Η κατηγορία των οικονομικών σεντάν είναι ίσως η πιο παρεξηγημένη. Όλοι τα προσεγγίζουν με προκαταλήψεις, σε σχέση με την σχεδίαση ή το επίπεδο εξοπλισμού. Η πραγματικότητα είναι αισθητά διαφορετική, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με μοντέλα όπως το νέο Tipo 1.6 MTJ.
Το πετυχημένο όνομα από το παρελθόν της FIAT είναι μόνο το πρώτο βήμα. Σχεδιάζοντας πάνω στο γνωστό μοτίβο των τριών όγκων, χρειάζεται εξυπνάδα και πραγματικό στιλ για να δημιουργήσεις κάτι ενδιαφέρον. Το Tipo δεν προσπαθεί να είναι προκλητικό, ή δήθεν σπορ, με κανένα τρόπο. Προτείνει μια ισορροπημένη σιλουέτα, η οποία από τις πρώτες εντυπώσεις φαίνεται πως αρέσει στο ευρύ κοινό. Οι διαστάσεις του δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλες, σε αντίθεση με ότι περίμενα, όταν το είδα από κοντά. Έχει μήκος 4,54 m, πλάτος 1,79 m και μεταξόνιο 2,64 m, μεγέθη που ήδη μας λένε πολλά για τους διαθέσιμους χώρους της καμπίνας.
Το πετυχημένο όνομα από το παρελθόν της FIAT είναι μόνο το πρώτο βήμα. Σχεδιάζοντας πάνω στο γνωστό μοτίβο των τριών όγκων, χρειάζεται εξυπνάδα και πραγματικό στιλ για να δημιουργήσεις κάτι ενδιαφέρον. Το Tipo δεν προσπαθεί να είναι προκλητικό, ή δήθεν σπορ, με κανένα τρόπο. Προτείνει μια ισορροπημένη σιλουέτα, η οποία από τις πρώτες εντυπώσεις φαίνεται πως αρέσει στο ευρύ κοινό. Οι διαστάσεις του δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλες, σε αντίθεση με ότι περίμενα, όταν το είδα από κοντά. Έχει μήκος 4,54 m, πλάτος 1,79 m και μεταξόνιο 2,64 m, μεγέθη που ήδη μας λένε πολλά για τους διαθέσιμους χώρους της καμπίνας.
Εδώ, έχουμε στα χέρια μας την ισχυρότερη έκδοση του νέου Tipo, με το ντίζελ 1.6 MJT που αποδίδει 120 ίππους και 32,6 kgm. Χωρίς να βάζει φωτιά στην άσφαλτο, είναι ακριβώς ότι χρειάζεται ένα μικρομεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο. Επιταχύνει σε 10,5” μέχρι τα 100 km/h, ενώ σε συνδυασμό με το 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων έχει καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις, και επομένως αξιόλογες δυνατότητες στο προσπέρασμα.
Βέβαια, αυτό που ενδιαφέρει τους περισσότερους είναι η κατανάλωση καυσίμου. Σε πραγματικές συνθήκες, συμπεριλαμβανομένων των μετρήσεων επιδόσεων, το Tipo πέτυχε μέση κατανάλωση 6,2 lt/100km. Σε πιο οικονομικό στυλ οδήγησης και σε ανοιχτό δρόμο πέφτει έως και 1,0 lt/100km χαμηλότερα. Οι δυο κινητήρες ντίζελ έχουν και αναβαθμισμένα φρένα σε σχέση με τις εκδόσεις βενζίνης, με δίσκους αντί για ταμπούρα στον πίσω άξονα. Η αντοχή τους ήταν επαρκής, ενώ για το 100-0 km/h χρειάστηκαν 40,5 m.
Βέβαια, αυτό που ενδιαφέρει τους περισσότερους είναι η κατανάλωση καυσίμου. Σε πραγματικές συνθήκες, συμπεριλαμβανομένων των μετρήσεων επιδόσεων, το Tipo πέτυχε μέση κατανάλωση 6,2 lt/100km. Σε πιο οικονομικό στυλ οδήγησης και σε ανοιχτό δρόμο πέφτει έως και 1,0 lt/100km χαμηλότερα. Οι δυο κινητήρες ντίζελ έχουν και αναβαθμισμένα φρένα σε σχέση με τις εκδόσεις βενζίνης, με δίσκους αντί για ταμπούρα στον πίσω άξονα. Η αντοχή τους ήταν επαρκής, ενώ για το 100-0 km/h χρειάστηκαν 40,5 m.
Στα θετικά που κρατάω από την πρώτη γνωριμία με το Tipo είναι η λειτουργία της ανάρτησης. Παρά τις ζάντες 17 ιντσών του πρόσθετου εξοπλισμού (€400), η άνεση φαίνεται να έχει επηρεαστεί καθόλου. Το Tipo καταπίνει με προθυμία τις ακανόνιστες λακκούβες του ελληνικού οδικού δικτύου. Έχει μαλακές ρυθμίσεις, χωρίς ωστόσο να θυσιάζει την ευστάθεια με υψηλές ταχύτητες.
Μια ανοιχτή αγκαλιά
Στην καμπίνα, το Tipo δεν ακολουθεί κατά γράμμα τη σύγχρονη σχεδιαστική γραμμή της υπόλοιπης γκάμας. Ο χρωματικός συνδυασμός είναι ευχάριστος, ενώ και εργονομικά είναι άψογο. Η θέση οδήγησης είναι ικανοποιητική, χωρίς όμως ιδιαίτερη πλευρική στήριξη. Προς τα εμπρός και προς τα πλάγια, η ορατότητα είναι καλή, όμως προς τα πίσω χρειάζεται οπωσδήποτε τους αισθητήρες παρκαρίσματος (€200) ή την κάμερα οπισθοπορείας (€550).
Ειδικά στην πλούσια έκδοση δοκιμής του επιπέδου Lounge, υπάρχει και οθόνη αφής 5”. Φιλοξενεί το Uconnect, που σημαίνει διασύνδεση με πολυμέσα, πληροφορίες για το αυτοκίνητο, καθώς και σύστημα πλοήγησης Tom Tom. Η επιλογή υλικών δεν είναι από το πάνω ράφι της φίρμας, όμως φαίνεται ότι έχει γίνει αρκετή προσπάθεια ώστε το Tipo να μη δίνει την εικόνα φθηνού αυτοκινήτου. Είναι δε σε υψηλότερο επίπεδο από αντίστοιχες low budget λύσεις του ανταγωνισμού.
Ειδικά στην πλούσια έκδοση δοκιμής του επιπέδου Lounge, υπάρχει και οθόνη αφής 5”. Φιλοξενεί το Uconnect, που σημαίνει διασύνδεση με πολυμέσα, πληροφορίες για το αυτοκίνητο, καθώς και σύστημα πλοήγησης Tom Tom. Η επιλογή υλικών δεν είναι από το πάνω ράφι της φίρμας, όμως φαίνεται ότι έχει γίνει αρκετή προσπάθεια ώστε το Tipo να μη δίνει την εικόνα φθηνού αυτοκινήτου. Είναι δε σε υψηλότερο επίπεδο από αντίστοιχες low budget λύσεις του ανταγωνισμού.
Το πολύ μεγάλο πλεονέκτημα του Tipo είναι οι διαθέσιμοι χώροι του. Τόσο μέσα στην καμπίνα, όσο και στο χώρο αποσκευών, μπορεί να συγκριθεί μόνο με μοντέλα πολύ μεγαλύτερης κατηγορίας. Ξεκινώντας από τα €17.970, το Tipo 1.6 MTJ δεν έχει το προφανές όφελος της χαμηλής αξίας κτήσης, όπως τα μικρότερα αδελφάκια του. Πάντως η σχέση αξία τιμής εξακολουθεί να είναι μια από τις καλύτερες ανάμεσα στα μικρομεσαία οικογενειακά μοντέλα.
Τι λέει το DRIVE
Γνωρίζεις από πριν πως θα χρειαστεί να κάνεις τα στραβά μάτια σε κάποιες λεπτομέρειες της συναρμογής ή των υλικών. Αυτό είναι το τίμημα, ώστε να αποκτήσεις ένα οικογενειακό που θα είναι πραγματικά ευρύχωρο, προσιτό και με αξιοπρεπείς επιδόσεις.
Τιμή Από €17.970
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, turbo μεταβλητής γεωμετρίας, άμεσος ψεκασμός common rail, 120 PS/3.750 rpm, 32,6 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,5”
0-160 km/h 30,2”
0-400 m 17,5” @ 128,2 km/h
0-1.000 m 32,1” @ 163,4 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,0”
50-80 km/h (3η) 3,1”
80-110 km/h (3η) 5,2”
80-110 km/h (4η) 4,9”
110-140 km/h (4η) 8,2”
110-140 km/h (5η) 7,9”
110-140 km/h (6η) 8,9”
Φρένα 100-0 km/h 40,5 m
Τελική ταχύτητα 199 km/h
Μέση κατανάλωση 6,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 110 g/km
Διαστάσεις 4.532 x 1.792 x 1.497 mm
Βάρος 1.320 kg
Μετρήσεις DRIVE