Test drive: Jaguar XE 2.0 I4D 180

Test drive: Jaguar XE 2.0 I4D 180

Το ότι θα κατάφερνε η Jaguar να παρουσιάσει ένα τόσο ανταγωνιστικό αυτοκίνητο, όσο η νέα XE, σε μια κατηγορία που κυριαρχούν οι Γερμανοί, είναι ένα κατόρθωμα που ελάχιστοι περιμέναμε

Όσοι ακόμα έχετε στο μυαλό σας εκείνον τον «Τιτανικό» που άκουγε στο όνομα X-type ξεχάστε το αμέσως. Η XE, το εντελώς νέο μεσαίο μοντέλο της Jaguar μπορεί να ανταγωνιστεί παραδοσιακά μεγαθήρια, όπως η νέα Σειρά 3 της ΒMW, η Mercedes-Benz C-Class, αλλά και το επίσης νέο Audi A4, επί ίσοις όροις, με απροσδόκητα αποτελέσματα. Τη δοκιμάζουμε πρώτοι στην Ελλάδα και εξηγούμε γιατί.

Και φυσικά θα ξεκινήσουμε από την εμφάνιση. Η οποία είναι «τόσο όσο». Η XE ξεχωρίζει με τις σωστές αναλογίες της, τη χαμηλή γραμμή της οροφής και τους τονισμένους ώμους, ενώ το εμπρός μέρος είναι συνοφρυωμένο και επιθετικό. Δεν έχει ωστόσο διάθεση να προκαλέσει. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι σαφώς πιο απλό από τη μεγαλύτερη XF. Να σημειώσουμε πως είναι το πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο της γκάμας της Jaguar, με συντελεστή Cd 0,26. Από πλευράς διαστάσεων η XE είναι πιο φαρδιά και πιο χαμηλή και από τα τρία αυτοκίνητα του ανταγωνισμού, την BMW Σειρά 3, τη Mercedes-Benz C-Class και το νέο Audi A4.

Είναι μακρύτερη από την «3άρα» αλλά πιο κοντή από A4 και C-Class, ενώ έχει και ελάχιστα πιο κοντό μεταξόνιο από αυτή την τελευταία (2.835 mm με τη C-Class στα 2.840 mm, το A4 στα 2.820 mm και τη Σειρά 3 στα 2.810 mm). Αυτό ωστόσο δεν μεταφράζεται και σε ανάλογη ευρυχωρία. Οι πίσω επιβάτες έχουν απλώς ικανοποιητικό χώρο για τα γόνατα, αλλά ο αέρας για τo κεφάλι είναι μόλις επαρκής. Το τούνελ της μετάδοσης κάνει σχεδόν ανυπόφορη τη ζωή ενός τρίτου. Τα 420 lt χωρητικότητας του χώρου αποσκευών υπολείπονται επίσης της γερμανικής τριάδας, στην οποία φτάνουν τα 480 λίτρα.

Στο εσωτερικό η σχεδίαση αναδεικνύει με εμφατικό τρόπο μια λιτή πολυτέλεια που σχεδόν δεν περιμένεις από μια Jaguar. Θα τη φανταζόσουν πιο φορτωμένη, όμως αντίθετα έχει μια απλότητα που εκπλήσσει. Η ποιότητα κατασκευής δείχνει αρκετά πειστική, ωστόσο χρειάζεται ακόμα αρκετά βήματα για να ανταγωνιστεί στα ίσια τα κορυφαία του είδους, όπως ας πούμε το νέο Audi A4. Θα πρέπει ωστόσο να επαινέσουμε το σύστημα πολυμέσων που δεσπόζει στο κέντρο της κονσόλας. Είναι με οθόνη αφής, απλό και εύκολο στη χρήση, με ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο εξοικείωσης. Γενικά η ΧΕ έχει ένα καθαρό εσωτερικό, με λίγα κουμπιά.

Η νέα XE βασίζεται κυρίως σε τρεις πυλώνες. Τους νέους κινητήρες, το πλαίσιο από αλουμίνιο και την εξελιγμένη ανάρτηση.
Το αυτοκίνητο δοκιμής φορούσε τον δίλιτρο ντίζελ κινητήρα Ingenium με απόδοση 180 PS που μεταφέρονται στους πίσω τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων της ZF. Πρόκειται για ένα εντελώς νέο σύνολο, μέλος μιας νέας οικογένειας μοτέρ, βενζίνης και ντίζελ που έχουν την ίδια διάμετρο, διαδρομή και απόσταση κυλίνδρων, με κάθε κύλινδρο να έχει χωρητικότητα 500 cc. Η συγκεκριμένη έκδοση είναι η πιο δυνατή από τις δύο ντίζελ (η άλλη αποδίδει 163 PS), με άμεσο ψεκασμό, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και σύστημα stop/start. Ο κινητήρας καθαυτός είναι δυνατός, έχει αρκετά μεγάλο ωφέλιμο φάσμα στροφών, αλλά προβληματίζει λίγο με την ένταση του θορύβου. Το ίδιο ισχύει και για το stop/start, που δημιουργεί έναν ενοχλητικό κραδασμό όταν βάζει μπροστά.

Ο δεύτερος πυλώνας είναι το αλουμινένιο αμάξωμα. Για την ακρίβεια, η Jaguar το έχει κάνει σημαία. Η ΧΕ έχει ένα λόγο αλουμινίου προς χάλυβα που είναι περίπου ο αντίστροφος απ’ ό,τι σε όλα τα άλλα μοντέλα της κατηγορίας. Το μικτού μετάλλου πλαίσιο τείνει να γίνει ο κανόνας, αλλά η Jaguar δείχνει να χρησιμοποιεί ατσάλι εκεί που οι άλλοι προτιμούν το αλουμίνιο, και αντιστρόφως. Βασίζεται στη νέα πολυδιαμορφώσιμη πλατφόρμα της φίρμας, η οποία θα φιλοξενήσει και άλλα μοντέλα της στο μέλλον. Χρησιμοποιεί μεταξύ άλλων και ένα κράμα ανακυκλωμένου αλουμινίου με την ονομασία RC 5754, με την Jaguar να υποστηρίζει ότι το 2020 θα το συναντάμε στο 75% των αλουμινένιων τμημάτων των αυτοκινήτων της.

Θα περίμενε κανείς από όλα τα παραπάνω ότι η XE θα είναι πιο ελαφριά από τον ανταγωνισμό. Και πιο γρήγορη. Στην πράξη ισχύει εν μέρει. Η πλάστιγγα έδειξε 1.640 κιλά, περίπου 80 περισσότερα από της 320d. Tα μετρητικά όργανα επίσης έδειξαν χρόνους αρκετά χειρότερους από τις ανακοινώσεις της Jaguar. Για το 0-100 km/h για παράδειγμα δεν έγραψε κάτω από 9,2”, ενώ η εργοστασιακή τιμή είναι 7,8”. Διατηρούμε ωστόσο μια επιφύλαξη δεδομένου ότι ο κινητήρας είχε πολύ λίγα χιλιόμετρα και σίγουρα θα «ανοίξει». Εντούτοις δεν μπορείς να πεις επ’ ουδενί πως πρόκειται για ένα αργό αυτοκίνητο. Οι επιταχύνσεις εν κινήσει είναι πολύ καλές, το 8άρι κιβώτιο στο Sport Mode ανεβάζει ομαλά και γρήγορα και η μέση ωριαία μπορεί να διατηρηθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο, με αντιστρόφως ανάλογα επίπεδο θορύβου από τον αέρα. Στην κανονική οδήγηση δεν θα έβλαπτε να έκανε το κιβώτιο kickdown λίγο νωρίτερα, αλλά υπάρχει πάντα η εναλλακτική να πάρεις εσύ τον έλεγχο μέσω των paddles στο τιμόνι. Σε αυτή την περίπτωση μάλιστα, δεν αλλάζει αυτόματα σχέση στον κόφτη. Πολύ δυνατά και ανθεκτικά είναι και τα φρένα.

Και φτάνουμε στον τρίτο πυλώνα που είναι η οδική συμπεριφορά. Το δηλώνουμε απερίφραστα. Έχουμε στα χέρια μας το πιο σπορ premium σεντάν της αγοράς. Ναι πιο σπορ και από την «3άρα». Κατ’ αρχήν το τιμόνι. Η ΧΕ έχει το πρώτο ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι της Jaguar, το οποίο άνετα συγκρίνεται με τα καλύτερα υδραυλικά σε συνέπεια και αίσθηση. Είναι σταθερό γύρω από τη θέση της ευθείας, βαραίνει προοδευτικά όσο το στρίβεις, σου προσφέρει καντάρια πληροφόρησης και πολλή ακρίβεια. Είναι το πιο ευχάριστο σύστημα διεύθυνσης στην κατηγορία. Συνοδεύεται δε από μια ανάρτηση που απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες σε αρκετά κακούς δρόμους. Για να το καταφέρει, υιοθετεί τη λύση των διπλών ψαλιδιών εμπρός , ενώ πίσω χρησιμοποιείται μια παραλλαγή των πολλαπλών συνδέσμων που η Jaguar ονομάζει Integral Link.

Σε δρόμο με στροφές κρύβει τον όγκο της, αλλά και το χαρακτήρα του ντίζελ κινητήρα με μαεστρία, στρίβει με απίστευτη σιγουριά και ακρίβεια, έχει το πιο γρήγορο και ακριβές turn-in στην κατηγορία, με δυο λόγια είναι ένα συγκροτημένο αυτοκίνητ. Ο ορισμός του σπορ σεντάν που σε ανταμείβει με τέλειο έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος. Για την ενεργητική ασφάλεια θα φροντίζουν όλα τα γνωστά συστήματα διατήρησης λωρίδας, ανίχνευσης οχήματος στη νεκρή γωνία κ.λπ., αλλά κι ένα που έχουμε συνηθίσει μόνο σε εκτός δρόμου οχήματα: Το All Surface Progress Control. Πρόκειται για ένα cruise control χαμηλής ταχύτητας που επιτρέπει στην XE να κινείται με σταθερή ταχύτητα από 3,6 ως 30 km/h σε ολισθηρά ή κακοτράχαλα εδάφη.

Η νέα XE μπορεί να γίνει άνετα το αγαπημένο παιχνίδι των οδηγών. Στόχος της Jaguar ήταν να δώσει στην ΧΕ την άνεση των καλύτερων C-Class και την αταραξία μιας αξιοπρεπούς 3άρας. Για μας, τις ξεπερνάει και τις δύο σε αμφότερους τους τομείς.
Το αν θα σας κερδίσει και σε άλλους είναι ακόμα υπό συζήτηση. Και φυσικά είναι και η τιμή που δεν τη λες και φθηνή. Η συγκεκριμένη XE Prestige, με το μεσαίο δηλαδή επίπεδο εξοπλισμού κοστίζει €65.000 με απόσυρση.

Βέβαια εκτός από το τεράστιο κύρος του ονόματος, η αλήθεια είναι πως συνοδεύεται κι από πλούσιο εξοπλισμό, ο οποίος ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνει εφτά αερόσακους, ESP, JaguarDrive Control με τέσσερα προγράμματα (Dynamic, Winter, Eco και Normal), Hill Launch Assist, Torque Vectoring System, Jaguar Smart Key με keyless entry, σύστημα Intelligent Stop/Start, ηλεκτρικό χειρόφρενο, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, τιμόνι με δερμάτινη επένδυση, InControl Touch με οθόνη αφής 8” και δυνατότητα σύνδεσης με τηλέφωνο και αναπαραγωγή μουσικής μέσω Bluetooth streaming, θύρες σύνδεσης USB/Aux και iPod, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, Jaguar Sound System 80W με οκτώ ηχεία και 4κάναλο ενισχυτή και ζάντες αλουμινίου 17”.

Τι λέει το DRIVE
Η XE μπορεί ακόμα σε πολλούς τομείς να υστερεί απέναντι στο γερμανικό κατεστημένο αλλά κατάφερε κάτι εντυπωσιακό με την πρώτη: να είναι αυτή τη στιγμή το πιο fun to drive premium σεντάν της κατηγορίας.
Τιμή Από €61.500 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.999 cc, i4, 2 ΕΕΚ 16v, άμεσος ψεκασμός common-rail & τούρμπο VGT, 180 PS/4.000 rpm, 43,8 kgm/1.750-2.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,2”
0-160 km/h 23,2”
0-400 m 16,6” @ 137,7 km/h
0-1.000 m 30,1” @ 178 km/h
50-110 km/h (αλλαγές) 7,7”
50-80 km/h (kickdown) 3,1”
80-110 km/h (kickdown) 4,3”
110-140 km/h (kickdown) 4,3”
Φρένα 100-0 km/h 37,1 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 g/km
Διαστάσεις 4.672 x 1.850 x 1.416 mm
Βάρος 1.640 kg
Μετρήσεις DRIVE

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube