Το ειδικό χρώμα Storm Grey και οι μαύρες ματ ζάντες είναι τα διακριτικά της περιορισμένης έκδοσης ST200. Είναι οι μόνες διαθέσιμες επιλογές.
Δεν θα κατηγορήσουμε για τεμπελιά τους σχεδιαστές της Ford που έκριναν ότι το Fiesta ST παραμένει σύγχρονο, καλόγουστο και όσο πρέπει σπορ, χωρίς υπερβολές που αργά ή γρήγορα θα κουράσουν. Με τις ζάντες πάντως θα μπορούσαν να τα είχαν καταφέρει καλύτερα. Το μαύρο ματ στο συγκεκριμένο σχέδιο και το άβαφο στεφάνι τις κάνουν να δείχνουν μικρές.
Το αυτοκίνητο για τον εξοπλισμό του βασίζεται στην κορυφαία έκδοση ST3, οπότε έχει προηγμένη τεχνολογία infotaiment και συνδεσιμότητας με μεγάλη οθόνη και πλούσιο πακέτο άνεσης και ασφάλειας. Σε αυτό περιλαμβάνεται ο αυτόματος κλιματισμός, το cruise control, η υποβοήθηση παρκαρίσματος με κάμερα, καλό ηχοσύστημα και πλήρης κάλυψη αερόσακων.
Τα καθίσματα της Recaro είναι πολλά υποσχόμενα, αλλά είναι σχετικά ρηχά και νιώθεις να σε πιέζουν σε συγκεκριμένα σημεία και όχι να αγκαλιάζουν το σώμα. Έχουν ογκώδη πλαϊνά και στενό κεντρικό τμήμα που δεν θα βολέψει όποιον κουβαλά μερικά κιλά παραπάνω. Η θέση οδήγησης πάντως έχει σωστή γεωμετρία. Είναι χαμηλή και το τιμόνι έρχεται μέσα στα χέρια, σε εντελώς κάθετη θέση. Ο λεβιές πέφτει κάπως μακριά. Αν τραβηχτείς πίσω για να ανοίξεις τη γωνία των ποδιών, στην 3η και στην 5η το χέρι σχεδόν τεντώνεται.
Επεμβάσεις στα σημεία
Το όνομα ST200 που η επέλεξε η Ford δεν είναι καθόλου τυχαίο, αφού φανερώνει τη μέγιστη ιπποδύναμη, η οποία αυξήθηκε για την περίσταση από τους 182 στους 200 PS. Ωστόσο δεν λέει και όλη την αλήθεια. Η πραγματική μέγιστη ισχύς είναι ακόμα μεγαλύτερη χάρη στη λειτουργία overboost, αφού για τα πρώτα 20” από το πάτημα του γκαζιού με κάθε σχέση αυτός ο 1.6 EcoBoost, με άμεσο ψεκασμό, μεταβλητό χρονισμό σε εισαγωγή και εξαγωγή και φυσικά τούρμπο, αποδίδει 215 PS.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport
Η ροπή, επίσημα έχει αυξηθεί από τα 24,5 kgm του συμβατικού ST στα 29,6 kgm, αλλά κι αυτή φτάνει τα 32,6 kgm για το ίδιο χρονικό διάστημα. Η κλιμάκωση έχει ένα κενό μεταξύ 1ης και 2ης, αλλά με όλες τις επόμενες είναι εύκολο να κρατάς το μοτέρ πάντα μέσα στο ωφέλιμο φάσμα. Βοηθά άλλωστε και η κοντύτερη τελική σχέση μετάδοσης του ST200, από 3,82 σε 4,06:1.
Επεμβάσεις έχουν γίνει επίσης στην ανάρτηση και στο σύστημα διεύθυνσης, ωστόσο αυτές δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο του ST200. Εδώ και κάποιους μήνες εφαρμόζονται και στο συμβατικό Fiesta SΤ. Η νέα συνταγή περιλαμβάνει 27% πιο άκαμπτο πίσω άξονα, εμπρός αντιστρεπτική με διάμετρο 21 αντί για 19 mm, διαφορετικές ρυθμίσεις στην ηλεκτρική υποβοήθηση του τιμονιού και πιο μαλακά αμορτισέρ. Τα ελατήρια είναι τα ίδια και φέρνουν το αμάξωμα των ST και ST200 1,5 πόντο πιο κοντά στο έδαφος σε σχέση με τα υπόλοιπα Fiesta.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Ford Fiesta SΤ [video]
Οι αλλαγές στον κινητήρα δεν έχουν μεταμορφώσει το «200» σε σχέση με το ST, σε ό,τι έχει να κάνει με τις επιδόσεις. Οι μετρήσεις δείχνουν απόλυτη σχεδόν ισορροπία από στάση. Να σημειώσουμε εδώ ότι η ζυγαριά έδειξε 1.190 kg ακριβώς και για τα δύο, η θερμοκρασία ήταν πρακτικά ίδια (21 και 23 βαθμοί Κελσίου) και τα λάστιχα σε πολύ καλή κατάσταση. Με χρόνο 2,2” στο 0-40 km/h και για τα δύο, αποκλείουμε το οδηγικό λάθος στην εκκίνηση και συνεχίζουμε με μια οριακή διαφορά, μόλις ένα δέκατο, πότε υπέρ του ενός και πότε του άλλου. Στα 100 km/h προηγείται το απλό με 7,4”, στα 160 km/h το «200άρι» με 16,9” και στο χιλιόμετρο πάλι το απλό με 27,7”. Στην «σπορ» ρεπρίζ (80-110 km/h με 3η) έχουμε απόλυτη ταύτιση, στα 3,0”. Προφανώς χρειάζεται μακρύτερη σχέση και μεγαλύτερο φορτίο για να σηκώσει το αναβαθμισμένο μοτέρ την επιπλέον πίεση. Με 4η στα 110-140 km/h το ST200 προηγείται με 4,3” αντί 4,5”
Ειδικού σκοπού
Η σφιχτή ρύθμιση είναι δεδομένη, η ανύπαρκτη κλίση επίσης. Στο κατσαρό οδόστρωμα, σε ανωμαλίες μεγάλης συχνότητας με μικρή ταχύτητα εμφανίζει μια νευρική ταλάντωση που ταρακουνά τους επιβάτες και δίνει στον οδηγό την αίσθηση του εύθραυστου.
Η εθνική οδός είναι μια αγγαρεία. Η κοντύτερη τελική σχέση μετάδοσης δεν βοηθά την άνεση στο ταξίδι. Το ακριβές εμπρός σύστημα διαβάζει το δρόμο και απαιτεί περισσότερη συγκέντρωση και μικροδιορθώσεις της πορείας. Αν μάλιστα έχεις φτάσει τα 40 και πλέον δεν σου λέει τίποτα να ανεβοκατεβαίνεις από τα 100 στα 200 km/h για πλάκα, απλώς κλειδώνεις το cruise control στα 140 km/h. Με περισσότερα το μοτέρ καίει και ακούγεται. Και στο ένα και στο άλλο. Η χροιά πάντως είναι σπορ, χάρη στο έξυπνο sound symposer.
Το Fiesta ST, και ακόμη περισσότερο το ST200, είναι φτιαγμένο να στρίβει. Ξεκινώντας από τα φρένα, είναι δυνατά, με ένα πεντάλ που εφαρμόζει γραμμικά την πίεση και σου εμπνέει αυτοπεποίθηση όταν από μεγάλη ευθεία με φορτωμένη 5η καταλήγεις σε πέταλο, ναι και όχι 3ης. Το εμπρός σύστημα είναι άμεσο και επικοινωνιακό. Το σύστημα torque vectoring και το συνολικό set-up του πλαισίου δίνουν στο Fiesta την τυπικά υπερστροφική προδιάθεση που χαρακτηρίζει όλα τα γρήγορα προσθιοκίνητα της μάρκας.
Στο πρώτο κομμάτι της στροφής, έως την κορυφή, το ST200 είναι εξαιρετικό. Στην έξοδο πάντως δεν έχει τη λειτουργία ενός πραγματικού μπλοκέ. Ελέγχει ικανοποιητικά το σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού, αλλά μέχρις εκεί. Αν νιώσεις ότι πάει να υποστρέψει, θα… υποστρέψει. Δεν μπορεί με περισσότερο γκάζι να τραβήξει τη μούρη μέσα και να δώσει μια τάση στην ουρά που θα βοηθήσει το αυτοκίνητο να μην ανοίξει την τροχιά του.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Opel Corsa OPC MY2016
Όμως γι’ αυτό το σασί, οι γρήγορες καμπές είναι το δυνατό σημείο. Τόσο οι παρατεταμένες, τα τόξα μεγάλης διάρκειας, όσο και οι διαδοχικές αλλαγές πορείας με τη βελόνα του κοντέρ να σημαδεύει τριψήφια νούμερα. Είναι ρυθμίσιμο, διασκεδαστικό και άκρως αποτελεσματικό. Πλασάρεται πρόθυμα και ισορροπεί χωρίς να τρομάζει, διατηρώντας τη φόρα του. Χάρη στο γρήγορο τιμόνι που μεταφέρει άφθονη πληροφόρηση και τον άριστο έλεγχο του βάρους από την σφιχτή ανάρτηση, μπορείς να χαράξεις τη γραμμή σου με ακρίβεια. Η απόκριση στο γκάζι είναι ιδιαίτερα άμεση, ο EcoBoost ακούει ακόμη και τα πιο ελαφριά «πάτα άσε». Σε συνδυασμό με την ανάλαφρη διάθεση της ουράς μπορείς να επέμβεις, να αλλάξεις το ζύγισμα στη μέση της στροφής, αν αυτό θέλεις ή επιβάλλεται από τις συνθήκες να κάνεις.
Εσωτερικές υποθέσεις
Το βασικό πρόβλημα του ST200 είναι το εξαιρετικό… ST. Οι αλλαγές που έγιναν δεν έχουν προσθέσει κάτι στον έτσι κι αλλιώς συναρπαστικό χαρακτήρα του βασικού μοντέλου, οπότε η διαφορά τιμής μοιάζει μεγάλη. Αν υπολογίσεις και τον επιπλέον εξοπλισμό, βέβαια, δικαιολογείται σε σημαντικό βαθμό. Πάντως για κάποιον που ενδιαφέρεται για το οδηγικό κομμάτι, +€6.000 είναι πολλά για ένα κορονοπήνιο και επεμβάσεις στον κινητήρα (εισαγωγή και πρόγραμμα) που μπορεί κανείς να βρει από ανεξάρτητο βελτιωτή, εγκεκριμένο μάλιστα από τη Ford, έτσι ώστε να μην επηρεάζεται η εγγύηση, με κόστος λίγο πολύ €1.000. Έχει βέβαια έναν ειδικό χαρακτήρα κι αν η παραγωγή κρατηθεί χαμηλά θα παραμείνει σπάνιο, οπότε να η προστιθέμενη αξία.
Διαβάστε στο DRIVE που κυκλοφορεί τη συγκριτική δοκιμή, στην πίστα και στον δρόμο, του νέου Fiesta ST200 v Opel Corsa OPC v Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport v SEAT Ibiza Cupra. Χάος χωρίζει στην πίστα το πρώτο από το τελευταίο! Μαντέψτε ποιο ρίχνει τρία δευτερόλεπτα σε ποιο!
Τι λέει το DRIVE
Κορυφαίο οδηγικά, όπως και το απλό ST. Ενώ όμως κοστίζει σημαντικά παραπάνω, δεν ξεχωρίζει ουσιαστικά σε επιδόσεις ούτε διαφοροποιείται από τον έτσι κι αλλιώς συναρπαστικό χαρακτήρα του βασικού μοντέλου.
Τιμή από €27.700
Τεχνολογία 1.596 cc, i4, 16v, 2 x ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός εισαγωγής/εξαγωγής, τούρμπο, 200 PS/6.000 rpm (215 με overboost), 29,6 kgm/2.500-4.000 rpm (32,6 με overboost), χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,5”
0-160 km/h 16,9”
0-400 m 15,3” @ 152,3 km/h
0-1.000 m 27,8” @ 191,6 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 5,5”
50-80 km/h (3η) 2,7”
80-110 km/h (3η) 3,0”
80-110 km/h (4η) 3,6”
110-140 km/h (4η) 4,3”
110-140 km/h (5η) 5,4”
110-140 km/h (6η) 6,4”
Φρένα 100-0 km/h 37,3 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 9,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 140 g/km
Διαστάσεις 3.975 x 1.709 x 1.456 mm
Βάρος 1.190 kg
Μετρήσεις DRIVE