεί πάνω από 1,3 εκατομμύρια Cee’d.
Όμως κανείς δεν προχωρεί μπροστά επαναπαυόμενος στις δάφνες του. Και, καθώς η κατηγορία των μικρομεσαίων oικογενειακών είναι από τις μεγαλύτερες και τις πιο ανταγωνιστικές στην Ευρώπη, η Kia αποφάσισε να παρουσιάσει ένα εντελώς νέο μοντέλο φέτος, στις αρχές της χρονιάς. Ακόμη και το όνομα τού άλλαξε, από Cee’d σε Ceed, κόβοντας την απόστροφο.
Ολοκαίνουργιο
Η σχεδιαστική υπογραφή του Peter Schreyer και του Gregory Guillaume είναι άμεσα αναγνωρίσιμη στο νέο Ceed, από τη μάσκα «μύτη τίγρης» και τη σκεπή με τις «επάλξεις» πάνω από το παρμπρίζ. Η γραμμή των πλευρικών παραθύρων όμως δεν ανασηκώνεται προς τα πίσω όπως στο προηγούμενο μοντέλο, και γενικά η σχεδίαση –αν εξαιρέσεις το εμπρός μέρος, που θυμίζει το μεγάλο σπορ κουπέ Stinger– είναι αρμονική μεν, αλλά πιο συντηρητική απ’ ό,τι μας έχει συνηθίσει τελευταία η Kia.
Από κατασκευαστική άποψη, το νέο Ceed είναι βασισμένο στην καινούργια πλατφόρμα Κ2. Έχει φαρδύνει κατά 20 mm, έχει χαμηλώσει κατά 23 mm κι έχει μακρύνει σημαντικά, κατά 95 mm. Το μεταξόνιό του παραμένει στα 2.650 mm, αλλά η καμπίνα έχει μεταφερθεί 68 mm πιο πίσω, για πιο σπορ αναλογίες και θεωρητικά καλύτερη προστασία σε μετωπικές συγκρούσεις.
Ο κινητήρας ντίζελ 1.6 CRDi ανήκει στη νέα, βελτιωμένη σειρά U3 και διατίθεται σε εκδόσεις των 115 και των 136 PS. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε τον πιο δυνατό από τους δύο, που αποδίδει ροπή 28,5 kgm σε όλο το φάσμα από τις 1.500 έως τις 3.000 rpm και τη στέλνει στους εμπρός τροχούς μέσα από ένα χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
Η ανάρτηση παραμένει με γόνατα τύπου MacPherson μπροστά και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω, αλλά οι Κορεάτες έχουν σκληρύνει τα εμπρός ελατήρια κατά 40% κι έχουν μαλακώσει την αντιστρεπτική κατά 22% με στόχο την αύξηση της πρόσφυσης και τη βελτίωση της απόκρισης στις αλλαγές κατεύθυνσης. Στην επίτευξη του στόχου βοηθούν και τα φαρδύτερα μετατρόχια. Πίσω, τα ελατήρια είναι 10% πιο μαλακά για καλύτερη άνεση.
Όπως επιβάλλεται σε ένα νέο μοντέλο, το Ceed είναι εφοδιασμένο εξαρχής και με ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, όπως το FCA που προειδοποιεί για ενδεχόμενη μετωπική πρόσκρουση, το AEB που φρενάρει το αυτοκίνητο αυτόματα σε περίπτωση ανάγκης, το LKAS που βοηθάει ενεργά τον οδηγό να κρατιέται στη λωρίδα του, και το DAA που τον προειδοποιεί όταν αποσπαστεί η προσοχή του.
Εσωτερική αναβάθμιση
Το νέο ταμπλό με την οριζόντια αρχιτεκτονική είναι μοντέρνο στην όψη και απλοποιημένο στην εργονομία του. Στο κέντρο του εξέχει και δεσπόζει η οθόνη αφής 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, ενώ ο πίνακας οργάνων είναι αναλογικός και ιδιαίτερα ευανάγνωστος. Η σχεδίαση του εσωτερικού είναι σύγχρονη αλλά σοβαρή, χωρίς ακρότητες, πράμα που δίνει μια αίσθηση ποιότητας. Ποιοτικά είναι και τα υλικά, αν και πιο κάτω στο ταμπλό, στην κονσόλα και τις πόρτες θα βρεις σκληρά πλαστικά. Η γενική εντύπωση είναι πάντως πολύ καλή και η συναρμολόγηση ιδιαίτερα προσεγμένη, όπως και η εργονομία.
Η θέση οδήγησης είναι από τις καλύτερες σε αυτοκίνητο της κατηγορίας, προσφέροντας μεγάλες δυνατότητες ρύθμισης. Η ορατότητα είναι σχετικά καλή με τα μέτρα των σύγχρονων αυτοκινήτων.
Το εσωτερικό έχει φαρδύνει κατά 34 mm και τη διαφορά αυτή τη νιώθεις στο ύψος των ώμων. Οι επιβάτες τώρα κάθονται 16 mm χαμηλότερα, οπότε το εσωτερικό ύψος είναι αρκετό παρότι έχει χαμηλώσει η σκεπή. Καλός είναι και ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών. Δεν είναι σε επίπεδο Honda Civic ή Skoda Octavia, αλλά συναγωνίζεται τα άλλα μοντέλα της κατηγορίας.
Ικανοποιούν και οι διαθέσιμες θέσεις για μικροπράγματα, ενώ ο χώρος αποσκευών των 395 λίτρων είναι πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Επιπλέον, το κατώφλι φόρτωσης έχει χαμηλώσει κατά 87 mm και το δάπεδο είναι δύο θέσεων ώστε να μπορεί να έρθει «πρόσωπο» με τις πλάτες των πίσω καθισμάτων όταν διπλωθούν.
Γρήγορο, αλλά καίει λίγο παραπάνω
Παρά τη νέα πλατφόρμα του, το Ceed είναι από 40 έως και 110 kg βαρύτερο από τα ανταγωνιστικά μικρομεσαία χάτσμπακ, σύμφωνα με την πλάστιγγά μας.
Αυτό όμως δεν φαίνεται να επηρεάζει τις επιταχύνσεις από στάση, που είναι ξεκάθαρα οι κορυφαίες της κατηγορίας, με 9,2” για το 0-100 km/h και 30,5” για το χιλιόμετρο από στάση.
To Ceed είναι κορυφαίο και στο προσπέρασμα με 3η ταχύτητα, κάνοντας τα 80-110 km/h σε μόλις 4,4”. Οι μακριές σχέσεις και το βάρος του φαίνονται όμως στα 50-80 και στα 80-110 km/h με 4η, όπου πέφτει στην τρίτη θέση της κατηγορίας. Πάντως το νέο μοντέλο είναι παντού πιο γρήγορο από το προηγούμενο με τον ντίζελ U2.
Ο νέος U3 είναι και πολύ πιο ραφιναρισμένος από τον παλιό, δουλεύοντας πιο αθόρυβα και ομαλά κι από τους ντίζελ του ανταγωνισμού. Είναι επίσης ελαστικός, επιταχύνει από πολύ χαμηλές στροφές χωρίς σκορτσαρίσματα, αν και δεν έχει το ξέσπασμα ροπής κάποιων άλλων και δεν «τουρμπίζει» κανονικά πριν τις 1.600-1.700 rpm. Συνεργάζεται αρμονικά με το κιβώτιο και το συμπλέκτη, διευκολύνοντας την οδήγηση, όμως ο λεβιές των ταχυτήτων έχει κάπως μεγάλες διαδρομές και έτεινε να σκαλώνει ελαφρά στην επιλογή της 3ης, στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας.
Ο νέος ντίζελ U3 είναι και σαφώς πιο οικονομικός από τον παλιότερο U2. Η μέση κατανάλωση του Ceed στη δοκιμή μας ήταν 6,7 lt/100km, ενώ το παλιότερο μοντέλο κατανάλωνε 7,6 lt/100km στα χέρια μας. Τώρα είναι πιο ανταγωνιστικό στην κατηγορία του, αλλά και πάλι καίει λίγο πάνω από το μέσο όρο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το βενζινοκίνητο Kia Ceed 1.0 T-GDi
Καλοί τρόποι
Τα φαρδύτερα μετατρόχια και οι αλλαγές στην ανάρτηση είχαν ευεργετική επίδραση στη συμπεριφορά του Ceed, όπως και οι βελτιώσεις στο σύστημα διεύθυνσης, με την πιο γρήγορη κρεμαγέρα. Το σχετικά βαρύ τιμόνι έχει αίσθηση γύρω από τη θέση της ευθείας και συνέπεια στην απόκρισή του όταν το στρίβεις. Το αυτοκίνητο αντιδρά ζωηρά αλλά και προοδευτικά στις αλλαγές κατεύθυνσης, δεν γέρνει έντονα και αντιστέκεται σθεναρά στην υποστροφή. Δυσκολεύεσαι ακόμη και να κάνεις να σφυρίξουν τα λάστιχα Michelin Primacy 3.
Το ζύγισμα στις στροφές είναι σχεδόν πάντα ουδέτερο, η επέμβαση του ESP (που δεν απενεργοποιείται εντελώς, παρά την ένδειξη) είναι διακριτική, το όριο της πρόσφυσης ψηλό και ο τρόπος που η ανάρτηση ελέγχει το αμάξωμα, εξαιρετικός για αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας. Πολύ καλή είναι και η σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες.
Η ανάρτηση σου φαίνεται αρχικά σφιχτή και η υποβοήθηση των φρένων υπερβολική, με αποτέλεσμα να φρενάρεις απότομα. Όμως γρήγορα συνηθίζεις την απόκριση του μεσαίου πεντάλ και εκτιμάς τη δύναμη των φρένων που δίνουν πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης. Όσο για την ανάρτηση, ανακαλύπτεις ότι δουλεύει σωστά, στρογγυλεύοντας αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του δρόμου και χαρίζοντας, σε συνδυασμό με το πολύ άκαμπτο αμάξωμα, μια ποιοτική αίσθηση στο αυτοκίνητο. Στην αίσθηση αυτή συμβάλλει και η καλή μόνωση των θορύβων, με εξαίρεση ίσως εκείνου από τα λάστιχα στα τραχιά οδοστρώματα.
Value for (more) money
Οι τιμές του νέου Ceed ντίζελ –με την έκπτωση της αντιπροσωπείας– ξεκινούν από τα €19.990 για το μοντέλο των 115 PS. Αυτό των 136 PS ξεκινά από τα €21.390 στην έκδοση LX Uptown, ενώ η πλούσια και πιο σπορ GT-Line κοστίζει €24.590. Οι τιμές αυτές κρίνονται ανταγωνιστικές, αν και δεν υπάρχει πλέον η παλιά, εντυπωσιακή σχέση τιμής προς αξία των κορεατικών αυτοκινήτων.
Το Ceed είναι και αρκετά καλά εξοπλισμένο, ακόμα και στη «βασική» έκδοση, με στάνταρ ένα εκτεταμένο πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας και στοιχεία όπως το cruise control, ο αισθητήρας φώτων, οι προβολείς ομίχλης με στατική λειτουργία στροφής, η έγχρωμη κάμερα οπισθοπορείας καθώς και το infotaiment με την οθόνη 7” και το ηχοσύστημα 6 ηχείων.
Τι λέει το DRIVE
Μένει να κάνει ένα ακόμη μικρό βήμα στην απτή ποιότητα κατασκευής και την οικονομία, αλλά στους άλλους τομείς δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από τον ανταγωνισμό ή και του δείχνει το δρόμο, χωρίς όμως να διατηρεί το παλιό πλεονέκτημα των κορεατικών αυτοκινήτων στη σχέση τιμής προς αξία.
Τιμή από €21.390
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 136 PS/4.800 rpm, 28,5 kgm/1.500-3.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,2”
0-160 km/h 24,6”
0-400 m 16,7” @ 135,5 km/h
0-1.000 m 30,5” @ 172,5 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 20,5”
50-80 km/h (3η) 3,8”
80-110 km/h (3η) 4,4”
80-110 km/h (4η) 6,0”
110-140 km/h (4η) 7,0”
110-140 km/h (5η) 8,9”
110-140 km/h (6η) 11,4”
Φρένα 100-0 km/h 36,8 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 108 g/km
Διαστάσεις 4.310 x 1.800 x 1.447 mm
Χώρος αποσκευών 395 lt
Βάρος 1.370 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα