Τα μικρά GTI είναι η χαρά του petrolhead, άσχετα από ηλικία ή πορτοφόλι. Από άποψη επιδόσεων και τεχνολογίας έχουν πλέον ανέβει σε ένα επίπεδο τιμής που ίσως δεν δικαιολογεί τον χαρακτηρισμό «φθηνό γκάζι». Αλλά όπως και να έχει είναι ακόμη το entry level στάδιο στον κόσμο της οδηγικής απόλαυσης.
Τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς έχουν αλλάξει αρκετά τα τελευταία χρόνια. Εκτός από εκείνους που τα αγόραζαν για να τα οδηγούν, πριν μερικά χρόνια κάποιοι πλήρωναν την κορυφαία έκδοση GTΙ για να ξεχωρίζουν από το σωρό των σούπερ μίνι. Σήμερα αυτό το κοινό, το διατεθειμένο να πληρώσει 20κάτι χιλιάδες για κάτι ξεχωριστό σε αυτή τη κατηγορία μεγέθους, βλέπει SUV και crossover. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αρκετά μοντέλα του είδους να γίνουν «Κατόπιν Παραγγελίας» στους τιμοκαταλόγους και να εξαφανιστούν από το στόλο των δημοσιογραφικών. Πράγμα που ευτυχώς, δεν ισχύει για τη Ford και το Fiesta ST.
Οδηγήσαμε το αυτοκίνητο πριν λίγο καιρό στο εξωτερικό, και μετρούσαμε αντίστροφα τις μέρες για την εμπειρία επί ελληνικού εδάφους. Οι μεγάλες λείες κυρτές επιφάνειες δίνουν όγκο αλλά και μια ηρεμία που εκφράζει αυτοπεποίθηση. Το βαθύ μπλε χρώμα μας αρέσει, προσθέτει σοβαρότητα και κύρος, δείχνει ένα μοντέλο ώριμο πλέον.
Η καμπίνα αποπνέει επίσης μια premium αύρα. Τα σκούρα χρώματα, τα όμορφα γραφικά και η μεγάλη οθόνη συνδυάζονται με υλικά καλής ποιότητας και στιβαρή συναρμογή. Αρκετά κουμπιά έχουν καταργηθεί, αφού οι λειτουργίες έχουν μεταφερθεί στην οθόνη αφής του SYNC3 συστήματος multimedia. Τα μπάκετ της Recaro είναι καινούρια, χαμηλότερα τοποθετημένα, πιο «χωστά» και αγκαλιάζουν πολύ καλύτερα το σώμα στο ανώτερο τμήμα της πλάτης από τα προηγούμενα. Μπροστά σου έχεις ένα όμορφο τιμόνι με μια χορταστική σε πάχος και απολαυστική σε διάμετρο δερμάτινη στεφάνη. Στο φόντο ο πίνακας οργάνων, με συνδυασμό αναλογικών μοτίβων και ψηφιακών ενδείξεων από το πλούσιο μενού πληροφοριών και ρυθμίσεων του trip computer. Η θέση οδήγησης είναι… πολεμική. Κάθεσαι σωστά και μπαίνεις κατευθείαν στο mood να επιτεθείς.
Ο κινητήρας έρχεται στη ζωή με ένα ζωηρό γουργουρητό. Η χροιά δεν προδίδει την έλλειψη του τέταρτου κυλίνδρου. Παίζοντας με το γκάζι, σου δίνει μια πολλά υποσχόμενη αίσθηση ευστροφίας. Αποκτά λίγη ένταση ακόμη, λίγο περισσότερο βάθος όταν περάσεις από το πρόγραμμα οδήγησης Normal στο Sport ή το Track. Αναλόγως επηρεάζεται η απόκριση του δεξιού πεντάλ, αλλά και το βάρος του τιμονιού.
Ο εξοπλισμός είναι πλούσιος, αφού ακόμη και από τη βασική έκδοση ST1 (από €20.264) πέρα από τις βασικές ηλεκτρικές ευκολίες και air condition περιλαμβάνει 6 αερόσακους, αυτόματους προβολείς, φώτα ημέρας και πίσω φώτα LED, σύστημα υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας (LKA) με προειδοποίηση (LDW), cruise control και ηχοσύστημα SYNC3 με έγχρωμη οθόνη αφής 6,5", bluetooth με φωνητικό έλεγχο, AppLink και θύρες USB. Οι αλλαγές στην ενδιάμεση έκδοση ST2 είναι μικρές αλλά στην ST3 (από €24.875) περνάς σε άλλη κατηγορία με ηχοσύστημα B&O, έγχρωμη οθόνη αφής 8”, navigation, αυτόματους υαλοκαθαριστήρες, ενεργούς προβολείς και ζάντες 18 αντί 17 ιντσών. Το σημαντικότερο για την οδήγηση, το πακέτο Performance, το οποίο περιλαμβάνει το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife και το Launch Control κοστίζει €911 και μπορεί να προστεθεί σε οποιαδήποτε έκδοση.
Στην καθημερινή μετακίνηση στην πόλη απολαμβάνεις τον πλούσιο εξοπλισμό και εκτιμάς τη γεροδεμένη κατασκευή. Χαίρεσαι να περνάς χρόνο στην καμπίνα, μυρίζει «ακριβό αυτοκίνητο». Παρά τη σφιχτή ανάρτηση δεν ακούγονται τριγμοί ή άλλοι ενοχλητικοί θόρυβοι. Μιλώντας για την ανάρτηση, είναι σίγουρα αρκετά σκληρή, αλλά όχι ξερή. Στρογγυλεύει τις αιχμηρές ανωμαλίες χωρίς να κοπανάει. Περνά κάποιες αναταράξεις στους επιβάτες, αλλά όχι σε ενοχλητικό βαθμό. Ήταν ένας από τους στόχους των μηχανικών να κάνουν το νέο ST πιο άνετο και ευχάριστο στην καθημερινή χρήση. Και το πέτυχαν. Η τέλεια ρύθμιση του συμπλέκτη ώστε το αυτοκίνητο να ξεκινά απαλά και απροβλημάτιστα σχεδόν με ρελαντί συμβάλει σε αυτό. Ο λεβιές έχει μικρές και σαφείς διαδρομές. Και την απροβλημάτιστη λειτουργία ενός καλολαδωμένου μοχλικού. Το ίδιο και το τιμόνι, το οποίο δεν κόβει πολύ είναι όμως γρήγορο και έχει το σωστό βάρος ώστε να έχεις την αίσθηση ακρίβειας και προθυμίας στην αλλαγή κατεύθυνσης, όμοια με τα άλλα Fiesta, ταυτόχρονα όμως αρκετά διαφορετική, όπως πρέπει όταν μιλάμε για την κορυφαία σπορ έκδοση.
Με το γκάζι στο πάτωμα ο 3κύλινδρος EcoBoost αποδεικνύεται ψυχωμένος, ξεπερνώντας τις προσδοκίες. Μικρά σκασίματα της εξάτμισης σηματοδοτούν τον κόφτη των 6.500 rpm. Όριο στο οποίο φτάνει με μεγάλη όρεξη, παρότι η μέγιστη ιπποδύναμη των 200 PS αποδίδεται νωρίτερα, στις 6.000 rpm. Η ροπή φτάνει τα 29,6 kgm από τις 1.400 ως τις 4.000 rpm. Στις μετρήσεις μας, με θερμοκρασία 30 Κελσίου λόγω εποχής αν και δοκιμάσαμε πολύ νωρίς το πρωί, έγραψε 0-100 km/h σε 7,1” και 0-160 km/h σε 15,9”. Σε σχέση με το προηγούμενο ST αλλά και το «ειδικό» ST200 τα οποία είχαν γράψει ίδια νούμερα στις μετρήσεις από στάση, είναι μισό και ένα δευτερόλεπτο ταχύτερο, αντίστοιχα. Στη μέτρηση 60-160 km/h είναι επίσης ένα δευτερόλεπτο ταχύτερο από τους δύο προγόνους του, με χρόνο 12,2” αντί 13,1” και 13,2”. Στις ρεπρίζ, στα 80-110 km/h με 3η το νέο μοντέλο θέλει 2,7”, τρία δέκατα πιο γρήγορα από την ισοπαλία των προηγούμενων ST και ST200. Και 3,9” για τα 110-140 km/h με 4η, διαδικασία για την οποία το ST200 απαιτούσα 4,3” και το σκέτο προηγούμενο ST 4,5”.
Δείτε ακόμη Test drive: Volkswagen Polo GTI DSG6
Σε σχέση με τον εξωτερικό ανταγωνισμό, το νέο Fiesta ST είναι το ταχύτερο στις ρεπρίζ 80-110 km/h και 110-140 km/h. Στην κόντρα από στάση είναι μέσα στη μάχη της κορυφής, κερδίζοντας ή χάνοντας δέκατα κατά περίπτωση. Για παράδειγμα, χάνει 0,4” στο 0-100 km/h από το Peugeot 208 GTI by PS και το Polo GTI, αλλά ισοφαρίζει στο 0-160 km/h. Για να χάσει τελικά με διαφορά 3 δέκατα από το Volkswagen στο χιλιόμετρο και να κερδίσει με 0,2” το 208. Στη μέτρηση 60-160 km/h είναι 1,5” ταχύτερο από το Peugeot, αλλά ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι ότι κερδίζει για τρία δέκατα και το… DSG του Polo.
Δείτε ακόμη Αναζητώντας το καλύτερο hot hatchback στην πίστα των Σερρών [video]
Στο ορεινό στροφιλίκι όπως είναι λογικό βρίσκεται στο στοιχείο του. Το ενισχυμένο κατά 14% αμάξωμα έχει επιτρέψει ακραίες ρυθμίσεις της ανάρτησης με στόχο τη μέγιστη ακρίβεια. Η κλίση είναι ελάχιστη και το έτσι κι αλλιώς χαμηλό βάρος (το ζυγίσαμε 1.200 kg όταν το Polo GTI άγγιξε τα 1.330 kg) ελέγχεται απόλυτα. Η κλίση είναι ελάχιστη. Η πίεση εκτονώνεται σηκώνοντας τον πίσω εσωτερικό τροχό πολλά εκατοστά στον αέρα. Η αντίσταση στο τιμόνι δείχνει ότι ο εμπρός εξωτερικός τροχός αντιστέκεται στο φορτίο. Για την ακρίβεια δεν σου μεταφέρει καν την εντύπωση ότι πιέζεται. Η πρόσφυση μοιάζει ανεξάντλητη. Η λειτουργία του Torque Vectoring δημιουργεί ένα φαινόμενο περιστροφής από την είσοδο ακόμη, προετοιμάζοντας στην ουσία το αυτοκίνητο να στρίψει πριν το ζητήσεις, όταν απλώς έχει δει τη στροφή και έχεις φανταστεί τη γραμμή σου. Η εγγενής υπερστροφική προδιάθεση του πλαισίου, όπως σε κάθε σπορ Ford, εκφράζει αλλά και τροφοδοτεί τον ενθουσιασμό σου, την απόλαυση της στιγμής. Η πολύ καλή απόκριση στο γκάζι δίνει ουσιαστικό νόημα στην ύπαρξη του μπλοκέ. Όχι μόνο στην έξοδο, όταν θα σανιδώσεις και θα πρέπει να βάλει τη δύναμη κάτω, πράγμα που έτσι κι αλλιώς κάνει εντυπωσιακά καλά. Αλλά και μέσα στη στροφή, όταν με το τιμόνι και κοφτά πάτα άσε επεμβαίνεις στην ισορροπία, ρυθμίζοντας με εντυπωσιακή λεπτομέρεια την ουρά που αντιδρά στο παραμικρό ερέθισμα.
Το νέο Fiesta ST, πιο άρτιο από ποτέ, έχει πλέον το περιεχόμενο που επιτρέπει στη Ford να στοχεύει πέρα και πάνω από τον ενθουσιώδη νεαρό που θα συγχωρούσε οποιαδήποτε ατέλεια στο πρώτο του σπορ αυτοκίνητο. Είναι μια κατασκευή που υπόσχεται να ικανοποιήσει ακόμη και οδηγούς με παραστάσεις και εμπειρίες από μεγαλύτερες κατηγορίες και πιο extreme επιλογές.
Τι λέει το DRIVE
Αίσθηση και αριθμοί συμφωνούν ότι πρόκειται για το κορυφαίο οδηγικά μικρό GTI. Αντέχει σε σύγκριση με σπορ hatchback της μεγαλύτερης κατηγορίας και ενίοτε κερδίζει.
Τιμή από €20.264 (έκδοση δοκιμής ST3 €24.875) + Performance Pack €900
Τεχνολογία 1.500 cc, i3, 12v, 2 x ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 200 PS/6.000 rpm, 29,6 kgm/1.400-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,1”
0-160 km/h 15,9”
0-400 m 15,1” @ 155,9 km/h
0-1.000 m 27,2” @ 196,4 km/h
60-160 (με αλλαγές) 12,2”
50-80 km/h (3η) 2,5”
80-110 km/h (3η) 2,7”
80-110 km/h (4η) 3,4”
110-140 km/h (4η) 3,9”
110-140 km/h (5η) 4,8”
110-140 km/h (6η) 6,1”
Φρένα 100-0 km/h 38,3 m
Τελική ταχύτητα 232 km/h
Μέση κατανάλωση 9,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 136 g/km
Διαστάσεις 4.065 x 1.735 x 1.466 mm
Χώρος αποσκευών 292 lt
Βάρος 1.200 kg
Μετρήσεις Drive